Gå til innhold

HDMI-kabel: Hva går man for i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok. Så dette med "High speed" og "Ultra speed" er bare tull? Det er akkurat det samme?

 

Disse betegnelsene er ikke en del av HDMI-standarden og bare noe produsentene bruker i markedsføringen ...

 

Det viktigste er å vite hva du skal bruke kablene til; hva slags videokilder er du har?

Hvis du skal overføre et full HD-videosignal fra en kabelTV-boks e.l., så klarer du deg med en HDMI 1.2-kabel. En sånn kabel takler også et 1080p BluRay videosignal med 60Hz refresh rate. Uten tap av kvalitet.

 

Skal du overføre 4K-videosignaler er det nok med en HDMI 2.0-kabel.

Og produsentens navn er uvesentlig - ikke overkompliser dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo spørre om HDMI 2.0 betyr at kabel må være spesifiert for 2.0? Har ikke prøvd selv, men tror kabel i bunn og grunn er den samme. Det er elektronikken i begge ender av kabelen som endrer standard.

Men båndbredden på signalene har økt vesentlig med nye standarder siden HDMI ble innført. Så det setter større krav til utførelsen på kabelen.

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at HDMI standardene ligger i enden til elektronikken ja, makser nok ikke båndbredden på en helt vanlig billig kabel med HDMI 2.1.

 

Jeg har aldri kjøpt noen dyre kabler og har aldri opplevd noen problemer. Dette gjelder PC, hifi og TV. Spesielt i hifi verden er det mange som er ekstreme, hevder at lyden blir veldig mye bedre så fort man får plugga inn noen dyre kabler i høyttalerne. Dette er aldri bevist, jeg er rimelig sikker på at det bare er placebo, så lenge man har kabler med nok kvadrat og koblinger fra før.

 

Det eneste er digitale kabler over lange strekk som man bør legge litt mer penger i.

 

Kjøp en billig kabel :)

Lenke til kommentar

 

Kan du utdype det litt? Hvis man får feil bilde, mener du en annen film eller annen TV-stasjon enn man har valgt og har lyden på?

Men dette kan jo også skyldes dekoderen eller signalfeil.

Annet problem med billig HDMI\displayport kabel pluggen kan knekke om man er uforsiktig og røsker den ut eller dekoderen faller i gulvet og dra med seg kabelen.

Kan du ikke prøve å svare på det jeg spør om når du først svarer på innlegget? :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett to stk Samsung Q9 65'' skjermer ved siden av hverandre med samme signal og film.

På den ene tven var det en Argon Aduio Classic HDMI kabel til 399,-kr og den andre med en AudioQuest Vodka til 2700,-

Man ser IKKE forskjell, man trenger ikke legge flere tusen kroner i en HDMI kabel.

De som mener dem ser forskjell er nok placebo, hadde ikke hatt sjans i en blindtest.

Endret av lylu
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...