Gå til innhold

Hva i huleste skal en studere?


appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Sitter i samme "knipe" som deg, er dog ikke ferdig med VGS enda (Allmenn Påbygg), men sliter med å finne ut hva jeg vil bli til. Jeg er stort sett interessert i Pc og Fotball/sport, og muligens litt trening og hjelpe andre (problembarn). :p

Selv er jeg ikke like flink som deg, regner med å få latterlige 3.4 i snitt i år, pga at jeg er en slæsk. Men har tenkt litt på å bli lærer og da gymlærer.

 

Det er i bunn og grunn kun positive sider ved denne jobben:

 

+ Trygg og sikker jobb, siden du jobber for staten og ikke i det private markedet. (liten sjans for å få sparken).

+ Mye fri.

+ Bra lønn iforhold til hva du gjør/timer.

+ Variert og ikke minst frihet i arbeidstiden din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thomas_H: Föler med deg. Hva begynte du å studere da? Du sier jo at du har en ufullstendig bachelorgrad. For å bli stilasbygger må man vel gå byggfag på yrkeslinja? Vet ikke om det finnes andre måter å gjöre det på, det kan jo godt hende.

 

 

music management. Men strøk i flere økonomi fag, har alltid vært dårlig i matte.

Lenke til kommentar
Man blir ikke lærer for lønna sin del, iallefall.

Det er jo et godt betalt yrke iforhold til hvor mye du jobber, du har sommerferie og alt det der itilegg. Det er staten som styrer skolen (jeg tenker ikke på privatskoler selvsagt), og siden det er akutt mangel på lærere, kommer lønna til å stige, garantert.

 

Og hvorfor det er så akutt mangel på lærere er fordi det er så vanvittig mange tidligere lærere som går over til andre jobber innenfor dets utdanning. Som Lærer kan man bli så vanvittig mye mer, man kan bli f.eks en foredragsholder m.m. :)

Lenke til kommentar
juss er som alt annet og ikke så hardt som noen studenter vil ha det til, lesing varierer utifra hvor mye arbeid det er snakk om i forhold til fakultetsoppgaver. emnene går fort så man må lese på. lesing varierer i alt fra 2-8t med lesing utenom forelesninger og seminarer.

FU i trondheim er et fenomenalt alternativ som bygger på uio sin undervisning og som er godkjent av uio sitt juridiske fakultet. der har vi privatister,uio studenter,uib studenter og uit studenter som studerer juss. har du kommet inn i f.eks uio eller uib så kan man studere ved FU,men tar da eksamen ved uio eller uib ettersom hvor du kom inn. dyktige forelesere og velorganisert. i år startet vel over 110 studenter på 1.avd juss og man kan velge å ta hele eller deler av juss studiet der. forelesningene er på NTNU og seminarer i FU's lokaler. folk som har byttet til uio eller uib ett par år som kommer tilbake til FU syns at FU hadde bedre undervisning og oppfølging enn hva uio og uib kunne tilby. studerer selv ved FU da jeg ikke har sans for Oslo som by dessverre, Trondheim er mer min smak:)

Takk for godt innlegg! :thumbup:

 

Var omtrent som jeg tenkte. Skal ikke sammenligne videregående med juss, men var jo litt sånn der og, det er så mye arbeid som man gjør det til. Mens mange andre i klassa mi jobba livet av seg for en 4-er, fikk jeg 5 nesten uten å gjøre noen ting. Men skal da ærlig innrømme at jeg har brukt ganske mye tid på å lære meg god studieteknikk..

 

FU er jo privat, og da koster det penger. Om man kan følge undervisningen på FU fordi man har kommet inn på UIO/UIB, må man da likevel betale det det koster FU, fordi det er en privat skole? Koster jo en den laken..

Lenge har du gått på FU da? Tenkte å begynne der i høst jeg og, men har div. helseproblemer som gjorde det vanskelig.. :( Kjipern.. Kunne vært nesten 1/10-dels ferdig nå... Haha..

 

Forsvaret søkte for en liten stund tilbake etter nye til e-tjenesten. Der er det sikkert lurt og kunne kjenne igjen ansikter, tenke logisk og være glad i litt "action". Hvis ikke det er en spennende og variert hverdag vet jeg ikke jeg.

Med fare for å drite meg ut, hva er e-tjeneste?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

tar 1.avd nå og har levert to fak.oppgaver til uio nå. tror du må betale ja, de foreleserne underviser ikke gratis;) men ved tanke på den solid undervisningen du får så vil jeg si det er vel verdt det, som nevnt så syns flere studenter at FU faktisk er bedre enn uio og uib, samt uit sånn kvalitetsmessig. eneste ulempe er at man må dra til uio,uib eller uit for å avlegge eksamen. men jeg er ihvertfall storfornøyd med dette opplegget. slipper ihvertfall oslo som jeg personlig syns er et høl dessverre. trondheim er en hyggelig og oversiktelig by:)

 

så bare gøy om du kommer til FU og syns at jussen er noe du vil satse videre på. jeg er allerede blitt tilbudt stilling som advokatfullmektig nå i 1.avd,men det ser jeg på bare som ren bonus. da gjelder det bare å holde ut;)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
så bare gøy om du kommer til FU og syns at jussen er noe du vil satse videre på. jeg er allerede blitt tilbudt stilling som advokatfullmektig nå i 1.avd,men det ser jeg på bare som ren bonus. da gjelder det bare å holde ut;)

Heh, headhuntet før du har bestått en eneste eksamen? Enten er du et eksepsjonelt juridisk talent - eller så har pappa eget firma.

Lenke til kommentar

heHeHe, neida, familien kjenner et advokat firma der jeg kunne få stilling som ferdig utdannet. juss er ikke så ekstremt som noen vil ha det til,man blir jurist selv med bare E'er også (tilsvarer 2 på tallskalaen),men da blir det vansklig å bli hyret naturligvis. ca.70% gjør en C til eksamen som tilsvarer ca. 4 på tallskalaen. jeg er ikke spes bekymret over hvordan eksamen går, jeg vet selv at det kommer til å gå bra;)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

som tidligere nevnt så har FU i trondheim en bunnsolid privatistordning som gir deg samme fordeler som en hvilken som helst annen jusstudent. tror det koster 34k ellrno, sjekk hjemmesiden deres:) som privatist så tar du offesilt din utdannelse ved uio. når du er ferdig så vil det hete at du har din utdannelse fr uio da du har avlagt alle dine eksamener der;)

 

morro at du velger juss, jurist er et yrke som aldri vil dø ut og som det ikke kan bli nok av. samt at du kan få så mange jobbermed en slik utdanning; eiendomsmegler,politimester,advokat selvsagt og andre sterke stillinger i firmaer mm (flesteparten av USA's presidenter har juss utdannelse bare for å nevne det)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...