Gå til innhold

Anmeldelse: Bodycount (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er så inderlig enig med anmelder.

Kjørte ned demo'en av Bodycount på XBL. Og selv om jeg ikke helt hadde trua, så lot jeg meg overbevise av "spirituell oppfølger til Black" greiene, som er et av mine fav single-player FPS gjennom tidene.

30-40 minutter senere, etter tidenes mest uinspirerte spilløkt, så satte Bodycount rekord i rask sletting etter nedlasting for min del. Spillet virker generisk, grafisk utdatert, spillmekanisk dørgende kjedelig, og KI'en var, som nevnt, høyst på linje med krill.

 

Det verste av alt er igrunn at det i denne konsollgenerasjonen knapt lages skikkelig dårlige spill lengre, da det ligger altfor mye penger i produksjonskostnader til at en utgiver lefler med jungeltelegrafen (aka interwebz). Bodycount står i så måte som en milepæl, da det er det soleklart slappeste FPS jeg har spilt denne konsollgenerasjonen, og jeg har testet de fleste.

Dette spillet har INGEN realverdi, om det ikke skulle være at du aldri har spilt et FPS før, og at du finner dette i en tilbudskasse til under 50-lappen innen kort tid. Da vil iallefall samtlige FPS du tester i etterkant gi deg en voldsom WOW-faktor.

Lenke til kommentar

"Nær umiddelbar ammunisjon"? Er det snakk om utømmelig?

 

Anyway, siden dette spillet såvidt jeg har kunnet oppfatte ikke hadde skapt noen buzz blant verken journalister eller "folk flest" på forhånd, har jeg vel bare gått utifra at det ble middelmådig. Selv ting som blir såkalte "surprise hits" pleier det å være en god del snakk om på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Veldig bra innlegg, nerd-light. Kjempebra!

 

Jeg kjøpte det for $30 av en på jobben, 4 dager etter slippdato.

Hva tenkte de på når de gav ut dette spillet? Noe av det verste jeg har spill noensinne.

Jeg er overrasket at Gamer gir spillet en karakter, i det hele tatt.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Demoen innehar den tvilsomme æra å vere det som har opphalde seg kortast på HDD-en til 360-en, nokonsinnne.

 

Spørsmål til redaksjonen: Kven har fått den prestisjefylte oppgåva med å genierklære WH40k: Spess Mehreen? Det må jo vere festlegare enn å tvinge seg gjennom kampanjen i Bodycount.

Lenke til kommentar

Dette hørtes ikke bra ut, nei. Før jeg kikket på bildene og bildeteksten. Da så jeg at grafikken egentlig så 100% kurant ut, og jeg vet ikke engang hva tanken var bak bildetekstene som liksom skulle bygge opp under hvor jævlig dette spillet er. Syns det så helt greit ut, men forfatter har min forståelse for at det kan være vanskelig å forklare hvor mye man hater et spill ved siden av action-screenshots som i og for seg ser greie ut. :)

Endret av Couchfighter
Lenke til kommentar

Dette hørtes ikke bra ut, nei. Før jeg kikket på bildene og bildeteksten. Da så jeg at grafikken egentlig så 100% kurant ut, og jeg vet ikke engang hva tanken var bak bildetekstene som liksom skulle bygge opp under hvor jævlig dette spillet er. Syns det så helt greit ut, men forfatter har min forståelse for at det kan være vanskelig å forklare hvor mye man hater et spill ved siden av action-screenshots som i og for seg ser greie ut. :)

 

Bildetekstenes hensikt var ikke å underbygge hvor dårlig spillet er, det har jeg brødteksten til. De er kun ment å beskrive hva som skjer, og det er ikke alltid like lett å gjøre det med inspirasjon og glød. Skjermbildene er, som promobilder har en tendens til å være, rimelig misvisende. Spillet er langt ifra så pent.

Lenke til kommentar

Bodycount ser gammelt og utdatert ut i alle ledd: fra den slitsomme nittitallsmenyen

 

Dette hørtes jo konge ut. Savner de gode gamle nittitallsmenyene i forhold til dagens forferdelige konsollmenyer, men ser at spillet jo kun er til konsoll..... Slitsomme nittitallskonsollmenyer?

 

Spillet forsøker ikke å fortelle en historie. Vi finner riktignok en klisjéfylt og tåpelig greie som henger over den evinnelige skytingen, og forsøker å innbille oss at vi er en supersoldat som rydder opp i drittjobbene verdenssamfunnet ikke ønsker å ta på seg.

 

Høres ut som 99% av FPS-spill de siste 10 årene med andre ord.

 

Da er det heldigvis flott at vi får sjansen til å løse intrikate oppgaver, av slaget «trykk på X», «trykk på B» og «løp i en stund imens vi åpner døra».

