Gå til innhold

Blogg: Hva skjer med dataspill når de dør?


Anbefalte innlegg

Knall artikkel, eller kanskje essay er en bedre betegnelse.

Anyhoo, den traff liksom litt i hjerterota. Jeg starta å tenke tilbake på spill som Commander Keen, Space Quest, og Frontier: Elite II. Frontier var, nei *ER*, noe av det beste jeg har spilt.

 

Og nå har jeg funnet ut av skaperen David Braben og hans Frontier Developments faktisk jobber med et nytt spill i Elite serien! :woot:

Frontier Developments

 

Hvis dette er sant og skjer i min levetid kommer jeg til å forsvinne fra offentligheten i ca ett år for å kunne spille uforstyrret.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nostalgisk og litt trist lesing dette.. :(

 

word.

 

Jeg har prøvd å finne tilbake til gamle trakter av og til, men jeg må si at det er ikke det samme for meg - for selv om minnene er gode, er det mange irreterende ting som kommer like fort tilbake når du blåser støv av det gamle utstyret.

Jeg har like dårlig vente egenskaper på Loading time nå som for +/- (shit!) 20+ år siden.

Lenke til kommentar

Det som dør, er den fysiske interaktiviteten (i form av tastetrykk), men de blir i sjelen. Husker når jeg spilte FF7 mye, det var i tankene mine 24/7, og hver gang jeg gikk igjennom det var jeg på randen av å gråte når aeris døde. Spill er i min mening ment for å lage ett intrykk, for å formidle en historie som sitter, som DU har deltatt i, som DU føler med! Derfor er spill ett bedre medie enn film, pga interaktiviteten.

Lenke til kommentar

Ble litt sentimental her jeg sitter jeg også. Tror nesten jeg må spikre opp en webside ala alle de "gammel barnetv" sitene som ligger her og der hvor folk kan legge inn ting, slenge opp musikk, diskutere handling og hva de husker fra spillene.

 

Enkelte spill har rett og slett oppslukt meg helt og holdent, mens nå til dags er de fleste spill ren tidstrøyte når det måtte passe. Før var det om å snike til seg mest mulig tid til spilla, og da snakker jeg ikke om hjernevasket wow tendenser.

 

Quest for Glory, eller heroquest som vi også kalte det spilte jeg og søskenbarnet mitt på min onkels pc så ofte vi fikk det til, gjerne til langt på natt og vi blei oppdaget og kasta ut :) Andre spill som også har ett sted i hjertet mitt av denne type er Dune, Superhero League of Hoboken, Fallout, Might & Magic VI, Eye of the Beholder II (skremte vettet av meg enkelte ganger), Monkey Island og It came from the desert for å nevne noen.

 

Sjekke opp sexy babes, løse krimgåter, leke helt og frenetisk unngå å ta repern. Det var livet. Spill nå til dags er rett og slett for enkle, før i tiden var man nærmest helten om man kom seg gjennom et spill mens nå til dags klarer jo alle det om man gidder å bruke litt tid.

 

Takk for en gøy artikkel.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi verdsatte spill mer før enn vi gjør nå. Man hadde ikke så mye å velge mellom. Det fantes bare noen få bra spill og de spilte man leeeenge. Jeg har også gode minner fra Quest for glory, hadde det ikke selv men en eldre kamerat hadde det. Replikker som "toss rock" eller "climb tree" kan jeg tenke tilbake på med et smil....

Veldig fin artikkel forresten :)

Lenke til kommentar

Fin artikkel!

 

Jeg husker godt alle "games" fra epyx. Summer games I, II og wintergames var multiplayer slagere. Ellers så likte jeg zork I-III selv om jeg var litt ung for å virkelig sette pris på dem. Fyrte opp c64'n min og spillte litt zork III her om dagen. Det er fortsatt underholdende og jeg savner tekst drevne adventure spill. (Loade tid på 1,5 minutter for et tekstbasert spill var bare kos ;-) Jeg hadde det mye gøy med c64, atari st og amiga.

 

En ting jeg ikke savner er å betale 700-800 kr for et nytt spill. Amiga prisene var helt astronomiske rundt 1988-1990. Eller husker jeg helt feil?

 

Noen som har handlet på IQ data i Bergen? Eller kanskje Dataforum?

 

Jeg likte best Dataforum (C64 og amiga) eller vektertorget data (ST)

 

Nok mimring fra en gammel gamer.

 

Load"*",8,1

Run

 

Oddbjørn

Endret av mbiof
Lenke til kommentar

Kjente jeg blei litt rørt jeg.

 

Har brukt mye tid på å dirke dører for å stige i level gitt.

 

Lurer på hva som skal til for at vi skal få tilbake valgfriheten det var å skrive dialog med karakterene. Kanskje vi må vente helt til stemmegjenkjenning har tatt skikkelg av?

Det er utvilsomt mindre interaktivt å velge alternativer når karakteren din snakker enn å skrive selv.

