Gå til innhold

Dette minnekortet skal ta over for Micro-SD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom det ikke er innbakt kompatibilitet hvor man har 2 sett avleserpinner i samme leseren, for gamle micro-SD og nye UFS, så er vel det en hemsko på små enheter som mobiler, hvor all tilgjengelig plass er verdifull.

 

Hvordan står det til med kjølebehovet når man opererer slike minnekort på høyere hastigheter?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er egentlig nytt? Lagringsteknologien? Filformatet? Interface? Hva er det som gir ekstra fart?

 

Gode spørsmål.

 

Jeg lurer først og fremst på hvorfor en SSD disk i sitt minste format fremdeles er på størrelse med en RAM-brikke, mens man skviser samme lagringstørrelse ned på en fingernegl i minnekortene.

 

Er det da likevel noen fordeler med SSD som vil gjenstå pga. disse fysiske forskjellene? Er de to typene lagringschip'er bygget opp veldig forskjellig i fra hverandre?

Lenke til kommentar

*snip*

Er det da likevel noen fordeler med SSD som vil gjenstå pga. disse fysiske forskjellene? Er de to typene lagringschip'er bygget opp veldig forskjellig i fra hverandre?

 

Bruker du et SD-kort som SSD (mye, mye skriving og lesing av småfiler overalt) så brenner du ut levetiden veldig fort.

 

Det er hva jeg kommer på stående fot, ut på butikken skal jeg. :)

Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig nytt? Lagringsteknologien? Filformatet? Interface? Hva er det som gir ekstra fart?

 

Gode spørsmål.

 

Jeg lurer først og fremst på hvorfor en SSD disk i sitt minste format fremdeles er på størrelse med en RAM-brikke, mens man skviser samme lagringstørrelse ned på en fingernegl i minnekortene.

 

Er det da likevel noen fordeler med SSD som vil gjenstå pga. disse fysiske forskjellene? Er de to typene lagringschip'er bygget opp veldig forskjellig i fra hverandre?

 

 

 

Ytelsen kan jo overhode ikke sammenlignes. En SSD er da langt mer kompleks enn et Micro-SD minnekort. SSD-kontrolleren i seg selv består jo av en egen prosessor, cache (RAM), buffer manager osv.. Også har man naturligvis host interface mot maskinen som må støtte god nok overføring osv.. Og selve hovedgrunnen til at SSD er fysisk større er jo at du har stacks med flere NAND-brikker kjørende i "RAID" mot kontroller som gir forbedret/aggregert ytelse. 

Lenke til kommentar

Blir dette ersattning for SSD disken i mobilen?

Så mobilprodusentene på nettbrett\mobil kan bruke dette med fatEX eller NTFS filsystem og få fremdeles like rask ytelse?

Da apper på mobiler går for tregt i dag installere\ oppdatere.

 

Enig, når jeg åpner en app på min NYE samsung galaxy så går det ikke altid raskt.. er nesten som å vente på en snurredisk som må lete opp programmet først..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

- Det er godt gjort å presse så pass mye ytelse ut av noe så lite.

 

Riktig nok ikke samme formfaktor..., men Sandisk har allerede et minnekort som yter opp til 515MB/s lese-hastighet og opp til 440MB/s i skrive-hastighet.

 

Noe som gjør at det yter bare marginalt dårligere enn disse kortene som artikkelen snakker om.

Men som sagt så er det godt gjort å presse så pass mye ytelse ut av et så lite minnekort.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er innbakt kompatibilitet hvor man har 2 sett avleserpinner i samme leseren, for gamle micro-SD og nye UFS, så er vel det en hemsko på små enheter som mobiler, hvor all tilgjengelig plass er verdifull.

 

Hvordan står det til med kjølebehovet når man opererer slike minnekort på høyere hastigheter?

Du har ikke noe vifte på SSD disker? Kun kjøleribbe i så fall.

Så burde ikke trenge det regner jeg med. men kan være kortet blir noe varmere en vanlig SD kort.

 

Nå har man jo

SanDisk Extreme Pro microSDXC UHS-II 128GB SanDisk Extreme Pro SDHC UHS-II 32GB

Disse er ikke så langt unna. Vertfall på lese hastighet.

 

Lurer litt på pris, siden hvis prisen blir så stiv som forslagene over, eller verre tror jeg ferreste vil kjøpe de.

Nytt format støttes vel ikke av alle mobiler ennå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

- Det er godt gjort å presse så pass mye ytelse ut av noe så lite.

 

Riktig nok ikke samme formfaktor..., men Sandisk har allerede et minnekort som yter opp til 515MB/s lese-hastighet og opp til 440MB/s i skrive-hastighet.

