Gå til innhold

Fri fart fremover for Telenor-kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så gavmildt av Telenor å gi meg muligheita til å bruke opp heile datakvota slik at eg må betale ekstra dersom eg skulle være så uheldig at eg streamer over mobilnettet i staden for på wifi.

 

Hadde vært artig å få tak i noke statistikk som viser kor mange kundar som overstiger datakvota si når det blir tilbydt fri hastigheit? Eg rekner med at det dette er eit tilbud fordi det gir meir inntekter enn det koster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så gavmildt av Telenor å gi meg muligheita til å bruke opp heile datakvota slik at eg må betale ekstra dersom eg skulle være så uheldig at eg streamer over mobilnettet i staden for på wifi.

 

Hadde vært artig å få tak i noke statistikk som viser kor mange kundar som overstiger datakvota si når det blir tilbydt fri hastigheit? Eg rekner med at det dette er eit tilbud fordi det gir meir inntekter enn det koster.

 

Du bruker da ikke mere data selv om hastigheten er høyere. Filene du laster ned er da like store, tar bare kortere tid å få tak i dem.

Lenke til kommentar

 

Så gavmildt av Telenor å gi meg muligheita til å bruke opp heile datakvota slik at eg må betale ekstra dersom eg skulle være så uheldig at eg streamer over mobilnettet i staden for på wifi.

 

Hadde vært artig å få tak i noke statistikk som viser kor mange kundar som overstiger datakvota si når det blir tilbydt fri hastigheit? Eg rekner med at det dette er eit tilbud fordi det gir meir inntekter enn det koster.

 

Du bruker da ikke mere data selv om hastigheten er høyere. Filene du laster ned er da like store, tar bare kortere tid å få tak i dem.

Igjen enda en som ikke vet va de snakker om. Det er ikke alle som bruker mobil data kun å surfe via mobilen. Noen bruker faktisk mobil data via PCen og kansje også dele filer med andre. Har man et abo. på 20gb med f.eks 20mbit da kan man regne ut hvor lenge man kan dele filer med andre før kvoten er oppbrukt, får man derimot 300mbit med samme datakvote på 20gb, da kan vi jo nesten ikke engang gå å spise middag før data kvoten er brukt, mens de ellers da kansje ville tatt noen par uker å dele filene på en 20mbit linje øker man da til 40gb kvote, da tar det kansje en måned å dele disse filene på en 20mbit linje mens det bare ville tatt noen få dager å dele tilsvarende filer på 300mbit med ressultat at man må skaffe ny kvote for å fortsette å dele filene kansje optil 5 ganger ++++ og da ved 20mbit ville 40GB vært nok data resten av måneden. Selv telenor kommenterte til en kunde på FB for en tid tilbake at vedkommende må passe på datakvoten sin når de da fikk raskere hastighet

Lenke til kommentar

 

 

Så gavmildt av Telenor å gi meg muligheita til å bruke opp heile datakvota slik at eg må betale ekstra dersom eg skulle være så uheldig at eg streamer over mobilnettet i staden for på wifi.

 

Hadde vært artig å få tak i noke statistikk som viser kor mange kundar som overstiger datakvota si når det blir tilbydt fri hastigheit? Eg rekner med at det dette er eit tilbud fordi det gir meir inntekter enn det koster.

 

Du bruker da ikke mere data selv om hastigheten er høyere. Filene du laster ned er da like store, tar bare kortere tid å få tak i dem.

Igjen enda en som ikke vet va de snakker om. Det er ikke alle som bruker mobil data kun å surfe via mobilen. Noen bruker faktisk mobil data via PCen og kansje også dele filer med andre. Har man et abo. på 20gb med f.eks 20mbit da kan man regne ut hvor lenge man kan dele filer med andre før kvoten er oppbrukt, får man derimot 300mbit med samme datakvote på 20gb, da kan vi jo nesten ikke engang gå å spise middag før data kvoten er brukt, mens de ellers da kansje ville tatt noen par uker å dele filene på en 20mbit linje øker man da til 40gb kvote, da tar det kansje en måned å dele disse filene på en 20mbit linje mens det bare ville tatt noen få dager å dele tilsvarende filer på 300mbit med ressultat at man må skaffe ny kvote for å fortsette å dele filene kansje optil 5 ganger ++++ og da ved 20mbit ville 40GB vært nok data resten av måneden. Selv telenor kommenterte til en kunde på FB for en tid tilbake at vedkommende må passe på datakvoten sin når de da fikk raskere hastighet

