Gå til innhold

Hva i huleste skal en studere?


appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Nå er jeg føkkings drita lei! Jeg blir 25 hvert øyeblikk her, og har ikke gjort en skit med livet mitt. Ikke at jeg ikke vil eller ikke har vilje eller evner, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, for jeg interesserer meg ikke for en skit. Jeg tuller ikke, jeg virker kanskje litt klagende; da må jeg bare få opplyse om at det er meg sjøl og ikke omverden jeg er irritert på. Jeg er så godt som totalt blottet for evnen til å interessere meg skikkelig for noe.

 

Skulle vært i militæret eller noe jeg veitu, det eneste jeg liker er å trene og skyte og gjøre merkelige ting, feks lage nightvision-briller av et par gamle fjernkontroller og et gammelt kamera, eller blåse ting i lufta med sprengstoff jeg har laga fra bunnen av. Hvor freaky det enn høres ut. Og nei, jeg er ikke no sånn der softgun-tulling som løper rundt i skauen i full uniform med et alvorlig ansiktsuttrykk fordi jeg lever meg så inn i det at jeg tror det hele er ekte; jeg ble heller ikke dimmet fordi jeg er en våpentulling, bare så det er sagt.. :ph34r: Dog er jeg oppvokst i en familie med ei slekt som er full av DFS-folk og militære..

 

Nuhvel: etter u-skolen; folkehøgskole, gk elektro, gk trearbeid, vk1 snekker, påbygg, dimma fra militæret og ble sittende på ræva hele året uten å få verken jobb eller skoleplass (effin great..), så et år på bibelskole, så påbygg på nytt. Jeg har karakterer til å komme inn på akkurat det jeg føler for, kanskje rent bortsett fra medisin. Kom inn på journalist og juss nå i høst, men greide ikke å bestemme meg så det ble ikke noe av. Whattafack skal jeg gjøre??

 

Jeg er helt utrolig frustrert, jeg føler meg som tidenes største misfit og taper fordi jeg har kompiser som er yngre enn meg og tjener 400k i året alt. Og her lever jeg på oppsparte kroner og øre mens jeg venter på å få begynne i ny jobb som oversetter.

 

Har holdt på sånn i flere år, men DENNE høsten skulle jeg studere noe, det var garantert! Men neida, endte med at jeg tok i mot plassen jeg fikk på psykologi på NTNU. Den hadde jeg i et par dager, helt til jeg bytta til engelsk. Men oisann, de har visst ikke registrert noe bytte av fag eller noe som helst fordi jeg bare har driti i hele greia. Har vært på skolen 1 gang siden året begynte. Helt utrolig meningsløst. Og engelsk da, som jeg hadde 6 i på skolen, gidd å studere det..

 

Jeg trenger SERIØST hjelp til å bestemme meg, og "siviløkonom eller kanskje ingeniør lol!!11" er ikke godt nok. Jeg trenger forslag med masse fantasi bak, kanskje noe litt geeky eller spesi eller farlig, kanskje til og med noe jeg aldri har hørt om før. Seriøst, den med det beste forslage skal få 300 spenn i betaling! Men det bør være et føkkings bra forslag, noe som jeg blir skikkelig "wow!" over. Høres ikke så mye ut med 300, men i forhold til min økonomiske situasjon for øyeblikket (venter på lønn) tilsvarer det sikkert en million eller no..

 

Forresten er jeg ganske god til å huske tallrekker og løse matematiske problemer uten tall, selv om jeg HATER matte. Dessuten husker jeg alle ansiktene jeg noen gang har sett. I shit you not. "Oi, der er han der som stod forran meg i dasskøen på danskebåten i 1998!" Jobba i kassa på Ikea en periode. Er litt disturbing når du går rundt i Stavanger shitty på fritida og plutselig kjenner igjen folk som har vært i kassa di, spesielt mtp at Ikea kunne ha 5-8000 kunder i løpet av en brukbar dag.

