Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Ser at det mangler et finkultivert jazzhjørne i musikkforumet. Ønsker meg tips på artister/ensembler, konserter, album, låter etc. Alle innslag er velkomne, alt fra Jamie Cullum til Charlie Parker.

 

Personlig er jeg stoooor fan av Chalie Parker, Miles Davis, John Coltrane, Keith Jarrett, Chick Corea etc... Listen kan bli lang da...

 

Diskuter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide. Jeg synes vi også trenger et Blues-Asyl her på hw.no for blueselskere.

 

Jeg er glad i jazz. Jeg er spesielt glad i en jazz-gitarist som heter Joe Pass. Han lagde rolige, harmoniske og deilige akustiske sanger som tar deg ved hjerteroten. Å høre stardust samtidig som man sitter på terassen om kvelden og nyter livet, er nesten helt perfekt.

 

Django Reinhardt har mange fine sanger. Spesielt Anouman og Minor Swing. Kan være bittelitt i samme gate som Joe Pass, men det er noen forskjeller.

Lenke til kommentar

Som nyfrelst Django-fan må jeg ha denne i mine innlegg. Kom bare ikke her å si at jazz er mer verdt/kultivert/intellektuelt enn andre sjangre, jeg har pretensiøse sjangerhorer opp til hit *peker på adamseplet*.

For de som digger Django kan jeg anbefale en amerikansk trio som kaller seg Hot Club of Cowtown. De spiller også selvsagt Hot Club-musikk, men med et mer amerikansk tilsnitt. Trommer, bass og fiolin er oppskriften, og det funker fett. De har spilt i Norge ved et par anledninger, sjekk dem ut hvis de stikker innom.

Lenke til kommentar
Noen som har noe skikkelig koze-jazz å anbefale? :)

6785907[/snapback]

 

Hmm, Charlie Haden og Pat Metheny spiller sammen om et enormt fint album "Over the Missouru Skies"...

 

Veldig enkelt, og veldig fint.

 

Så har vi jo utvilsomt verdens fineste sang med Keith Jarrett og Jan Garbarek "My Song" fra Belonging-skiva(mulig jeg er litt partisk, spiller sax selv). Ellers kan du jo alltids skaffe noe Eva Cassidy, Silje Nergaard etc. Mye rolig og fin jazz der.

 

Akkurat nå koser jeg meg med "Live in Molde" med Trondheim Jazzorkester og Chick Corea, blir aldri lei av det albumet. Fine arrangement og geniale musikere.

 

Hmm, jeg må undersøke Reinhardt og Pass.

Lenke til kommentar

Pat Metheny lager utrolig stilig og rolig jazz. Den er ikke fullt så bråkete og er avslappende. Pluss at det er moderne preg på det han spiller. Mitt favorittalbum av han må være "We live here"

 

Jeg må også anbefale Dave Koz. Utrolig harmonisk og rolig saksofon med litt av det moderne preget.

Endret av Tready
Lenke til kommentar
Gå på www.pandora.com, skriv inn en artist du liker, og vips så blir det laget en playlist på musikk den tror du vil like, basert på stilen til den første artisten.

 

Utrolig stilig måte for å oppdage ny musikk!

6818428[/snapback]

last.fm spinoff?

 

Liker best melodiøs jazz av den gamle skolen(av mangel på en bedre sjangerbeskrivelse). Synes Sarah Vaughan har en ufattelig flott og spesiell stemme. Også Eva Cassidy og Lisa Ekdahl liker jeg veldig godt. Ellers digger jeg Jan Johansson sine svenske folkeviser. Mye jazz synes jeg blir litt mye pling-plong og lite melodi :)

Lenke til kommentar
noen som like hard bop? Herbie Hancock, Thelonious Monk etc.

6820173[/snapback]

 

Ehm, Charlie Parker, Dexter Gordon, Al Haig, Max Roach, Bud Powell, Dizzie Gilliespie, Fats Domino, Miles Davis, Lee Konitz, Gerry Mulligan, Sonny Rollins, Sonny Stitt, Cannonball Adderley, Red Rodney++...

 

Joda, liker da bebop! Har planer om å spille Donna Lee i 230bpm på altsax, masse jobb der ja...

Endret av llefstad
Lenke til kommentar
Noen som har noe skikkelig koze-jazz å anbefale? :)

6785907[/snapback]

 

Diana Krall

Stan Getz

Cassandra Wilson

 

Stan Getz ruller og går ihvertfall en gang om dagen her i huset. Ok da, noen av de bedre vennene mine begynner å bli litt leie, men det er bare fordi de er her litt for ofte :p

Lenke til kommentar
Liker veldig godt Silje Nergaard jeg da:)

6885399[/snapback]

 

Silje er kul hun, personlig syns jeg Port of Call er det fineste albumet, har hørt lite på det siste da, mulig det er bra. Må fordøye musikk, helst over litt lengre tid. Det vil jeg anbefale alle, høre på et eneste album i en uke for eks. Du bør jo synes det er bra da, men da får du mye mer forståelse for musikken. Cullum er også et friskt pust i jazzverden, veldig kommers da, men han er kul. Mye coverlåter/standarder, men han setter eget preg på det. Vil gjerne ha tips på bra album, helst noe gammel bebop/avant-garde.

Endret av llefstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...