Gå til innhold

Hva i huleste skal en studere?


appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvorfor blirru ikke snekker a?

Jeg er det alt, må bare ta læretid. Noe som er særdeles uaktuelt. :p

 

Ta årsfag. Eller få deg jobb på Rema!

Skulle ta engelsk i vinter, men gadd ikke likevel. Gjør ingen ting med det uten å ha en større plan bak det hele. Da jobber jeg heller. Som noe annet enn Rema-ansatt, that is.. Hehe holder på å få jobb som oversetter nå da. Det er jo litt ok, kan jobbe hvor og når jeg vil, greit betalt..

 

Hva med å jobbe på oljerigg? Der har du fysisk aktivitet og "fikling" med maskiner. 2 uker jobbing, med 12 timers skift og 3 uker fri. Godt betalt.

 

Kanskje lite interessant for deg, jeg veit ikke...

Vært inne på tanken, dessuten kan jeg få jobb der som stillasbygger om jeg bare tar et par telefoner. Kjenner folk.. :ph34r: Men hele den der livsstilen med noen uker på og noen uker av trur jeg ikke hadde funka for meg. Er nødt til å ha muligheten til å farte litt rundt og ikke være innesperra på en platform 2-3 uker i strekk. Temmelig ok betalt, men dog.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Synes du legger vel mye vekt på lønn. Finn heller noe du faktisk har interesse for (selv om det er vanskelig å finne)!

Hehe javel..? Jeg har vel nevnt det et par ganger, men sånn fokus på høy lønn har jeg da ikke hatt.. Men penger en naturlig ting å ta med i betraktning når en skal finne ut hva en vil bli. Om du feks vil ende opp med 250k i startlønn som førskolelærer, be my guest. Men jeg synes ærlig talt tida mi er verdt mer enn det. Dessuten ser jeg ikke noen grunn til at man ikke kan trives i jobben OG tjene greit med penger.

 

Forøvrig er kjernen til problemet at jeg ikke har interesse for noen ting..

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Oppdatering: har nå sjekket at flygeleder er noe jeg faktisk kunne tenkt meg å holde på med. Et par diiiigre minuser er dog at man jevnt over må jobbe ekstremt mye fordi det er mangel på flygeledere. Kan jo hende jeg får kjerring og unger en gang i tida, og da er det jo greit å faktisk ha tid til dem.. Lønninga blir jo nais, mellom 6k-1 mill i året, men veit ikke om jeg synes det er verdt det.

 

For ikke å snakke om at det er bare ca 1% av de som søker som kommer inn. Jeg tror nok jeg skulle klart det, men det er det sikkert mange andre som gjør og, og sjansen er vel ganske stor for at jeg ikke får plass likevel. Da er det kjipt å satse på, spesielt med tanke på at jeg må vente helt til neste sommer med å søke, og ikke begynne på utdanninga før etter neste jul, OM jeg skulle komme inn...

 

Andre forslag? :D

Lenke til kommentar

Jeg blir 25 og er i AKKURAT samme posisjon. Strøk i tysk på vgs, droppet ut av militæret etter 9 av totalt 11 måneder. Begynte som snekker har vært innom selgeryrket, bartender, møbelmontør, kelner og nå jobber jeg som resepsjonist (vekter) i ett stort firma. Har lyst til å ta opp vgs men mangler motivasjon samt at jeg er ubeslutsom til tusen og distre.

Men det jeg skal frem til er at kanskje en kariereveileder kan være tingen for deg? De er gratis og er ett tilbud de fleste komuner har lagt tilrette for sånne som oss. Jeg ble ikke klokere av det, men kanskje det er noe for deg?

 

Forresten så er det ikke noe stress å lage nightgoggels. Slik som trådstarter sa. Monter IR LED lys på en hjelm og lodd fast ledninger til en brikke (med battierier) du har tatt ut av ett gammelt engangskamera, lys med IR lyset og se med kikkert og vips du ser i mørket.

Lenke til kommentar
Litt OT men likevel, hvilken utdanning må man sitte med om man vil ha en "OK" til "bra" jobb på en oljerigg?

Nå tenker jeg ikke plattformingeniør.

Om du tar stillas-kurs får du jobb nesten med en gang. Var en sånn jobb jeg ble tilbydt. Tjener rundt 600k, så vidt jeg skjønner.

 

Jeg blir 25 og er i AKKURAT samme posisjon. Strøk i tysk på vgs, droppet ut av militæret etter 9 av totalt 11 måneder. Begynte som snekker har vært innom selgeryrket, bartender, møbelmontør, kelner og nå jobber jeg som resepsjonist (vekter) i ett stort firma. Har lyst til å ta opp vgs men mangler motivasjon samt at jeg er ubeslutsom til tusen og distre.

Men det jeg skal frem til er at kanskje en kariereveileder kan være tingen for deg? De er gratis og er ett tilbud de fleste komuner har lagt tilrette for sånne som oss. Jeg ble ikke klokere av det, men kanskje det er noe for deg?

Strøk i naturfag jeg og, men har tatt det opp. Militæret slapp jeg ikke inn i, av helseårsaker. Har jo siden det holdt meg til skolen, utenom 2 år, der jeg jobbet.

Motivasjonen er jo ikke der fordi du ikke veit hva du vil gjøre. Du har etterhvert gjort såpass mye forskjellig uten å virkelig blitt interessert i noe av det, og lurer litt på om det i det heletatt finnes noe som kan interessere deg. Det er i allefall min situasjon.

