Gå til innhold

Den store musikkanbefalingstråden


:---{D

Anbefalte innlegg

Den store musikkanbefalingstråden

 

Har hatt idéen til denne tråden en stund. Man er jo på evig jakt etter den perfekte musikken for seg selv. På forumet her er blir det jo nevnt mange gode band, men man får vite lite om dem. I denne tråden vil jeg at folk skal nevne bra (helst litt ukjente) band. Man bør helst nevne hvordan stil det er og hvilke andre band det kan minne om.

 

Regler

 

Jeg vil ikke ha noe whining som: "Rapping er sååå teit da! Death-metal er det beste."

Sånne innlegg gir ingen mening og er heller ikke spennende for noen andre. Slike innlegg vil bli rapportert.

 

Liten mal:

 

Bandnavn

Stil

Lignende band

Hvorfor jeg liker dem

Deres beste album

Deres beste sang

Eventuelle lovlige lydklipp (En sang sier mer en mange ord)

Bilde (Sier mindre om musikken enn mange ord, men kan være arti og ha med)

 

 

Si gjerne om det er noe som bør leggges til!

_________________________________________

 

To generelle anbefalingstråder har nå blitt slått sammen. Benytt dere av malen ovenfor hvis dere føler for det! Den andre tråden hadde dette startinnlegget:

 

Denne tråden skal benyttes av alle som søker etter anbefaling av ny musikk. Dette gjelder f.eks. å finne ny musikk innen en sjanger, finne musikk til spesifikke ting (musikk som passer til trening, snowboard, humor, fest osv). Det er viktig at man også spør i trådene som står oppført her. Hvis man f.eks vil ha anbefaling av reggaemusikk, spør i reggaetråden. Istedenfor å opprette en ny tråd hvor man har forespørsler om anbefalinger, skriv et innlegg i en av trådene eller her. Vil du ekspandere din musikkhorisont? Spør i en av trådene eller her!

 

Det er også viktig å mane folk til å gå på aktiv leiting etter musikk selv. Internettlinkene er en god start for folk flest.

 

Vil du ha anbefaling av musikk innenfor en viss sjanger? Spør i følgende sjangertråder:

 

90-talls dance

Avantgarde-musikk

Black metal

Blues

Country

Danseband

Doom/Stoner-musikk

Drum'n'Bass

Folk- og viking-metal

Folkemusikk

Hardstyle

Hip Hop

House og dance

Jazz

Klassisk musikk

Metal (Backstage)

Metal: Norske band

Pop

Progressiv Rock

Punk

Reggae

Rock/Alternativ Rock

Ska

Soul og funk

Thrash metal

Trance

Vocal Trance/Dance

 

Vil du ha anbefaling innenfor populære temaer? Sjekk ut disse:

______________________

 

Funnet noe bra? Post det her

 

Litt tips og triks hvor det har blitt klippet og limt inn en glimrende post av warpig:

 

Tjenester på Internett:

  • music-map.com
  • Radio.msn.com
    Dette er Microsoft til dels egne versjon av Pandora laget i samarbeid med nettopp Pandora, selv om det visstnok skal være visse forskjeller ville jeg tippe det stort sett er vanskelig å finne forskjeller i annet enn reklamen på siden.
  • vh1.com
    Her kan man søke på artister for å så se hvilke andre artister som spiller i den omtrentlige samme sjangeren. Det skal sies at dette i mine øyne funker mye dårligere enn f.eks. music-map, til dels fordi jeg har et intrykk av at musikkdatabasen til music-map er en god del større enn den til vh1, og til dels fordi det i motsettning til music-map hvor det foreslås en hel haug med band og artister som kan passe til artisten du skrev inn, får du to-tre forslag til band og artister på vh1.
  • wikipedia.org
    Kjenner du musikk som du kunne tenke deg noe liknende av, kan man også søke på denne siden for å finne inspirasjonskildene til bandet, og andre band som ligger i den noenlunde samme gaten, men dette er selvfølgelig avhengig av at en ihugget fan har tatt seg tid til å skrive det, og sannsynligheten for at noen faktisk har gjort dette blir større jo mer bandet er kjent. Det forventes f.eks. ikke å finne et par sider om innspirasjonskildene til Amenia.
  • discogs
    En av verdens størte brukerbaserte musikkdatabaser. I hovedsak elektronisk musikk, men finnes masse annet der som Blues og Pop. Veldig god side hvis du leter etter informasjon om Artister, DJs m.m.
  • NRK Urørt
    Her kan man finne mange norske amatørgodbiter som du helt og holdent har lov til å laste ned. Du kan søke i sjangere, på artist- og bandnavn, hva som ble kåret til "ukas urørt i hitten og pisten osv.
  • Lovlig gratis musikk på nett. Samletråd
  • last.fm
    Viser "similar artists" når du enten ser på en viss artist eller spiller av artisten.
  • All Music Guide
    Viser "similar artists" når du er inne på en artikkel om en artist eller et band.