Så du vil at en deling skal heller ta lengre tid enn at du blir ferdig med oppgaven kjappere med høyere hastighet? Mulig jeg ikke ser poenget ditt. Som jeg tenker på denne diskusjonen så kan jeg sammenligne det med å kjøre vil. Jeg skal kjøre 20 km, jeg kan velge å kjøre i 50 eller 100 km/t. Uansett hvilken hastighet jeg velger så har jeg fortsatt bare kjørt 20 km. Om jeg nå velger å kjøre kjapt så får jeg også mere tid til å kjøre enda mer bil, men da har jo også mitt bruk av bil endret seg. Og det er helt frivillig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil at en deling skal heller ta lengre tid enn at du blir ferdig med oppgaven kjappere med høyere hastighet? Mulig jeg ikke ser poenget ditt. Som jeg tenker på denne diskusjonen så kan jeg sammenligne det med å kjøre vil. Jeg skal kjøre 20 km, jeg kan velge å kjøre i 50 eller 100 km/t. Uansett hvilken hastighet jeg velger så har jeg fortsatt bare kjørt 20 km. Om jeg nå velger å kjøre kjapt så får jeg også mere tid til å kjøre enda mer bil, men da har jo også mitt bruk av bil endret seg. Og det er helt frivillig.

 

Du kjem heilt klart fortare fram om du kjøyrer i 100 km/t, men dersom du kun har betalt for 20 km og du må betale mykje ekstra dersom du går over, sjølv om det kun er snakk om 1 meter så har du meir kontroll om du begrenser hastigheita og kun kjøyrer i 50 km/t som er rikelig raskt nok i dei fleste samanhengar.

 

 

 

Ein del av datatrafikken som går over 4G er unødvendige ting slik som automatiske app oppdateringar som du ikkje har behov for å laste ned når du er ute.

Har du stor internetthastigheit med begrensa mengde data så vil du bruke opp mykje data på kort tid dersom du er uheldig å aktiverer "oppdater alle" funksjonen, eller dersom du streamer ein video i 1080p over 4G medan du er heime i staden for via wifi.

 

Har du stor datapakke, men lav hastigheit så er ikkje dette eit problem. Fordi du både har god tid til å stoppe nedlastninga, du ser tydelig at noke er feil i forhold til wifi på grunn av videokvaliteten og fordi du ikkje bruker opp ein datapakke som du må betale dyrt for seinare.

 

 

 

Vanlige forbrukarar har vanligvis heller ikkje behov for å dele store filer utanfor heimen og arbeidsplassen der dei har tilgang på "gratis" wifi.

Det er ikkje tvil om at det finnes forettningsfolk som treng å laste ned ein powerpoint-presentasjon på 80 MB til telefonen medan dei sitt i taxien på veg til eit møte. Men dei har også råd til å betale for dette godet.

Vanlige forbrukarar kan vanligvis vente til dei er ferdige med å reise før dei lastar ned ein lang video av hunden til naboen, eller lastar opp heile fotogalleriet frå barnedåpen til nevøen som var tidligare i vår.

Lenke til kommentar

Det holder å gange størrelsene på kvotene for data med 10, 100 eller 1000.

 

Det tyngste jeg kan tenke meg å gjøre krever 10 megabit/s stabil upload, så da holder det med 20 Mb/s for å ha litt å gå på. Det er ikke behov for 300 Mb/s, men derimot er det behov for kvote på minst 1 TB. Det går 15 brukere med 20 Mb/s per bruker med 300 Mb/s, så jeg ser ikke problemet med å tilby større kvoter med begrenset hastighet.

Lenke til kommentar

Hvordan jeg brukte opp datakvoten min på noen minutter:

 

* Hadde spotify satt til download with extreme quality

* Skulle sette en spilleliste på 300 låter til nedlasting så jeg kunne laste den ned når jeg kom hjem til wifi (for å ikke glemme den)

* Fikk ikke med meg at jeg hadde satt på download using cellular

* 4G i lomma gjorde seg raskt ferdig med spillelisten hvorpå jeg merket det først når meldinglyden gikk av i lomma med melding fra telenor: Du har oversteget datamengden din denne måneden og det var fremdeles 15 dager igjenn av måneden.

 

Hva skal jeg med sånne sinnsyke hastigheter? Å lete igjennom sanger på spotify og youtube hvor jeg bare er avhengig av å høre/se noen sekunder mens jeg hopper igjennom så sluker hastigheten kvoten min unødvendig (vet heller ikke hvor mye av en playliste på spotify som blir forhåndslastet for meg når jeg hører igjennom).

 

Noen som vet om det finnes en limiter jeg kan installere på android telefonen min?

