Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Tegnefilmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mangler Chihiro og Heksen og The flying castle, de to beste animefilmene ever.

Dessuten så er egentlig alle filmene til disney der Tom Bancroft har hatt litt inflytelse gode.

 

Den heter Howl's Moving Castle, ikke at det har noe å si, men bare sånn forresten. : >

 

 

Jeg savner forsåvidt også Chihiro.

En av de beste filmene jeg har sett hvertfall.

Lenke til kommentar
Tøvete liste. Løvenes konge burde garantert komme på førsteplass. Japansk anime du liksom..

Dette er feil måte å gjøre det på. Du har garantert ikke sett Princess Mononoke, og har derfor ingenting du skulle ha sagt.

Har heller ikke sett den, så kan ikke uttale meg selv.

Dette er korrekt måte å gjøre det på. Du har ikke sett Princess Mononoke og stiller deg derfor nøytral til 1.-plassen. Jeg, som resten av Kulturo, kan in any case anbefale den ;)

 

---

 

Jeg syns listen hadde en fin blanding av tegnefikmer. Det jeg ikke forstår er all furoren rundt disse to filmene som tilfeldigvis ble produsert i landet Japan. Det er langt flere amerikanske tegnefilmer her, hvorfor er det ingen som klager på det? Løvenes konge er en fin film, men selv jeg i en alder av 6-7 år elns syns den til tider ble litt for barnslig og overdrevet.

 

Det jeg savner fra listen er Akira, Bambi, Chihiro og Heksene, Persepolis, The Girl Who Leapt Through Time (har panelet sett denne?) og To Gode Venner. På den annen side vil jeg ikke nødvendigvis protestere mot listen; det er tross alt kun Topp 10 ;)

Endret av Motoko
Lenke til kommentar
Mangler Chihiro og Heksen og The flying castle, de to beste animefilmene ever.

Dessuten så er egentlig alle filmene til disney der Tom Bancroft har hatt litt inflytelse gode.

 

Den heter Howl's Moving Castle, ikke at det har noe å si, men bare sånn forresten. : >

 

Så du er sikker på at det er den han refererer til?

 

Det kan jo være Tenkû no shiro Rapyuta han tenker på. Med aka-navn som Castle in the Sky og Laputa: The Flying Island er vel ikke The Flying Castle det verste man kan skrive.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange som hater anime?

Fordi folk ikke klarer å venne seg til nye ting.

Eller fordi de bare har sett dårlig anime eller anime som ikke har appelert til dem.

 

Om jeg kun hadde sett tegnefilmer som Kis Vuk, Titanic: The Animated Movie og Romeo & Juliet: Sealed with a Kiss, hadde jeg ikke fått noe særlig godt inntrykk av dem ... men man bør jo tenke litt lenger, om det er en bra film med god historie, omgivelser og karakterer så hadde den hatt potensiale til å være like bra uansett om den hadde blitt gitt ut som 3D-animasjonfilm, tegnefilm, anime eller "vanlig" film.

Lenke til kommentar
OG hvor er Akira?

 

Var faktisk sikker på at den skulle vere i toppskiktet, men nei!

 

 

Uansett er eg utrolig lysten på å se Lillefot igjen, elsket den filmen som barn! Eit gjensyn med Grave of The Fireflies hadde heller ikkje skadet, den rørte meg stort ved forrige gjennomsyn :)

 

EDIT: All denne anime-hetsinga lukter fordommer og uvisshet lang vei ;)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Burde ikke bambi ha vært på denne listen? Er værtfall en av de tegnefilmene jeg så masse når jeg var mindre, samt løvenes konge, fantasia, disney's robin hood og en haug andre som jeg ikke husker for øyeblikket.

 

Edit: Og Dumbo må vi jo ikke glemme.

Edit2: Ja Lillefot husker vi også. Er nesten så jeg får lyst til å se igjen disse gamle tegnefilmene.

Edit3: Skjønnheten og udyret, der har vi det. Burde helt klart være på denne listen etter min mening.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Selv synes jeg Akira er filmhistorisk viktig, akkurat som Snehvit, men jeg synes ikke Akira hører hjemme på en 10-på-topp-liste egentlig.

 

Når vi snakker om "Løvenes konge" og "Vi-som-hater-anime-uten-å-ha-sett-den-klubben", skal vi kanskje anbefale "Kimba The White Lion"?

 

Her er en fyr som sammenligner de to (bak en spoiler-beskyttelse fordi den avslører historien):

 

 

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
Selv synes jeg Akira er filmhistorisk viktig, akkurat som Snehvit, men jeg synes ikke Akira hører hjemme på en 10-på-topp-liste egentlig.

 

For min del kommer det veldig an på hvordan de bedømmer filmene som skal på lista.

Dømmer de ut i fra underholdnings-verdi? Hvor barriere-brytende den er/var? animering? eller alle 3?

 

Underholdnings-messig er nok Akira middels (historien er veldig lik andre post-apokalyptiske japanske animer egentlig, ikke at det er så farlig for min del) og har ingenting på en topp 10 liste å gjøre.

Men om man tenker på hvordan ble laget, hvordan tegnerne ga f. i om natte-scener i stor-byer er utrolig krevende å tegne, så tegnet de flere natte-scener der enn i flere andre filmer jeg har sett, og resultatet er flotte sterke animasjoner, og fine omgivelser.

 

Men underholdningsmessig for de som ikke ser på animer, eller veldig lite animer, så er jeg enig i utsagnet ditt.

Lenke til kommentar
Om det er en Disney film som kunne ha fortjent #1 så er det hvertfall ikke Lion King, men Beauty & The Beast, imho. :)

 

Synes også at BATB kunne kommet på lista i stedet for LK, men LK er en allikevel en veldig bra film. Men jeg er veldig gla for at Mononoke Hime kom på føsteplass siden det er min personlige favoritt av alt som er tegnet/animert :D Godt å se at det er flere som synes at den er bedre enn Sen to Chihiro no Kamikakushi (Spirited Away). Howl's moving Castle er også en veldig god film men langt bak Mononoke Hime.

 

Skuffa, skuffa, skuffa! En Anima film på første plass? Herregud hvor mange her, unntatt voksne anima nerder som sitter å ser på sånt, har noe som helst bånd til det? Vi har våkst opp med Løvenes konge, beauty and the beast ,snøvidt etc.! Er i det minste enig med 2.plassen husker første gang jeg så den på kino, fantastisk.

 

 

Edit: Ikke at jeg har så mye imot amina at det gjør noe føler bare at det ikke passer helt inn, her ser du alle de koselige filmene du har så mange minner med og så ser du at de blir grust i bakken av en Amina action/drama film?

 

Skjønner ikke helt at en som ikke klarer å en gang skrive navnet på sjangeren har noe fornuftig å si men... Nei, vent, du har jo ikke det :O

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...