Gå til innhold

- Hybriddisker er fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ha hybrid på en betingelse: At jeg kan skifte en av delene uten å måtte skifte begge. Ønsker jeg større eller raskere SSD-del så vil jeg bytte den ut, uten å måtte bytte harddisken. Vil jeg ha større harddisk-del så vil jeg skifte den uten å bytte SSDen. Blir en av delene defekt så vil jeg slippe å skifte ut den som fungerer.

 

Ikke delbare hybrider er sikkert fint for hjemmebrukere som vil ha telefon med integrert sykkelpumpe og graviditetstest.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil ha hybrid på en betingelse: At jeg kan skifte en av delene uten å måtte skifte begge. Ønsker jeg større eller raskere SSD-del så vil jeg bytte den ut, uten å måtte bytte harddisken. Vil jeg ha større harddisk-del så vil jeg skifte den uten å bytte SSDen. Blir en av delene defekt så vil jeg slippe å skifte ut den som fungerer.

 

Ikke delbare hybrider er sikkert fint for hjemmebrukere som vil ha telefon med integrert sykkelpumpe og graviditetstest.

 

Ja, det kan du jo drømme om. Hvor dyr disk vil du ha da? Realisme er vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvis du leser mellom linjene så ser du at jeg ikke vil ha hybrid. I hvert fall ikke i dagens form og slik produsentene sikkert ser det for seg. Jeg vil ha to separate enheter, men de må gjerne få plass i samme brønn av plasshensyn.

 

SATA ser ikke ut til å kunne dekke behovet for båndbredde fra fremtidige SSDer så et nytt grensesnitt må på banen. Gjerne et kompakt grensensitt som PCI express mini card eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan hende i bærbare PC-er med kun en HDD slot. I alle andre sammnehenger, nei takk ! Da blir det SSD for OS og data + en stor HDD for MYE data. Eventuelt istedet en NAS/server for en mer stille løsning.

 

Så Hybriddisker er definitivt IKKE fremtiden. Det blir like dumt som å si i 1980 at 5 1/4 toms harddisker er fremtiden...

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når SSD med ~300 GB kommer ned på akseptable priser er det ikke mye poeng med hybrid for de fleste. I laptoper har de noen betydelige ulemper, nemlig at de bruker mer strøm og at de er sensitive til bevegelse (pga. HDDen). Jeg ville gjerne hatt en 2 TB laptop disk, men det er ikke topp prioritet. I servere bør man bruke systemer hvor SSD og HDD er separate (feks. en eneklt 120 GB SSD som cache og et RAID array med 4 TB som lagring). RAID er viktig fordi disker kræsjer ganske ofte og det er uaktuelt å laste inn alt fra backup. Mange servere har ikke så stort behov for lagring, og de kan bruke bare SSD, og noen har ikke mye disk I/O i det hele tatt og kan bruke en billig HDD. I stasjonære PCer kan hybrid ha en fremtid, men hvis noen lager et enkelt setup program for separat HDD+SSD cache er det mye bedre. (ReadyBoost er ikke bra nok, Linux har et par muligheter)

Endret av fa2001
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSD er fremtiden, hybriddisker er og blir et kompromiss og en mellomløsning for de som trenger å kombinere god lagringskapasitet og god ytelse inntil prisene på SSD er lave nok til å erstatte tradisjonelle "spinnedisker".

 

Du kan godt si at hybriddisker er fremtiden om vi ser for oss de neste fem årene, ser vi dog litt lenger fremover i tid (typ fem til ti år) så burde SSD ha tatt over som generelt lagringsmedium om utviklingen ikke får en plutselig bråstopp..

 

 

Hvorfor skal hybriddisker være fremtiden? Det er jo ikke noe problem å produsere SSD med stor lagringskapasitet? Problemet per dags dato ligger jo i marked, produksjonskostnader og hvilke priser det dermed blir for sluttbruker. Så godt som samtlige aspekter med SSD lagring er bedre enn hybrid med tanke på strømforbruk, støynivå, potensiell levetid og ikke minst formfaktor og ytelse. La oss nå for gudsskyld håpe at fremtiden ikke begynner å basere seg på underlegen teknologi...

 

Bærbare maskiner er jo det som tar av, sammen med nettbrett. I disse segmentene burde jo ikke hybriddisker ha noen kjempelys fremtid med tanke på at "spinnedisker" er langt mindre robuste og mer utsatt for skade om noen skulle minste en bærbar eller et nettbrett i bakken mens disken spinner, en SSD vil jo stort sett alltid overleve om du ikke mister maskinen fra tiende etasje så hele maskinen går i tusen knas.

 

 

 

Eneste grunnen til at SSD ikke skal være fremtiden er om prisene aldri kommer ned på et lavt nok nivå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som forbruker ønsker jeg heller "trege" SSD'er med større kapasitet. 1TB SSD med 200/200MB/s skrive/lese til ~1500kr. Og jeg hadde ikke sett tilbake til HDD'er igjen...

Helt klart. Og det er mulig å få til akkurat nå. Er ikke nødvendig å vente til vi får en ny "universell buss" slik at vi slipper å ha en minnekontroller på ssden, eller noe slikt. Er strengt tatt ikke noen grunn til at vi ikke har 1000Mb/s "disker" akkurat nå heller, riktignok - men høyere kapasitet/3-500Gb ssd med lav skriv/høy les, er fullstendig mulig på det samme prisnivået som andre disker akkurat nå.