 

Kjære telenor: Kutt ut fart tullet. Nå er mobilnettverket hjemme 50 ganger raskere enn hva dere kan tilby meg som internett linje. Jeg vil ha større (eller fri) datakvote så jeg ikke hele tiden må være på tå-hev.

Lenke til kommentar

Hvordan jeg brukte opp datakvoten min på noen minutter:

 

* Hadde spotify satt til download with extreme quality

* Skulle sette en spilleliste på 300 låter til nedlasting så jeg kunne laste den ned når jeg kom hjem til wifi (for å ikke glemme den)

* Fikk ikke med meg at jeg hadde satt på download using cellular

* 4G i lomma gjorde seg raskt ferdig med spillelisten hvorpå jeg merket det først når meldinglyden gikk av i lomma med melding fra telenor: Du har oversteget datamengden din denne måneden og det var fremdeles 15 dager igjenn av måneden.

 

Hva skal jeg med sånne sinnsyke hastigheter? Å lete igjennom sanger på spotify og youtube hvor jeg bare er avhengig av å høre/se noen sekunder mens jeg hopper igjennom så sluker hastigheten kvoten min unødvendig (vet heller ikke hvor mye av en playliste på spotify som blir forhåndslastet for meg når jeg hører igjennom).

 

Noen som vet om det finnes en limiter jeg kan installere på android telefonen min?

 

Kjære telenor: Kutt ut fart tullet. Nå er mobilnettverket hjemme 50 ganger raskere enn hva dere kan tilby meg som internett linje. Jeg vil ha større (eller fri) datakvote så jeg ikke hele tiden må være på tå-hev.

 

 

Altså, ikke for å være frekk... Men det å statuere et eksempel hvor du egenhendig klarer å aktivere innstillinger i Spotify som gjør at den kan spise opp din egen datakvote må du jo nesten ta på din egen kappe.. Og en spilleliste på 300-sanger vil normalt tilsi ca 1-1.4 GB som vel er et stykke under det som har blitt normal datakvote på telefoner i dag som vel nå ligger et sted mellom 3-4 GB om jeg ikke husker helt feil? Blir litt drøyt å holde teleoperatøren ansvarlig for hva brukerne finner på å aktivere av innstillinger i apper på sin egen telefon...

 

 

Hva med meg f.eks. Jeg har en datakvote som jeg sjeldent bruker opp, og jeg har en datakvote som er valgt ut ifra at jeg skal kunne bruke mobildata til alt jeg måtte føler for, når jeg måtte føle for det. Jeg har alltid på auto-oppdatering av både telefon, apper over både WiFi og mobildata. Jeg har også på synkronisering av spillelister osv over mobildata. Jeg har også auto-nedlasting av podcaster i Pocket Casts over både WiFi og mobildata.

 

For min del så er det jo utvilsomt positivt at jeg nå får Fri Fart gratis, det er noe som normalt ville kostet meg 39kr per mnd, og vil sikre meg at når jeg ting først driver å auto-nedlaster så går det så raskt som mulig som helt klart er fordelaktig.

 

 

Syntes det er mye mer "riktig" og positivt at Telenor inkluderer tjenester som normalt ville kostet kunder penger og heller legger ansvaret på å ha kontroll over sine egne enheter og innstillinger selv, fremfor å tvinge de brukerne som har kontroll og samtidig ønsker å ikke ha kunstig begrenset hastigheter må drive å betale ekstra for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så du vil at en deling skal heller ta lengre tid enn at du blir ferdig med oppgaven kjappere med høyere hastighet? Mulig jeg ikke ser poenget ditt. Som jeg tenker på denne diskusjonen så kan jeg sammenligne det med å kjøre vil. Jeg skal kjøre 20 km, jeg kan velge å kjøre i 50 eller 100 km/t. Uansett hvilken hastighet jeg velger så har jeg fortsatt bare kjørt 20 km. Om jeg nå velger å kjøre kjapt så får jeg også mere tid til å kjøre enda mer bil, men da har jo også mitt bruk av bil endret seg. Og det er helt frivillig.

 

Du kjem heilt klart fortare fram om du kjøyrer i 100 km/t, men dersom du kun har betalt for 20 km og du må betale mykje ekstra dersom du går over, sjølv om det kun er snakk om 1 meter så har du meir kontroll om du begrenser hastigheita og kun kjøyrer i 50 km/t som er rikelig raskt nok i dei fleste samanhengar.

 

 

 

Ein del av datatrafikken som går over 4G er unødvendige ting slik som automatiske app oppdateringar som du ikkje har behov for å laste ned når du er ute.

Har du stor internetthastigheit med begrensa mengde data så vil du bruke opp mykje data på kort tid dersom du er uheldig å aktiverer "oppdater alle" funksjonen, eller dersom du streamer ein video i 1080p over 4G medan du er heime i staden for via wifi.