 

En knapp mer enn Dragon Age 2, med andre ord. Det fikk jo 8.... :p

 

Spillet høres i bunn og grunn forferdelig ut, og karakteren virker fortjent, men jeg klarer ikke helt se forskjell på dette spillet og alle de FPS-spillene som får karakter 8-10 uke etter uke for å sett ting litt på spissen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet høres i bunn og grunn forferdelig ut, og karakteren virker fortjent, men jeg klarer ikke helt se forskjell på dette spillet og alle de FPS-spillene som får karakter 8-10 uke etter uke for å sett ting litt på spissen.

 

Veldig enig i det du sier! :)

 

Ta til eksempel Brink. Noe av det tristeste i år mener jeg. Forferdelig våpenfeeling. Lav framerate nesten hele tiden. Grafikken var OK, men ingenting man ikke bør forvente av en fps. AI som var forferdelig og en nettkode som gjorde livet surere en surt. Buggy trophies/achievements osv osv...

 

Det fikk 7....

 

Jeg sier ikke at Bodycount burde fått noe bedre karakter fordi det fortjener det, men det gjorde vel strengt tatt ikke Brink heller?

 

Trist at dere har så mye cred...:(

Lenke til kommentar

Må huske på at det ikke er Lasse som står for alle omtalene på Gamer. Selv om han har fortjent sin andel nakkeskudd (RDR), synes jeg han er atskillig flinkere enn gjennomsnittsanmelderen her til lands: den visjonsløse molboen. Det han skriver virker representativt for Gamers lesere, og hvis dere ikke liker det, er kanskje ikke Gamer siden for dere. Spillkritikk krever tross alt en kognitiv sonans med leserne dine.

 

Det største problemet med Gamer slik jeg ser det er at karakterskalaen deres er fullstendig villedende, selv om de lenge har påstått at de ønsker å bruke hele spekteret av den. Redaksjonen har ingen felles forståelse av hva spill er, og ender derfor opp med å benytte seg av nærmere femten forskjellige definisjoner på hva som kjennetegner et godt spill, selv om man opererer med samme begrunnelse. Selvfølgelig er ikke dette unikt for Gamer, men en side som Spill.no, der Jon Cato Lorentzen tar for seg de viktigste omtalene, viser seg langt mer konsekvent i hvordan vurderingen foregår. Den åpenbare løsningen er å utpeke en hovedanmelder som tar for seg alle stortitlene, og heller la de andre skribentene skrive feature-saker, men det kommer neppe til å skje.

Lenke til kommentar

Spillet høres i bunn og grunn forferdelig ut, og karakteren virker fortjent, men jeg klarer ikke helt se forskjell på dette spillet og alle de FPS-spillene som får karakter 8-10 uke etter uke for å sett ting litt på spissen.

 

Veldig enig i det du sier! :)

 

Ta til eksempel Brink. Noe av det tristeste i år mener jeg. Forferdelig våpenfeeling. Lav framerate nesten hele tiden. Grafikken var OK, men ingenting man ikke bør forvente av en fps. AI som var forferdelig og en nettkode som gjorde livet surere en surt. Buggy trophies/achievements osv osv...

 

Det fikk 7....

 

Jeg sier ikke at Bodycount burde fått noe bedre karakter fordi det fortjener det, men det gjorde vel strengt tatt ikke Brink heller?

 

Trist at dere har så mye cred...:(

 

Som feskinger er inne på bør ikke mine karakterer veies direkte opp mot andres karakterer - jeg kan kun snakke for meg selv, og de ulike skribentene har nødvendigvis ulike oppfatninger av hva et godt spill er.

 

Jeg anmeldte likevel både Brink og Bodycount, og kan forklare forskjellen på de to. Brink var enkelt og greit gøy, noe Bodycount er i ekstremt knappe øyeblikk. Klassesystemet fungerer utmerket, den måldrevne måten å spille på gjør at man alltid føler at man har en plass i den store sammenhengen og man har en rekke varierte triks å leke med. Spillet er dynamisk, dypt og fleksibelt, og jeg synes det hadde vært et ordentlig godt spill om innpakningen og rammeverket var mer tiltalende.

 

Jeg slet aldri med våpenfølelsen eller frameraten i Brink. Den kunstige intelligensen var så om så, men jeg opptatt aldri botene som noe mer enn en bonus om det allerede var få spillere. At spillet hadde en del feil er uomtvistelig, men de påvirket sjelden spillopplevelsen min. I Bodycount følte jeg at spillet stadig spente bein på meg.

 

radiohodet: Jeg har ikke noe imot dumme elementer om spillet er gøy. Alle spill bør bedømmes på egne premisser. Jeg synes historien i spill jevnt over er uinteressant og dårlig. Det jeg reagerer på med Bodycount er at utviklerne omtrent virker pinlig berørte av sitt forsøk på å fortelle en. Den stikkes enkelt og greit unna, og ikke på det sedvanlige "ja du vet at vi må ha en, bear with us"-måten.

 

Som nevnt i starten av innlegget bør mine anmeldelser kun settes direkte opp mot det jeg har skrevet. Jeg har slettes ingen tendens til å belønne skytespill med de tre toppkarakterene, selv om det har hendt.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...