Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Må nesten qoute denne, skrevet veldig nylig av sjefen sjøl...

 

 

We entered the high-end gaming, professional workstation and machine intelligence markets with Vega in a very short period of time

 

Read more: https://www.tweaktown.com/news/59104/rtg-boss-takes-sabbatical-lisa-su-over/index.html

 

Han kommer heller ikke tilbake til samme stilling når han kommer tilbake.

 

Liten finpuss : Han kommer "trolig ikke" tilbake til samme stilling når han kommer tilbake.

Internt i Amd ser det ut som dette er det riktigste tidspunktet for ham å ta en pause og få litt ferie sammen med familien, men som andre også har spekulert i kan det være nettopp pga Vega at han nå må gjøre endringer og at andre i Amd prøver å rydde opp så godt som mulig i problemene gpu avdelingen har.

 

Ser man bort ifra de svært negative personene som har sine favoritter og ser litt mer nøkternt på Vega serien ser man et lovende produkt med en del nyheter i Vega 56, personlig mener jeg at slike kort trenger ikke nødvendigvis å vinne en ytelsekrig mot Nvidia så lenge de faktisk har mye nytt og bra å tilby som konkurrenten ikke har og som blir tatt i bruk.

 

Akkurat nå er problemet at mye av det nye som ble lovet brukes ikke i spill og er heller ikke aktivt ( som jeg forstår det ) i skjermkortet, noe blir trolig aktivert etter hvert som driverne modnes, men når dette skjer er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel nå Vega er "ute av hans hender" og det er opp til driverteamet å bære det videre.

Vega hadde velykket "bring-up" i juni 2016, så hardware har allerede vært tilgjengelig for driverteamet i over ett år faktisk. Men, sånn lanseringsmessig så er det nok logisk å ta en pause nå, på nyåret så skal Vega 11 lanseres.
Lenke til kommentar

Det er som om høna skulle vært før egget

 

Om jeg har skjønt deg riktig nå: høna = arkitektur, egget = driver? Dermed er det logisk å anta att du sier driverutvikling og finalising starter før arkitektur blir designet?

 

 

Er vel nå Vega er "ute av hans hender" og det er opp til driverteamet å bære det videre.

Vega hadde velykket "bring-up" i juni 2016, så hardware har allerede vært tilgjengelig for driverteamet i over ett år faktisk. Men, sånn lanseringsmessig så er det nok logisk å ta en pause nå, på nyåret så skal Vega 11 lanseres.
Var litt det jeg tenkte. Og det er vel når brikka vår offentlig tilgjengelig man finner en del bugs osv. Og om ryktene stemmer att det er en del som ikke er enabled I driver så har vel driverteamet litt å pusle med utenfor hw avdelingen?

 

Ingen med sterke meninger som skalering av ytelse per shader core?

Kan tenkes Vega 56 har en god balanse mellom CU s og ROPs, mens på 64 så er en av delene "sultne"? Uten att jeg har satt meg inn i det, så det blir en ren hypotese... Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

Kommer Vega 11 såpass raskt altså? Correct me if I'm wrong, men er det den som skal erstatte polaris-serien?

Midten av første halvår er kanskje et bra estimat. Ja, Vega 11 er primært ment som en erstatter til Polaris 10/20.

 

 

Tror faktisk dette kan bli en spennende serie siden Vega har vist at den kan både være strømsulten OG strømgjerrig. Er mange resultat på folk som opprettholder stock performance på 56 samtidig som de undervolter med god suksess.

Lenke til kommentar

Var litt det jeg tenkte. Og det er vel når brikka vår offentlig tilgjengelig man finner en del bugs osv. Og om ryktene stemmer att det er en del som ikke er enabled I driver så har vel driverteamet litt å pusle med utenfor hw avdelingen?

Driverutviklingen begynner ofte før selve brikken er klar, du simulerer hardware, samt at du også implementerer funksjonalitet i FPGA.

 

Ryktene sier at DSBR og Primitive shaders er "deaktivert" i hardware, dette er ganske essensiell funksjonalitet, og spesielt DSBR burde vært klart fra starten. Så derfor jeg mistenker at det er hardware bugs som enten må jobbes rundt eller gjør at det ikke kan aktiveres. Men, igjen dette er kun spekulasjon fra min side! :)

 

 

Midten av første halvår er kanskje et bra estimat. Ja, Vega 11 er primært ment som en erstatter til Polaris 10/20.

 Tror faktisk dette kan bli en spennende serie siden Vega har vist at den kan både være strømsulten OG strømgjerrig. Er mange resultat på folk som opprettholder stock performance på 56 samtidig som de undervolter med god suksess.

 

Ja, det blir spennende, også fordi at første halvdel av 2018 også er tidspunktet Nvidia kommer til å begynne å rulle ut Volta for konsumenter...
Lenke til kommentar

HKS: ja, er jo det jeg sier? Arkitekturdesign starter før driverutvikling? Som du skrev, simulering, for å kunne simulere så må det vel være på plass en arkitekturdesign først? :-)

 

Og om dsbr og primitive shaders er "broken" i hw så kan dette høres ut som en r100 designflaw i reprise (shaders).

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Var det ikke noe info i denne?(annen?) tråd om at arkitekturen her (shaders) er såpass annerledes at det er ett stykke fram før den evt kan utnyttes i de scenario(spill) du tar opp her.

 

På meg virker det som om AMD's lange periode med å henge på etterskudd i forhold til Intel (og delvis Nvida) har straffet seg hardt mtp software-utvikling(driverr/bios).
For ny hw er så og si null verdt om ikke hw-optimalisering implementers i sw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...