Gå til innhold

Blogg: Hva skjer med dataspill når de dør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var meget bra skrevet ja. Tror nesten jeg føler en liten imaginær tåre i høyekroken.

 

Å hvor jeg husker de tekstbaserte spillene hvor alt skjedde med tekst. Mang et tastatur har vel endt sine dager etter frenetisk skriving for å "treffe spikeren på hode".

 

Kanskje det er påtide å bygge et monument for disse gamle slagere, et museum av gamle spill, slik at de ikke dør forgjeves :)

Lenke til kommentar
Dette var meget bra skrevet ja. Tror nesten jeg føler en liten imaginær tåre i høyekroken.

 

Å hvor jeg husker de tekstbaserte spillene hvor alt skjedde med tekst. Mang et tastatur har vel endt sine dager etter frenetisk skriving for å "treffe spikeren på hode".

 

Kanskje det er påtide å bygge et monument for disse gamle slagere, et museum av gamle spill, slik at de ikke dør forgjeves :)

5383232[/snapback]

 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg har mange sterke følelser knyttet til gamle klassikere. Kanskje det kommer flere snarturer ned minnenes aveny, eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar

Ja plutselig savnet jeg de gode gamle spillene til sierra, der hvor man måtte skrive engelsk ja :yes:

 

Husker 1. gang jeg fyret opp Larry 1, bare 7 år gammel og med engelsk ordbok i hånden. Og hvordan man lærte seg hva man skulle svare på de forskjellige spørsmålene for å komme inn i spillet. Det var tider det.

 

Nesten så jeg må finne frem larry pakka mi og teste litt Larry 1 igjen

Lenke til kommentar
Går og går de i ensom automatikk, spøkelser på floppydisk i tomme gutterom? Fortsetter Pac-Man bare å spise, svever Elites romskip evig gjennom sorthvite stjernevrimler?

 

Les mer

5382339[/snapback]

Veldig god artikkel. :)

 

Og eit veldig bra spel. Sjølv spelte eg Quest for Glory 2 først, men ellers kjenner eg meg godt igjen i artikkelen. QFG2 hadde eg med meg attende frå klassetur i England når eg var 16. Det er fortsatt eit av dei beste spela eg veit om...og det første rollespelet eg starta på nytt med ein gong etter at eg hadde spelt igjennom det. Det andre rollespelet eg gjorde det med oppdaga eg i fjor, takka vere gamer.no. Gothic 2 heiter det.

 

Det som gjorde QFG2 heilt spesielt for meg var at eg verkeleg følte meg som ein del av spelverda. Eg kjente innbyggjarane i Shapeir. Katta-ane var vennar. Eg ville hjelpe dei. Ikkje for å få erfaringspoeng, men fordi eg brydde meg om kva som skjedde. Nokre år seinare fekk eg tak i det første QFG-spelet. Det var nesten like bra. :)

 

Eg veit ikkje akkurat kva Sierra gjorde med desse spela, men det var absolutt noko spesielt med dei. Eg har spelt mange gode rollespel sidan, men ingen har sugd meg inn i spelverda på samme måte.

 

Kay

Lenke til kommentar

Men selv om de kan se død ut så har man sider som [linker fjernet av moderator].

 

Dette er meget fine sider for å finne gamle slagere igjen. Tror faktisk i det siste har jeg brukt mer tid på gamle spill enn jeg har bruk på nye. Som jeg da også har funnet på de sidene.

Lenke til kommentar

Warez og warez. Er jo ingen andre måter å få tak i slike gamle klassikere, så det blir vel mer et spørsmål om moral. Skal man la slike spill dø ut bare fordi de ikke kan regnes som forlatt, men fremdeles er "copy protected" eller skal man gi blanke F akkurat der og ta vare på gamle klassikere, selv om det betyr at man må "bøye" loven litt.

Lenke til kommentar

Hehe, QFG husker jeg jeg satt og spilte på mammas 286, du kunne ikke få det til Amiga her jeg bodde. (Det fantes til Amiga, men vanskelig å få tak i de dager). ;)

 

Sierras adventurespill var alltid en hit, hadde man først spilt ett, måtte man alltid ta for seg det neste, og det neste, selv om man måtte taste mye, men slikt tenkte vi jo selvfølgelig ikke på den gangen. Da var nok tastaturet i flittigere bruk enn det det er nå om dagene.

 

Hadde noen adventurespill til Amiga, der brukte man som regel joysticken (eller musa i tilfeller), men teksteventyr forekom jo også.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Abandonware er såvidt jeg vet programvare som ikke lenger blir solgt i butikk. Derfor mener slike siter dere her snakker om at utviklerne og utgiverne uansett ikke tar skade av at alle kan få tak i spillene gratis. Men, distribusjon av kopibeskyttet materiell er like fullt ulovlig. Skal vi tillate linking til sider som tilbyr abandonware, er veien kort til sider som også tilbyr programvare/spill fra nyere tid.

 

Relevante lenker er derfor fjernet fra sine respektive innlegg. Kommentarer til dette innlegget tas på PM, ikke i denne tråden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...