Gå til innhold

Expert Sverige er konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig så synes jeg Expert har et alt for dårlig utvalg i sortimentet sitt og det virker som de ikke har evne eller vilje til å fornye seg. De sitter i en bransje hvor utviklingen går veldig kjapt og det virker som de rett og slett sliter med å henge med.

Når det er sagt så har den expertbutikken i området hvor jeg bor veldig kompetente og hyggelige ansatte så den går trolig bedre enn Elkjøpbutikken hvor de har helt håpløst inkompetente ansatte.

Lenke til kommentar

Altså selv den "lille" Lefdal butikken over veien har flere kunder hver dag enn den enorme Expert-sjappa.

Hvis den nye Expert-butikken ved Smart Club går dårlig er det nok kun pga. lokasjon. Den gamle Expert-butikken vis-a-vis Siba (gamle Computer City) gikk ihvertfall veldig bra. De tenkte vel at de trengte en større butikk fordi det gikk så bra. Det må isåfall ha vært tidenes tabbe; å legge ned en vellykket butikk for å åpne en større med dårligere beliggenhet.

 

Lefdal ligger jo midt i smørøyet på Alna shopping, tror ikke de trenger å streve så altfor mye for å tiltrekke seg kunder.

 

Jeg jobber i elektrobransjen, og jeg kan si deg såpass at det er ikke kun lokasjon nei. Joda den har stor innvirkning, men de fleste har en ganske dårlig holdning til Expert..

Det er mulig det har endret seg, men tidligere hadde ihvertfall Elkjøp rykte for å være billig og dårlig, mens Expert ble regnet for å ha litt dyrere og bedre produkter. Har Expert virkelig så dårlig rykte nå? Mitt inntrykk er at Elkjøp har rykte for å være "verstingen" når det gjelder hvorvidt man kan "stole på" selgeren, og hvor folk er redd for å bli lurt. Dette hørte jeg ofte da jeg jobbet i Expert, at kunder kom og sa at de foretrakk å handle hos oss, og jeg hører fortsatt stadig folk snakke negativt om Elkjøp. De små Expert-butikkene har ihvertfall som mange nevner her et godt rykte.

 

Jeg tror at i den grad folk er negativt innstilt til Expert, er folk i minst like stor grad negativt innstilt til hele elektrobransjen. Det er jo en råtten bransje :p

 

Det endrer uansett ikke det faktum at midt i Alna Shopping er en helt annen lokasjon enn ved siden av Smart Club. Folk "drar på handletur" når de drar på Alna shopping. Folk "drar på Smart Club" når de drar på Smart Club, og svipper ikke like lett innom Expert på veien. Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg så de hadde flyttet dit. Ikke nødvendigvis noe sjakktrekk.

Lenke til kommentar

Altså selv den "lille" Lefdal butikken over veien har flere kunder hver dag enn den enorme Expert-sjappa.

Hvis den nye Expert-butikken ved Smart Club går dårlig er det nok kun pga. lokasjon. Den gamle Expert-butikken vis-a-vis Siba (gamle Computer City) gikk ihvertfall veldig bra. De tenkte vel at de trengte en større butikk fordi det gikk så bra. Det må isåfall ha vært tidenes tabbe; å legge ned en vellykket butikk for å åpne en større med dårligere beliggenhet.

 

Lefdal ligger jo midt i smørøyet på Alna shopping, tror ikke de trenger å streve så altfor mye for å tiltrekke seg kunder.

 

Jeg jobber i elektrobransjen, og jeg kan si deg såpass at det er ikke kun lokasjon nei. Joda den har stor innvirkning, men de fleste har en ganske dårlig holdning til Expert..

Det er mulig det har endret seg, men tidligere hadde ihvertfall Elkjøp rykte for å være billig og dårlig, mens Expert ble regnet for å ha litt dyrere og bedre produkter. Har Expert virkelig så dårlig rykte nå? Mitt inntrykk er at Elkjøp har rykte for å være "verstingen" når det gjelder hvorvidt man kan "stole på" selgeren, og hvor folk er redd for å bli lurt. Dette hørte jeg ofte da jeg jobbet i Expert, at kunder kom og sa at de foretrakk å handle hos oss, og jeg hører fortsatt stadig folk snakke negativt om Elkjøp. De små Expert-butikkene har ihvertfall som mange nevner her et godt rykte.

