Gå til innhold

Hva i huleste skal en studere?


appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er i litt samme situasjon jeg og, er så utrolig frustrert fordi jeg har aldri vært spesielt interressert i noe.. (Selv om jeg har alltid likt sløyd, så lurer litt på om jeg kunne likt å vært snekker, men samtidig så er det så utrolig kjipt å begynne på det nå..) Sitter her nå, 23 år, uten jobb, med en ufullstendig bachelor grad og ellers bare generell studiekompetanse, og aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt. Hvorfor må alt være så vanskelig ? Forresten, hvor kan jeg ta stillas bygger kurs ?

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Har du tenkt over å utdanne deg innen et maritimt felt?

Jeg skal starte på skipsoffiserutdannelse i August 2009, hvor man får en drit bra leder utdannelse.

Etter det, kan du så og si jobbe med hva du vil, eller du kan søke jobb hos et rederi som skipsoffiser.

Jeg valgte dette da jeg ikke gidder å ha en 8-16 jobb, hvor man gjør sitter på rævve dag ut og dag inn. Som skipsoffiser, jobber man i alt fra 4-9uker, avhengig av hvilket "felt" du jobber på og har fri i 4-9uker etter det igjen (lønnet).

Du kan få reist mye både med jobb og når du har fri.

Lenke til kommentar
Fullfør førstegangs tjenesten, så venter hærens spesialjeger kommando på deg :) Må jo være ypperlig for deg ;)

...sammen med en haug med 18-åringer...? Eh nei. Selv om jegerkommandoen hadde vært spennende da. :)

 

Hvorfor må man absolutt studere noe?

 

Finnes andre ting man kan gjøre her i livet enn å bruke tid på skolebenken.

Fordi du ikke får jobb med respektabel lønn uten utdanning. Hva ville du gjort da? Jobba på Rema, eller kanskje jobba på en gård som avløser resten av livet? :p

 

 

EvenruD: maritim utdannelse er nok ikke helt min greie.. Dessuten hadde jeg ikke takla den der 3 uker av, 3 uker på-greia. Er derfor jeg ikke jobber i olja..

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Fordi du ikke får jobb med respektabel lønn uten utdanning. Hva ville du gjort da? Jobba på Rema, eller kanskje jobba på en gård som avløser resten av livet? :p

 

Poenget mitt er vel at man kan gjøre mer med livet sitt enn å følge de konvensjoner som eksisterer i dagens samfunn(altså du MÅ ta utdanning for å få deg en god jobb).

 

Men de fleste tenker jo ikke outside the box og lar samfunnet avgjøre hva man skal gjøre med livet sitt.

 

Ellers så er ikke alternativet til utdanning å jobbe i kasse på rema. Velger man feil utdanning så er det vel også i kassa på rema man faktisk ender opp.

 

Moralen her er vel at man må gjøre det man selv ønsker, ikke hva samfunnet ønsker du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Du må gjerne nevne et par jobber der du ikke trenger utdanning, som har god lønn, god arbeidstid, fri i helgene, ferier & gunstige pensjonsordninger.

 

Er ikke gira på å ha noe A4-liv/jobb jeg heller, men når det kommer til stykket gjør man det som på sikt er lurest. Om man ikke benytter seg av utdanninga med en gang, kan den likevel være god å falle tilbake på. Hva om du blir sparket i jobben du fikk selv om du ikke hadde utdanning, også må du finne deg en ny? Uten å ha noe spesielt av papirer å vise til, ingen matnyttig kompetanse..?

 

Forøvrig må du gjerne definere "feil utdanning"; en person som ender opp i en eller annen kassejobb etter endt skolegang har ikke tatt feil utdanning, han har bare lite fantasi. Folk med utdanning får jobb, punktum. Kan selvsagt være man må flytte litt på seg, men gidder man ikke det er man kanskje ikke rette person til jobben i utgangspunktet. Er vel gjerne også disse som ender opp i kassa, sjøl om de faktisk har utdanning som kunne gitt dem en langt bedre jobb.

Så godt som all utdanning man tar kan være godt for noe. (Snakker da selvsagt om feks bachelor. Må ikke regne med å få no feit jobb bare fordi du har tatt et årsstudium i feks engelsk..)

