Gå til innhold

Apple beklager for å gjøre eldre mobiler tregere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva sa jeg apple kommer til og få svi for dette, sett ned batteri prisen, apple brukere vil ikke gå med på det, å det kommer til og balle på seg for Apple nå. Jeg som kjøpte iPhone 8 plus til datter mi, håper den fungerer i mangen år ellers skal di få se saksøks mål på seg, har program på hennes tlf for og se hva tlf yter samme på min note 8.har aldri opplevd dette på Android og det på 2 års batteri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva sa jeg apple kommer til og få svi for dette, sett ned batteri prisen, apple brukere vil ikke gå med på det, å det kommer til og balle på seg for Apple nå. Jeg som kjøpte iPhone 8 plus til datter mi, håper den fungerer i mangen år ellers skal di få se saksøks mål på seg, har program på hennes tlf for og se hva tlf yter samme på min note 8.har aldri opplevd dette på Android og det på 2 års batteri.

giphy.gif
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir oppgitt over hvor mange som misforstår denne situasjonen. Det er ganske tydelig at det var fornuftig å gjøre noe med batteristyringen og ytelsen på gamle telefoner som sleit med dårlig batteri. Problemet ligger jo i at dette gikk under radaren, ikke ble opplyst om og brukerne fikk heller ikke noe valg.

 

Ellers en super nyhet vedrørende batteribytte! Burde ikke vært lovlig å ta mer enn noen ytterst få hundrelapper for batteribytte spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her burde Tek.no gå litt i dybden, for hva som er reelt i USA er ikke spesielt interessant for norske brukere. Vi har vel aldri hatt mulighet til å bytte batteriet for 79 USD (651 kr) så det er jo fryktelig uinteressant for oss. Ettersom vi ikke har noen Apple Store i Norge så har vi jo ingen offisielle tall å gå ut ifra. Her burde Tek.no ta kontakt med de relativt få offisielle, Apple autoriserte reparasjonverkstedene vi har i Norge og få tall på hva brukere faktisk må ut med for et vanlig "utenfor garanti" batteribytte per i dag.

 

Eneste stedet jeg finner med lett tilgjengelige priser er Eplehuset som tar 1400-1500 kr for et batteribytte avhengig av hvilken modell det er snakk om. Dette tilbudet må jo nesten bli globalt, noe annet ville jo vært helt latterlig.

 

 

Tek.no burde også gå litt mer i dybden på hvilke forbrukerrettigheter vi har her. Batterier er jo et litt ymse tema som gjerne ikke dekkes helt på samme måte som resten av elektronikken i en telefon når det kommer garanti og reklamasjonsrett da det er en slitasjedel som det er forventet at skal bli merkbart redusert raskere enn resten av enheten. Men hvordan stiller forbrukerrådet, FTU osv seg til problemstillingen når det ikke lenger er snakk om bare en degradering av batterilevetiden osv men også snakk om potensiell halvering av klokkefrekvens på CPU osv..?

 

Og når det først er sånn at en produsent anerkjenner noe som dette og det kommer såpass åpenlyst frem at batteriet ser ut til å være en potensiell flaskehals som du må forvente at kan degradere brukeropplevelsen av enheten din relativt merkbart etter 1,5-2,5 år og vi har tross alt har reklamasjonsrett på hele 5 år stiller det da visse krav til produsenten hva gjelder muligheten for bytte batterier til akseptable priser osv..?

 

 

Det er et veldig stort potensiale for litt dyptgående og god journalistikk fra Tek.no her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Til og med dette er helt greit for enkelte i apple-menigheten. Rett og slett bare trist å se fanatismen.

Hvis ikke jeg husker helt feil så er du en kløpper på å hoppe inn med slike nyttige innlegg når sjansen byr seg, så du minner meg like mye om en fanatiker som «enkelte» i denne «menigheten» det er snakk om. Kan ikke tro at det fortsatt er poppis å vinkle ting slik, men dere fanatikere gir dere aldri.

Uansett, jeg vet ikke hvilke fanatikere du sikter til eller om du sikter til noen spesielle overhode, men det er foskjell på å mene at noe er greit og å ikke bry seg. Folk med like stor interesse for mobil som deg lar nok dette gå hakket mer innpå seg enn folk som er fornøyd bare de har en mobil som fungerer til det de ønsker å bruke den til. Prøver ikke å påstå at det er greit av den grunn, så du ikke misforstår (vil nødig bli tatt for å være med i en menighet).