 

Jeg tror at i den grad folk er negativt innstilt til Expert, er folk i minst like stor grad negativt innstilt til hele elektrobransjen. Det er jo en råtten bransje :p

 

Det endrer uansett ikke det faktum at midt i Alna Shopping er en helt annen lokasjon enn ved siden av Smart Club. Folk "drar på handletur" når de drar på Alna shopping. Folk "drar på Smart Club" når de drar på Smart Club, og svipper ikke like lett innom Expert på veien. Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg så de hadde flyttet dit. Ikke nødvendigvis noe sjakktrekk.

 

Elkjøp har blant annet økt resultatet med ganske god margin i nedgangsperioder, de omsetter for dobbelt så mye som Expert, og Expert har/hadde 3 ganger så mange butikker. Dette til tross for internettkonkurransen osv. Det er ingen tvil om at dette kommer av at de stadig får flere kunder, ja Expert har et ganske dårlig rykte nå, og Elkjøp sitt har blitt betydlig bedre de siste årene, mye pga de også har skjerpet seg mye. Du kan omtrent få byttet en tom/halvfull blekkpatron nærmest uten spørsmål på elkjøp innen 30 dager hvis du bare sier den ikke passet, det sier litt om servicenivået de har strekt seg til.

 

Det vil såklart alltid være "haters" til alle butikker, men jeg tror ikke Expert har en langt fremtid i vente hvis de ikke får til drastiske tiltak snart, og årsresultatet tilsier det samme.-

 

-------------

 

Med mange års innsikt, vil jeg ikke si at elektrobransjen er så veldig råtten egentlig. Vi snakker butikker som er villig til å selge TVer med tusen kroner i tap for at DU skal få det billigst mulig, jeg tror ikke folk aner hvor billig elektronikk egentlig er. Går du derimot inn i hvilken som helst sko eller klesbutikk, selger de "alt" med 50 % gevinst, og det gjør maaange flere bransjer også, overprisa som et helvete.

 

Med andre ord er det andre bransjer som er MYE mer rotten enn elektrobransjen i mine øyne :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Med mange års innsikt, vil jeg ikke si at elektrobransjen er så veldig råtten - egentlig. Vi snakker butikker som er villig til å selge TVer med tusen kroner i tap for at DU skal få det billigst mulig

Dette her grenser jo til idioti. Er du helt hjernevasket? Ingen forretning selger med tusen kroner i tap for at JEG skal få det billigst mulig. De selger med 1000kr tap for å lokke kunder inn i butikken, og da står du parat til å selge noe dere har 20-30% avanse på, og attpåtil en rådyr forsikring. Jeg har hatt selgere fortelle meg at tilbudsproduktet (lokketilbudet) er direkte dårlig. I min tid ble vi ihvertfall fortalt at vi ALDRI skulle si det.

 

Og jeg kan love deg at det du tror er 1000kr i tap ikke er 1000kr i tap. Det du ser i din EL-guide er ikke den virkelige kosten for konsernet du jobber i. Den virkelige kosten er skjult for selgerne, selv om du har jobbet der aldri så lenge.

 

Det at Elkjøp bytter inn ting uten spørsmål er selvfølgelig flott for alle som utnytter systemet, men problematisk for de "snille" kundene som betaler for gildet... samme som "ulykkesforsikringene"

Lenke til kommentar

Dette overrasker meg ikke. Var en turn innom Expert for ikke så lenge siden for å kikke på en elektrisk grill og tørketrommel. Grillen skulle dem ha 1400 kroner for, og trommelen vi kikket på skulle dem ha 14000 tusen for. Ikke så altfor gale priser med tanke på kvaliteten på produktene, men etter en rask tur innom Elkjøp (hvor vi som regel alltid handler) skulle dem ha 900 kroner for den samme elektriske grillen, noe som tilsvarer 500 kroner billigere, og dem skulle ha 10700 kroner for samme tørketrommel, det er 3300 kroner billigere enn hva Expert kunne tilby. Tilsammen sparte vi 3800 kroner ved å kjøpe begge produktene hos Elkjøp.

