Gå til innhold

Mer DDR2 enn DDR hos Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir vel enda mer DDR2 når AMD lager prosessorer som bruker DDR2 (neste år??).

Tatt AMDs markedsandel i betrakning, så vil vel neppe det få det store umiddelbare utslaget ettersom de antageligvis vil bruke noe tid til å få alle nye kunder over til DDR2(selv ikke Intel klarer det).. Sannsynligheten er ikke liten for at AMD faktisk ville bli tvunget over til DDR2 før eller siden ettersom prisene på vanlig DDR RAM nok vil stige etterhvert som produksjonen trappes ned.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Samsung har annonsert at selskapet i juli for første gang produserte mer DDR2-minne enn DDR(1)-minne. 40 % av selskapets produserte minnebrikker i juli var av typen DDR2, mens 30 % var DDR-minne.

For de som lurer på hvilke typer minnebrikker som står for de siste 30% så vil jeg tippe at det er hovedsaklig flash-minne det er snakk om.

 

For tiden produserer Samsung 256 Mbit-, 512 Mbit- og 1 Gbit-minnebrikker med DDR2-533-spesifikasjoner og 256 Mbit-brikker med DDR2-667-spesifikasjon. Selskapet hever å ha 40 % av det totale DDR2-minnemarkedet på global basis.

Oki, så de sliter altså med høyere kapasiteter enn 256 Mbit på DDR2-667-hastigheten. Jeg regner med det vil bedre seg utover slik at de kommer med 512 Mbit og 1Gbit også på denne hastigheten. DDR2-800 256 Mbit og 512Mbit kan vel også bli aktuelt etter hvert, selv om det ikke nødvendigvis godkjennes av JEDEC.

Lenke til kommentar
Sannsynligheten er ikke liten for at AMD faktisk ville bli tvunget over til DDR2 før eller siden ettersom prisene på vanlig DDR RAM nok vil stige etterhvert som produksjonen trappes ned.

Det har aldri vært snakk om at AMD ikke kommer til å støtte DDR2, men bare om når det skjer og det er først når det er fornuftig mhp. pris og ytelse:

 

41io.th.gif

 

Se også:

 

56he.th.gif

 

Og ifølge dette veikartet kommer AMD til å støtte minnetypene DDR2, DDR3, DDR4, FB-DIMM og FB-DIMM2 i fremtiden:

 

slide683vg.th.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det har aldri vært snakk om at AMD ikke kommer til å støtte DDR2, men bare om når det skjer og det er først når det er fornuftig mhp. pris og ytelse: http://img300.imageshack.us/my.php?image=41io.gif

Jeg kan ikke se hvem du prøver å svare. Hverken artikkelen eller noen her i tråden har vel påstått noe annet.

 

Det første punktet der har lenge undret meg:


  •  
     
     
  • FUD: DDR2 uses ~13% less power then DDR1
     
     
     
  • Fact: Memory power is an extremly small portion of the total power budget, so that the real power savings of a DDR2 system vs. a DDR1 system is less then 1%
     
     
     

Dette er jo svar på linje med de verste politikerene. De svarer jo ikke på det som blir spurt om. Begge punktene er jo riktige slik jeg ser det, så det at AMD kaller det første punktet FUD synes jeg er direkte feil. Jeg synes begge punktene hadde fortjent påskriften Fact. Hvorfor skal kunder være opptatt av mer enn bare total effektbruk for hele systemet? Jo, fordi effektforbruket til hver enkelt komponent gjenspeiler nøyaktig hvor mye varme hver komponent utvikler. I dette tilfellet vil en DDR2-brikke utvikle ~13% mindre varme enn en DDR1-brikke. Noe som betyr noe for både systemintegratorer og de som snekrer sammen PC'er selv. (særlig overklokkere bør være opptatt av varmeproduksjonen.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For samme kapasitet og båndbredde er nok DDR2 langt mer energieffektivt en de oppgitte 13% i forhold til DDR1. Hvor stor del av systemet dette effektforbruket står for vil jo nødvendigvis variere sterkt med konfigurasjon. Har du 2GB på en PM LV eller 256MB på en Pentium D f.eks, og hvor mange disker? snakker vi om RAID 5 med versting SCSI disker eller en 40GB 4200rpm mobil disk? Det er jo bare svada å påstå at minnet tar opp 1% av effektforbruket. Det kan en vel si om hele den AMD plansjen for ikke på si FUD..

Lenke til kommentar
Sannsynligheten er ikke liten for at AMD faktisk ville bli tvunget over til DDR2 før eller siden ettersom prisene på vanlig DDR RAM nok vil stige etterhvert som produksjonen trappes ned.

Det har aldri vært snakk om at AMD ikke kommer til å støtte DDR2, men bare om når det skjer og det er først når det er fornuftig mhp. pris og ytelse:

Tja, dette er vel antageligvis bare deler av sannheten. Dersom teknologiselskaper ALLTID skulle vente på ett fornuftig forhold mellom pris/ytelse ville vi sett fint lite til utvikling. Det billigste for oss kunder ville mest sannsynlig vært å beholde DDR RAM. For AMD og Intel er det likegyldig, de betaler ikke for RAMen i våre maskiner uansett.

Lenke til kommentar
For samme kapasitet og båndbredde er nok DDR2 langt mer energieffektivt en de oppgitte 13% i forhold til DDR1. Hvor stor del av systemet dette effektforbruket står for vil jo nødvendigvis variere sterkt med konfigurasjon. Har du 2GB på en PM LV eller 256MB på en Pentium D f.eks, og hvor mange disker? snakker vi om RAID 5 med versting SCSI disker eller en 40GB 4200rpm mobil disk? Det er jo bare svada å påstå at minnet tar opp 1% av effektforbruket. Det kan en vel si om hele den AMD plansjen for ikke på si FUD..

Det jeg regner med at AMD mener her, er at forskjellen på effektforbruket på systemet totalt mekkom DDR1 og DDR2 er 1%, og ikke 13% som er forskjellen på effektforbruket mellom brikkene.

Lenke til kommentar
For samme kapasitet og båndbredde er nok DDR2 langt mer energieffektivt en de oppgitte 13% i forhold til DDR1. Hvor stor del av systemet dette effektforbruket står for vil jo nødvendigvis variere sterkt med konfigurasjon. Har du 2GB på en PM LV eller 256MB på en Pentium D f.eks, og hvor mange disker? snakker vi om RAID 5 med versting SCSI disker eller en 40GB 4200rpm mobil disk? Det er jo bare svada å påstå at minnet tar opp 1% av effektforbruket. Det kan en vel si om hele den AMD plansjen for ikke på si FUD..

Det jeg regner med at AMD mener her, er at forskjellen på effektforbruket på systemet totalt mekkom DDR1 og DDR2 er 1%, og ikke 13% som er forskjellen på effektforbruket mellom brikkene.

Slik jeg leser innlegget til Anders Jensen, så er han fullstendig klar over det, og skiller godt mellom effektforbruket mellom DDR og DDR2 brikker og effektforbruket mellom systemer med DDR1 og DDR2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...