Men for all del, det finnes nok mindre givende ting å være brennende opptatt av enn DritogdraAppleogallederesombrukerproduktenedems - det har jo tross alt vært en greie i noen år nå :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple har allerede et program for å få byttet batteri i iPhone 6S som er berørt av "plutselig slå seg av (med typisk batteri på 40 %)"-problemet kostnadsfritt:

 

Se https://www.apple.com/no/support/iphone6s-unexpectedshutdown/

 

Man må selvfølgelig krangle med PageOne eller de man går til med telefonen før de sender den inn kostnadsfritt for bytte, men man har i alle fall krav på dette. Ikke betal for noe som er gratis!

Lenke til kommentar

 

Til og med dette er helt greit for enkelte i apple-menigheten. Rett og slett bare trist å se fanatismen.

Hvis ikke jeg husker helt feil så er du en kløpper på å hoppe inn med slike nyttige innlegg når sjansen byr seg, så du minner meg like mye om en fanatiker som «enkelte» i denne «menigheten» det er snakk om. Kan ikke tro at det fortsatt er poppis å vinkle ting slik, men dere fanatikere gir dere aldri.

Uansett, jeg vet ikke hvilke fanatikere du sikter til eller om du sikter til noen spesielle overhode, men det er foskjell på å mene at noe er greit og å ikke bry seg. Folk med like stor interesse for mobil som deg lar nok dette gå hakket mer innpå seg enn folk som er fornøyd bare de har en mobil som fungerer til det de ønsker å bruke den til. Prøver ikke å påstå at det er greit av den grunn, så du ikke misforstår (vil nødig bli tatt for å være med i en menighet).

Men for all del, det finnes nok mindre givende ting å være brennende opptatt av enn DritogdraAppleogallederesombrukerproduktenedems - det har jo tross alt vært en greie i noen år nå :)

 

 

Like morro hver gang man blir beskyld for å være apple-hater når jeg daglig bruker min ipad :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Til og med dette er helt greit for enkelte i apple-menigheten. Rett og slett bare trist å se fanatismen.

Hvis ikke jeg husker helt feil så er du en kløpper på å hoppe inn med slike nyttige innlegg når sjansen byr seg, så du minner meg like mye om en fanatiker som «enkelte» i denne «menigheten» det er snakk om. Kan ikke tro at det fortsatt er poppis å vinkle ting slik, men dere fanatikere gir dere aldri.

Uansett, jeg vet ikke hvilke fanatikere du sikter til eller om du sikter til noen spesielle overhode, men det er foskjell på å mene at noe er greit og å ikke bry seg. Folk med like stor interesse for mobil som deg lar nok dette gå hakket mer innpå seg enn folk som er fornøyd bare de har en mobil som fungerer til det de ønsker å bruke den til. Prøver ikke å påstå at det er greit av den grunn, så du ikke misforstår (vil nødig bli tatt for å være med i en menighet).

Men for all del, det finnes nok mindre givende ting å være brennende opptatt av enn DritogdraAppleogallederesombrukerproduktenedems - det har jo tross alt vært en greie i noen år nå :)

 

 

Like morro hver gang man blir beskyld for å være apple-hater når jeg daglig bruker min ipad :)

Ah, du har iPad, ja. Det forandrer det aller, aller meste. Da var jo egentlig ikke det innlegget så verst likevel :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Til og med dette er helt greit for enkelte i apple-menigheten. Rett og slett bare trist å se fanatismen.

Hvis ikke jeg husker helt feil så er du en kløpper på å hoppe inn med slike nyttige innlegg når sjansen byr seg, så du minner meg like mye om en fanatiker som «enkelte» i denne «menigheten» det er snakk om. Kan ikke tro at det fortsatt er poppis å vinkle ting slik, men dere fanatikere gir dere aldri.

Uansett, jeg vet ikke hvilke fanatikere du sikter til eller om du sikter til noen spesielle overhode, men det er foskjell på å mene at noe er greit og å ikke bry seg. Folk med like stor interesse for mobil som deg lar nok dette gå hakket mer innpå seg enn folk som er fornøyd bare de har en mobil som fungerer til det de ønsker å bruke den til. Prøver ikke å påstå at det er greit av den grunn, så du ikke misforstår (vil nødig bli tatt for å være med i en menighet).

Men for all del, det finnes nok mindre givende ting å være brennende opptatt av enn DritogdraAppleogallederesombrukerproduktenedems - det har jo tross alt vært en greie i noen år nå :)

 

 

Like morro hver gang man blir beskyld for å være apple-hater når jeg daglig bruker min ipad :)

 

 

Tja du er jo selv glad i å bruke metodikk som fanboy, fanatisme osv selv og har vel påpekt at jeg er det ved flere anledninger men jeg bruker da Windows, Windows Server osv daglig. Jeg bruker strengtatt Windows og Windows Server mer enn jeg bruker både macOS og iOS. Men jeg ser ikke helt hvorfor det skal forandre så fryktelig mye på poenget?