 

Karriereveiledere har ikke peiling. Har vært hos et par sånne, har ikke blitt noe som helst klokere, og det har endt med at det er jeg som er vanskelig fordi jeg ikke vil bli mekaniker eller tømrer. For det er den lille horisonten veiledere og rådgivere sitter inne med, de har virkelig ikke peiling på hva annet som finnes enn de der standard-yrkene.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva med å slutte å lete etter verdens mest interresante å syke/spesielle jobb - og heller komme down to earth å finne deg en vanlig jobb som er helt grei å jobbe med? Virker mer som du ikke klarer å innrømme for deg selv at det KANSKJE kan være muligheter for at du kan utdanne deg til noe som er greit og gir penger, å heller være "weird nightvision-lager" på fritida.

Lenke til kommentar
Hva med å slutte å lete etter verdens mest interresante å syke/spesielle jobb - og heller komme down to earth å finne deg en vanlig jobb som er helt grei å jobbe med? Virker mer som du ikke klarer å innrømme for deg selv at det KANSKJE kan være muligheter for at du kan utdanne deg til noe som er greit og gir penger, å heller være "weird nightvision-lager" på fritida.

Leter ikke etter "verdens mest interresante å syke/spesielle jobb", dessuten har jeg beina godt planta på jorda, thank u wery much. Du synes kanskje jeg er litt ovenpå ettersom jeg ikke gidder å ha en A4-jobb? :whistle:

Sjøl synes jeg folk er litt fantasiløse og i grunnen drita kjedelige når det kommer til valg av yrke, man bare hiver seg på det første og beste fordi man "kan leve med det" og fordi man tjener ok. Jeg spør venner hvorfor de har valgt som de gjør, og nesten ikke èn av dem har noe godt svar på det.. "nei vettkje eg alse, bare tog noge eg". Å velge minste motstands vei fordi de ikke veit hva de vil, ta en utdanning de egentlig ikke er interessert i for så å ende opp i en kjip jobb, er ikke noe jeg kan se meg sjøl gjøre. (Om en er stokke dum og ikke kommer inn på noe annet, kan jeg jo likevel forstå hvorfor noen velger sosionom eller snekker.. Det kan jo til og med være at dette er deres store interesse i livet.)

Jeg, derimot, takler en utfordring, vil ha interessante dager, og både kan og vil få til akkurat det jeg føler for. Hvorfor skulle jeg da velge det samme som alle andre?

Altså, om du synes tømring er himla givende, bli tømrer. Men det synes ikke jeg, derfor skal jeg søke på flygeleder til høsten... Dessuten skal jeg ta noen poeng i skatterett starting rett etter jul, samt pyroteknikk 1 & 2 på NISS til våren. Moro hele veien. Dessuten kan det være jeg søker på juss på UIO igjen, eller kanskje politiskolen. Spennende alt sammen. ;)

 

Selvfølgelig kan jeg utdanne meg til noe "vanlig", men hvorfor skulle jeg gjøre det når jeg ikke er det minste interessert? Hadde inntjening av penger vært min eneste interesse hadde jeg jo fortsatt vært i snekkerjobben, fordi også den jobben var "helt ok"..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann.

 

Støtter forslaget om å bli flygeleder!

 

Går selv flygelederutdanning for tiden, og må si at det er HELT KNALL!

 

Studiet er veldig komprimert, med skole fra 0815 til 1530 basically hver dag, med masse lekser og lesing - men det er ypperlig. Lærer utrolig mye på kort tid, og veldig veldig interessant. For tiden er vi 2 måneder på Kastrup i Radar-simulator; og det er bare herlig :)

 

Når det kommer til opptak; ja, det er vanskelig å komme inn. Når jeg søkte var vi 576 søkere, og ca. 25-30 som besto både de databaserte testene samt intervju. I tillegg til dette må man gjennom helsjekk og sikkerhetsklareres.

 

Når det gjelder stort ansvar er det vel egentlig slik som alle jobber... Med ekstensiv trening og opplæring lærer man å stole på sine egne evner, og når man da sitter dag inn og dag ut i simulator og ser at man faktisk takler trafikkmengden så lærer man å stole på seg selv, og det viser seg å ikke være noen "big deal". Attitude er dog viktig, og av de som ryker ut er det mange som feiler på dette området.

 

Gjenomsnittlig utbetalt overtid per hode var i 2007 144.500, så man kommer ikke unna at det blir mye jobbing... Man kan vel gjerne regne med ca. 2 ekstra vakter i måneden.

 

Ta gjerne kontakt på PM dersom det er noe annet du lurer på.

 

TH

Lenke til kommentar
Har du bestemt deg no? grattis i så fall :thumbup:

Hehe ikke helt, men sånn halvveis. :)

 

Ta gjerne kontakt på PM dersom det er noe annet du lurer på.

 

TH

Tusen takk for bra innlegg! :thumbup: Mulig jeg sender deg en pm etterhvert.

 

 

Du sa du skulle gi 300 spenn til den som kom med det beste forslaget. Jeg var den som foreslo flygeleder först, så lang over gryna. :)

Jess, og jeg holder alltid det jeg lover.. Nå har jeg ikke bestemt meg enda, står mellom jus og flygeleder, men om det blir flygeleder skal du jammen meg få penga og. ;)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...