 

Om jeg med dette fyller kriteriene til en eller annen merkelig jobb eller utdannelse, let me know.

Dog, er vel mer sannsynlig at jeg kvalifiserer til å låses inne i et bittelite rom med puter på veggene.

 

For å ha det sagt med en gang, litt ok om folk som egentlig ikke har noe å bidra med bare lar være å skrive. Gidder ikke "slutt å sutre, er bare å ta noe!". Eller, du KAN jo skrive det, om du er gira på å få tent på huset ditt mens du ligger og sover om natta.. Neida jæ bare køddær. Men seriøst, trenger hjælp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg føler kjenner til ditt problem da jeg føler at jeg er i litt liknende situasjon. Sitter selv nå i militæret, har ikke mange dagene igjen før jeg er ferdig her. Har heller ikke en ordentlig utdanning, og føler jeg vil gjøre noe med det.

 

Kontaktet Oppfølgingstjenesten i går for å få litt hjelp på hva jeg skal gjøre videre.

 

Men nok om meg.

 

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje tatt det jeg hadde og brukt det til noe som lønner seg.

Det virker som om du har flere muligheter foran deg.

 

Trening, for eksempel; Vet ikke om hvor mange forskjellige utdannelser det er med fysisk aktivitet inkludert, men.. Du kan f.eks. bli gymlærer. Greit nok, mye vil gjenta seg, men det er jo en grei måte å holde seg i aktivitet på, siden det virker som om du liker dette.

 

Befalsutdanning i forsvaret: Krever at du har GSK, noe som jeg antar du har.

Her har du nok av aktivitet og trening foran deg. Utover befalsutdanningen din kan du jo videre få deg en Krigsskoleutdanning, noe som krever enda mer fysisk sett. Dette vil også gi deg en 3-årig høyere utdannelse. Kan ikke huske linjene i hodet, men det er mye snacks der. Mange operative tjenester i Forsvaret også - dvs. trening og skyting.

 

Politiutdanning kan være et greit alternativ til dette.

 

Har du et godt syn og god fysisk helse kan jeg foreslå en 7-årig utdannelse innenfor Forsvaret - Pilot. Her har du nok av aktivitet og mer en nok av utfordring når det kommer til informasjonprosessering, hukommelse, fysisk og psykisk stress ( 5 av 50 mulige klarer å fullføre dette - har du det som trengs? )

 

Om du liker å lære bort ting, selv om du hater matte, så kan du jo bli lektor eller adjunkt ved en skole. Dette er noe som du kan tjene bra på, men da bør du nesten like hva du gjør.

 

 

Uansett, kan kanskje anbefale, med mindre du allerede har vært der, ta en titt innom Vilblino eller snakke med din lokale Oppfølgingstjenesten (PPOT).

 

Håper dette hjalp på noen måter. :)

Endret av Matsuo
Lenke til kommentar

Du virker som ein liten macgyver. Kan du lære meg å lage nightvision briller :ph34r:

Neida nok OT.

 

Hadde eg vore deg trur eg, eg ville ha tatt ein utdanning innan forsvart. Virker som det er sånne ting du er interessert i (?). Du kunne jo eventuelt prøve å få jobb ved eit filmstudio som lager effekter / stuntman. Har ikkje undersøkt kor realistisk det er, men trur det hadde vore vert eit forsøk.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg hoppet på noe ekstremt tøft, noe du ikke kan så mye om fra før av! Noe av det villeste jeg kan komme på er vel dommer i en sport! Det være basket, fotball, tennis eller boksing. Det andre som poppet opp som kunne vært tøft, og som jeg selv har tenkt på er statsviter! Etter hva jeg har hørt er det bare kjekke fag, det er en utdannelse som er bra å ha med videre i livet og du har mulighet for å bli noe som kan påvirke andre, du kan hjelpe og jobbe for samfunnet for en god penge. ;)

 

Husk: No dare, no share!