______________________

 

Det KAN opprettes egne anbefalingstråder, men da skal de være gjennomførte og gripe et emne som er bredt og appellerende til mange, som f.eks. nettopp trance.

Endret av cun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tråd!! :thumbup:

 

 

Norther: Spiller Melodic Death/Speed-metal og ligner litt på Children Of Bodom og Kalmah...

 

Jeg liker Norther på grunn av de utrolig digge gitarsoloene, de er lange og utrolig dyktig spilt! Når du hører låter som Dream, Of Darkness And Light, Blackhearted og Midnight walker, får du lyst til å spille med og jeg spiller ofte luftgitar til Norther!

 

Favorittsangen: Dream

Favorittalbumet: Mirror Of Madness

Frysningslåta: Frozen Sky :cry::love:

 

Offisiell website: http://www.norther.net

Endret av midnight_walker
Lenke til kommentar

Kula Shaker

 

Stil: Britpop

Status: Bandet eksisterer ikke lenger

 

Kula Shakers musikk kan vel best beskrives som indisk-inspirert britpop. Musikken deres er behagelig å høre på, men utfordrer deg litt allikevel. Musikken er ikke så fryktelig komplisert å høre på. De har gitt ut to album, noen singler og et par EP'er hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Kul tråd! :thumbup:

 

Jeg har mange band, så jeg kommer nok med flere etter hvert... hvis tråden blir tatt godt imot.

 

Tips til tråden: Hva slags låter/album man bør sjekke ut fra bandet man skriver om.

 

Første band ut er Moonsorrow. Det er finsk folkemetall, og de kan minne om Finntroll, Ensiferum og Falkenbach. Jeg liker denne stilen godt, og er ikke helt sikker på hvorfor, men bandet har geniale komposisjoner; det er i hvert fall helt sikkert. De bruker en del kule elementer og effekter i låtene, og de lager en god miks av metall og folkemusikk. Hvis dere skal sjekke ut noe av Moonsorrow, må det bli albumet 'Kivenkantaja'. Hele albumet bør egentlig høres, men hvis dere skal ha noen spesifikke låter, må det bli 'Jumalten Kaupunki' og 'Tuulen Tytär'. Albumet starter på en ganske rå måte, ved at du hører noen spøkelseslyder og et høyt dørknirk, hvorpå musikken starter.

Lenke til kommentar

The Tangent

Progressiv rock

 

Likner på

Transatlantic, Neal Morse, The Flower Kings

 

The Tangent er en såkalt "supergruppe" innenfor progressiv rock. Gruppa debuterte som et syvhodet orkester i 2003, med Andy Tillison som primus motor. Andre kjente navn i besetningen er Roine Stolt, Zoltan Czorsz og Jonas Reingold, alle kjente fra The Flower Kings.

 

Musikken på de to platene er litt forskjellige i stilen. Debuten, The Music That died Alone (2003), byr på heftig synthspill, drivende rytmer og god rockefot mer eller mindre tvers igjennom. Oppfølgeren, The World That We Drive Through (2004), legger seg derimot på en mer laid-back og jazza linje. Jeg er storfan av progressiv rock generelt, og denne gjengen bidrar til å holde sjangeren i live. Mange av "hooks"ene her er helt genialt fengende, og en kan fort bli sittende i ukesvis og nynne på et refreng her eller et vers der.

