Gå til innhold

Fri fart fremover for Telenor-kunder


Anbefalte innlegg

 

Jaja, stjelenor måtte vel finne på eit nytt salgsargument, men 99% av kundane kjem ikkje til å merke at det går fortare.

 

 

Sjarmerende. Noen velger altså å gi en tjeneste som normalt kostet 39kr per mnd (noe jeg mener at den aldri skulle kostet forøvrig) gratis til alle kundene. Likevel så klarer folk å opptre med idiotiske og meningsløse kallenavn som om vi skulle vært i barnehagen. Bravo.

 

Det er jo bra det blir gratis, men fra ett kundeperspektiv har Telenor fokus på feil tjeneste. Folk setter menge over fart, telenor reklamerer for fart over mengde.

Som ett flyttebyrå som trimmer caddy`n sin og reklamerer for at den nå har 450 hester, men de har fortsatt ikke plass til en seng inni bilen, noe kundene antagelig syntes er viktigst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo greit nok, og jeg er jo helt enig i at datamengde trumfer hastighet i 99% av tilfellene. Men jeg syntes det samtidig er en fryktelig negativ trend i samfunnet, spesielt på nett at folk virker å være uhemmet kritiske til alt og ingenting.

 

At Telenor nå velger å gi en tjeneste som de normalt tar 39kr for (var vel 99kr for en liten stund tilbake?) gratis til alle kunder er jo i utgangspunktet en positiv ting. Likevel så er mer eller mindre alle kommentarer negative, og enkelte driver kun med direkte drittslenging mot selskapet.

 

Dette er en fryktelig dårlig holdning å ha, at man skal være negative og drive å klage til enhver tid. Selv når selskaper gjør enkle ting som i utgangspunktet må regnes som utelukkende positiv så er altså majoriteten i kommentarfeltene og diskusjonene overveldende negative...

 

 

Må jo nesten klare å skille A ifra B her. Selv om de fleste av oss ønsker større datakvoter for en lavere pris, og dette er noe vi ønsker langt mer enn høyere båndbredde så må man da ærlig talt klare å se det positive i å få noe som normalt koster penger, gratis.

Lenke til kommentar

 

 

 

- For å sitere Klatre-Mus og Mikkel-Rev i Hakke-Bakke-Skogen...

"Klatre-Mus: -Skal synge ei lita vise imens vi venter? Det er ei vise som jeg lærte av mora mi da jeg var liten. Det er ei vugge-vise..."

"Mikkel-Rev: - Bare syng du! Det hadde vært hyggelig det. <Det er veldig lurt av meg å si det. For kanskje han blir så ivrig at han faller ned.>"

 

Sammenlignbart med forholdet mellom Telenor og forbrukerne...

 

Så klart hadde det vært premium å få både i pose og i sekk, når det kommer til Fri-Hastighet og Fri-forbruk.

Men det hadde per i dag ikke vært hverken praktisk eller lønnsomt.

 

Ja, der er den haken med at med Fri-Hastighet så potensielt sett så bruker man mer Data enn man ellers ville ha gjort.

Jeg ser den problemstillingen der, klart og tydelig...

 

Men ser man det ifra Telenors ståsted så gir dette veldig mening.

Det er ikke til å komme vekk i fra det faktum at sånn i utgangspunktet så vil Telenor tjene grovt på dette.

Men i det lange løp så vil dette også føre til at dem får kartlagt brukermønsteret til forbrukerne mer nøyaktig.

 

Sånn i utgangspunktet så vil dette føre til at de aller fleste forbrukerne i første omgang vil være sparsome med bruken av Data for å hindre at dem skyter seg selv i foten, as it were, ved å bruke opp og/eller å overstige Data-kvoten til sitt nårværende abonnement.

 

Før eller siden så vil forbrukerne bytte til et bedre alternativt abonnement med større Data-kvote, for å lette litt på trykket, so to speak...

Slik at dem slepper å være så på vakt hele tiden, for ikke å bruke opp og/eller å overstige den nye Data-kvoten også.

 

Til slutt så vil alt gjevne seg mer eller mindre ut når forbrukerne har funnet "Sweet-Spot'en", eller balansen mellom "Fri-Hastighet" og Data-forbruk, for å si det på den måten.

 

For å ta et eksempel...

En forbruker har i utgangspunktet 1GB-Data-kvote og ligger normalt på rundt 750MB-Data-Forbruk med begrenset hastighet.

