Gå til innhold

– Intels ekstremprosessor kommer i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som andre påpeker: den billigste av disse kan ikke være så billig. Da slår de bunnen ut av markedet for 4790k, med mindre den dropper en god del i pris. Jeg gjetter på 3500 for 5820k, minst, men sannsynligvis rundt 3700-3800. 5930k lander vel da i det vanlige området for nest dyreste Intel-chip på litt under 4500 kr.

Hele LGA2011-plattformen er dyrere enn LGA1150 (HK/brikkesett, RAM). Selv om 5820k blir omtrent tilsvarende priset som 4790k blir totalpakken for 5820k mye dyrere. Så den klarer neppe å skive markedet for 4790k.
Lenke til kommentar

Denne serien beholder vel prissetting som både SB-E og IVB-E har hatt. Men utrolig dårlig at 5930K ikke kommer som 8core. Kjernene ligger jo der, men er disablet, sikkert mest fordi AMD har suget lut på cpu de siste årene / Intel melker $$

Skjønner ikke problemet. Vil du ha 8 kjerner så kjøper du bare den modellen som har 8 kjerner. Enkelt, ikke sant?

Lenke til kommentar

 

Denne serien beholder vel prissetting som både SB-E og IVB-E har hatt. Men utrolig dårlig at 5930K ikke kommer som 8core. Kjernene ligger jo der, men er disablet, sikkert mest fordi AMD har suget lut på cpu de siste årene / Intel melker $$

Skjønner ikke problemet. Vil du ha 8 kjerner så kjøper du bare den modellen som har 8 kjerner. Enkelt, ikke sant?

 

 

Det er faktisk veldig enkelt :) Akkurat som når 980x kom på markedet, som viste seg i ettertid være et legendarisk kjøp om man beholdt den lenge. De overklokket rimelig bra også. 4.2ghz på luft var ikkje veldig uvanlig.

Lenke til kommentar

 

Denne serien beholder vel prissetting som både SB-E og IVB-E har hatt. Men utrolig dårlig at 5930K ikke kommer som 8core. Kjernene ligger jo der, men er disablet, sikkert mest fordi AMD har suget lut på cpu de siste årene / Intel melker $$

Skjønner ikke problemet. Vil du ha 8 kjerner så kjøper du bare den modellen som har 8 kjerner. Enkelt, ikke sant?

 

Du skjønner ikke problemet? Hva med pris? Ikke alle som driter/snylter penger.

Lenke til kommentar

Nåvell... SÅ dyrt er det da ikke om 8-kjerner er viktig for deg. Vi er nok alle enige om at vi helst skulle sett en rimeligere 8-kjerne prosessor.

 

Men bedre slik enn at man ikke hadde muligheten til å skaffe seg deg. :)

Blir det suksess så kanskjr man får se en rimeligere refresh. :)

 

SB-e hadde på lik linje også to deaktiverte kjerner. Men der hadde du ikke muligheten til å kjøpe en 8 kjerne versjon overhode. DET var kjipt det. Ja om du ser bort fra kjedelige Xeon saker man ikke kan overklokke.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen på Hardware.no er litt tynn, synes jeg. F.eks. nevner den ikke at i7-5820K bare støtter 1x16x PCIe. De to andre støtter 2x16x. Slikt er jo relativt viktig for entusiaster og spillere å vite før man bestemmer seg for hvilken modell man vil ha.

 

Ellers har Intel endret kjølepastaen under blikklokket til "en ny type" som skal senke temperaturen 5-10 grader mer enn med den som er på dagens entusiastprosessorer i serien i7-49xx.

 

Personlig sikter jeg meg inn på i7-5930K men hvis jeg får råd så kjøper jeg i7-5960X istedet.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Om det blir noe som helst målbar forskjell så blir jeg imponert. :-p

Ja rent CPU-sett så er vel ikke Ivy VS haswell noe særlig å snakke om.

I hvert fall ikke om frekvensen er lik. Heller ikke maks-frekvensen viser til noen særlige forskjeller.

 

DDR4 og 8-kjerne (og dens OC-Muligheter) er vel det som kan bli spennende.

Lenke til kommentar

 

Noen kilde, eller noe info om hva slags legering vi snakker om?

 

Jeg vet så mye mer enn at det er en ny type Thermal Interface Material (TIM). Det er noe om dette på nettet: http://tinyurl.com/nxp2uoa

 

Hmm, beklager, men gikk gjennom nesten alle treffene fra google søken uten at det står nevt et eneste ord om TIM på Haswell-E / X99. Joda, det var noen i kommentarfeltet som spørte det samme spørsmålet, om det kom til å endre seg.

 

For all del, det kan godt hende Intel ønsker å være mer brutale og f.eks gå for en TIM som har høyere smeltepunkt, og dermed potensielt kunne skade flere prosessorer, eller en med mer kostbar legering. Uansett så er den originale TIM'en rimelig god (en god metallegering, sannsynligvis bestående av indium-greier pluss tinn eller sølv, eller noe i den duren).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...