 

Synes det er helt utrolig at dem ikke har lagt ned alt av butikker. Selgerne dems er aggressive og har en tendens til å presse kunder til å kjøpe produkter, noe som er fryktelig plagsomt, i tillegg er dem umulige å bli kvitt, dem skal alltid stå opp i ræva på deg. En person måtte jeg be snilt om å gi faen etter at han fulgte meg rundt i butikken i 15 minutter. Det får da være grenser til frekkhet.

Og heller er dem ikke interesserte i å snakke om prisen, hvis man forteller at det er billigere et annet sted blir man bare fortalt at man da kan kjøre dit å kjøpe tilsvarende produkt, helt utrolig. Så dette overrasker meg ikke i det hele tatt.

Det verste er at butikkene ligger ca. 100 meter fra hverandre hvor jeg bor. Stor fordel for oss (kunder), men det må være det dummeste valgte Expert har gjort på lenge når dem vet at dem ikke har sjangs å konkurrerer mot Elkjøp eller Lefdal på priser, service og utvalg.

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Med mange års innsikt, vil jeg ikke si at elektrobransjen er så veldig råtten - egentlig. Vi snakker butikker som er villig til å selge TVer med tusen kroner i tap for at DU skal få det billigst mulig

Dette her grenser jo til idioti. Er du helt hjernevasket? Ingen forretning selger med tusen kroner i tap for at JEG skal få det billigst mulig. De selger med 1000kr tap for å lokke kunder inn i butikken, og da står du parat til å selge noe dere har 20-30% avanse på, og attpåtil en rådyr forsikring. Jeg har hatt selgere fortelle meg at tilbudsproduktet (lokketilbudet) er direkte dårlig. I min tid ble vi ihvertfall fortalt at vi ALDRI skulle si det.

 

Og jeg kan love deg at det du tror er 1000kr i tap ikke er 1000kr i tap. Det du ser i din EL-guide er ikke den virkelige kosten for konsernet du jobber i. Den virkelige kosten er skjult for selgerne, selv om du har jobbet der aldri så lenge.

 

Det at Elkjøp bytter inn ting uten spørsmål er selvfølgelig flott for alle som utnytter systemet, men problematisk for de "snille" kundene som betaler for gildet... samme som "ulykkesforsikringene"

 

At de lokker inn kunder for mersalg gjør selv den lokale Mega sjappa, ser ikke noe råttent med det - elektronikk er billig nettopp på grunn av disse tilbudene. Såklart tjener de på det i det store og hele, men de lider mange enkelttap, jeg snakker ikke bare om tilbud, men at butikkene også matcher priser som gjør at de taper penger(i det enkelte tilfellet) - god service kalles det, mulig de ikke har det på expert.

 

Det man taper mest på i det store og det hele er en ufornøyd kunde, jeg tror det er mange som ikke har forstått det, expert strekker seg ikke akkurat langt for god service..det San22_ forteller over her en typisk kundehistorie om expert som går igjen

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

At de lokker inn kunder for mersalg gjør selv den lokale Mega sjappa, ser ikke noe råttent med det - elektronikk er billig nettopp på grunn av disse tilbudene.

At elektronikk er billig pga. lokketilbud må du nesten underbygge med noen kilder, foreløpig er det en grunnløs påstand. Tvert imot tror jeg prisene på andre produkter, forsikringer og ekstrautstyr går opp som følge av lokketilbudene. Min erfaring er at priser på elektronikk presses ned pga. nettpriser.

 

Det man taper mest på i det store og det hele er en ufornøyd kunde, jeg tror det er mange som ikke har forstått det, expert strekker seg ikke akkurat langt for god service..det San22_ forteller over her en typisk kundehistorie om expert som går igjen

Jeg har aldri nektet for at Expert er dyrere enn Elkjøp. Dette er også mitt inntrykk jevnt over selv om det finnes unntak. Uforbeholden service er Elkjøp antakelig også bedre på. Det at man er dårlig til å prute får man nesten ta på egen kappe.

