Gå til innhold

Surface Pro får mindre kapasitet enn du tror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+32asd4f

Det er jo det samme som på andre pc-er. Kjøper du en PC med 500 GB, betyr det ikke at HDD-en har 500 GB ledig kapasitet.

Ikke noe vits å blåse opp dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

På pc-en min med 128 gb ssd, var det 90 gb ledig etter jeg hadde installert Win8. Jeg ringte ikke Se og Hør av den grunn.

 

Men nå er det jo meningen å klage om alt hele tiden.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Kjøper man en PC med 500GB HDD forventer du vel at den har mer ledig plass enn en MBP med 320GB HDD?

Selvsagt, men nå sammenligner du prosentvis ledig kapasitet jf. total kapasitet, som blir helt feil!

Surface Pro kjører fullversjon av Windows 8. Windows er et OS som tar stor plass, og med gjenoppretting i tillegg så sier det seg selv at en viss mengde GB er lagt beslag på.

 

Dere må ikke se på Surface Pro som et nettbrett på linje med iPad og Android-brett, Surface Pro er en fullverdig PC i nettbrettformat. Vil dere sammenligne iPad/Android-brett med noe må dere sammenligne med Surface RT og tilsvarende Windows-brett.

Lenke til kommentar

Det er jo det samme som på andre pc-er. Kjøper du en PC med 500 GB, betyr det ikke at HDD-en har 500 GB ledig kapasitet.

Ikke noe vits å blåse opp dette.

 

Her er det bare snakk om at OSet tar opp så mye av kapasiteten at det er latterlig... SSD'en har 64GiBi kapasitet som lovet. Ingen som argumenterer på det... At OS'et tar opp 2/3 av det leverte produktet er rett og slett idioti.

 

Det er til forskjell på diskusjonen rundt harddisker hvor forskjellen du snakker om er rundt angivelsen av størrelse i Giga vs Gibi bytes, altså om en diskstørrelse er oppgitt med 1000 eller 1024 byte grunnsystem.

 

Kan legge til at ca 13GB av 16GB var opprinnelig ledig på Galaxy Tab 10.1'en min.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Microsofts nettbrett spiser selv over 40 gigabyte.

23GB ledig plass er mer enn jeg har på iPad'en min ..

 

Jeg steilet da jeg så hvor lite plass som var ledig på en Toshiba laptop med 120GB SSD som jeg kjøpte i fjor, men jeg utsatte jobben med å slette recovery-partisjoner og denslags (- det var minst 3 skjulte partisjoner før OS-partisjonen !) Men dette er over et halvt år siden og jeg har aldri hatt problemer med plassmangel på denne maskinen.

 

Jeg tipper dette primært er et teoretisk problem for de fleste, mens det i praksis ikke betyr så mye. Skal man editere store videofiler er det vel kanskje best å ikke satse på Surface Pro ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På pc-en min med 128 gb ssd, var det 90 gb ledig etter jeg hadde installert Win8. Jeg ringte ikke Se og Hør av den grunn.

 

Men nå er det jo meningen å klage om alt hele tiden.

 

Dette er jo ikke (markedsført som) en PC. Folk regner ikke med at et Windows-produkt med samme annonserte lagringsplass har katastrofalt mye dårligere plass enn en tilsvarende tablet med Android eller iOS, så det er jo helt på sin plass å påpeke det når det er tilfelle.

 

På en PC har man normalt også langt mer plass tilgjengelig enn det som er tilfelle her, i 500 GB-eksemplet ditt brukes kanskje 8% av plassen på OS; det er jo egentlig helt greit. På Surface bruker man over 60% av plassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo en fullverdig PC i et nettbrett skall, så det vil vel ikke være noe problem å slette recovery partisjonen(e)? Surface pro heter pro av en grunn, og det er at den er myntet på det litt mer profesjonelle markedet. Jeg vil da regne med at alle innenfor målgruppa til Surface Pro kan fjerne partisjonen(e) i løpet av minutter, hvis ikke sekunder etter første oppstart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hva man sier og hvor villig man er til å unnskylde ulemper:

 

Microsoft er i ferd med å lansere en 64 gb tablet der operativsystemet tar opp over 60% av den totale diskplassen.