 

Har du stor datapakke, men lav hastigheit så er ikkje dette eit problem. Fordi du både har god tid til å stoppe nedlastninga, du ser tydelig at noke er feil i forhold til wifi på grunn av videokvaliteten og fordi du ikkje bruker opp ein datapakke som du må betale dyrt for seinare.

 

 

 

Vanlige forbrukarar har vanligvis heller ikkje behov for å dele store filer utanfor heimen og arbeidsplassen der dei har tilgang på "gratis" wifi.

Det er ikkje tvil om at det finnes forettningsfolk som treng å laste ned ein powerpoint-presentasjon på 80 MB til telefonen medan dei sitt i taxien på veg til eit møte. Men dei har også råd til å betale for dette godet.

Vanlige forbrukarar kan vanligvis vente til dei er ferdige med å reise før dei lastar ned ein lang video av hunden til naboen, eller lastar opp heile fotogalleriet frå barnedåpen til nevøen som var tidligare i vår.

 

 

 

 

Men alt du skisserer her baserer seg jo på at du som kunde/forbruker driver å aktiverer innstillinger som du som forbruker aldri burde aktivert om du har såpass liten datakvote eller ønsker å være såpass konservativ med dataforbruket ditt.

 

Det er vel per dags dato ingen mobiltelefon som kommer med auto-oppdatering av apper og operativsystem over mobildata aktivert som standard. Dette er noe du faktisk er helt avhengig av å gå inn å aktivere på egenhånd. Det samme gjelder nedlasting av offlinelister på Spotify og streamingtjenester som YouTube osv setter seg selv automatisk til lav kvalitet når du kjører over mobildata inntil du som bruker selv velger at du ønsker høy kvalitet.

 

Og ting som at du plutselig skulle prestere å trykke på "oppdater alle" når du ikke er på WiFi.... Blame yourself. Man må nesten kunne ta litt ansvar for egne handlinger, med mindre du er mindreårig og ikke kan stå til ansvar for deg selv. Det er dessuten like raskt og enkelt å avbryte "oppdater alle" som det er å aktivere det. Og selv med Fri Fart så har du ikke så absurde hastigheter at det forsvinner 1GB data på sekundet så du har mer enn god nok tid til å avbryte før datamengden forsvinner rett ut vinduet. Har du et så forsvinnende lite behov for bruk av mobildata så kan du alltids deaktivere 4G/LTE på fullstendig.

 

 

 

På hvilken måte er det mer rettferdig at brukere som klarer å rote til egne innstillinger, trykker feil osv skal føre til at vi andre ikke skal få en tjeneste som Fri Fart gratis? Det er da mye mer rett og rimelige at alle kan få tjenesten gratis så de som har nytte av den slipper å betale 39kr ekstra per mnd, så får heller de som har problemer med at ting går så fort la være å aktivere innstillinger på telefonen som gjør at mobildata forsvinner uten at de ønsker det.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, stjelenor måtte vel finne på eit nytt salgsargument, men 99% av kundane kjem ikkje til å merke at det går fortare.

 

 

Sjarmerende. Noen velger altså å gi en tjeneste som normalt kostet 39kr per mnd (noe jeg mener at den aldri skulle kostet forøvrig) gratis til alle kundene. Likevel så klarer folk å opptre med idiotiske og meningsløse kallenavn som om vi skulle vært i barnehagen. Bravo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder å gange størrelsene på kvotene for data med 10, 100 eller 1000.

 

Det tyngste jeg kan tenke meg å gjøre krever 10 megabit/s stabil upload, så da holder det med 20 Mb/s for å ha litt å gå på. Det er ikke behov for 300 Mb/s, men derimot er det behov for kvote på minst 1 TB. Det går 15 brukere med 20 Mb/s per bruker med 300 Mb/s, så jeg ser ikke problemet med å tilby større kvoter med begrenset hastighet.

 

 

Hvorfor skal hastighetene være kunstig begrenset i utgangspunktet? Personlig så syntes jeg det er en uting. Med mindre mobilnettet til Telenor er såpass sprengt at det er et veldig stort problem at alle går rundt med fri tilgang på hastighet så er det jo ingen grunn til å begrense den.

 

Med tanke på markedsføringen til Telenor, som baserer seg veldig mye på 4G+, hastighet osv så er det jo bare på sin plass at Fri Fart nå er inkludert i alle abonnementer for ellers så er disse reklamene fryktelig misvisende når 90% av abonnementene har kunstig begrensing av båndbredden så gjør at innholdet i disse reklamene er ren svada.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...