Gå til innhold

HDMI-kabel: Hva går man for i dag?


Anbefalte innlegg

 

God dag!

 

Vi har endelig kjøpt oss ny TV. Vi gikk for en "Samsung 65" UHD Smart-TV UE65NU7105".

 

Og med ny TV føler jeg vi burde ha ordentlige kabler for best mulig bilde, men hva går man for og hva skal man se etter? Er det HDMI 2.1 som gjelder i dag? Har prøvd å lese meg litt opp mem føler ikkje jeg blir så mye klokere. Noen sier at en HDMI-kabel fra Jula til 199,- er like god som en fra HIFI-Klubben til 1000kr. Så man blir litt forvirret.

 

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI er digitalt så alt du tidligere har hørt om SCART, coax etc. gjelder ikke for disse. Stort sett er det byggkvalitet og utseende som er forskjellig. Med mindre du skal ha veldig lange kabler holder det med Biltema, Jula eller lignende så lenge specs er riktige. Sansynligvis vil det også fungere med eldre HDMI-kabler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja selges vel noen hdmi kabeler som ikke burde være solgt:

Men skal man gå for dyr, hvorfor ikke fiber?

FIBBR UltraPro HDMI 2.0 18Gbps High Speed Active Fiber Optic HDMI Cable - 4K 60Hz HDMI Cable HDR Hdcp 2.2 32.8ft

 

Problemet billige kabler ikke blir testet og prøvd så størst problemer er feil bilde, dårlig farger eller ustabilt bilde, eller kabelen ryker fort som vanlige feil med billig utstyr. Tåler vann dårlig vil råtne over tid i fuktig omgivelser.

 

untitl12.jpg

Waterpipe_2017_Standards.jpg

IMG_4737-e1359789178724.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det fine med digitalt er at signalet enten kommer frem eller ikke. Bildet forblir det samme, med samme farger og samme kvalitet som det ble sendt som.

 

Det som kan skje om hele signalet ikke kommer frem er at bildet stopper eller hakker, men da har du antagelig brudd eller delvis brutt ett eller annet sted.

 

Med mindre du har behov for veldig god byggekvalitet eller veldig lang kabel, så funker biltema og jula veldig bra. Funker de ikke så er det produksjonsfeil, skade eller feil versjon.

Bildet blir ikke bedre av en god kabel, heller ikke dårligere av en dårlig kabel :)

 

Hvilken versjon du skal ha? Ta den versjonen som TV`n og dekoder eller tilsvarende trenger. Og da holder den laveste versjonen av de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God dag!

 

Vi har endelig kjøpt oss ny TV. Vi gikk for en "Samsung 65" UHD Smart-TV UE65NU7105".

 

Og med ny TV føler jeg vi burde ha ordentlige kabler for best mulig bilde, men hva går man for og hva skal man se etter? Er det HDMI 2.1 som gjelder i dag? Har prøvd å lese meg litt opp mem føler ikkje jeg blir så mye klokere. Noen sier at en HDMI-kabel fra Jula til 199,- er like god som en fra HIFI-Klubben til 1000kr. Så man blir litt forvirret.

 

Noen tips her?

Hei.

 

Skjønner forvirringen. I grove trekk er det ingen forskjell mellom kablene unntatt versjonnummer og bedre kapabiliteter, det har ofte vært en gjenganger at man trenger en dyr kabel(typisk Monster) for best kvalitet.

 

Hva får du igjen for det? Ingenting, annet enn oksygenfritt kopper kanskje. :nei: Hvis du først skal gå litt dyrere, bør det være pga lengde og ekstra isolasjon/beskyttelse i forhold til omgivelsene.

 

En fin forklaring av de forskjellige versjonene finner du her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glem alt du har hørt om kabler for analoge signaler. Det gjelder ikke for digitale. Digital signaloverføring er fundamentalt forskjellig fra analog.

Er ikke så sikker på at slike utsagn er oppklarende. Du vet nok forskjellen, men for en 'legmann' kan det gi inntrykk av å være noe magisk med digitalt. Men signalene i en HDMI kabel er faktisk også analoge.

Det er bredere forklart her: HDMI Myths and Misconceptions punkt 3, 4, 5

Lenke til kommentar

Selve de elektriske signalene er analoge men bilde/lyd-signalet er digitalt.

 

Ved analog signaloverføring så vil det analoge signalet være bilde- eller lyd-signalet. Støy på dette signalet vil da bli en del av lyden eller bildet.

 

Ved digital signaloverføring så er ikke det analoge signalet bildet eller lyden. Det er bare et bæresignal for informasjon som brukes til å rekonstruere bilde/lyd i andre enden. Støy på denne kabelen vil ikke påvirke bildet eller lyden.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det riktig, så er det større sjanse for å få en kabel med "feil og mangler" om man går for de billigste typene? Men ved å kjøpe dyrer er man garantert funksjonalitet uansett?

 

I teorien vil nok en dyr kabel være bedre, men jeg har aldri opplevd at en billig kabel ikke har fungert.

Og du kan jo fort kjøpe mange billig-kabler til samme pris som én dyr kabel.

Lenke til kommentar

Er lett å sammenligne med trådløse radiosignaler:
En analog FM kanal kan gå fra å være klar og fin, til mer og mer grumsete. Den blir etterhvert skurrete og mer og mer støy høres når signalet blir svakere. Til slutt er det bare skurring.
Ved digital DAB radio er man enten innenfor dekning hvor radioen fungerer fint, eller så blir det helt stilt. Ingen mellomting.

Det samme gjelder for digital lyd- og bildeoverføring over kabel. Enten virker det, eller så virker det ikke. Bildekvaliteten er den samme.

Har selv handlet mange billige HDMI-kabler fra Kina. Koster en brøkdel av prisen i norske butikker. Har aldri mottatt en kabel som ikke virker, alle har fungert smertefritt! Og når de likevel er så billige kan du like gjerne bestille flere i samme slengen. Skulle du være så uheldig å motta en med produksjonsfeil på er det bare å kaste den...

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en dyrere kabel for å sove litt bedre om natta i den tro at den kanskje vil holde litt lengre, men utover det vil den ikke gi deg noe som helst.

 

Unntaket er som nevnt hvis du skal ha veldig lange kabler. Spesielt over 10 meter. Da begynner det å bli gambling om de billigste i det hele tatt vil fungere. Og selv da kan de fungere fint på noe utstyr men ikke fungere i det hele tatt på annet.

 

For typisk korte kabler på 0,5 til 3 meter kjøper jeg bare de billigste jeg finner og bytter heller hvis de ikke fungerer. Jeg kan betale litt ekstra f.eks. for smidige og tynnere kabler som ikke drar utstyret med seg ned på gulvet. Evt. for bedre polstrede kabler hvis man har dyr som liker å gnage på kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode innspill!

 

Om jeg har forstått det riktig, så er det større sjanse for å få en kabel med "feil og mangler" om man går for de billigste typene? Men ved å kjøpe dyrer er man garantert funksjonalitet uansett?

 

Nei det er bare tøv. Kjøp den billigste du får tak i som er 2.1

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Kan du utdype det litt? Hvis man får feil bilde, mener du en annen film eller annen TV-stasjon enn man har valgt og har lyden på?

 

maxresdefault.jpg

Men dette kan jo også skyldes dekoderen eller signalfeil.

Annet problem med billig HDMI\displayport kabel pluggen kan knekke om man er uforsiktig og røsker den ut eller dekoderen faller i gulvet og dra med seg kabelen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...