Gå til innhold

Innen onsdag må du ha levert laserpekeren din til politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner en som har en 900mW laser, og jeg tviler på at han kommer til å gi den til politiet. Om noen bruker det på ulovlig vis, så får man gå etter dem istedenfor å kriminalisere alle som en.

 

Det er vel akkurat dette som kommer til å skje? På papiret er ulovlig, men politiet kommer ikke til å banke på døra med ransakelsesordre eller stoppe tilfeldige biler for å øndersøke om de har en laser i baksetet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke noe å hisse seg opp over, synes jeg. Har man en laser man vil beholde så er det bare å gjøre det, da det er 99% sikkert at det aldri vil bli noen spørsmål om det og selv om skulle veive rundt med laseren foran nesa på en politimann så kan jeg ikke se for meg at det får andre konsekvenser enn i verste fall en bagatellmessig bot.

Lenke til kommentar

Er dette 1. april? Dessverre ikke, og det er kanskje ikke så overraskende at den norske stat forbyr noe. Det finnes faktisk folk som driver med laser som hobby og dette er jo synd for dem, men i Norge er det ofte slik at man velger å forby når noeb få idioter får hendene på et verktøy.

 

Men med den tankegangen burde jo man også forby alt som medfører en viss fare, som motorsager, motorsykler, vann eller snøscootere (obs, der har visstnok byråkratene allerede vært med labbene sine), spikerpistol, luftgevær, kniv, barberblad, fyrstikker, lighter, svømming eller stuping (man kan jo drukne), riding, bilkjøring eller fjellturer.

 

Det er fordi mange med laserpenner blender piloter. Staten gjør nok ikke så mye for moroskyld som du tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er dette 1. april? Dessverre ikke, og det er kanskje ikke så overraskende at den norske stat forbyr noe. Det finnes faktisk folk som driver med laser som hobby og dette er jo synd for dem, men i Norge er det ofte slik at man velger å forby når noeb få idioter får hendene på et verktøy.

 

Men med den tankegangen burde jo man også forby alt som medfører en viss fare, som motorsager, motorsykler, vann eller snøscootere (obs, der har visstnok byråkratene allerede vært med labbene sine), spikerpistol, luftgevær, kniv, barberblad, fyrstikker, lighter, svømming eller stuping (man kan jo drukne), riding, bilkjøring eller fjellturer.

 

Det er fordi mange med laserpenner blender piloter. Staten gjør nok ikke så mye for moroskyld som du tror.

Stiller meg sterkt tvilsom til påstanden "mange med laserpenner blender piloter". Hva er definisjonen av "mange" her? Tviler sterkt på at det skjer, ofte, heller at det har skjedd noen veldig veldig få ganger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Stiller meg sterkt tvilsom til påstanden "mange med laserpenner blender piloter". Hva er definisjonen av "mange" her? Tviler sterkt på at det skjer, ofte, heller at det har skjedd noen veldig veldig få ganger.

 

 

Konsekvensene er potensielt veldig store, og da er det lettere å rettferdiggjøre drastiske tiltak enn om konsekvensene var bagatellmessige

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er visst ulovlig med soft-gun i Norge også, men halvparten av vennekretsen min hadde det på gutterommet da de vokste opp. Dette blir vel mye av det samme. Hvis du løper rundt offentlig og peker i vilden sky så blir det vel noe greier ut av det, men til uskyldig privat bruk så blir det sikkert ikke noe oppstyr av dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Flott! Dette handler om å stoppe den enorme importen av uregistrerte lasere fra Kina. Det handler også om at politiet skal få lovlig grunnlag til å kunne beslaglegge lasere og lovlig grunnlag til å kunne anmelde folk på grunn av besittelse av disse. Politiets mulighet er selvsagt myntet på idiotene, men det har også en almennpreventiv effekt at folk kan ha uregistrerte lasere ligge å slenge hjemme (som kan plukkes opp av unger, besøkende etc og føre til skader), på samme måte som det ikke er lov til å ha uregistrerte skytevåpen liggende og slenge. Den almennpreventive delen er ikke myntet på idioter som gjør gale ting med vilje, men på at uvitende skal få alt for lett tilgang på ting som er mye farligere enn det er intuitivt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Flott! Dette handler om å stoppe den enorme importen av uregistrerte lasere fra Kina. Det handler også om at politiet skal få lovlig grunnlag til å kunne beslaglegge lasere og lovlig grunnlag til å kunne anmelde folk på grunn av besittelse av disse. Politiets mulighet er selvsagt myntet på idiotene, men det har også en almennpreventiv effekt at folk kan ha uregistrerte lasere ligge å slenge hjemme (som kan plukkes opp av unger, besøkende etc og føre til skader), på samme måte som det ikke er lov til å ha uregistrerte skytevåpen liggende og slenge. Den almennpreventive delen er ikke myntet på idioter som gjør gale ting med vilje, men på at uvitende skal få alt for lett tilgang på ting som er mye farligere enn det er intuitivt.

Jeg har en kjøkkenkniv liggende på brødfjøla. Skal vi gjøre kniver ulovlig også da? Forbud og lover om ditt og datt gjør sjelden mye nytte for seg enn å holde ubrukelige byråkrater og andre offentlig ansatte i jobb.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er visst ulovlig med soft-gun i Norge også, men halvparten av vennekretsen min hadde det på gutterommet da de vokste opp. Dette blir vel mye av det samme. Hvis du løper rundt offentlig og peker i vilden sky så blir det vel noe greier ut av det, men til uskyldig privat bruk så blir det sikkert ikke noe oppstyr av dette.

softguns er ikke ulovelig. Har en pcp rifle(slik du fyller opp med dykkertank eller pumpe inn i avlange tanker) med 28 joules som skyter greit igjennom treplanker. Det eneste politiet sjekket når jeg sto ute på en slette var hvilket kaliber den var i. Om den brukte større enn 5mm tror jeg.

 

Men jeg må nok sjekke laseren som er koblet på, om den er ulovelig, sukk.

 

9mm startpistoler, 8mm startpistoler og 6mm startpistoler som lager like mye lyd som ordentlige våpen er også lovlig så lenge du er over 18, og de er såpass virkelig at de kan lett bli oppfattet som ekte våpen.

 

dvs fin måte å bli skutt ned av politiet.

Endret av Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre så mye syting. Det er med god grunn at dette blir forbudt. Akkurat som med nyttårsraketter og røyking inne på offentlige steder. Det er stor potensiell skade for andre uskyldige. Laserpenner er ikke forbudt i sin helhet, under 1mW er tillatt og de kan fint gjøre det man normalt bruker en slik laser til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...