 

Men det jeg vil til livs er din glorifisering av Elkjøp, som er en aktør i en råtten bransje som blir rike på å selge kreditt, forsikringer, overprisede produkter og ekstrautstyr til naive kunder.

 

Samtidig må du innse at mange har inntrykk av at (særlig små) Expert-butikker har ansatte med bedre kunnskaper som kan hjelpe kunder med å finne riktig produkt, mens Elkjøp har kunnskapsløse ungdommer som bare gjentar det de har blitt fortalt og ikke egentlig kan noe om produktene de selger.

Lenke til kommentar

Kongen av service er uten tvil Hifiklubben.

 

Billigst og best kvalitet på flatskjermer, bytterett, garanti uten kvittering slå den.

 

Byttet en gang en relativt dyr Denon bluray i en nyere modell nesten et år etter kjøp. Gikk helt greit. Byttet også inn en NAD hjemmekino med pengene tilbake halvannen måned etter fordi de ikke passet høytalerne mine. Ingen problem.

 

Byttet en Argon hodetelefon forsterker mot BW P5 fordi jeg ikke likte kontaktene på Argon..

 

Null stress. Slå den servicen om du kan.

 

 

Innbytte og heving av kjøp uten kvittering!

Noe galt på produkt, alltid ny vare.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

At elektronikk er billig pga. lokketilbud må du nesten underbygge med noen kilder, foreløpig er det en grunnløs påstand. Tvert imot tror jeg prisene på andre produkter, forsikringer og ekstrautstyr går opp som følge av lokketilbudene. Min erfaring er at priser på elektronikk presses ned pga. nettpriser.

 

Prisene påvirker hverandre, nettbutikkene driver med lokketilbud de også. Poenget er at konkurranse er det som egentlig holder prisene nede, og Elkjøp/lefdal/siba osv er med på å skape den, og derfor også holde prisene nede.

 

 

Men det jeg vil til livs er din glorifisering av Elkjøp, som er en aktør i en råtten bransje som blir rike på å selge kreditt, forsikringer, overprisede produkter og ekstrautstyr til naive kunder.

 

Mitt poeng er at jeg synes ikke det er en råtten bransje:

 

- Kreditt: Kunden vet selv hva han går til, litt råttent er det, men ikke mer råttent en lokalbanken din som tilbyr deg forbrukslån.

 

- Forsikring? Er det virkelig kun naive kunder som kjøper dette? Vel la meg si deg en ting, da jeg jobbet som selger var en av gruppene som kjøpte mest forsikring de ansatte/selgere i bedriften, de får samme pris som deg på forsikringen, og sitter på all informasjonen om den da de faktisk selger den selv, rart de da ville kjøpt den hvis de hele hadde vært "lureri".

 

- Som jeg har sagt tidligere, overprising i elektrobransjen er ikke mer råttent en hvilken som helst butikk du finner på kjøpesenteret, faktisk er de butikkene på kjøpesenteret mer sannsynlig å ha langt mer overprisede produkter enn elektrobransjen.

 

Elektrobransjen er ikke mer råtten en verken bank,hotel, klesbransje - ja hvilken som helst bransje.

 

Samtidig må du innse at mange har inntrykk av at (særlig små) Expert-butikker har ansatte med bedre kunnskaper som kan hjelpe kunder med å finne riktig produkt, mens Elkjøp har kunnskapsløse ungdommer som bare gjentar det de har blitt fortalt og ikke egentlig kan noe om produktene de selger.

 

Dette varierer mye fra butikk til butikk og hvem man møter på, totalt tviler jeg sterkt på at expert totalt sett har mer kunnskaprike ansatte en verken elkjøp, lefdal eller siba.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Prisene påvirker hverandre, nettbutikkene driver med lokketilbud de også. Poenget er at konkurranse er det som egentlig holder prisene nede, og Elkjøp/lefdal/siba osv er med på å skape den, og derfor også holde prisene nede.

