Gå til innhold

Nå forsvinner spillene du vokste opp med fra nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Jeg skjønner jo Nintendo, men skjønner også nettstedenes popularitet.

 

Grunnen til at slike nettsteder er så populære har lite å gjøre med prisen per spill.

 

Det er positivt at selskaper som Nintendo lanserer retro-konsoller, men spill utvalget som følger med disse er svært magert.

For ikke å snakke om at mange av spillene som følger med disse retro-konsollene ikke nødvendigvis er de spillene som folk flest knytter til nostalgien fra sin barndom.

 

En tjeneste noe 'ala' GOG for retro-konsoller hadde virkelig vært på sin plass, og jeg er rimelig sikker på at spill hadde solgt som varmt hvetebrød på den måten.

 

Alternativt om slike retro-konsoller la til rette for bruk av orginale retro-spill via USB-adaptere for "Cartridger", "Kassetter"og/eller "disketter".

Slik at folk kan ta i bruk sammlingen sin som ligger og støver ned i kjelleren eller på loftet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nintendo vil jo at man skal kjøpe samme jævla spill hver jævla gang man kjøper ny konsoll. De burde for lengst ha gjort det mulig å kjøpe et gammelt spill en gang, og så spille det også på fremtidige konsoller (eller i det minste laste det ned gratis hvis man allerede har kjøpt det på en eldre konsoll).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Aldri spilt emulerte spill eller vært borti disse rom-spillene. Men jeg husker jo noen av de gamle Nintendo klassikerne og merket plutselig at det ville vært gøy å se noen av disse igjen. Men hva tenker du når du sier kvaliteten ikke er som med konsoll? Er det dårlig spillfølelse? Hva konkret tenker du på? 

 

For øvrig så er jo denne kampen fra Nintendo massiv reklame for disse rom-spillene. Jeg har aldri engang tenkt tanken på å sjekke ut slikt tidligere. Nå kjenner jeg at dette er noe jeg bare må prøve. Og det er vel spørs om den reklamen retter folk mot Nintendos legale muligheter for å spille retro-spill. Det er vel heller via alternative kilder de fleste vil finne sine favorittspill fra fortiden. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

nintendo kan ikke eie eneretten til kunstverkene til kunstnere...

 

Hvis nintendo hadde eksistert da edvardt grieg levde så hadde ingen av dere fått lov til å høre på denne sangen mange hundre år etterpå:

 

Nintento drar nytte av gratis kunst og musikk men skal tvinge folk til å betale for ting de selv påstår å eie..

De må ha bind for øynene hver gang de går forbi en statue.

Lenke til kommentar

nintendo kan ikke eie eneretten til kunstverkene til kunstnere...

 

Hvis nintendo hadde eksistert da edvardt grieg levde så hadde ingen av dere fått lov til å høre på denne sangen mange hundre år etterpå:

https://www.youtube.com/watch?v=-rh8gMvzPw0

 

Nintento drar nytte av gratis kunst og musikk men skal tvinge folk til å betale for ting de selv påstår å eie..

De må ha bind for øynene hver gang de går forbi en statue.

 

også er det veldig irriterende at det ikke går an å rette på ting nåe man skriver feil her på Tek.no

Lenke til kommentar

Ja, dette er teite greier. Som regel, og da snakker vi vel om størsteparten av romsa, er jo spill som det ikke går å kjøpe idag. Uansett hvor mye en måtte ønske.

Spesielt romsa fra arkademaskiner. Dette er også grunnen til at sider med roms har fått leve i fred.

Det er nok brudd på opphavsrettigheter om vi skal pirke. Men i motsetning til f.eks film, så er mesteparten titler som det ikke tjenes penger på lenger. Enten fordi arkademaskinene er borte eller fordi spillene ikke er i fysisk distribusjon/salg lenger fra utvikler/publisher.

 

Mens jeg syns NES- og SNES-Mini er morsomme, så mangler de populære spill som burde vært der. Ofte unnskylder Nintendo med at de ikke lenger har lisensen på spillene, men er vel ikke mye som skulle til for at de skulle få gi ut spillene på retro konsollene sine.

En skulle tro at rettighetshaverne er interessert i LITT penger kontra ingen penger.

 

SNES Classic Mini mangler f.eks storfavoritten Turtles in Time og cowboy klassikeren Sunset Riders.

 

Så smålig av Nintendo, når siden sier de etterfølger etterspørsler om å ta ned roms. Ergo kunne Nintendo fått fjernet roms av spill de kan og ønsker å tjene penger på.

 

Men så er spørsmålet. Hva stopper disse folkene fra å starte en ny side, bare uten Nintendo roms? Det hadde i hvert fall jeg gjort.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Kvaliteten er ikke den samme som med en konsoll heller, så de som er lidenskapelige vil fremdeles kjøpe konsoll og spill.

 

Nå rører du fælt.

ROM er en direkte dump av originalen, og du kan dytte dem på et SD-kort og spille på en vanlig NES/SNES/N64/C64/hva enn konsoll du har med adaptere om du ønsker det.

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...