 

Poenget hans var vel mer det at du til stadighet kommer med disse spydige og smått meningløse kommentarene i de fleste Apple-relaterte artiklene som skrives her på Tek.no og at han ikke helt ser poenget med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Til og med dette er helt greit for enkelte i apple-menigheten. Rett og slett bare trist å se fanatismen.

Hvis ikke jeg husker helt feil så er du en kløpper på å hoppe inn med slike nyttige innlegg når sjansen byr seg, så du minner meg like mye om en fanatiker som «enkelte» i denne «menigheten» det er snakk om. Kan ikke tro at det fortsatt er poppis å vinkle ting slik, men dere fanatikere gir dere aldri.

Uansett, jeg vet ikke hvilke fanatikere du sikter til eller om du sikter til noen spesielle overhode, men det er foskjell på å mene at noe er greit og å ikke bry seg. Folk med like stor interesse for mobil som deg lar nok dette gå hakket mer innpå seg enn folk som er fornøyd bare de har en mobil som fungerer til det de ønsker å bruke den til. Prøver ikke å påstå at det er greit av den grunn, så du ikke misforstår (vil nødig bli tatt for å være med i en menighet).

Men for all del, det finnes nok mindre givende ting å være brennende opptatt av enn DritogdraAppleogallederesombrukerproduktenedems - det har jo tross alt vært en greie i noen år nå :)

 

 

Like morro hver gang man blir beskyld for å være apple-hater når jeg daglig bruker min ipad :)

 

 

Tja du er jo selv glad i å bruke metodikk som fanboy, fanatisme osv selv og har vel påpekt at jeg er det ved flere anledninger men jeg bruker da Windows, Windows Server osv daglig. Jeg bruker strengtatt Windows og Windows Server mer enn jeg bruker både macOS og iOS. Men jeg ser ikke helt hvorfor det skal forandre så fryktelig mye på poenget?

 

Poenget hans var vel mer det at du til stadighet kommer med disse spydige og smått meningløse kommentarene i de fleste Apple-relaterte artiklene som skrives her på Tek.no og at han ikke helt ser poenget med det.

 

 

Kanskje fordi fanatisme må bekjempes? Kunder som tillater hva som helst fra en produsent ødelegger for alle. Fører kun til dårligere produkter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje fordi fanatisme må bekjempes? Kunder som tillater hva som helst fra en produsent ødelegger for alle. Fører kun til dårligere produkter.

 

Men du, da. Her inne så ser jeg sjeldent noen som fremstår så fanatiske som deg selv. Og om du prøver å bekjempe fanatisme her inne og med slike innlegg, vill jeg kommet med følgende råd: Ta den krigen et annet sted og/eller kom med noe saklig.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir oppgitt over hvor mange som misforstår denne situasjonen. Det er ganske tydelig at det var fornuftig å gjøre noe med batteristyringen og ytelsen på gamle telefoner som sleit med dårlig batteri. Problemet ligger jo i at dette gikk under radaren, ikke ble opplyst om og brukerne fikk heller ikke noe valg.

 

Ellers en super nyhet vedrørende batteribytte! Burde ikke vært lovlig å ta mer enn noen ytterst få hundrelapper for batteribytte spør du meg.

 

Virker som det er du som har misforstått situasjonen. Apple har valgt å levere mobiler med batteri som ikke klarer å gi nok spenning etter normal slitasje. Mange fikk heller ikke byttet batteri under garanti hos apple fordi batterislitasjen etter apples vurdering var akseptabel. Istedenfor å informere kundene sine om hvorfor mobilen plutselig restartet eller skrudde seg av, slapp de en oppdatering som forringet ytelsen i takt med gjenværende batteri.

 

Mange endte som følge av denne svindelen opp med å kjøpe ny mobil istedenfor å bare bytte batteri. Først da apples svindel ble avslørt lanserte de dette som en "funksjon". Har heldigvis aldri hatt denne funksjonen på noen av mine enheter, selv om de har hatt bra slitte batterier etterhvert, og ettersom apple selv har sagt at flere av deres produkter vil få denne funksjonen, vil ikke noen av mine fremtidige produkter ha en eplelogo på seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla benytter samme metodikk på sine batteribiler - hva er problemet ? annet enn at du kjøper et produkt som sinker deg mer og mer....?

 

 

Hei,

Fint om du poster en link til en kilde når du kommer med påstander som dette.

En batteribil vil typisk redusere ytelsen for å beskytte batteriet når den nærmer seg utladet, men jeg har ikke hørt at Tesla-eiere har klaget på halvert ytelse når batteriet har blitt slitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...