Lenke til kommentar
Udødelige klassikere dør ikke.

5403735[/snapback]

 

Jeg tror jo på mange måter det da. Selv om spill fortsatt kan hentes frem, blir gjensynet aldri som den første gangen du spilte gjennom det - eller settingen du spilte i.

5405124[/snapback]

 

 

Nei det er jo sant. Men selv om du ikke kan gjenskape sexdebuten fra da du var fjorten, på en klam skinnsofa under sterk påvirkning av heimebrent, kan du fremeles nyte sex.

 

Spill som monkey island, doom, final fantasy 6 eller 7, little big adventure, sam&max, fallout2 osv lever i beste velgående. Jeg spiller de med jevne mellomrom. Disse klassikerne vil aldri dø i mine øyne. Selv om disse spillene er døde i manges øyne, så lever de i beste velgående blandt folk som fremdels spiller disse spillene. (og da mener jeg SPILLER, ikke bare fyrer opp og spiller litt hver gang nostalgien våkner i en.)Jeg har sterk tro på at når half-life 2 forlengst har gått i glemmeboken vil disse gamlingene fremdeles bli spilt.

Lenke til kommentar
Quest for Glory, eller heroquest som vi også kalte det

Godt å se at det er noen andre som husker at dette spillet egentlig het Hero's Quest (i samme ånd som Police Quest og de andre). Har/hadde original-coveret med denne teksten på, men jeg er neimen ikke sikker på hvor det er blitt av etter X antall flyttinger siden den gang. Tror Sierra måtte skifte navn pga. konflikt med et annet varemerke, eller noe i den dur.

 

HQ1 ble også laget i en ny utgave med "mye bedre grafikk" (hehe, var sikkert VGA i stedet for EGA-oppløsning elns) og med museklikking i stedet for tekst/kommando-basert grensesnitt. Det ble aldri det samme, og jeg mislikte sterkt museklikk-spill lenge etter dette skjedde. ;)

 

En annen morsom ting var at HQ2 ble sluppet ganske raskt etter HQ1 (kunne aldri skjedd i dag, dessverre), og man kunne importere karakteren fra HQ1. Storylinen i HQ1 gikk delvis over i HQ2 mot slutten, og overgangen både for karakter og setting føltes naturlig. Nei, HQ var virkelig langt fremme på mange ting, allerede på 80-tallet. Jeg blir imponert når jeg tenker tilbake på det. :love:

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Quest for Glory, eller heroquest som vi også kalte det

Godt å se at det er noen andre som husker at dette spillet egentlig het Hero's Quest (i samme ånd som Police Quest og de andre). Har/hadde original-coveret med denne teksten på, men jeg er neimen ikke sikker på hvor det er blitt av etter X antall flyttinger siden den gang. Tror Sierra måtte skifte navn pga. konflikt med et annet varemerke, eller noe i den dur.

 

5431512[/snapback]

 

Det stemmer, de måtte skifte navn fordi varemerket allerede var tatt av et eller annet brettspill.

 

Det er også riktig at det kom ut i modernisert form, som jeg aldri testet. Jeg spilte forøvrig Amigautgaven som hadde overlegen grafikk og lyd. Amiga var best.

Lenke til kommentar

Har noen av dere spilt Bloodwych på Amiga forresten? Two-player spill hvor hver person har opp til 4 karakterer (Warrior, Mage, Adventurer eller Thief) og spiller sammen for å overkomme diverse ulumskheter. Masse stasj som man kan finne rundt om kring også. Husker en kompis og jeg spilte dette VELDIG mye på Amiga'en.. Vi kunne fint sitte fra lørdags formiddag og spille gjennom hele natten og frem til morgenen dagen etter.

 

http://www.classicgaming.com/bloodwych/

http://www.alanchapman.org/bloodwych/

Lenke til kommentar

Der som i tillegg var festlig, det var walk thru bøkene du kunne kjøpe hos sierra, :blush: , ja jeg måtte ha det til Space Quest III og Kings Quest II.

 

Det var hyper kult det røde "skjule" nettet over teksten, så du måtte bruke et rødt plastfilter for å lese teksten. Først trodde jeg det var for å skjule teksten for leseren, men det satt en effektiv stopper for en rask kopieringsrunde i hvert fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Der som i tillegg var festlig, det var walk thru bøkene du kunne kjøpe hos sierra,  :blush: , ja jeg måtte ha det til Space Quest III og Kings Quest II.

 

Det var hyper kult det røde "skjule" nettet over teksten, så du måtte bruke et rødt plastfilter for å lese teksten. Først trodde jeg det var for å skjule teksten for leseren, men det satt en effektiv stopper for en rask kopieringsrunde i hvert fall.

5474653[/snapback]

 

Jepp, husker det var slikt på indiana jones 3 også, altså adventure spillet. onkelen min som jobbet på xerox hadde tilgang på farge kopi maskin, gjett om jeg var helten ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...