Gå til innhold

Dette er noen av problemene folk opplever med Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4m9nnVR.png

 

Det har lenge vært kjent at man skulle kunne slå av Windows Update, for bedrifter på avtale betyr det at der man tidligere betale for å få siste versjon må man nå betale for selv å bestemme oppgraderingsløpet.

 

Nøyaktig hvordan dette gjøres i praksis har jeg ikke sett på enda, men jeg går ut i fra at men like vell kan installerte sikkerhetsoppdateringer fra WU.

 

Uansett, ved å bytte oppdateringsløpet kan man altså risikere å bryte en eller annen form for lisensavtale.

Lenke til kommentar

 

 

Det har lenge vært kjent at man skulle kunne slå av Windows Update, for bedrifter på avtale betyr det at der man tidligere betale for å få siste versjon må man nå betale for selv å bestemme oppgraderingsløpet.

 

Nøyaktig hvordan dette gjøres i praksis har jeg ikke sett på enda, men jeg går ut i fra at men like vell kan installerte sikkerhetsoppdateringer fra WU.

 

Uansett, ved å bytte oppdateringsløpet kan man altså risikere å bryte en eller annen form for lisensavtale.

 

Det stemmer, Windows 10 Enterprise støtter utsettelser av oppdateringer.

 

For å være ærlig, jeg driter i lisensavtalen, hvis den sier noe om dette. For jeg vil velge hva jeg ønsker å installere/oppdatere og når det skal skje. Jeg skjønner at Microsoft ønsker å kunne sende ut oppdateringer raskt "to the masses", men for oss som er nogenlunde oppegående, ønsker å ha kontroll på sin egen PC :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hjemme gruppen fungerer ikke på de 2 stasjonære maskinene hjemme, får bare opp: Denne maskinen kan ikke være må hjemmegruppen, eller noe slik.

(De var med Windows7)

Mens begge laptoppene, de er problemfritt inne på hjemmegruppen, googlet det, og hjemmegruppeprobleemt er veldig vanlig på siste W10 releasen :-(

Håper det blir fikset snart...

Lenke til kommentar

Dette med at Microsoft Edge ikke lar deg scrolle før hele nettsiden er lastet inn er irriterende greier, spesielt når jeg skulle lese MyDigitalLife.info sitt forum som var overbelastet når Windows 10 kom ut for fult... Når du ikke kan scrolle før hele siden er lastet så var det bare å gi det opp med Edge.

 

Også har vi jo Diskusjon.no da, hvor det å skrive innlegg med smilies ikke fungerer, sitatfunksjonen er helt bingo med mer.. Og den har lukket seg helt ut av det blå ved et par anledninger, helt uten feilmelding eller noe. Og den ser ut til å mangle muligheten for å gjenopprette en lukket fane, noe jeg virkelig savner når jeg plutselig lukker feil fane.

Lenke til kommentar

At det er litt drivertrøbbel ved lansering er vel egentlig bare å forvente, sånn har det jo stortsett alltid vært ved lansering av nye operativsystemer så lenge jeg kan huske.

 

Et problem med Windows 10 er at mange brukere ikke ser ut til å ha forståelse for at selv om du oppgraderer til Windows 10 fra Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 så betyr ikke det at du ikke må laste ned og installere drivere... Veldig mange av det jeg kjenner med Windows 10 har bare oppgradert og begynt å bruke det og baserer seg da helt og holdent på de innebygde driverne til Windows 10, altså så kalte "generiske Microsoft drivere" som sjeldent fungerer ideelt. Det er jo fremdeles å anbefale at du laster ned de respektive driverne direkte fra maskinvareprodusent.