Lenke til kommentar

Oisann, dette var jo over all forventning. Mange brukbare her. :)

 

Matsuo: mailet militæret i går, jeg skulle visst få svar rett over helga.

Har tenkt på befalskolen, men må man ikke ha gjennomført førstegangstjeneste da? Purk er ikke noe alternativ, til det er det alt for dårlig lønna. Sånn sett kunne jeg jo like godt hivd meg på fengselsbetjent; betaling under hele utdanninga og bedre betalt enn politi.

 

Ble ikke så mye klokere av vilbli.no.. Men takk for at du tok deg tid. :)

Hehe tok akkurat en test på sida til NAV, test for interesseprofil og ferdighetsprofil. Der stod det at det skulle være et "rimelig" samsvar mellom svarene på de to.. Klarte ikke å få til det en gang.. :whistle:

test.jpg

 

 

Hille: jo har gjort det, noe a la børsemaker eller noe sånt. Men har seg sånn at jeg er halvveis inne i hvordan børsemakerstanden driver for tida; kan vel kanskje si det sånn at det er vanskelig å leve av det alene med mindre man enten er drita billig eller drita god.. Hele problemet er liksom at de som tar jobber billig ødelegger for dem som vil leve av det, dermed er det kanskje ikke noe å satse på.

Kjenner du til andre alternativer?

Tok testene, se bilde lenger oppe.. :!:

 

 

Painapple: hehe Macgyver ja, den har jeg hørt før. Den og "terrorist".... :dremel:

Nightvision er no prob.. Infrarødt lys kan tas opp av vanlige digitalkamera. Lag deg ei lykt av IR-leds, lys ut i mørket mens du "filmer"; voila, nightvision...

Var faktisk sekundet før jeg reiste til Oslo og gikk på no effekt-greier der. Men ble ikke noe av. Har også vurdert stuntmann, men er ikke all verdens marked i Norge. Litt gira på å bo her, serru. Men bra tips fordi da seff, bra med påminnelse, for jeg hadde vel mer eller mindre avskrevet det. Må vel tenke litt til på det.. :)

 

 

1503: jess, har laget "effekter" siden jeg var liten.. Blodsprut og sånt heheh! Kanskje jeg skal begynne å produsere lavbudsjett-filmer med meg sjøl i alle rollene eller no. :p

 

 

Blåbær: ingeniør er nok ikke aktuelt. Jeg kan ikke få understreket nok hvor mye jeg HATER matte. Med mindre det som skal regnes ut er avstand til målet i forhold til mil i kikkerten min, antall klikk i forhold til kulefall, der både vind og en del andre elementer har innvirkning på mattestykket... :cool:

 

 

Kanuca: kødder du? Dommer i en sport? Leve på å dømme gutter 16 eller noe sånt?

Statsviter har jeg tenkt på ja, men er jo en temmelig unyttig utdannelse. Trenger ikke utdannelse for å bli taxisjåfør, veitu.

 

 

wurrzagh: det har jeg alt vært. En gang kom jeg i klem mellom en kai og en båt. Eller var det ikke det du tenkte på?

 

 

andersio: øh.. vanlig pilot du mener? Alt nevnt, ikke gira på SÅ mange år skole, dessuten trur jeg ikke det er helt i min gate. Takk for tipset, though.

Lenke til kommentar
Er man statsviter kan man komme ganske langt i livet. Politiker, minister, journalist osv. dette fører med seg utrolig mye kunnskap om samfunnet som ligger over allmenn kunnskap, og jeg tror dette ville være kjekt å studere!

 

Dommer var noe jeg tok ut i fra luften, men de som er internasjonalt kjent tjener jo fett.

Ja man har jo alltids bruk for det, men om man tenker studie i forhold til å ende opp som feks politiker er det jo flere andre ting som er langt bedre valg enn statsvitenskap, feks jus. Men kjekt hadde det sikkert vært, jeg vurderte jo faktisk å gå på det en gang i tida.