Lenke til kommentar

juss er tingen, det er 5 tunge år men man får et bredt spekter av jobbmuligheter og ganske god lønn. 600 000kr+++

 

ellers så er tannlege også svært bra. bryter lett 1.mill som privat praktiserende

 

eiendomsmegler skal visstnok også tjene godt etter hva jeg har hørt, ganske kort og grei utdannelse også.

 

siv.ing eller siv.økonom tjener også ganske godt,men det er som med juss og medisin 5 tunge år.

 

jeg vet jeg er opphengt i lønn dessverre,men det er jo penger vi jobber for uansett så ser ikke noe galt i å gjøre success. studerer juss selv og håper på solid lønn ved endt utdannelse;)

 

eneste hinder er skyhøye inntakskarakterer som gjør at mange aldri får sjansen dessverre:(

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg er i en ganske lik situasjon, bortsett fra at jeg er 6 år yngre enn deg. Jeg er 19 år, gikk først GK elektro før VK1 Flyfag datt ned i hodet på meg. Jeg har aldri vært interessert i fly før, men fant ut at dette var en veldig spennende utdanning. Det var det også, men flymekaniker kan jeg aldri tenke meg å bli. I år tar jeg studiekompetanse (påbygg) og jeg har noen følere ute om hva jeg kunne tenke meg å bli, men i det store og det hele har jeg null peiling. Jeg er militærnekter forøvrig (og før dere sier noe: jeg har en jævlig god grunn, vennligst IKKE kommenter dette).

 

På grunn av flyfag har jeg blitt nogenlunde interessert innenfor fly. Jeg jobber deltid på Bergen Lufthavn Flesland som Handling Agent. Man må begynne på bunnen og jobbe seg oppover. Av den grunn er jeg fortsatt veldig mye i innsjekkingsskranken. I den senere tid har det blitt mange kurs på meg siden jeg har vist en enorm stå-på-vilje og arbeidsmoral så ansvaret begynner å komme. Jeg har alltid vært fascinert over hva som foregår på flyplasser, hvordan det er å gå rett ved siden av flyene og faktisk få lov til det, med ID-kort og hele pakken. Der er jeg idag. I prinsippet kan jeg idag klokken 0030 gå og leggge meg inni luftinntaket på en norwegianmaskin som er på nattstopp, selv om det selvfølgelig er misbruk. Jeg kan se bak fleslands fasader og har tilgang til alle "spesielle" rom. Slikt har jeg funnet ut at jeg digger, altså å ha tilgang til informasjon og steder andre ikke har tilgang til. Når jeg får de kursene jeg vil ha får jeg utsjekk som "Gate Manager" (tittelen er fortsatt Handling Agent), som innebærer mange forskjellige oppgaver.

 

Det er vi som annonserer over høyttaleren når et fly er forsinket, det er vi som tar oss av all kommunikasjon med kaptein foruten den biten som tårnet tar seg av. Oppgaver kan være alt fra å si hvilken gate de skal parkere på, bestille drivstoff, fortelle hvor mye pax som skal fly, hvor mange barn, hvor mange som trenger assistanse og hvor mye bagasje de skal ha. Det er vi som får pasasjerene ombord og ut av flyet, og det er vi som tar oss av pasasjerer som trenger assistanse (blinde, folk som er dårlig til beins og lignende). Det foregår utrolig mye forskjellig fra dag til dag og jeg kunne ramset opp i flere timer angående arbeidsoppgaver og jeg vil gledelig utdype på PM. I hovedsak er det (som ordet "Gate Manager" sier) vi som har ansvar for gaten til enhver tid når folk skal ut å fly. Det kan være hektisk i alt fra en halvtime til tre-fire timer, og så roer det seg, men en vanlig dag består av mye fritid (uten at det blir kjedelig). Arbeidsmengden er litt pulserende. Fritid - halvtime hektisk arbeid - fritid - en times hektisk arbeid og lignende, men aldri så hektisk at man holder på å drukne i arbeid.