Så får vedkommende "Fri-Hastighet", men sitter fortsatt med Data-kvote på 1GB.

Og opplever støtt og stadig at Data-kvoten brukes opp og/eller overstiges lenge før månedskiftet.

Vedvommende bytter så til et alternativt abonnement med 5GB-Data-kvote, men opplever fortsatt at Data-kvoten brukes opp og/eller overstiges før månedskiftet.

Så bytter vedvommende til et alternativt abonnement med 10GB-Data-kvote, og finner ut at Data-forbruket har stagnert på rundt 7,5GB med "Fri-Hastighet".

Med andre ord så er 10GB-Data-kvote perfekt valg for vedkommende i dette eksemplet.

 

Man kan argumentere med at "Mye vil ha mer!", som det heter på fint, men alle har forskjellig forbruksmønster.

 

For noen som sitter med 10GB-Data-kvote allerede i dag, så kan det kanskje lønne seg å gå for et alternativt abonnement med 20GB-Data-kvote om de opplever at Data-kvoten brukes opp og/eller overstiges, mens det for andre passer det kanskje enda bedre å gå for et alternativt abonnement med 40GB-Data-kvote eller kanskje enda mer om man tar "Fri-Hastighet" med i regningen.

 

Granted; I første omgang så kan abonnement med 10GB-Data-kvote eller mer virke dyre for dem som i utgangspunktet sitter med 1GB-Data-kvote og/eller 3GB-Data-kvote på sitt abonnement.

Men tar man i betraktning alle de ekstra utgiftene som kommer i tilleg når man bruker opp og/eller overstiger Data-kvoten sin, så lønner det seg faktisk å betale det lille ekstra for det altrenative abonnementet med større Data-kvote i det lange løp.

 

Alt etter behov selvsagt...

Personlig så har jeg sittet med et OneCall-abonnement i lengre tid nå, som i utgangspuntet hadde 5GB-Data-kvote, back in the day.

Og med 20Mb/s så har jeg aldri klart å max'e ut og/eller å overstige Data-kvoten på abonnementet mitt med mitt forbruksmønster.

 

Har ikke sjekket så jeg kan ikke si for sikkert, men jeg tror at abonnementet mitt per i dag har økt Data-kvoten til 10GB.

Og selv med "Fri-Hastighet" ut resten av året så har jeg til dags dato aldri opplevd å ha brukt opp Data-kvoten min.

 

NB!...: Bruker ikke Wi-Fi hjemme...,eller hos andre heller for såvidt...

Med untak av noen ytterst få tilfeller i forbindelse med ScummVM via TV'en til søsteren min når jeg glemmer USB-kabelen hjemme.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Et alternativ kunne ha vært fri hastighet til kvote og 20 Mbps når kvota er passert.

 

 

 

 

- Det der høres mye mer realistisk ut enn det som du sa i ditt forgje innlegg...

Men tar man deler av det du sa i ditt forgje innlegg med i regningen her så blir det fortsatt veldig feil fordelt.

 

Man må alikevel belage seg på å måtte betale dyrt for å suplere med ekstra Data når kvoten har blitt brukt opp.

For selv med 20Mbit/s hastighet så kan det potensielt være snakk om ganske så mange GB's ut resten av måneden.

 

Hvor dyrt det blir og hvilken måte man må gjøre det på varrierer fra leverandør til leverandør.

 

F.eks...

OneCall har satt et utgiftstak på de løpende GB'ene man bruker etter at man har brukt opp Data-kvoten sin, men tilbyr til gjengeld suplerings-kvoter som man kan bestille utenom når utgiftstaket på de løpende GB'ene er nådd.

 

Andre leverandører kan som sagt ha andre måter å gjøre dette på, men suplerings-kvoter er pretty much standard den dag idag hos de aller fleste leverandører vil jeg tro.

 

Ikke det at jeg har sjekket så nøye etter, men det virker bare logisk at det er det som er tilfellet.

 

Med det sagt, så må jeg si meg enig i det at de aller fleste av Data-kvoten som tilbys per i dag har gått ut på dato.

Særlig med tanke på Super-brukeren.

 

Men det blir per i dag urealistisk å forvente "Fri-Bruk" av Data, selv med statisk hastighets-sperre.

 

I så tilfellet så ville det ha ført til at folk flest hadde begynt å klage over hastigheten igjen, ironisk nok...he he...

 

For ikke å snakke om det faktum at folk flest forventer å kunne få dette for bortimot slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...