Gå til innhold

SNIKTITT: Sony avslørte sin første 8K-TV på hele 98 tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppskalering gir deg fortsatt bedre bilde enn et 1080p tv på samme størrelse.

Men hva trengs for å skalere opp bildet i brukbar kvalitet?

 

Kjøpte en 65" tv med 4K og hdr. Bra det når en ser 4k filmer/innhold. Men nå har jeg ikke lengre hjemmekino og dermed ingen receiver som skalerer opp bildet. Sånn at når jeg ser innhold >4K oppløsning så skjer det jo ingen skalering.

 

Siden jeg ikke ser like mye film og serier som tidligere så orker jeg ikke legge ned cash på en brukbar receiver og da er jeg vel strengt tatt prisgitt å skaffe 4K materiale for å få full nytte av TV'n? Det eneste jeg har tilkoblet tv'n er cat 6 kabel til xbox og lydplanke.

 

Nå er det vel 3 år siden 4K liksom ble "folkekrav og standard" og fortsatt er det smalt utvalg av 4K. Og hvordan blir det med 8K? Ja kanskje blir det gøy å se OL i 8k. Men etterpå da? Både du og tv'n når jo å bli gamle og få rynker før 8k blir lett tilgjengelig. Selv de som fortsatt har mange alternative kanaler for tilgang på film&serier vil jo fortsatt ha snevert tilbud av 8k. Og alle de som forsøker å være lovlydige vil jo være langt dårligere stilt, da de vil ha tilgang til nesten ingenting i 8k. Hva trenger de for å skalere opp bildet? Hi end receiver til 50K?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Oppskalering gir deg fortsatt bedre bilde enn et 1080p tv på samme størrelse.

 

Nei, ikke nødvendigvis, du må ganske nærme for at det skal bli en fordel med flere og mindre pixler. Og det er for vanlige tv-størrelser nærmere enn det folk har til vanlig.

 

https://www.rtings.com/tv/learn/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-tvs-and-upscaling-compared

 

Native kan mange ganger være en fordel - altså et 1080p bilde på en 1080p skjerm - ingen negative effekt på grunn av skalering.

Lenke til kommentar

Men hva trengs for å skalere opp bildet i brukbar kvalitet?

 

Kjøpte en 65" tv med 4K og hdr. Bra det når en ser 4k filmer/innhold. Men nå har jeg ikke lengre hjemmekino og dermed ingen receiver som skalerer opp bildet. Sånn at når jeg ser innhold >4K oppløsning så skjer det jo ingen skalering.

 

 

 

Tven din skalerer alle signaler til 4k.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Se på naturvideo i 8k HDR 60FPS som er er laget med red camera ville nok sett helt herlig ut.

Bør snart begynner å lage filmer i 8k HDR 60p ikke bare naturfilmer.

Etter å ha begynt å bruke 240FPS skjerm ser plutselig alt av filmer som beveger seg over bildet i 24p helt horribelt ut.

 

Trenger ikke noe mer enn en 60 Hz skjerm for at 24p ser ut som blurry sheit. Var vel dog først når en fikk se en ekte 48 FPS spillefilm at jeg virkelig så HVOR dårlig 24 FPS var sammenlignet. Først virket det selvsagt som om 48 FPS føltes feil/for raskt ut. Ja, det så mer ut som en hjemmelaga film, før en realiserer at det tross alt er langt er mer realistisk. 

 

Men det var ikke før man så en vanlig 24 FPS film igjen at man virkelig får slaget i trynet, hvor tregt og blurry alle bevegelser virket. 

 

Så joda, en kan drømme om mer 60 FPS + materiale, men sier altså i mellomtiden ikke nei til 8K. 60 FPS/ 48 FPS filmer/serier er tross alt ikke noe teknologikjempene ønsker å fremme, for alle har jo utstyret fra før av uansett. Og uten press fra pengesekkene, så skjer det vel sikkert ikke alt for mye / raskt på den kanten. 

Lenke til kommentar

Tven din skalerer alle signaler til 4k.

 

Ja den gjør jo det bare med dårlig resultat. :(

 

Tidligere så hadde jeg en receiver som skalerte opp bilder og med helt annet resultat. Så tenker at det kanskje legges lite penger i å skalere opp bildet i en TV? Mens for hjemmekinoutstyr blir det noe ekstra de kan differensiere seg med? 

Lenke til kommentar

Ja den gjør jo det bare med dårlig resultat. :(

 

Tidligere så hadde jeg en receiver som skalerte opp bilder og med helt annet resultat. Så tenker at det kanskje legges lite penger i å skalere opp bildet i en TV? Mens for hjemmekinoutstyr blir det noe ekstra de kan differensiere seg med? 

 

Etter min erfaring er det en del år siden dette var et tema - tver har vært gode nok i forhold til det meste når det gjelder oppskalering. Det er noen receiver-generasjoner siden jeg selv holdt på med det. Var mest aktuelt den gangen det var mest fra dvd til 720/1080 paneler.

 

Men jeg har testet med min Yamaha CX-A5100 (prossessor) til min Sony 4k tv, og det er ingen forskjell å se - med diverse kilder. Har testet pcen også. Jeg er mer enn nok fornøyd med at tven gjør jobben alene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...