Gå til innhold

Expert Sverige er konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette en tendens i næringslivet, at når ting ikke går etter planen, så begjærer man seg selv konkurs fremfor å gjøre en "kontrollert" nedleggelse? Ved konkurs kan eieren (i en konsern), om jeg skjønner det rett, på forhånd dra ut mest mulig kapital av selskapet og la kreditorerne stå med svarteper etterpå. Moralsk forkastelig etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette en tendens i næringslivet, at når ting ikke går etter planen, så begjærer man seg selv konkurs fremfor å gjøre en "kontrollert" nedleggelse? Ved konkurs kan eieren (i en konsern), om jeg skjønner det rett, på forhånd dra ut mest mulig kapital av selskapet og la kreditorerne stå med svarteper etterpå. Moralsk forkastelig etter min mening.

 

Er ikke noe som heter moral når det gjelder penger desverre

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stefski: Å tappe et selskap for penger før man begjærer det konkurs er ulovlig og straffbart, men det må utvises mye skjønn rundt hva som er tapping og hva som er normale og lovlige måter å få gevinst på sine investeringer. Det kan nok gi heldig utfall for eierne i enkelte tilfeller.

 

De expert-butikkene jeg har vært innom har etter min mening dårlige priser og dårlig service sammenlignet med lignende butikker. Likevel synes jeg det er trist at de blir lagt ned. Elkjøp har for stor markedsdominans. De trenger sårt skarpere konkurranse. Sånn sett hadde det vært mye bedre om Expert ble mer konkurransedyktige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De er sta og har ingen peiling på rettighetene til kunden, er nesten som om man må gå til forbrukerrådet for å få byttet et defekt produkt på garanti.

For å ta Expert-ansatte litt i forsvar (har selv jobbet i det systemet, så vet litt om hvordan det fungerer)... Her må vi skille mellom service og rettigheter. Det er mange forbrukere som tror de har flere rettigheter enn de faktisk har. Bl.a. tror mange at de rett til å få bytte et produkt hvis det har blitt ødelagt, men det er faktisk ikke alltid slik. Butikken har i mange tilfeller rett til å forsøke å reparere produktet, og det blir det ofte krangler ut av.

 

Problemet med Expert er vel heller at de ikke "følger med i timen" når det gjelder service, for det er ofte et spørsmål om service, ikke om rettigheter. Elkjøp gir deg ikke 30-dagers returrett fordi du har rett til det, men fordi det er en service som gjør butikken populær.

 

Det største problemet jeg opplevde var elendige rutiner på reparasjon og forferdelig lang behandlingstid (f.eks opptil flere måneder på bærbare pc'er). Jeg vet ikke hvilke rettigheter forbrukere har på dette punktet, og det fikk vi heller aldri noen informasjon om, men det finnes helt sikkert regler som styrer dette. (utlånsprodukter etc.)

Endret av Visjoner
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er dette en tendens i næringslivet, at når ting ikke går etter planen, så begjærer man seg selv konkurs fremfor å gjøre en "kontrollert" nedleggelse? Ved konkurs kan eieren (i en konsern), om jeg skjønner det rett, på forhånd dra ut mest mulig kapital av selskapet og la kreditorerne stå med svarteper etterpå. Moralsk forkastelig etter min mening.

 

Han kan, men det er imot loven.

Lenke til kommentar

Stefski: Å tappe et selskap for penger før man begjærer det konkurs er ulovlig og straffbart, men det må utvises mye skjønn rundt hva som er tapping og hva som er normale og lovlige måter å få gevinst på sine investeringer. Det kan nok gi heldig utfall for eierne i enkelte tilfeller.

 

De expert-butikkene jeg har vært innom har etter min mening dårlige priser og dårlig service sammenlignet med lignende butikker. Likevel synes jeg det er trist at de blir lagt ned. Elkjøp har for stor markedsdominans. De trenger sårt skarpere konkurranse. Sånn sett hadde det vært mye bedre om Expert ble mer konkurransedyktige.

 

Nå er vel litt av hensikten med å legge ned tapssluket i Sverige å kunne fokusere mer på Norge, Finland og Danmark. Akkurat det kan faktisk gjøre de mer konkurransedyktige, både når det gjelder pris og service. Ellers er jeg enig, dog med noen få Expert-butikker som positive unntak.

 

Er dette en tendens i næringslivet, at når ting ikke går etter planen, så begjærer man seg selv konkurs fremfor å gjøre en "kontrollert" nedleggelse? Ved konkurs kan eieren (i en konsern), om jeg skjønner det rett, på forhånd dra ut mest mulig kapital av selskapet og la kreditorerne stå med svarteper etterpå. Moralsk forkastelig etter min mening.

 

Kontrollert nedleggelse er kun mulig der man har nok eiendeler (verdier) til å dekke all gjeld (forpliktelser). I de fleste tilfeller der en butikk har gått dårlig over tid er ikke det en realitet. Det er også slik at man faktisk ikke får innvilget konkurs om man er i en slik økonomisk situasjon at man kan gjøre en kontrollert nedleggelse. For å få innvilget konkurs må vilkårene for en konkurs være tilstede, i korte trekk betyr det at selskapet som begjæres konkurs faktisk ikke kan betale gjelda si.