 

Da bandet kun har gitt ut to album, er det vanskelig å trekke fram noen soleklar favoritt. Musikksmaken min mener at debuten er sterkest, men det er mange som er uenige med meg her. Min stemme går altså til The Music That Died Alone. Åpningslåta på denne plata får samtidig min stemme som beste låt. In Darkest Dreams heter den, og finner du ikke fot her må du være totalt imot rockemusikk. Tjue minutter med pur glede.

 

The Tangent - Up-Hill From Here (2003)

 

The Tangent - offisiell hjemmeside

Lenke til kommentar
Bra tråd!! :thumbup:

 

 

Norther: Spiller Melodic Death/Speed-metal og ligner litt på Children Of Bodom og Kalmah...

 

Jeg liker Norther på grunn av de utrolig digge gitarsoloene, de er lange og utrolig dyktig spilt! Når du hører låter som Dream, Of Darkness And Light, Blackhearted og Midnight walker, får du lyst til å spille med og jeg spiller ofte luftgitar til Norther!

 

Favorittsangen: Dream

Favorittalbumet: Mirror Of Madness

Frysningslåta: Frozen Sky :cry::love:

Måtte sjekke ut det der. Sitter og hører på en instrumental, Frozen Sky, og dette høres absolutt ikke dumt ut. :yes:

Lenke til kommentar

Audioslave: Har litt vansklig for å sette sjanger på musikk, men går vell under rock.

 

Gruppen består hovedsaklig av Rage against the machine, med Chris Cornell som vokalist (tidligere Soundgarden). Musikken er ikke lik Rage against the machine i det hele tatt, jeg vill rett og slett si det er mer musikalsk.

 

Favorittsang: Umulig å si bare en, men bare for syns skyld: I am the highway.

 

Favorittalbum: Audioslave, bandet har bare gitt ut to album og det nye kom for noen dager siden, "Out of exile" albumet er svært bra, og er kanskje til og med bedre en det første, i og med at jeg ikke har hørt så mye på det kan jeg ikke si at det er bedre en det første.

Lenke til kommentar

Stonegard

Stil: TrashMetal

 

Norsk metal-gruppe som kom med sitt debut-album tidligere i år, med tittelen "Arrows". Fantastisk bra musikk. På Stonegard.org kan du laste ned sangen "The White Shaded Lie" hvis du trykker på "Media".

 

Som sagt, stein god musikk. Sikkert mange som hører på Stonegard her, men jo flere, jo bedre. :D

 

Edit: Leif

Edit: Takk, TLZ, liten rettelse gjort.

Endret av Ferr
Lenke til kommentar

Nu NRG

Stil: Uplifting/Melodic trance

 

To italienere som lager fantastisk bra uplifting (eller melodic om du vil) trance. :love: Hvis du scroller nedover på denne sida, kan du finne et liveset fra 2002. Beautiful... :cry:

 

Album: "Free Fall" fra 2004

Favorittsang: "Bonsai"

 

Edit: fiksa en [/b]

Edit: Leif

Endret av Ferr
Lenke til kommentar

Emperor

Black Metal

Dimmu Borgir (de hardeste låtene), Satyricon og Gorgoroth. (Emperor ligner ikke direkte på noen av bandene, de er noe for seg selv :p)

 

De er varierte, oppfinnsomme og orginale. De spiller alt fra tr00 black metal til litt roligere melodisk black metal til svært progressive black metal (de beveger seg nesten inn i grindcore-sjangeren). Musikalsk genialitet (imo, seff).. Et band man har vanskeligheter å bli lei. Teknisk dyktige musikere er det også.

 

Beste album: Dette er svært vanskelig... Enten In The Nighstside Eclipse, Anthems to the Welkin at Dusk, Prometheus: The Diciple of Fire and Demise eller live-albumet Emperial Live Ceremony.

Beste sang: Vanskelig å velge en, men la oss si: With Strength I Burn (live)

Lenke til kommentar

Aghora

Stil: Progressive/Technical Metal

Veldig vanskelig å si hvem de ligner på, de er noe for seg selv. Men de har klart litt likheter med Cynic.

 

Jeg liker dem fordi de spiller en stillig form for metal med thrash-aktige riff, shreddene soloer, samt jazzete bass og tromming. Vokalen er en krystall klar kvinne vokal som fungerer ok. (Og nei, den er ikke pompøs og den ligner på ingen måte på Nightwish.)