 

Det er fullstendig latterlig. At det er mulig å få tilbake plassen dersom man gjør ditt og datt er irrelevant for de aller fleste tiltenkte brukerne, som kommer til å bli fly forbanna når de oppdager dette.

 

Dere som synes det er OK, tenk på hvordan dere hadde reagert dersom Apple gjorde det samme.

 

Det er mulig Microsoft ikke vil konkurrere mot Android-tablets og iPad, men det må de. Windows RT er et dødt produkt om kort tid, og da er Windows 8 det eneste MS har å konkurrere med i tablet-markedet. Folk driter i om de får kjørt Windows-applikasjoner på tableten sin eller ikke, det de bryr seg om er hvorvidt de får gjort jobben sin eller ikke, og det får de i større og større grad på alle plattformer.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Microsoft er i ferd med å lansere en 64 gb tablet der operativsystemet tar opp over 60% av den totale diskplassen.

 

Det er fullstendig latterlig.

Er du så 'låst' at en tablet for deg ikke kan ha et OS som bruker mer plass enn på en smartphone?

 

Hjelper det å montere et tastatur på en Surface Pro slik at den ligner mer på en laptop?

Klarer du å foreta sammenligningen med en laptop og størrelsen på OS'et på en laptop da?

Hvis det ikke er håp så får du bare le, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo det samme som på andre pc-er. Kjøper du en PC med 500 GB, betyr det ikke at HDD-en har 500 GB ledig kapasitet.

Ikke noe vits å blåse opp dette.

 

Jo, det er faktisk noe å blåse opp, win7 vokste alt for mye i søtrrelsene, MS burde tatt innover seg at dette er SSDens tidsalder, jeg trodde de skulle ta seg litt sammen med W8, siden det skulle være tabletvennlig. Det gjorde de ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er du så 'låst' at en tablet for deg ikke kan ha et OS som bruker mer plass enn på en smartphone?

 

Hjelper det å montere et tastatur på en Surface Pro slik at den ligner mer på en laptop?

Klarer du å foreta sammenligningen med en laptop og størrelsen på OS'et på en laptop da?

Hvis det ikke er håp så får du bare le, da.

 

Klart jeg klarer å se det, og jeg vet godt at Windows er et stort system som trenger mye plass. Det er imidlertid ingen unnskyldning for å lansere et produkt som dette. Jeg forstår godt de tekniske begrensningene som ligger til grunn, men synes det er helt utrolig at MS lanserer på denne måten.

 

Det er imidlertid ikke relevant for de fleste målgruppene for et produkt. De vil få gjort jobben sin, og de vil ha plass til å lagre. Hva OSet heter og hvilken historikk det har har ingenting å si for andre enn de få som bryr seg om teknologien bak. Jeg har brukt flere Win8 pro-tablets, og de er gode produkter, men de gjør i praksis fint lite som du ikke får til med en iPad/Androidtablet også. Behovet for native office er faktisk ikke så stort som man tror, og de aller fleste viktige programmer tilbyr nå tablet-versjoner. Vips, så er fordelene med Win8 Pro ift de portable operativsystemene forduftet, men alle ulempene forblir. Jeg tviler ikke på at det finnes grupper som trenger en tablet som kan kjøre gammel windows-software, men det er neppe en stor nok gruppe til at et tulleprodukt som Surface Pro slår an.

 

(Forøvrig ville det vært like ræva med en laptop som har 60% fylt disk når du kjøper den, så jeg forstår ikke poenget ditt med å sammenlikne med laptoper. Macbook Air har også 64gb disk, og den kommer med langt mer ledig plass).

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...