Gå til innhold

Blues-emnet - generell snakk rundt blues


loathsome

Anbefalte innlegg

Jeg hører på trashmetal og deathmetal, men også utrolig mye blues. Blues er genialt. Flere blues-elskere her? Da er det bare å komme med tips til nye artister, sanger osv. Selv har jeg hørt utrolig mye på Walter Trout i det siste. Han behersker gitaren sin utrolig godt, og sangene er fengende og har gode tekster.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Walter-Trout2_600.jpg

 

Akkurat nå sitter jeg og spinner In Session (Live albumet) til Albert King & Stevie Ray Vaughan og det er meget bra.

 

Jeg blir mer og mer "into" blues for tiden. Opptrådde nylig sammen med en kompis foran en haug med folk med en egenkomponert progressiv blues / jazz komposisjon og havna rett i lokalavisen :innocent:

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det der er litt forskjellig. :)

7589285[/snapback]

 

Mulig det...men jeg har vært medlem i et (rimelig godt) bluesorkester over noen år, og selve spillejobben er grei nok. Jeg klarer bare ikke å høre blues noe særlig mer enn ca fem minutter før det blir kjedelig. Og jada, jeg er gitarist, og jada, jeg har hørt MYE på SRV, men det hjelper lite.....

Lenke til kommentar
Tror det der er litt forskjellig. :)

7589285[/snapback]

 

Mulig det...men jeg har vært medlem i et (rimelig godt) bluesorkester over noen år, og selve spillejobben er grei nok. Jeg klarer bare ikke å høre blues noe særlig mer enn ca fem minutter før det blir kjedelig. Og jada, jeg er gitarist, og jada, jeg har hørt MYE på SRV, men det hjelper lite.....

7589366[/snapback]

 

Det må være smak og behag. Jeg elsker å høre blues, både live og .. ikke live. :)

Lenke til kommentar
Tror det der er litt forskjellig. :)

7589285[/snapback]

 

Mulig det...men jeg har vært medlem i et (rimelig godt) bluesorkester over noen år, og selve spillejobben er grei nok. Jeg klarer bare ikke å høre blues noe særlig mer enn ca fem minutter før det blir kjedelig. Og jada, jeg er gitarist, og jada, jeg har hørt MYE på SRV, men det hjelper lite.....

7589366[/snapback]

 

Det må være smak og behag. Jeg elsker å høre blues, både live og .. ikke live. :)

7589372[/snapback]

Samme her.

Lenke til kommentar
Tror det der er litt forskjellig. :)

7589285[/snapback]

 

Mulig det...men jeg har vært medlem i et (rimelig godt) bluesorkester over noen år, og selve spillejobben er grei nok. Jeg klarer bare ikke å høre blues noe særlig mer enn ca fem minutter før det blir kjedelig. Og jada, jeg er gitarist, og jada, jeg har hørt MYE på SRV, men det hjelper lite.....

7589366[/snapback]

 

Det må være smak og behag. Jeg elsker å høre blues, både live og .. ikke live. :)

7589372[/snapback]

Samme her.

7589449[/snapback]

 

Herre....hva hører dere på ellers da? Kjære vene....Eric Clapton? Elton John? Phil Collins? Dire Straits? Joe Cocker? Pink Floyd? Bjørn Eidsvåg? Muse? Travis? Keane? Barry Manilow?

Lenke til kommentar
Tror det der er litt forskjellig. :)

7589285[/snapback]

 

Mulig det...men jeg har vært medlem i et (rimelig godt) bluesorkester over noen år, og selve spillejobben er grei nok. Jeg klarer bare ikke å høre blues noe særlig mer enn ca fem minutter før det blir kjedelig. Og jada, jeg er gitarist, og jada, jeg har hørt MYE på SRV, men det hjelper lite.....

7589366[/snapback]

 

Det må være smak og behag. Jeg elsker å høre blues, både live og .. ikke live. :)

7589372[/snapback]

Samme her.

7589449[/snapback]

 

Herre....hva hører dere på ellers da? Kjære vene....Eric Clapton? Elton John? Phil Collins? Dire Straits? Joe Cocker? Pink Floyd? Bjørn Eidsvåg? Muse? Travis? Keane? Barry Manilow?

7589568[/snapback]

 

Står i min første post.

Lenke til kommentar

Synes B.B. King & Eric Clapton sitt "Riding with the king"-album var snasent. Muddy Waters er heller ikke så ille. Er ikke så veldig inne på blues, men kommer jeg over noe som "fenger" kan jeg godt tenke meg å høre mer av den artisten.

 

Synes også at det blues-programmet som går på en eller anna radio-kanal om natta er koselig. Var noe med "hangar" i navnet, og programledern har en sinnsykt morsom måte å snakke på; "Ooh yea, jepp jepp jepp, her er en klassiker fra blablabla" :D

Lenke til kommentar

Denne tråden passer ypperlig for meg :)

Begynte å høre på Blues i sommer. Sitter å hører på Jimmie Vaughan's versjon av Texas flood akkurat nå. En herlig låt! De artistene jeg liker best innen blues for tiden er: Eric clapton, Jimmie Vaughan, Stevie Ray Vaughan og B.B king. Har forresten hørt rykter om at B.B King skal komme til Notodden Bluesfestival neste år :D Hadde vært kult å få med seg en av blues legendene!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Peter Green spiller en fantastisk blues. Som igjen leder meg til Fleetwood Mac. Som igjen hadde opphavet sitt i John Mayall & The Bluesbreakers (som dere for øvrig kunne lært mye om hvis dere hørte på P*I*L*S på p1 tidligere idag). Så har man Clapton, som også spilte sammen med Mayall. Rory Gallagher en fantastisk blues gitarist.

Noen litt mindre blues band jeg virkelig har et åpent hjerte for må være Black Cat Bones og Black Diamond Heavies, litt mer fuzz og skriking men ekstremt rått!

Jeg er veldig fan av litt eldre blues også: Muddy Waters, John Lee Hooker, Bukka White og Son House, det som er mer kjent som Delta-Blues, skikkelig god kan man si negerblues?

 

Er noe med rytmen, teksten og rett og slett feelingen som ligger i god blues jeg faller så lett for. Storbandsblues, eller helt enkelmanns blues, elsker begge delene. Hva jeg foretrekker avhenger av humøret :)

 

Så for øvrig at Tumbleweed hadde en del latterlige utsagn tidligere i posten her, må bare si meg uenig, men dette er vell veldig personlige meninger.

 

Jeg vil anbefale et album:

In The Skies, av Peter Green, fra han solotid. Dette er en fantastisk plate, jeg kan ikke si annet enn at jeg elsker den

Lenke til kommentar
*snip*

 

Synes også at det blues-programmet som går på en eller anna radio-kanal om natta er koselig. Var noe med "hangar" i navnet, og programledern har en sinnsykt morsom måte å snakke på; "Ooh yea, jepp jepp jepp, her er en klassiker fra blablabla" :D

7590148[/snapback]

Hovigs hangar? Genialt program men har ikke hørt det på lenge...

Ellers var/er det et program med Knut Reiersrud som het 'Den Blå Timen' om jeg husker riktig. Utrolig mye bra der men jeg har helt mistet oversikten over hva som går på radio. Det går i cd og mp3.

Skal jeg nevne en favorittartist her så må det bli Elmore James med albumet 'The Sky Is Crying'. Jeg har forsåvidt mange 'favoritter' men akkurat nå er det Elmore som står frem.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...