Gå til innhold

Kjørte 975 kilometer på én lading med Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jensbu sier, er det jo nettopp slik også med bensin/diesel biler som kjøres helt fullstendig tom, klarer ikke alltid å dra drivstoff inn i tanken igjen og må på verksted.

 

Visstnok litt mindre problematisk med bensin slik jeg har forstått det, men likevel.

 

Tror du alle de andre bilprodusentene som nå lanserer sine første el-biler ikke har barnesykdommer da? Opel Ampera som plutselig ble 50k dyrere, rapporter om drastisk dårligere batterikapasitet på en del andre modeller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Helt normalt at diesel biler ikke går etter at de er kjørt tomme. Eller det har skvulpet så mye at pumpen hr fått luft.

Her var det en feil med bilen. Det kan skje alle biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Helt normalt at diesel biler ikke går etter at de er kjørt tomme. Eller det har skvulpet så mye at pumpen hr fått luft.

Her var det en feil med bilen. Det kan skje alle biler.

Det er jo en feil at Bensin/Dieselbiler lar deg gå tom for Drivstoff. At det går ann å selge ett såpass dårlig produkt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Mener å huske at dieselbiler ikke har så godt av å kjøres helt tomme? Nå gjenstår det jo bare å se om det blir like dyrt å få fikset model 3 som å bytte ut alt som går filleveien på en dieselbil med tom tank...

De diesel bilene jeg har hatt fra 90 tallet og nyere er det bare å fylle på tanken og dra på starteren. Kan ta 30-60 sekunder så er den igang igjen. På eldre modeller måtte man pumpe litt manuelt i motorrommet. Sto ofte i instruksjonsboken så ikke nødvendig med verkstedbesøk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ville vel ikke tatt så tungt at denne typen bruk kan medføre noen problemer. Bruk langt utenfor det normale må man nesten regne med kan ha noen uventede konsekvenser.

 

Vi får se når det er litt flere en fanbois som har model 3 i hendene om det er problemer av litt mer praktisk konsekvens.

 

Det mest intressante for meg er hva som egentlig er utnyttbar kapasitet. Oppgir tesla brutto eller netto kapasitet? Hvis 75kWh er brutto så er 66kWh utnyttet nesten i meste laget, det gir bare 12% margin til fordeling til både topp og bunn*, oppgir de netto er 66kWh åpenbart uakseptabelt.

 

*) Men er det snakk om en manuall overstyring to å ikke ha toppmargin er det jo greit så lenge dette ikke er noe sluttbrukere ender med å bruke daglig. 12% margin i bunn er i.o.f.s. OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vel ikke tatt så tungt at denne typen bruk kan medføre noen problemer. Bruk langt utenfor det normale må man nesten regne med kan ha noen uventede konsekvenser.

 

Vi får se når det er litt flere en fanbois som har model 3 i hendene om det er problemer av litt mer praktisk konsekvens.

 

Det mest intressante for meg er hva som egentlig er utnyttbar kapasitet. Oppgir tesla brutto eller netto kapasitet? Hvis 75kWh er brutto så er 66kWh utnyttet nesten i meste laget, det gir bare 12% margin til fordeling til både topp og bunn*, oppgir de netto er 66kWh åpenbart uakseptabelt.

 

*) Men er det snakk om en manuall overstyring to å ikke ha toppmargin er det jo greit så lenge dette ikke er noe sluttbrukere ender med å bruke daglig. 12% margin i bunn er i.o.f.s. OK.

 

Tesla har ikke noe margin i topp, iallefall ikke på S og X. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Ja, både de som eier dieselbiler og elektriske biler vil ikke ha bensin i bilen. Jeg så en dyr Mercedes ved veikanten. Etter dine "beregninger" er ergo alle Mercedeser ikke ferdig utviklet.

For ordens skyld: Ingen biler er ferdig utviklet. Utviklingen pågår visstnok hele tiden. Det sies om et feilfritt dataprogram er per definisjon utdatert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig det dere sier nå om bensin og diesel motorer, bensin motor merker du ikke noe på om du kjører tomt, det er en liten pumpe som pumper bensin fram igjen, når det gjelde diesel motorer er det i dag nesten like lett som bensinmotor, en elektrisk pumpe som fikser det der også, det dere snakker om husker jeg var et litt større problem for 20-30 år siden men også da var det ganske lett og fiks på diesel motorer selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du alle de andre bilprodusentene som nå lanserer sine første el-biler ikke har barnesykdommer da? Opel Ampera som plutselig ble 50k dyrere, rapporter om drastisk dårligere batterikapasitet på en del andre modeller.

 

Jeg tror ikke dette vil være noe stort problem blant de seriøse bilprodusentene. Hvilke barnesykdommer har/hadde BMW i3 f.eks.?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker som en problembil som ikke er ferdig utviklet enda. Kunne noen tenkt seg å eie en bil som nektet å ta imot bensin etter å ha gått tom?

 

Mener å huske at dieselbiler ikke har så godt av å kjøres helt tomme? Nå gjenstår det jo bare å se om det blir like dyrt å få fikset model 3 som å bytte ut alt som går filleveien på en dieselbil med tom tank...

Det er da ikke noe problem å gå tom for diesel. Bare å fylle på og starte det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stoppar bilen før batteriene blir tømt nok til at det ikkje er forsvarleg lengre, sjølv om bilen teoretisk sett kunne fortsatt ei stund til? Hadde vore interessant å vite batterispenninga på anlegget og kva den hadde då bilen stoppa. Eg ville ikkje tappa batteriene på ein bil lengre ned enn nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Tror du alle de andre bilprodusentene som nå lanserer sine første el-biler ikke har barnesykdommer da? Opel Ampera som plutselig ble 50k dyrere, rapporter om drastisk dårligere batterikapasitet på en del andre modeller.

 

Jeg tror ikke dette vil være noe stort problem blant de seriøse bilprodusentene. Hvilke barnesykdommer har/hadde BMW i3 f.eks.?

Blant annet problemer i USA hvor bilen dør fullstendig på bensinmotoren når batteriet er tomt. Klarer ikke kjøre i oppoverbakker (det skal visstnok være sånn, men farlig på motorveien)

 

I Norge sliter de med aircondionsystemet som ikke virker.

 

ALLE biler har barnesykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...