Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det greit å ha et ønske om at mannen skal betale?


Anbefalte innlegg

Hei, lagde en bruker for å spørre om dette, men blir sannsynligvis en fast bruker da det er så mange som bruker dette nettstedet. Så, hei!  :roll:

 

- - - - - - 

 

Så... jeg er ikke en som sparer en-kroninger under sengen, det er bare ikke meg. Dette handler ikke om sparing i det hele tatt, om det er noen som tenker det  :nei:

 

Jeg er bare veldig skuffet over at det ikke er lett å finne menn som er villige til å ta det steget og bare si rett ut at det er de som skal betale og at det blir det, som i filmene  :love:

 

Jeg er 21 år gammel og har datet fem menn dette året, og ALLE SAMMEN spurte meg hvordan betalingen skulle foregå - noen spurte før daten, andre spurte etter daten.

 

Det er mulig for meg å si at de skal betale og de ville sikkert ikke hatt et problem med det, men det er ikke noe poeng i det for meg, for da er romantikken ute av bildet - de skal liksom vite dette selv  :hm:

 

Beklager om det ble litt uoversiktlig, men blir lei av dette. Jeg vet at dette ikke er et stort "problem" for de fleste, og det er vel ikke et stort problem for meg heller, men det er noe som har plaget meg i det siste og ønsker bare å få det ut. Jeg blir rett og slett lei av å bli spurt om alt hele tiden, så det er ikke bare betalingen, men hele oppsettet... betalingen er vel "kremen", men ja, det er ikke bare det. Min ønske er bare å finne noen som ikke skal drive å være så følsom og forsiktig hele tiden. Er det bare meg som har sånne tanker, finnes det andre der ute som også tenker sånn?

Endret av MAnne0603
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, lagde en bruker for å spørre om dette, men blir sannsynligvis en fast bruker da det er så mange som bruker dette nettstedet. Så, hei!  :roll:

 

- - - - - - 

 

Så... jeg er ikke en som sparer en-kroninger under sengen, det er bare ikke meg. Dette handler ikke om sparing i det hele tatt, om det er noen som tenker det  :nei:

 

Jeg er bare veldig skuffet over at det ikke er lett å finne menn som er villige til å ta det steget og bare si rett ut at det er de som skal betale og at det blir det, som i filmene  :love:

 

Jeg er 21 år gammel og har datet fem menn dette året, og ALLE SAMMEN spurte meg hvordan betalingen skulle foregå - noen spurte før daten, andre spurte etter daten.

 

Det er mulig for meg å si at de skal betale og de ville sikkert ikke hatt et problem med det, men det er ikke noe poeng i det for meg, for da er romantikken ute av bildet - de skal liksom vite dette selv  :hm:

 

Beklager om det ble litt uoversiktlig, men blir lei av dette. Jeg vet at dette ikke er et stort "problem" for de fleste, og det er vel ikke et stort problem for meg heller, men det er noe som har plaget meg i det siste og ønsker bare å få det ut. Jeg blir rett og slett lei av å bli spurt om alt hele tiden, så det er ikke bare betalingen, men hele oppsettet... betalingen er vel "kremen", men ja, det er ikke bare det. Min ønske er bare å finne noen som ikke skal drive å være så følsom og forsiktig hele tiden. Er det bare meg som har sånne tanker, finnes det andre der ute som også tenker sånn?

 

La meg gjette, du er en av disse feministene som kjemper for likestilling (sånn når det er beleilig)?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg forstår det dithen at dette gjelder første date, og ikke generelt i forholdet.

Dersom jeg skal ta regningen på en første date må daten ha vært vellykket. Det må være et potensiale for at det blir noe mer enn bare en første date.

 

Som andre nevner kan det nok også hende at dette skjer hyppigere i din aldersgruppe, da disse ofte ikke er i full jobb og har en stabil inntekt. De forsøker å få hverdagen til å gå rundt på stipend, studielån og kanskje en liten deltidsjobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det kommer vel litt an på hva slags klientell som sitter på andre enden av bordet. Er det en makalaust fin fyr som er på tredje året i sosiologistudiene sine og følgelig blakk som ei kirkerotte, så er det kanskje ikke å forvente at han skal ta initiativ til å betale for hele gildet. Det er en solid turn-off å diskutere penger på første stevnemøte, men i studietiden er det nok en nødvendighet. Som Aklla insinuerer: Det er ikke alle som har så mye penger å rutte med i starten av tyveåra.