 

Noen relativt få maskinvareprodusenter vil gi deg drivere direkte via Windows Update, men en hel del må du fremdeles laste ned manuelt og Windows 10 er intet unntak her. Når jeg sjekker enhetsbehandling på endel maskiner som er oppgradert til Windows 10 så er det flere oppføringer som ikke har fått drivere automatisk i det hele tatt, samt endel som benytter generiske Microsoft drivere fremfor la oss si Intel Rapid Storage drivere fra Intel. Du ender ikke opp med en optimal opplevelse på denne måten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slet voldsomt etter fullstendig re-installasjon med lyddriverene til Realtek kortet på min Asus. Windows skulle på liv og død overstyre med egne drivere, grunnet Realtek sine egne var utdaterte. Løsingen ble å sette maskinen i flymodus for å fjerne og reininstallere Realtek driverne.

Lenke til kommentar

Pc'n ble mye tregere. Lurer på om W10 ble installert på HDD i stedet for denne flash brikken som jeg har for rask oppstart...? Kan heller ikke scrolle nedover en side med to fingrer på touchpad :/

Den med touchpaden kommer nok av at du mangler programvaren til pekeplaten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det forundrer meg egentlig ikke at det er mange problemer med Windows 10, det som forundrer meg er at så mange har installert dette operativsystemet på lanseringsdagen. Er det ferien som gjør at folk har masse tid til å jakte ned feil, eller er det rett og slett en blind tro på at et nytt operativsystem er feilfritt på lanseringsdagen? Jeg kommer selv til å vente minst en måned med å oppgradere, slik at de mange fallgruvene og feilene blir mest mulig eksponert før den tid.

 

(Ja, jeg vet det har vært betaversjoner ute, men det er aldri helt det samme som at de virkelig store massene tester ting)

Lenke til kommentar

 

 

Pc'n ble mye tregere. Lurer på om W10 ble installert på HDD i stedet for denne flash brikken som jeg har for rask oppstart...? Kan heller ikke scrolle nedover en side med to fingrer på touchpad :/

Den med touchpaden kommer nok av at du mangler programvaren til pekeplaten.

Installerte nyeste programvare fra Asus, som skulle være tilpasset W10, men pekeplaten fungerer ikke fortsatt. Tar nå 3,5 min i stedet for 30 sek å starte PC'n også. Hvordan kan jeg flytte W10 til SSD-en på 24 GB!? Den synes forresten ikke på "min datamaskin".

Lenke til kommentar

Zyxels vpn klient fungerer ikke lenger, noe som forsåvidt er et stort minus, men ellers har jeg ikke opplevd noen problemer. Synes Windows 10 virker veldig lovende :)

 

Samme med Cisco VPN. Bare start i Windows 8 Compability Mode så fyrer begge.

 

Ellers er Edge litt ustabilt ja, det at man ikke kan scrolle før hele siden er lastet er utrolig irriterende. Ellers følger ikke nettleseren IGJEN ikke CSS standarder. Selv med CSS resets så gjør Edge noe veldig rart med input felt blant annet, og required attributten ser heller ikke ut til å vises engang.

 

Jeg hadde håpet at man endelig slapp tweaks for å få nettsider til å se likt ut, akk nei. Jeg varslet i betatestingen om problemene her men ikke fikset til lansering ser det ut til.

Lenke til kommentar

At det er litt drivertrøbbel ved lansering er vel egentlig bare å forvente, sånn har det jo stortsett alltid vært ved lansering av nye operativsystemer så lenge jeg kan huske.

 

Et problem med Windows 10 er at mange brukere ikke ser ut til å ha forståelse for at selv om du oppgraderer til Windows 10 fra Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 så betyr ikke det at du ikke må laste ned og installere drivere... Veldig mange av det jeg kjenner med Windows 10 har bare oppgradert og begynt å bruke det og baserer seg da helt og holdent på de innebygde driverne til Windows 10, altså så kalte "generiske Microsoft drivere" som sjeldent fungerer ideelt. Det er jo fremdeles å anbefale at du laster ned de respektive driverne direkte fra maskinvareprodusent.