Poenget med lokketilbud er å få kunder til å komme til butikken og deretter lure dem over på andre produkter, det vet både du og jeg. Dette funker mye dårligere i nettbutikker og "lokketilbudene" i nettbutikker er ofte mye mindre radikale. De ligger på et prisnivå hvor de faktisk kan tjene penger på tilbudene.

 

Mitt poeng er at jeg synes ikke det er en råtten bransje:

Ditt poeng var i utgangspunktet at du glorifiserte Elkjøp fremfor Expert. Det tyder på at du enten er fanboy eller jobber for Elkjøp/Lefdal. Mye tyder på det siste.

 

 

- Forsikring? Er det virkelig kun naive kunder som kjøper dette? Vel la meg si deg en ting, da jeg jobbet som selger var en av gruppene som kjøpte mest forsikring de ansatte/selgere i bedriften

Nei, det er ikke bare naive kunder som kjøper dette. Det er to grupper mennesker som kjøper disse forsikringene. Den første er naive kunder. Den andre er en gjeng forsikringssvindlere som typisk "mister" en laptop i bakken idet den begynner å dra på åra. Og bare husk på en ting: Selgere i en elektronikkforretning kan godt være naive kunder ;)

 

Elektrobransjen er ikke mer råtten en verken bank,hotel, klesbransje - ja hvilken som helst bransje.

Her har du et poeng. Det er mye råttent ute og går, men jeg vil påstå at elektronikkbransjen har gått i bresjen med råtne taktikker for klare å tjene penger i et marked med hard priskonkurranse. Når det kommer til elektronikk har du også et meget godt alternativ i nettbutikkene hvor du som regel får bedre priser og like god eller bedre service.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Expert er etter min mening en møkka kjede som det bare er et spørsmål om tid før er på vei ned i søla, jeg kan glorifiserere svært mange butikker(inkl. Elkjøp) over dem.

 

Jeg tror vi får bare "agree to disagree", de butikkene som står igjen gjør noe riktig ihvertfall, om DU mener de teknikkene butikkene bruker er råttent eller ikke får være opp til deg, men fakta er at de har fornøyde kunder(og antakligvis langt flere enn expert siden de tar markedsandeler hver dag som går), og det er det viktigste.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Expert er etter min mening en møkka kjede som det bare er et spørsmål om tid før er på vei ned i søla

Ok. Det høres ut som en balansert mening. :wee:

 

men fakta er at de har fornøyde kunder(og antakligvis langt flere enn expert siden de tar markedsandeler hver dag som går)

Har du kilder på disse to påstandene?

-"Elkjøp har fornøyde kunder" (hva nå enn du legger i det)

-"Elkjøp tar markedsandeler fra Expert"

 

Ang. prisforskjeller Elkjøp vs Expert er det heller ikke så altfor store forskjeller i VG's pristest fra 2009. Mulig dette har endret seg?

"Av alle produktene i VGs store elektroduell er Elkjøp billigst i 26 tilfeller mens Expert tilbyr deg den samme varen for mindre penger i 20 tilfeller."

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Har du kilder på disse to påstandene?

-"Elkjøp har fornøyde kunder" (hva nå enn du legger i det)

-"Elkjøp tar markedsandeler fra Expert"

 

Den første er fra erfaring fra kollegaer jeg kjenner som jobber der, men det ligger åpenbart også i hendelsene de siste årene:

 

Elkjøp Nordic as årsresultat 2008/2009: - Tar andeler i vanskelig marked

 

 

- Elkjøp Nordic as har tatt markedsandeler i alle produktsektorer i alle land

- Vi har høye forventninger til 2009/2010 og venter å fortsette å ta markedsandeler

 

 

2011: Elkjøp Nordic legger også i år frem sterke tall. Med en omsetning på 21,4 milliarder NOK tar kjeden markedsandeler.

 

Helt fra mange år tilbake har kjeden tatt markedsandeler, ikke bare fra Expert men også andre butikker da selvfølgelig.

 

 

Ang. prisforskjeller Elkjøp vs Expert er det heller ikke så altfor store forskjeller i VG's pristest fra 2009. Mulig dette har endret seg?