 

Tross deres veldig tekniske stil så er dette "lett å like", så eg anbefaler dette til alle som liker rock eller metal

 

Beste Album: De har bare gitt ut debutalbumet Aghora

Beste Sang: Satya

 

Hjemmeside

 

Lydklipp:

Immortal Bliss

Transfiguration

 

 

 

PS: Foreslår at alle legger til noen klipp og link til hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Kunne sikkert ramset opp flere tusen band her.. men begynner med bare ett par stykker :p

 

God Forbid, I følge meg og andre band som spiller samme stil så vil jeg vel si; Pure American Metal!

 

Trivium, Vil legge de i samme genre som God Forbid

 

Fear Factory, Ekte Industrial Metal :D

 

Tool, Progressive.. kan legges i flere genre'er regner jeg med :p

 

Audrey Horne, Nytt Norskt Band som anbefales på det sterkeste!

 

Lamb Of God, Pure American Metal!! :D :D :D

 

Må vel nevne Deftones tilslutt også.. de ligger under verdens beste band.. ifølge meg ihvertfall :D

 

Om dere vil ha mer, så for all del si ifra :p som sagt.. kan ramse opp i flere dager..

Lenke til kommentar

Emerson, Lake & Palmer

Sjanger: Progressiv rock

 

Band som ligner: Jeg vil påstå de er i en egen gate, og har til dags dato ikke hørt band som ligner noe særlig.

 

Det jeg liker ved dem er først og fremst orgel/keyboardspillet. Jeg er musiker selv, og har lært veldig mye av å høre på Keith Emerson.

Men det viktigste av alt (og dette gjelder forsåvidt alle band) er låtene. Her finner man ikke fengende og catchy låter i fleng, men er ypperlig hvis du liker den progressive musikken og liker en utfordring. Platene fra debuten til og med Welcome Back, My Friends... er absolutt verdt å sjekke ut.

 

Favorittplate: Brain Salad Surgery

Favorittlåt: Tarkus

 

 

 

 

Dream Theater

Sjanger: Progressiv metal

 

Band som ligner: De har hentet inspirasjon fra utallige band, bl.a. Yes, Rush, Metallica, Iron Maiden, Genesis og mange flere.

 

I mine øyne er dette det perfekte bandet når det gjelder lineup. Musikere av en annen verden på sine instrumenter. Er du redd for å høre noen som KAN spille - og gjør det, er ikke Dream Theater noe for deg. Men musikken består ikke av kun instrumental galskap, det er utelukkende sterke låter, fantastiske melodier, tungt og groovy.

Det musikalske spekteret spenner over omtrent alt som er av stilarter, og ingenting er upassende i Dream Theater.

 

Favorittplate: I mange øyne er det Images & Words som er den ultimate, for meg er det utvilsomt Metropolis part 2: Scenes From A Memory som er den beste. Uansett er begge essensielle, og pensum for de som liker progmetal, eller musikk generelt (ok, den var litt overdrevet :p )

 

Favorittlåt: Glem det, jeg har ikke sjans. Alle låtene er fantastiske.

Lenke til kommentar
Emerson, Lake & Palmer

Sjanger: Progressiv rock

 

Band som ligner: Jeg vil påstå de er i en egen gate, og har til dags dato ikke hørt band som ligner noe særlig.

 

Det jeg liker ved dem er først og fremst orgel/keyboardspillet. Jeg er musiker selv, og har lært veldig mye av å høre på Keith Emerson.

Men det viktigste av alt (og dette gjelder forsåvidt alle band) er låtene. Her finner man ikke fengende og catchy låter i fleng, men er ypperlig hvis du liker den progressive musikken og liker en utfordring. Platene fra debuten til og med Welcome Back, My Friends... er absolutt verdt å sjekke ut.

 

Favorittplate: Brain Salad Surgery

Favorittlåt: Tarkus

 

 

Seriøst, hehehe :D Trodde aldri jeg kom til å se andre som likte pappa sin til tider rare smak :thumbup:

Pappa kom ned til meg en gang med den cden, ble veldig sjokkert! Det er helt uten tvil ingen andre i den sjangeren. Hvilke sjanger puttet du gruppen i igjen :!:

 

:thumbup: Tarkus sangen er jo den sangen jeg har hørt av de som jeg likte minst dårligst :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...