 

Som Simen1 skriver, så er det ikke slik at eierne kan tappe selskapet som de vil og så slå det konkurs. Alle slike transaksjoner den siste tiden før konkursåpning (opptil flere år) vil bli nøye vurdert av konkursboet og kan omstøtes. Ja, vi har tilfeller der eiere uten tvil har tatt ut for mye av selskapet over lang tid og satt selskapet i en økonomisk håpløs situasjon, de fleste innenfor lovens ramme når det gjelder utbytte/konsernbidrag, men også en del tvilsomme.

Lenke til kommentar

Kommentarer her om hvem som er best på service og/eller pris av elektrokjedene i Norge, vil nok variere fra sted til sted. Med det mener jeg at service og pris er ekstremt varierende fra by til by. Elkjøp i nabobyen kan selge samme vare til 50% mer enn Elkjøp i din by osv.

 

Expert i Norge består ofte av butikker som har drevet i noentiår, og har blitt en del av kjeden. Der er det ofte mer voksne ansatte. Elkjøp/Lefdal (samme kjede) leier et bygg og ansetter unge mennesker som i større grad bli "indoktrinert" i selgeryrket, med moral annet enn ærlighet.

Dvs. at provisjon og inntekt går over kundens reelle behov, men med hyggelig smil.

 

Lenke til kommentar

Det er bare et spørsmål om tid før de går konkurs i Norge også regner jeg med, Expert er for dyre og har alt for dårlig service, dette er erfaring fra ganske mange personer jeg vet om.

 

Storsatsingen de har gjort på Alnabru er har gått til helvete også, ikke veldig overraskende..

Lenke til kommentar

Å, hva har de gjort for å forkludre det da?

Husker jeg dumpa en gammel komfyr der i fjor sommer.

 

Altså selv den "lille" Lefdal butikken over veien har flere kunder hver dag enn den enorme Expert-sjappa. Ganske sikkert drar nok heller kundene til Lefdal eller Elkjøp Megastore i nærheten, trolig mye pga dårlige priser og dårlig service fra expert - de klarer ikke å konkurrere.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Elkjøp/Lefdal (samme kjede) leier et bygg og ansetter unge mennesker som i større grad bli "indoktrinert" i selgeryrket, med moral annet enn ærlighet.

Dvs. at provisjon og inntekt går over kundens reelle behov, men med hyggelig smil.

Jeg tror du vil finne mange av de samme unge indoktrinerte på særlig de store Expert-butikkene.

 

Når det er sagt skal du være heldig for å finne en selger i noen butikk som faktisk prioriterer kundens reelle behov fremfor inntekt. Desverre. Det er ikke nødvendigvis pga. provisjon (kjenner ikke alle systemene), men kan vel så det være pga. forventninger og press fra sjefer/kollegaer.

 

Altså selv den "lille" Lefdal butikken over veien har flere kunder hver dag enn den enorme Expert-sjappa.

Hvis den nye Expert-butikken ved Smart Club går dårlig er det nok kun pga. lokasjon. Den gamle Expert-butikken vis-a-vis Siba (gamle Computer City) gikk ihvertfall veldig bra. De tenkte vel at de trengte en større butikk fordi det gikk så bra. Det må isåfall ha vært tidenes tabbe; å legge ned en vellykket butikk for å åpne en større med dårligere beliggenhet.

 

Lefdal ligger jo midt i smørøyet på Alna shopping, tror ikke de trenger å streve så altfor mye for å tiltrekke seg kunder.

Lenke til kommentar

Jeg har oftest kjørt forbi Expert, men ser at de faktisk har gode lokketilbud. Husk at butikkene i svært varierende grad tilpasser priser mm etter den lokale konkurransen.

Euronics er vel den kjeden jeg undrer meg mest over at fortsatt er i live.

 

Vedrørende priser for oss utenfor Oslo, gjentar jeg at det er lurt å sjekke nabobyen hvis man er på en liten tur. Brått kan du få varen til halv pris der...

Lenke til kommentar

Altså selv den "lille" Lefdal butikken over veien har flere kunder hver dag enn den enorme Expert-sjappa.

Hvis den nye Expert-butikken ved Smart Club går dårlig er det nok kun pga. lokasjon. Den gamle Expert-butikken vis-a-vis Siba (gamle Computer City) gikk ihvertfall veldig bra. De tenkte vel at de trengte en større butikk fordi det gikk så bra. Det må isåfall ha vært tidenes tabbe; å legge ned en vellykket butikk for å åpne en større med dårligere beliggenhet.

 

Lefdal ligger jo midt i smørøyet på Alna shopping, tror ikke de trenger å streve så altfor mye for å tiltrekke seg kunder.

 

Jeg jobber i elektrobransjen, og jeg kan si deg såpass at det er ikke kun lokasjon nei. Joda den har stor innvirkning, men de fleste har en ganske dårlig holdning til Expert..

Lenke til kommentar

Jeg har oftest kjørt forbi Expert, men ser at de faktisk har gode lokketilbud. Husk at butikkene i svært varierende grad tilpasser priser mm etter den lokale konkurransen.

Euronics er vel den kjeden jeg undrer meg mest over at fortsatt er i live.

 

Vedrørende priser for oss utenfor Oslo, gjentar jeg at det er lurt å sjekke nabobyen hvis man er på en liten tur. Brått kan du få varen til halv pris der...

 

Jeg å har alltid lurt på hvorfor euronics overlever, hva enn de måtte være utsatt for.

Men de strekker seg jo så klart lenger, hva nå enn det betyr, kanskje det er derfor?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...