Gå til innhold

Tråden om ska! Skanking allowed!


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Tråden om ska! Skanking allowed!

 

PP0162~Ska-Posters.jpg

 

Etter det jeg har sett er det ikke en egen tråd dedikert til ska på dette forumet, og det er jo synd. Så derfor tenkte jeg at jeg skulle åpne denne tråden med brask og bram for alle oss som liker ska.

 

Det jeg tenkte jeg skulle åpne tråden med var en liten gjennomgang av historien til ska.

 

Den første bølgen:

 

Den første ska bølgen startet på begynnelsen av 60-tallet og var hovedsakelig lokalisert på Jamaica med band som The Skatalites, Toots & the Maytals, Prince Buster, Desmond Decker & The Aces og Bob Marley. Fenomenet bredte seg til Stor-Britannia på slutten av 60-tallet sammen med rude-boy bevegelsen og sjangeren rocksteady som har sitt opphav i ska.

 

Den andre bølgen:

 

Den andre bølgen som ofte blir kalt ”Two tone-ska” startet på slutten av 70-tallet. Her oppsto blandingen mellom punk og ska og det er grunnet dette vi fikk såkalt ska-punk. Kjente og viktige band fra denne perioden er The Specials, Bad Manners og The Selecter. Denne skaen var betydelig raskere og hardere enn skaen fra den første bølgen.

 

Den tredje bølgen:

Den tredje bølgen begynte på 80-tallet, men spilte sin rolle hovedsaklig i 90-tallet. Det begynte med The Toasters som banet vei for skaen igjen, men de holdt seg likevel ganske strikt etter ”Two tone-ska”. Snart følgte band som The Uptones og Bim Skal Bim. Vi har også de kjente bandene Sublime, The Mighty Mighty Bosstones og Operation Ivy som var i stor grad de som gjorden ska-punken virkelig kjent. Den tredje bølgen er betydelig mer punk-inspirert enn tidligere. Det utviklet seg også i denne perioden undersjangeren ska-core. Dette var ska blandet med hardcore istedenfor tidligere punk.

 

Linker til band på MySpace:

 

Catch 22

The Specials

The Mighty Mighty Bosstones

Operation Ivy

 

 

Nevneverdige norske band:

 

No Torso

Hopalong Knut

Lame Ducks

Dread Man Walking

Ska Patrol

Skanksters

Molly Go Go

 

Nybegynner tips:

 

The Specials - A Message To You Rudy

The Specials - Gangsters

Madness - One Step Beyond

No Torso - Time Will Show

No Torso - Fatal Fraud

 

De to siste er fra det norske bandet No Torso, og de bør alle sjekke ut. Fantastisk på plate, og danseorgie live. Har sett de tre ganger live og alle gangene har vært like fantastiske. Check it out!

 

Hvis noen har linker til gode ska sanger i enten mp3 eller video form er det bare å poste så skal jeg hive de opp på listen. Viktig at det er duganes lydkvalitet.

 

Skanke Guide:

 

1. Listen to the music carefully. When you can sort out the beats (the constant 1-2-3-4 of the song, easier for some people to catch than for others), you should begin by alternately putting each foot forward and taking it back, forward on the odds and back on the evens. This is similar to a two-step, in ballroom terms.

 

2. Next we add the arms. The elbows stay bent, and the hands are balled into fists; the right hand comes forward when the left foot is out, and the left hand comes forward when the right foot is out. When a hand isn't forward, it ought to come back about as far as the hip. This coordination can be tricky- it's the step my mother and grandmother have been having the most difficulty with.

 

3. To make it look a little smoother, it helps to bob your head along with this movement. If your head goes down on all the ordinary beats (1-2-3-4), it comes up on all the upbeats (the little "ands" in between).

 

Pick it up ey ey ey!

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Reggae utviklet seg utifra Ska så er det vell igrunn Reggae som burde vært i denne tråden? :)

 

Problemet med å ha det i reggae tråden er også det at ska er av en eller annen merkelig grunn en veldig liten sjanger med kun noen håndfulle band her i Norge. Her i Bergen finnes det endel(kontra at Tromsø har ett(?)), men generelt virker det som ska er lite akkseptert i forhold til for eksempel reggae. Og da vil det aldri bli diskutert ska på noen som helst måte, og det vil vi ikke ha noe av :)

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Av Catch 22 går jeg kun god for Keasbey Nights albumet. Det albumet er gull, men resten mangler sjel.

 

The Skatalites - Fidel Castro har jeg aldri hørt selv, men da snakker vi old-school ska hvertfall. Så er jo bare å sjekke litt rundt i det området.

 

De bandene som blir nevnt under første bølge er alle verdt å sjekke ut.

 

Gamlekara brilijerer, legg spesielt merke til bassisten :)

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

 

Andre Bølgen: The Specials - A Message To You Rudy

 

 

 

Men forskjellen på Reggae og ska?

 

Det sies at det ble for varmt i Karibien til å danse etter ska i det tempoet det var i, så de senket tempoet og slik ble reggae født :p

 

Edit: Men er vanskelig å høre forskjell på gammel ska og reggae siden for eksempel Bob Marley spillte begge deler.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Så vidt jeg skjønner så er ska "mer livlig" altså raskere rytmer og litt mer vekt på trompet osv

 

Må virkelig si at jeg liker gammel ska mer en "ny"

8405875[/snapback]

 

Jeg er veldig stor fan av alle tre bølgene. Ska er den beste dansemusikken uten tvil. Raske rytmer som fenger og er livlige så rockefoten ikke får et sekund i ro.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefallt å sette eksemplene som ble gitt til meg i 1.posten :)

 

Fant en sang på pcn min som falt under "ska" sjangeren, desmond dekker - rude boy train, og den falt i smak. Jeg lurer på om dette er da en typisk ska sang?

 

Noen som har anbefaller ska artister med dype jamaican stemmer og kansje en roligere rytme? (altså noe veldig likt reggea, type 1. bølgen elns)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...