Heier på deg TS, og håper du treffer noen som tar regninga. Er artig med litt god gammaldags kavalervirksomhet. Om du vil unngå kleine betalingssituasjoner, så er jo spaserturer i vakre omgivelser en fin måte å bli kjent med folk.

Lenke til kommentar

I en del tilfeller skulle nok menn også ønske at virkeligheten var mer som på film, for eksempel med tanke på at alt ordner seg til slutt bare man er snill og blant annet betaler.

 

Jeg er en mann på 26 og da jeg gikk på dates i Norge hadde jeg som utgangspunkt at vi betaler hver for oss. I hvert fall på første date da jeg ikke vet om det går bra eller om jeg vil ses igjen. Jeg kunne nok betalt andre ganger, men da med en forventning om at vi ses flere ganger og daten også betaler, slik at det blir rimelig likt.

 

Det var annerledes da jeg møtte kjæresten jeg har nå i en periode jeg oppholdt meg i hjemlandet hennes. Det handlet mye om at både inntekter og kostnader er veldig lave i det landet, så det var mye lettere for meg å betale enn for henne. Jeg ville også ha henne med på aktiviteter som kostet penger. Samtidig har hun aldri bedt meg om å betale noe. Noen ganger betalte hun selv om jeg tilbød meg å gjøre det og noen ganger betalte hun for meg hvis jeg hadde lite kontanter på meg. (Vi nordmenn er jo ikke så vant til tenke på hvor mye penger vi kommer til å bruke i løpet av en dag og ta med nok fysiske penger.)

 

I sum har jeg betalt mye mer enn kjæresten. Men det er mitt eget valg og nå vet jeg at forholdet er noe å satse på. Og den dagen vi har rimelig lik inntekt vil jeg forvente at hun tar sin del.

 

Jeg foreslår at du (fortsatt) holder det for deg selv at det plager deg når daten ikke betaler. Det er ikke attraktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke du ta hele regningen? Litt morsomt å snu på ditt spørsmål her. 

Som andre her nevner, så har samfunnet endret seg litt over tiden, før i tiden var det ikke heller normalt at kvinner hadde så mye penger å rutte med som i dag, og var en av grunnene til hvorfor menn betalte for det meste. Men i mine øyne så bør det være 50/50, men selvsagt avhenger det litt av situasjonen til vedkommende. 

Jeg personlig pleier å betale per dags dato, men det har noe med at jeg står sterkt finansielt, og det var ikke aktuelt i f.eks studietidene mine. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det ser ut som de fleste her tenker det er snakk om dyre bestillinger i Statholdergaarden med fattige studenter til stedet som ikke hadde overlevd etter å ha tatt den store regningen.

 

Nei, det blir for det meste to kopp kaffe med litt ekstra, ved la oss si, Storo Storsenter. Det er realiteten, i tillegg til at det aldri er unge, fattige studenter i bildet. Tre av dem var ferdig med studiene og hadde fast jobb, og de to andre studerte aldri, de jobbet fra en ung alder. 

 

Det er ikke sånn at 200 kroner kommer til å skade disse menneskene. En date skal ikke koste stort, det skal handle om å bli kjent og ikke om å stappe i seg mat til man er full. Det å betale bare viser at man er gentleman.

Endret av MAnne0603
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Helt uenig i at du skal holde dette for deg selv. Preferansen du oppgir er helt legitim; det er helt greit å ønske at mannen skal betale. Det er leit at det er så mange George Costanza'er der ute.

Lenke til kommentar

Jeg synes først og fremst det er noe litt uelegant ved å be kelneren (eller hvem det måtte være) å kutte regningen i to, det samme gjelder i baren hvor man fks. står i kø begge to, og kjøper hver sin væske, eller på gatekjøkken etc.

 

Om du er med en venn, og går kjapt inn på butikken for å kjøpe sigaretter eller noe, og vennen skal kjøpe et eple, bør du ta med eplet på din regning, bare for enkelthetens skyld.
Det er greit å ha hver sin økonomi, men slikt overfokus på 'mitt' og 'ditt' blir bare barnslig.

Har man vanlig økonomi mener jeg man kan ta regningen for enkeltheten og elegansens del, ganske uavhengig av kjønn og alt det der.
Noe av tanken ved å spandere, er vel at man sikkert møtes igjen, og at regnestykket sikkert går opp i opp på et tidspunkt.

 

Har man dårlig økonomi blir jo saken en helt annen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

... Det er mulig for meg å si at de skal betale og de ville sikkert ikke hatt et problem med det, men det er ikke noe poeng i det for meg, for da er romantikken ute av bildet - de skal liksom vite dette selv   :hm:....

