Gå til innhold

En tråd for oss Dansebandfans!


saluttknall

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Som vi alle vet har det de siste årene dukket opp en mengde små og store sjangertråder her på forumet. Jeg har brukt søkefunksjonen men finner ingen seriøs tråd som diskuterer sjangeren Danseband! Derfor velger jeg å starte en tråd for oss dansebandfnan. Her kan dere diskutere alt dere ønsker innenfor danseband. F. eks kan dere diskutere hvilke band som er de beste, hvilke sanger som er de beste osv.

Da får vel jeg starte med å poste litt flott Dansebandmusikk fra noen Danseband som jeg synes er svært flinke.

Ole Ivars:

Samefolkets land:

Kongen av campingplassen:

Fire pils og resten av et fenallår:

Skandinavia:

Alle mann til pumpene (intet filmklipp)

Sputnik (min egen favoritt):

Skilles Johanne (intet filmklipp)

Lukk opp din hjertedør (intet filmklipp).

Mors blåde øyne (Intet filmklipp).

En ring fra Zanzibar (intet filmklipp)

Lykkelandet Zanzibar (intet filmklipp)

Karianne (intet filmklipp)

Svenn ingvars:

Frøken fræken

Te dans Mæ Karlstatøsera

 

Dessverre har ikke youtube det beste utvalget når det kommer til Danseband så jeg får dessverre ikke postet alle sangene jeg ønsket, men jeg har gjort så godt jeg kan så nå er det bare å sette i gang diskusjonen folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endeleg kom det ein slik post som dette her, manglar berre ein god køntritråd no. Eg høyrer mykje på Danseband, og synes musikken er undervurdert. Eg likar spesielt band som tar og brukar elementer frå køntri og liknande sjangrar. Det går mykje i Vassendgutane, Åsmund Åmli Band, Sputnik, Steinar Engelbrektson Band og Rune Rudberg. Det er få ting som slår å setje på Vassendgutane på eit vorspiel. Då blir det skikkeleg stemning med allsang.

 

Men eg vil sei det er eit landsbygdfenomen. Her høyrer alle på danseband, frå sekstenåringar til femtiåringar.

Lenke til kommentar
Endeleg kom det ein slik post som dette her, manglar berre ein god køntritråd no. Eg høyrer mykje på Danseband, og synes musikken er undervurdert. Eg likar spesielt band som tar og brukar elementer frå køntri og liknande sjangrar. Det går mykje i Vassendgutane, Åsmund Åmli Band, Sputnik, Steinar Engelbrektson Band og Rune Rudberg. Det er få ting som slår å setje på Vassendgutane på eit vorspiel. Då blir det skikkeleg stemning med allsang.

 

Men eg vil sei det er eit landsbygdfenomen. Her høyrer alle på danseband, frå sekstenåringar til femtiåringar.

9168634[/snapback]

 

Du kødder? Bare navna til de du lista opp gir meg frysninger. :ermm:

Lenke til kommentar

Takk for rådene. Liker både Vassengutane (2 av de 3 sangene jeg har hørt) og den ene sangen jeg har hørt av Åsmund Åmli Band. De Vassengutanesangene jeg liker best er nok: Granada og Onkar med dobbelseng. Har du noen flere å anbefale av dem? Likte ikke så godt Hei Reidar som jeg føler ikke er Vassenggutane på sitt beste. :)

Lenke til kommentar

Skal eg anbefala noko frå Vassendgutane må det vera songane data, gjødselpumpa, storbonden, det er helg og siste dans. Gi Clutch cden som dei har gitt ut er jo veldig bra. Ellers så er det få ting som slår å sjå køntri- og dansefot jukeboks på ein helgekveld. Då går både pengar og tid fort.

Lenke til kommentar
Eg likar spesielt band som tar og brukar elementer frå køntri og liknande sjangrar.

9168634[/snapback]

Og jeg som trodde danseband var søppelkøntri med norsk eller svensk tekst.

9242067[/snapback]

 

Vel, dei fleste dansebanda i Norge lagar eigeproduserte tekstar og melodiar, men monge nyttar og melodiar frå verdskjente køntriartistar/dansebandartistar. Til dømes har ein Vassendgutane sin song "Ungkar med dobbelseng" som nyttar melodien til George Jones sin "The lone ranger". Hellbillies sin song "Rakafisk" nyttar melodien til Dwigt Yoakam sin song "Guitars, Cadillacs. Og dømene er monge. Så eg trur faktisk at monge hadde hatt det hyggeleg på dansebandkveld.

Endret av oyka
Lenke til kommentar

Og ikke nok med det!

Medlemmer i Scandinavia Fanclub får kjøpe musikk fra Dansebandet Scandinavia´s album til spesialpriser. Som medlem i fanclub´n får du mange nye venner når vi treffes til konserter eller andre utflukter.  Hvis du kan spille et instrument, eller ønsker å delta med din sangstemme, kan opplevelsen og minnene fra en slik tur / sammenkomst bli enda rikere. 

 

:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...