 

Noe som gjør at det yter bare marginalt dårligere enn disse kortene som artikkelen snakker om.

Men som sagt så er det godt gjort å presse så pass mye ytelse ut av et så lite minnekort.

 

Hvilket kort er dette? Har du en link?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig nytt? Lagringsteknologien? Filformatet? Interface? Hva er det som gir ekstra fart?

 

Nytt interface (SCSI), ny hardware (helt annerledes på det fysiske nivået) med støtte for langt høyere hastigheter enn UHS-II. M-Phy v3.1 [1] har støtte for maks 5.8Gb/s per bane for datakommunikasjon. I disse kortene er det to baner, hvis jeg leste riktig, slik at man i HS-G3-modus i teorien skal kunne oppnå 2*5.8GB/s. Nå er neppe disse kortene laget med støtte for HS-G3, men på sikt kommer det sikkert den type kort også.

 

[1]: http://mipi.org/specifications/physical-layer

Lenke til kommentar

 

Dersom det ikke er innbakt kompatibilitet hvor man har 2 sett avleserpinner i samme leseren, for gamle micro-SD og nye UFS, så er vel det en hemsko på små enheter som mobiler, hvor all tilgjengelig plass er verdifull.

 

Hvordan står det til med kjølebehovet når man opererer slike minnekort på høyere hastigheter?

Du har ikke noe vifte på SSD disker? Kun kjøleribbe i så fall.

Så burde ikke trenge det regner jeg med. men kan være kortet blir noe varmere en vanlig SD kort.

 

Større overflate gir bedre kjøling, også uten vifte. Et bittelite kort vil bli varmere enn et større kort, gitt samme effekt. 

Lenke til kommentar

Det er jo derfor jeg spør etter eventuelle kjølebehov for kort som øker i hastighet. Selvfølgelig vil nok produsenten ha tenkt igjennom det greit, slik av vi forbrukere skal slippe. Siden dette likevel er et teknologinettsted, så skal man ikke drepe nysgjerrigheten. Så kanskje det en dag postes et svar på selv dette spørsmålet vedrørende kjøling.

Lenke til kommentar

I praksis her har man en minnebrikke, mens kontroller blir en del av minnekortleseren - og evt. cache? Hvilken ytelse man i praksis får vil i stor grad også være avhengig av da minnekortleseren i enheten vil jeg da tro.

 

Sett opp i mot en SSD, kan man her si at minnekortleseren blir mer eller mindre alt en SSD har, minus selve flashminnet - som da blir i dette kortformatet. Om da minnekortleseren er implementert med en svak prosessor og ikke cache, kan ytelsen mot et ellers raskt kort bli ganske dårlig.

 

Samsung vil vel kunne integrere prosessor etc. for dette som en del av SoC-ene de har - samme vil da f.eks. Qualcomm osv. gjøre. Minnekortleseren kan da i seg selv være enklere. Ytelsen vil igjen være avhengig av hvordan det hele blir implementert, men ved å ha støtten i SoC-en til f.eks. en mobil trenger man ikke egne brikker for å håndtere løsningen.

Lenke til kommentar

For meg som hadde et krasj med en OCZ Trion 100 etter kun noen måneders bruk. Så begynner minnekort å bli interessante, dersom det er slik det står til i et micro-SD kort og liknende teknologier.

 

Fordi det var mest sannsynlig kontrolleren i OCZ trion SSD'en som tok kveld, og ikke minnebrikkene (selvfølgelig er jeg ikke sikkert på akkurat det, men forumet her mente det stod slik til). Alternativet var å satse på Samsung 3D-lags minneceller, som jeg også gjorde i SSD-erstatter, en Samsung moderne EVO-variant.

 

Jeg mistet data, siden minnebrikkene var låst til kontrollerdelen av SSD'en. Hadde dette vært et rent minnekort i samme setting, så hadde dataen vært intakte, og kun mobiltelefon (kortleser ville) behøvd å skiftes ut.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Det er godt gjort å presse så pass mye ytelse ut av noe så lite.

 

Riktig nok ikke samme formfaktor..., men Sandisk har allerede et minnekort som yter opp til 515MB/s lese-hastighet og opp til 440MB/s i skrive-hastighet.

 

Noe som gjør at det yter bare marginalt dårligere enn disse kortene som artikkelen snakker om.

Men som sagt så er det godt gjort å presse så pass mye ytelse ut av et så lite minnekort.

 

 

 

 

Hvilket kort er dette? Har du en link?

 

 

 

- Beklager for at jeg ikke har svart deg før...

Her er linken som du spurte etter.

 

"https://www.sandisk.com/home/memory-cards/cfast/extremepro-cfast-2"

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...