 

 

Hvorfor skal de “liksom vite dette av seg selv”? Har du ikke registert at du lever i Norge og i år 2019

 

Skikken med at det var mannen som automatisk skulle betale henger sammen med en tid da mannen automatisk var kvinners og barns forsørger, og hvor gifte kvinnes hovedoppgave i livet var å tilrettelegge sin husbonds liv, ta seg av barnas ve og vel på begges vegne og evt spørre sin husbond om tillatelse til kanskje muligens å ta en liten deltidsstilling slik at hennes fagkunnskaper ikke helt visnet bort.  I en setting hvor kvinner reelt var underlagt sine foreldres formynderskap inntil de “ble gift” (i motsetning til menn som “giftet seg”) og underlagt sin manns formynderskap etterpå var det helt naturlig at mannen skulle betale - han var den eneste som hadde reell myndighet over egen pung før ekteskapet mens det var å regne som urimelig at kvinenrs tildelte husholdningspenger skulle brukes til slikt etterpå slik at kvinnen dermed måtte økonomisere en omgang ekstra med husholdningen for egen og barnas del slik at hr husbond ikke skulle savne noe. 

 

Anno det Herrens år 2019 er dette historie i det norske samfunnet. Her gjelder det bibelske ord (Hebreerbrevet kap 7,vers 18) om at et eldre bud (forordning) settes ut av kraft fordi det var unyttig (ut fra dagens tider og krav). Har en kvinne drømmer som tilsier annet er det to realistiske valg: a) Oppdatere drømmene til dagens virkelighet. b) Emigrere til et land der dette fremdeles i stor grad er virkelighet - og så innstille seg på å legge død sin stilling som mannens likeverdige mht f eks pengebruk og retten til inntekt uten husbonds samtykke. 

 

Som kristne og litt oppe i årene har ektefellen og jeg et svært tradisjonelt familieliv, men det har aldri falt noen av oss inn verken før eller etter ekteskapet at han skulle betale og hun bli betalt for. Før ekteskapet betalte noen ganger han for henne og hun for ham, fordi det gav oss begge glede å gjøre slik + fordi første året hadde han hel inntekt, hun halv ved siden av studier. Etter ekteskapet har vi felles konto, men også en post som heter personlige penger og som begge av oss bruker som vi selv mener er best og gjør regnskap for så langt vi selv ønsker (i praksis ganske langt, men ingen av oss føler seg forpliktet tl å gjøre rede for en eneste tikrone brukt av de pengene).  

 

Endret av *NORGE*
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Geez, er det virkelig så betent å ta opp at en ung kvinne ønsker at mannen skal betale? For meg så handler det om noen få sentrale punkter. Hvem som tok initiativ til daten, statusen til de to økonomisk, og hvordan dette ønsket fremstår. Hvis mannen tok initiativ vil jeg anse det som en fin gest at han spanderer. Hvis mannen har grei kontroll på penga og/eller det er snakk om småpenger så kan det også være en fin gest. Men som sagt, så lever vi i litt andre tider nå, og hvis dette ønsket utarter seg til å bli skuffelse om han ikke spanderer alt, så bør du nesten se an litt holdningene. For å si det kort er det helt greit i mitt hode å ha det som et ønske eller verdsette det, men jeg vil ikke si at du bør se på det som er "krav". Selv liker jeg å spandere uten å forvente noe tilbake, men foretrekker ikke å bli spandert på, føler at jeg skylder noe da.

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Geez, er det virkelig så betent å ta opp at en ung kvinne ønsker at mannen skal betale?

 

Jeg synes ikke det er betent nå som hun har sagt at hun ikke er utpreget feminist, da synes jeg det er helt innenfor (da holder vi dobbeltmoralen utenfor). Kall meg gjerne gammeldags, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å spandere på, men nå har jeg grei økonomi og er litt (ikke mye :)) oppi åra.

Endret av bas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv liker jeg å spandere uten å forvente noe tilbake, men foretrekker ikke å bli spandert på, føler at jeg skylder noe da.

Dette er og et poeng. Mange kvinner/jenter i dag er veldig opptatt av likestilling også i datingverden. Så om du pusher på at du skal spandere så kan du gjøre daten din uvel på samme måte som du presenterer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man må jo ha med seg de sosiale antennene spesielt på date. Om man foreslår å spandere men partneren sier nei vi deler regninga så er det jo ikke noe mer å pushe på. Da har man vist initiativ og gentlemanisme. Om hun så sier at det var en test og du skulle pushet mer så kan hun jo ryke og reise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...