 

Norge har vel bare 1 eller 2 dommere som faktisk tjener så mye at de kan leve på det (fotball). Tviler litt på at det er dommere i andre idretter som kan leve av dømminga, spesielt med tanke på at fotball vel er den største idretten i Norge og at det på tross av dette bare er et par proffe dommere.

 

 

For meg virker det som du har ferdigheter innenfor det meste, men du virker totalt uinteressert ;) ( Såg på den grafen i innlegget ditt) Merka at eg sleit litt med det samme når eg skulle velge skule å gå på i høst. ( Enda opp på studiespesialisering til slutt)

Nja veit nå ikke det, men jeg er vel relativt ok praktisk anlagt, stresser fint lite, og har for vane å få til det jeg setter meg fore. Sånn rent bortsett fra å gjennomføre det jeg begynner på på skolen, that is.

Hva slags spesialisering endte du med da?

Lenke til kommentar
For meg virker det som du har ferdigheter innenfor det meste, men du virker totalt uinteressert ;) ( Såg på den grafen i innlegget ditt) Merka at eg sleit litt med det samme når eg skulle velge skule å gå på i høst. ( Enda opp på studiespesialisering til slutt)

Nja veit nå ikke det, men jeg er vel relativt ok praktisk anlagt, stresser fint lite, og har for vane å få til det jeg setter meg fore. Sånn rent bortsett fra å gjennomføre det jeg begynner på på skolen, that is.

Hva slags spesialisering endte du med da?

 

Går første år på vgs no, men trur eg kjem til å spesialisere meg innenfor realfag. Er det ikkje det ein får mest studiepoeng for?

Lenke til kommentar
Hva med Herens jeger komando?

Tenkte litt på det, men da må man jo ha gjort unna førstegangstjenesta. Noe jeg ikke har gjort. Veit ikke om jeg får lov til det heller når jeg er så gammel som jeg er.

 

Går første år på vgs no, men trur eg kjem til å spesialisere meg innenfor realfag. Er det ikkje det ein får mest studiepoeng for?

Ok. Nei aner ikke jeg altså.. :)

Lenke til kommentar

Föler med deg. Jeg er snart 25 selv, og er ennå ikke sikker på om jeg har truffet rett valg. Studerer for öyeblikket pedagogikk, som virker helt greit. Mye psykologi i det faget, og psykologi har jeg alltid likt. För dette prövde jeg meg på sykepleien, men det var visst ikke noe for meg. Mitt forslag er dog verken sykepleien eller pedagogikk, men flygeleder. Har du hört om det?

 

Du kan jo lese mer om det her: http://utdanning.no/yrker/ukens_yrke/flygeleder og her: http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Fl...cleAnchor643501

Lenke til kommentar
Föler med deg. Jeg er snart 25 selv, og er ennå ikke sikker på om jeg har truffet rett valg. Studerer for öyeblikket pedagogikk, som virker helt greit. Mye psykologi i det faget, og psykologi har jeg alltid likt. För dette prövde jeg meg på sykepleien, men det var visst ikke noe for meg. Mitt forslag er dog verken sykepleien eller pedagogikk, men flygeleder. Har du hört om det?

 

Du kan jo lese mer om det her: http://utdanning.no/yrker/ukens_yrke/flygeleder og her: http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Fl...cleAnchor643501

Ja har faktisk vært inne på tanken. Men grunnet traumatisk barndom og lærere som mobbet meg på barneskolen, sitter jeg igjen med inntrykket av meg sjøl som en person som ikke klarer noen ting, let alone ha ansvar for noe så alvorlig som flytrafikk.. Hadde nok plutselig implodert i et angstanfall eller noe sånt, om jeg hadde hatt en sånn jobb.. :!:

 

Men skal se litt mer på det, det virker jo interessant da. :)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...