Gå til innhold

Kommentar: Jeg, kjøpt og betalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant lesning!

 

Jeg har ofte tenkt på hvordan visse nettsider i det hele tatt eksisterer. Norge er et land med ca. 5 millioner innbyggere, og det norske språk gjør at norske nettsider begrenser seg til nettopp disse. Hvordan man kan få en nettside til å gå rundt, med ansatte, faste kostnader etc. går meg hus forbi. Jeg kan aldri se hvordan HW.no og lignende sider kan få nok inntekter fra annonser til å gå rundt med nåværende modell, så fremtiden ligger nok i å omstrukturere hele siden (ikke ment som kritikk, bare mine spådommer om fremtiden). Dette er noe alle aviser på nett sliter med, som også gjenspeiles som dårlig økonomi blant alle aviser i Norge (fysisk og på nett).

 

Trenden går mot sentralisering i store mediehus, hvor FvN er en av pionerene. Dinside.no er vel eid av Allers, og ItAvisen likeså. Disse har papiraviser som støtter opp, og de drar sikkert nok stordriftsfordeler til at driften er økonomisk forsvarlig. Kommer sikkert til å skje i større grad how HW.no, Tek.no, Amobil.no og de andre på et eller annet tidspunkt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenden går mot sentralisering i store mediehus, hvor FvN er en av pionerene. Dinside.no er vel eid av Allers, og ItAvisen likeså. Disse har papiraviser som støtter opp, og de drar sikkert nok stordriftsfordeler til at driften er økonomisk forsvarlig. Kommer sikkert til å skje i større grad how HW.no, Tek.no, Amobil.no og de andre på et eller annet tidspunkt :)

Mediehuset tek er eid 50/50 av Edda media og A-pressen.

Lenke til kommentar

Liker takhøyden og at slikt kommer på trykk.

 

Av egen erfaring må jeg si det har vært nok av tilfeller og diskusjoner opp gjennom årene hvor kommersielle interesser og våre forpliktelser som presseaktær ("samfunnskontrakten") har vært på kollisjonskurs. Heldigvis føler jeg at sistnevnte har seiret gang på gang i forumsammenheng. Ellers ville nok hverken jeg eller flere andre i teamet giddet å ta oss bryet (nesten alt forumarbeid gjøres på dugnad fra moderatorteamet - det sikrer i det minste en god internkontroll og er en sikkerhetsventil i så måte).

 

Presset på nett er stort. Spesielt når det også er konkurranse mot bloggere som selger sjela for annonsekroner, en betalt bryllupsreise og litt lipgloss (ja, jeg ser på dere rosabloggere) på den ene siden, og idealister som kun jobber motivert av lidenskap - gjerne fordi de har råd til det - på den andre siden.

 

Trenden er jo tydelig. Det er bloggene som vinner leserne, i USA har de for lengst gått forbi tradisjonell presse. Da får vi se hvordan mediehusene fra før nettets tid vil klare seg i lengden. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nok personlig vært en av mange her som stadig vekk syter og klager over manglende dybde i mange av testene , jeg hadde jo selvsagt foretrukket at noen av de viktige testene var gjort i mer dybde enn det som blir gjort og at i andre tilfeller så mangler man tester av en rekke produkter som på en måte gir forumet variasjon og sannsynligvis økte lesertall.

 

Jobben til en Journalist (dere er jo tross alt det når dere tester hardware og skriver om nyheter som dukker opp i denne verdenen) er ikke alltids lett og jeg har forståelse for at man mange ganger må tenke godt over hvor mye tid og ressurser man har tilgjengelig.

 

Det er mulig at man må prøve med litt nytenking og kanskje "streamline" deler av testene for at det skal ta mindre tid men samtidlig øke kvalitetsnivået , om det er vanskelig å feks å måle desibel støy i en test så kan man kanskje ha et referanseopptak som man brukeren selv kan sammenligne støynivået med det som er tatt opp av testproduktet på tilnærmet samme avstand.

 

Noen hurtigtester kan også være spennende der man får en kjapp video-overblikk over hva som er spennende med et gitt produkt (og sannsynligvis noen reklamekroner å hente via adds før eller under testen i bunnen).

Personlig har jeg tro på at hurtigtester bør være relativt kjappe og ikke være på så mange minutter.

 

Uansett det er bra å lese denne artikkelen da man får et langt bedre innsikt i hverdagen deres, så kudos!

Lenke til kommentar

Veldig fin artikkel, som også kanskje avslutter temaet angående hvorfor apple produkter scorer høyt i forhold til Windows produkter i deres tester.

 

De scorer høyere pga Windows Phone trenger Zune til å oppdatere, synce av innhold. Zune er negativt pga det er så "tungvindt" å bruke. Apple Trenger iTunes, like "tungvindt" å bruke denne også. Men Zune = minus hos Amobil/Mobilen.no. Vil bare si at iOS5 lot brukere synce eller oppdatere trådløst når den slapp ut.