 

Noen relativt få maskinvareprodusenter vil gi deg drivere direkte via Windows Update, men en hel del må du fremdeles laste ned manuelt og Windows 10 er intet unntak her. Når jeg sjekker enhetsbehandling på endel maskiner som er oppgradert til Windows 10 så er det flere oppføringer som ikke har fått drivere automatisk i det hele tatt, samt endel som benytter generiske Microsoft drivere fremfor la oss si Intel Rapid Storage drivere fra Intel. Du ender ikke opp med en optimal opplevelse på denne måten.

Drivere som gis over WU er såkalt WHQL. Og kommer fra maskinvareprodusentene selv (ref WHQL stempelet).

Man får ikke softwarepakke selvsagt slik som nvidia experience og all annen software men den siste WHQL grafikkdriveren driveren nvidia har sendt inn for å få godkjenning ligger og på WU servere.

Er enig i at folk må begynne å lære seg hva som er driver og hva som er software.

 

Når det kommer til windows 10 og driver installeringer fra Windows Update er det som tidligere (fra XP) bare tull å rote etter dette i windows update eller lokal group policy editor.

Og et nettsted som tek/diskusjon påstå at drivere tvinges via windows update er tull. Det er akkurat som før.

Windows Update applet derimot har en policy endring (og den er forståelig).

 

Det styres som før (i XP,Vista;Win7,Win8) på samme måte slik :

post-35394-0-24887400-1438337966_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

 

 

Det har lenge vært kjent at man skulle kunne slå av Windows Update, for bedrifter på avtale betyr det at der man tidligere betale for å få siste versjon må man nå betale for selv å bestemme oppgraderingsløpet.

 

Nøyaktig hvordan dette gjøres i praksis har jeg ikke sett på enda, men jeg går ut i fra at men like vell kan installerte sikkerhetsoppdateringer fra WU.

 

Uansett, ved å bytte oppdateringsløpet kan man altså risikere å bryte en eller annen form for lisensavtale.

 

Det stemmer, Windows 10 Enterprise støtter utsettelser av oppdateringer.

 

For å være ærlig, jeg driter i lisensavtalen, hvis den sier noe om dette. For jeg vil velge hva jeg ønsker å installere/oppdatere og når det skal skje. Jeg skjønner at Microsoft ønsker å kunne sende ut oppdateringer raskt "to the masses", men for oss som er nogenlunde oppegående, ønsker å ha kontroll på sin egen PC :)

 

Jeg vet ikke om det står noe om dette i avtalen, eller hvordan en sperring av WU vil påvirke noe av dette. Men jeg vet MS har en tanke om tema i forhold til Ent-kunder som du skriver. Men i verste og ytterste fall vil det kunne føre til at lisensen på OS'et ikke lenger blir gyldig. Om det noen gang faktisk skjer er en annen sak. Kanskje avhengig av hvor mange som evt. gjør slike ting.

 

Strengt tatt ser jeg ikke det helt store problemet for hvermansen...

I det minste ikke i lengden...

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Når det kommer til windows 10 og driver installeringer fra Windows Update er det som tidligere (fra XP) bare tull å rote etter dette i windows update eller lokal group policy editor.

Mitt innlegg handlet om Windows oppdateringer som "tvinges" igjennom, såfremt man ikke fikser det i local policy f.eks eller bruker Windows sitt egen tool  Microsoft åpner for å utsette oppdateringene osv, men jeg, og sikkert mange andre, vil ikke at pc-en plutselig restarter fordi windows har installert en oppdatering på egenhånd.

Når det gjelder driver oppdateringer, så har du selvsagt rett, det går an å skru av. Men det er ikke så lett å vite for folk flest. Jeg forstår at Microsoft helst vil presentere så få valg som mulig til "mannen i gata" og gjøre det så enkelt som mulig, men jeg foretrekker å vurdere oppdateringer og drivere selv, før jeg hvorvidt jeg ønsker å installere dem. Det burde ikke være nødvendig med workarounds.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...