 

Ellers snuser jeg litt på flyvelederyrket. Jeg synes selv jeg har en ok simultankapasitet og jeg lever i troen om at jeg ville bestått testene på en god dag, pluss at min yrkesvei tilsier at jeg kan bli det. Jeg er litt arbeidsnarko, så flyvelederyrket ville passet meg godt. Ellers taler lønnen for seg selv, men det er ikke noe man bør la seg styre av.

 

Utenom det tenker jeg på tidligere nevnte fengselsbetjent og politi. Også her har man litt av det som appellerer til meg gjennom "hidden information" og den barnslige tankegangen om at "jeg får lov til ting andre ikke får lov til". Desverre er politiyrket dårlig betalt, men maken til variert arbeidsdag tror jeg ikke man finner så lett og det er sinnsykt mange forskjellige veier å gå innenfor politiyrket. I tillegg er min far fengselsbetjent og det virker som en rimelig OK jobb.

 

Det hjelper uansett ikke å la misunnelsen styre deg såpass at du føler deg tvungen til å kjappest mulig komme deg ut i en høyt lønnet jobb. Du er bare 25 på samme måte som jeg bare er 19. Forhåpentligvis har du ingen gjeld, og har (nesten) alle muligheter åpne. Liker du tanken på å jobbe litt "behind the scenes" er en flyplassjobb eller fengsels- / politijobb varme anbefalinger. For meg er det variasjon som gjelder, og jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket yrke som gir meg den korrekte stimuli av dette, men vi får se. Jeg føler jeg har de korrekte vibbene ute..

Lenke til kommentar
Bilklargjørere tjener rundt 400k såvidt jeg har hørt, lastebilkjørere kan komme fort over det igjen.

Bilklargjører aner jeg ikke hva er en gang, men er det i samme "gate" som lastebilsjåfør ser jeg ikke noen som helst grunn til å satse på det... Ser ikke på noen måte ned på folk som kjører lastebil eller noe sånt, men jeg trenger litt mer variasjon i dagen min. :) Eller mer stimuli, om du vil.

 

juss er tingen, det er 5 tunge år men man får et bredt spekter av jobbmuligheter og ganske god lønn. 600 000kr+++

 

ellers så er tannlege også svært bra. bryter lett 1.mill som privat praktiserende

 

eiendomsmegler skal visstnok også tjene godt etter hva jeg har hørt, ganske kort og grei utdannelse også.

 

siv.ing eller siv.økonom tjener også ganske godt,men det er som med juss og medisin 5 tunge år.

 

jeg vet jeg er opphengt i lønn dessverre,men det er jo penger vi jobber for uansett så ser ikke noe galt i å gjøre success. studerer juss selv og håper på solid lønn ved endt utdannelse;)

 

eneste hinder er skyhøye inntakskarakterer som gjør at mange aldri får sjansen dessverre:(

Folkeuniversitetet har jo faktisk juss på programmet, så alle har jo muligheten. Dog tilsynelatende få som veit om det, jeg fant det ut for bare noen måneder siden jeg og. Utrolig drit at ikke rådgivere på skoler rundt omkring opplyser om private alternativer, altså. :(

Har karakterer til å komme inn på det meste, men nå er det ikke juss på NTNU eller andre steder i Trondheimsområdet; å betale 30k(?) i året for å ta juss privat er da et.. øh.. greit alternativ.. Mulig jeg går for den, faktisk.. Ellers er det jo ikke noe i veien for å ta turen til Oslo.

 

Menneh.. Er juss så hardt som de sier? Er jo subjektivt hva som er hardt eller ikke, men hvor mye vil du si du leser i snitt pr dag? Er det noen fag som er direkte vanskelige, eller er det heller mengden informasjon som er verst å takle?

 

Forøvrig enig i det du sier om lønn. Dessuten, de som sier at penger ikke er alt, som sier at man ikke bør ta lønn med i betraktningen når man velger yrke, de kan umulig ha hatt økonomiske problemer noen gang..

 

Det hjelper uansett ikke å la misunnelsen styre deg såpass at du føler deg tvungen til å kjappest mulig komme deg ut i en høyt lønnet jobb. Du er bare 25 på samme måte som jeg bare er 19. Forhåpentligvis har du ingen gjeld, og har (nesten) alle muligheter åpne. Liker du tanken på å jobbe litt "behind the scenes" er en flyplassjobb eller fengsels- / politijobb varme anbefalinger. For meg er det variasjon som gjelder, og jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket yrke som gir meg den korrekte stimuli av dette, men vi får se. Jeg føler jeg har de korrekte vibbene ute..