 

Det er ikke en praktisk/teknisk grunn til at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Som forbruker ønsker jeg heller "trege" SSD'er med større kapasitet. 1TB SSD med 200/200MB/s skrive/lese til ~1500kr. Og jeg hadde ikke sett tilbake til HDD'er igjen...

Hvorfor vil du ha trege SSDer? Det er ganske lite å hente på det. Bunnmmodeller med dårlig levetid og dårlig ytelse er bare 20~30% billigere enn gode bestselgere.

 

Eksempel: Du skal ha 2 TB og kan velge mellom følgende oppsett:

16x Samsung 830 128 GB til 11504 kr

17x OCZ Aguility 2 120 GB til 9282 kr (du sparer 19,3%)

1x Seagate Barracuda 7200.14 2TB til 764 kr (du sparer 93,4%)

(priser fra prisguiden i dag)

 

Eneste grunnen til at SSD ikke skal være fremtiden er om prisene aldri kommer ned på et lavt nok nivå.

Der nådde du endelig kjernen av problemet. Det er lite som tyder på at SSD skal nærme seg prisen på HDD i overskuelig fremtid (3~5 år). Ergo kommer HDD og SSD til å leve side om side i mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha hybrid på en betingelse: At jeg kan skifte en av delene uten å måtte skifte begge. Ønsker jeg større eller raskere SSD-del så vil jeg bytte den ut, uten å måtte bytte harddisken. Vil jeg ha større harddisk-del så vil jeg skifte den uten å bytte SSDen. Blir en av delene defekt så vil jeg slippe å skifte ut den som fungerer.Ikke delbare hybrider er sikkert fint for hjemmebrukere som vil ha telefon med integrert sykkelpumpe og graviditetstest.

 

Med det kan du jo:

http://www.intel.com...onse-video.html

 

Satt å leste litt om alt "juggelet" på et Asus kort jeg satt inn for en venn av meg i sommer. Da kom jeg over dette! Ikke dumt tenkte jeg. Har imidlertid ikke fått prøvd da eieren av hovedkortet ville ha ny windows installasjon på en nyinnkjøpt SSD.

 

Kanskje analyseselskapet burde sjekket dette først! Dette tror jeg fort kan bli populært!

Endret av masterboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det eksistert en SSD på 2TB som klarte 100/100, og som kostet 2000, så hadde jeg heller kjøpt det, enn en HDD med samme spec til 1000,-. Det fint plass til 64 stk 32GB silisiumchipper fordelt på 4 PCB stappet inn i en 3,5" og koblet opp mot en kontroller. Det burde ikke være så vanskelig å få denne ned til 2000,- heller.

Lenke til kommentar

For oss entusiaster så er det jo klart vi er enig med Simen1 og andre. Vi vil ha separate SSD og snurredisker som i dag.

 

Men for folk som bare skal ha en PC, som ikkje bryr seg med hva slags disker som står i, enten det er en bærbar eller vanlig PC så er jo en hybriddisk genialt.

 

Eg tror det kommer til å selge i bøtter og spann i ferdigbygde merkePCer som Dell etc etc. Og i bærbare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan hende i bærbare PC-er med kun en HDD slot. I alle andre sammnehenger, nei takk !

Enig. Men så kan vel noen snurredisker og et par SSD's kanskje også kalles hybrid lagring siden forskjellige enheter benyttes.

Forøvrig vil jeg selv på 1-SATA maskiner velge SSD og heller en ekstern USB3.0 lagrings disk (evt. NAS) i tillegg. Jeg vil heller mangle enkelte data innimellom enn sirup hele tiden.

SSD er fremtiden, hybriddisker er og blir et kompromiss og en mellomløsning for de som trenger å kombinere god lagringskapasitet og god ytelse inntil prisene på SSD er lave nok til å erstatte tradisjonelle "spinnedisker".

Enig. Skjønt jeg tidligere så for meg at flash prisen skulle synke fortere enn hva den faktisk gjør.

Eneste grunnen til at SSD ikke skal være fremtiden er om prisene aldri kommer ned på et lavt nok nivå.

Der nådde du endelig kjernen av problemet. Det er lite som tyder på at SSD skal nærme seg prisen på HDD i overskuelig fremtid (3~5 år). Ergo kommer HDD og SSD til å leve side om side i mange år fremover.

Enig. Jeg har SSD som standard på alle maskiner jeg bygger, snurredisker kun inn i tillegg ved stort plassbehov (> 250Gb).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hybriddisker er også veldig mye kjedeligere på laptoper da man slipper ikke helt fraværet av harddisk-støy. Jeg tenkte ikke mye over det før jeg byttet til SSD på min laptop, men da merket jeg ganske stor forskjell på hvor mye roligere den ble. Med en hybrid vil du "bare" få bedre hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde det eksistert en SSD på 2TB som klarte 100/100, og som kostet 2000, så hadde jeg heller kjøpt det, enn en HDD med samme spec til 1000,-. Det fint plass til 64 stk 32GB silisiumchipper fordelt på 4 PCB stappet inn i en 3,5" og koblet opp mot en kontroller. Det burde ikke være så vanskelig å få denne ned til 2000,- heller.

Det er akkurat det som er problemet. For å si det enkelt: Silisiumbrikker er MYE dyrere å produsere enn plater med magnetisk belegg, uansett hvor trege man gjør silisiumbrikkene.

 

Fysisk plass er ikke et problem for SSDer. Det finnes SSDer i 2,5" format opptil 1 TB (så vidt jeg vet) og i 3,5" format opp til ganske mange TB. Problemet er at prisen er astronomisk og markedet mikroskopisk. Dermed hører man heller ikke så mye om de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...