 

Kan ikke se hvorfor Zune er mer tungvindt en iTunes, man plugger i mobilen, Zune ser da etter oppdateringer og gir deg valg om man skal oppdatere. iTunes funker på akkurat samme måte, den ser først ettter iTunes oppdatering, også alt annet. Man må da klikke på iDevice man har for så å se at det ligger en oppdatering der. Tungvindt? Like tungvindt spørr du meg. Men det har vel noe med at noen i journalister sverger mer til et merke og det kommer i påkosting av den andre. Derfor les aldri en review men 2 el 3. Utenlandske nettsider som tester alt av mobiler på markedet er mer serriøse. De trekker ikke ned for en programvare som er oblikatorisk for å oppdatere eller synce en mobil. Eier en Lumia 800, har en iPod som pensjonert og iTunes og Zune funker på samme måte. Så ja jeg blir forbanna når jeg ser at Amobil/Mobilen.no gir - for Zune og ikke nevner iTunes i iDevice tester.

 

 

Ellers syns jeg denne artikkelen var et fint lesestoff, men mye av dette som blir snakket om her vet en vel oppegående person som leser nettavis. Tek.no, ITavisen ITPro, og mange andre nettaviser lever av reklame og artikkel klikk, jo mer klikk, jo mer penger i kassa. Det jeg liker med Tek.no framfor ITavisen er mindre Apple snakk, mer fredlig og rolig her. ITavisen lever av snørrunger som rager så fort det popper opp en Apple artikkel, de skjønner ikke at man kan bare la være å lese. For de bidrar til at ITavisen nettopp skriver mer om Apple og mindre om annet. HW, Gamer og Amobil er noe jeg leser daglig, og kommer fortsatt til å gjøre dette. Alt er så mye triveligere her.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Bra artikkel, mange gode poenger. Jeg forstår begrunnelsen bak "skiftet" jeg har oppfattet hos hw.no, men jeg aksepterer det ikke. Det er synd at folk med genuin interesse for ett felt (herunder artikkelforfatter) skal lide under det sinnsvake "klikk" behovet vi har kommet til.

 

Kanskje det er på tide å drive litt rettspolitisk aktivitet for å få pressemidler til slike sider?

Endret av Judgement
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan vi stole på reklamefinansiert journalistikk, lurer Vegar Jansen

 

Kommentar: ? Jeg, kjøpt og betalt

Fin formulering gjennom hele artikkelen.

Likte meget godt defineringen av lokke og lure.

Der er to tråder i det siste som kanskje TS burde lese. Der kommer det frem endel synspunkter på HW sin tilnærming av oss leser og tilbakemeldingene Dere får.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1424007

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1421210

 

Kult nick. Samme som Ktulu til tallica. Er det fra samme Lovecraft bok?

Lenke til kommentar

Hva med finansiering direkte fra brukere i stedet for tredjepart, at en kan abonnere på nettverket, eks om en er pålogget diskusjon.no så slipper enn reklame. Vett ikke hvor mye dere får inn i reklameinntekter per person per mnd, men om et abonnement kostet noen kr mer i mnd en reklamefinansiering kunne en jo sett om det var interesse for å betale for bruk?

Lenke til kommentar

Hva med finansiering direkte fra brukere i stedet for tredjepart, at en kan abonnere på nettverket, eks om en er pålogget diskusjon.no så slipper enn reklame. Vett ikke hvor mye dere får inn i reklameinntekter per person per mnd, men om et abonnement kostet noen kr mer i mnd en reklamefinansiering kunne en jo sett om det var interesse for å betale for bruk?

 

Kunne absolutt tenkt meg å betale f.eks. 19-29 kr per måned for å abonnere på nettverket og forumet. Om dette fjernet reklame og ellers gav meg flere funksjoner/tjenester og ville bidra til å øke kvaliteten på siden.

 

Jeg har lest gjennom kommentaren, og forstår hvordan det henger sammen.

Men samtidig så synes jeg dere må bli bedre på enkelte punkt. En ting er å fakisk sette seg inn i en sak før man skriver den, slik at artikkelene ikke blir på nivå med itavisen sine copy/translate/paste artikler. Og jeg har ennå tilgode å se at dere tar til dere berettighet kritikk og faktisk feil mangler på artiklene.

Lenke til kommentar

reklamefinansiert nettjournalistikk fører til en fordumming av innehold og en "se og hør" holdning til nyhetsbildet hvor, som du sier, pengene styrer og man prioritere de dumme hordene over de mindretallige ekspertene.

 

dette kan være vel og bra om man kaller seg itavisen og man avlikevel skal ende lukt i helvete, men hardware.no synes jeg burde holde haken ett par hakk høyere enn som så.

 

savner tiden da det var dugnadsånden som styrte og folk virkelig la sjela si i produktet, men konstaterer at den tid nok desverre er forbi :(

 

edit: tyrksleif

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...