Hehe vi er ganske like, den der "gå steder få har lov til å gå" er helt i min gate. ;) Feks livvakt hadde vært utrolig interessant sånn sett, sikkert politi og fengselsbetjent også.

 

Sliter litt med akkurat den siste her, skal man komme seg fort ut i arbeid, eller skal man ta utdanninga og heller få "premien" om noen år? Den ene delen i meg vil ta juss, kanskje spesielt fordi jeg elsker å krangle med offentlige kontor og slå dem i hodet med deres egne regelverk, selv om skolen tar 5 år. Den andre delen vil bli flygeleder fordi det ikke tar så lang tid og lønna er ca den samme som som jurist/advokat, dessuten virker det spennende.. Ai ai what to do... :dontgetit:

 

 

Du må gjerne nevne et par jobber der du ikke trenger utdanning, som har god lønn, god arbeidstid, fri i helgene, ferier & gunstige pensjonsordninger.

 

Slave av samfunnet er alt jeg har å si.

Dårlig retorikk, sier nå jeg. Vi lever ikke i Matrix, vettu.

Du kan jo leve utafor samfunnet om du vil, ikke være nødt til å forholde deg til alskens lover og regler og skatter og avgifter og alt annet som måtte irritere deg. Dessuten må du jo se utrolig mørkt på å måtte møte opp på jobben til en fast tid hver dag? Da er man jo "slave av samfunnet"...

Misforstå meg rett, jeg liker det ikke bedre enn det du gjør. Men er nå en gang sånn; "if you can`t beat them, join them". Men da er jeg vel en sell-out.... :ph34r:

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

juss er som alt annet og ikke så hardt som noen studenter vil ha det til, lesing varierer utifra hvor mye arbeid det er snakk om i forhold til fakultetsoppgaver. emnene går fort så man må lese på. lesing varierer i alt fra 2-8t med lesing utenom forelesninger og seminarer.

FU i trondheim er et fenomenalt alternativ som bygger på uio sin undervisning og som er godkjent av uio sitt juridiske fakultet. der har vi privatister,uio studenter,uib studenter og uit studenter som studerer juss. har du kommet inn i f.eks uio eller uib så kan man studere ved FU,men tar da eksamen ved uio eller uib ettersom hvor du kom inn. dyktige forelesere og velorganisert. i år startet vel over 110 studenter på 1.avd juss og man kan velge å ta hele eller deler av juss studiet der. forelesningene er på NTNU og seminarer i FU's lokaler. folk som har byttet til uio eller uib ett par år som kommer tilbake til FU syns at FU hadde bedre undervisning og oppfølging enn hva uio og uib kunne tilby. studerer selv ved FU da jeg ikke har sans for Oslo som by dessverre, Trondheim er mer min smak:)

 

jussen virker tørr og kjedelig i starten,men så fort fakultetsoppgavene begynner så finner man fort ut at det er mer spennende enn som så. tenk deg akvokat-client forhold når du arbeider, det gjør ting mer morro og interessant:)

 

oppgaveskriving er det tyngste å lære som fersk, selv om du har hatt rettslære på vgs så er det ikke så lett, da oppgaveskriving ikke kan skrives med en kakeoppskrift hele tiden og ikke minst teorioppgaver som kan være litt køddete ved eksamen hvis det er emner eller begreper som du ikke husker så godt. videre er det en fordel å holde seg til de bøker som blir anbefalt til pensum. jusleksikon er gull verdt samt mønsterbesvarelser og bøker om hvordan skrive jus til eksamen.

 

har hørt noen rykter om at 3.avd er den tyngste av en eller annen grunn,mens 5.avd er ganke grei da man praktisk talt er ferdig advokat sånn rent teoretisk, eneste er hovedoppgaven du må skrive,men der kan man få gode tilbud om veiledninger og hjelp til problemstillinger via trainee opphold.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...