"Av alle produktene i VGs store elektroduell er Elkjøp billigst i 26 tilfeller mens Expert tilbyr deg den samme varen for mindre penger i 20 tilfeller."

 

Med andre ord vant Elkjøp testen, selvom det ikke var med mye. Prisene varierer hele tiden, men mitt inntrykk er at expert er dyrere, men det verste med expert er ikke prisene, men servicen.

Lenke til kommentar

Her i Bodø hadde man 2 avdelinger av Expert , brunvarer og hvitevare .

Det var 2 butikker som lå vegg i vegg

 

For noen år siden flytte de alle vare inn i den ene butikken og overlot lokalet til noe annet

så nå har de en trangere butikk men mindre varer .

 

snar flytter de til nye lokaler .

Til et område som består mange butikker fra før

 

jeg har egentlig aldri opplev noe dårlig service i denne Expert butikken

derimot så har servicen hos Elkjøp blitt bedre

Lenke til kommentar

-snip-

1. Kildene dine er fra Elkjøp selv, ergo lite troverdig.

2. De sier ingenting om at Elkjøp har tatt markedsandeler fra Expert.

3. Du har ingen kilder på at Elkjøp-kunder er mer fornøyde enn Expert-kunder.

 

Bare her i tråden har det kommet frem forskjellige erfaringer med service, kunnskapsnivå etc. i forskjellige butikker. Jeg mener fortsatt du har en tynn sak.

 

Det VG-testen viser er at selv om mange forbinder Expert med å være dyrere enn Elkjøp er det faktisk mange tilfeller hvor det er motsatt. Testen støtter inntrykket av at Elkjøp jevnt over er litt billigere, men det er heller ingen her som har påstått noe annet.Til syvende og sist er Elkjøp og Expert i samme bransje og lurer kunder for det de er verdt. Selgerne vet godt hvilke produkter de skal selge og hvilke de ikke skal selge, og det som til syvende og sist teller er faktisk prisen på de varene som selges, ikke prisen på varene som står i tilbudskatalogen.

Lenke til kommentar

-snip-

1. Kildene dine er fra Elkjøp selv, ergo lite troverdig.

2. De sier ingenting om at Elkjøp har tatt markedsandeler fra Expert.

3. Du har ingen kilder på at Elkjøp-kunder er mer fornøyde enn Expert-kunder.

 

Kildene er fra Elkjøp selv og er derfor lite troverdig? Og for et par innlegg tilbake kalte faktisk du MEG for hjernevasket, lol..

 

Omsetningen/resultatet til Elkjøp har de siste årene gått oppover, Expert nedover, legg sammen en og en.

Lenke til kommentar
Kildene er fra Elkjøp selv og er derfor lite troverdig? Og for et par innlegg tilbake kalte faktisk du MEG for hjernevasket, lol..

Jeg kalte deg hjernevasket fordi du påsto at Elkjøp har lokketilbud for at DU skal få kjøpe billig elektronikk. Da er det grundig hjerneskrubb ute og går.

 

Det jeg snakker om er en rasjonell kritisk holdning til hva Elkjøp skriver på sine hjemmesider. Økt omsetning hos en aktør betyr ikke nødvendigvis økt markedsandel, da må man ha tall på omsetning for alle aktører i markedet. Det KAN bety det, men det kan også være tegn på generell økning i markedet.

 

Bare kom med kilder som viser at Elkjøp har tatt markedsandeler fra Expert, så skal jeg selvfølgelig innrømme at du har rett på det punktet. Det kan godt hende det stemmer, men jeg synes det blir for dumt å kaste ut påstander du ikke har dekning for.

 

Kilde på at Elkjøps kunder er mer fornøyde enn Experts har du ikke engang forsøkt å komme med. Og nei, det at de evnt. vinner markedsandeler betyr ikke nødvendigvis mer fornøyde kunder, det kan bety veldig mye forskjellig. (pris, lokasjon, strategi)

 

Omsetningen/resultatet til Elkjøp har de siste årene gått oppover, Expert nedover, legg sammen en og en.

Du har ikke kommet med noen kilde på at omsetningen til Expert har gått nedover. Hvis dette stemmer, så er det en no-brainer, ja.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...