Gå til innhold

Anbefaling: På jakt etter en ny bærbar PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis fordi 4820T har en Core i3 350M med 35W TDP, mens 4810TG har en SU7300 med 10W TDP (pluss en ATI HD 4330 som har 7-13W). For disse maskinene er det eneste formålet: nok kraft til at ting flest skal gå kjapt, ellers batteri, batteri, batteri. :) Godkjenner faktisk disse anbefalingene helt ut. Jeg personlig hadde aldri i livet valgt verken en skrivebordsersatter eller Nett-PC, fordi de har begge alvorlige svakheter, men skal medgi at de også har en spesifikk styrke for de som enten trenger maks kraft i en bærbar (offshore folk f. eks.) og de som ikke klarer å løfte 1,5 kg eller vil ha noe som ikke vekker så mye oppsikt, hehe.

Lenke til kommentar

dumt at det ikke er noe fra AMD, har kommet mange nye bærbare med gode og nye Athlon II prosessorer som også har Radeon HD 4200 eller raskere

 

som denne MSIen som har AThlon II M320 som yter like godt som alle andre cpuer i prisklassen og har alt av tilegg som ExpressCard, eSATA, HDMI ;)

http://www.prisjakt....ct.php?p=600414

 

flere nye or raske amd fra 4000 kr og oppover her

http://www.prisjakt....kt_pris_inkmoms

 

og ja amd har også Vision ute, som gjør at vis du ser på en Vision Ultimate maskin får du minimum et sikkelig skjermkort men med bare Vision får du minimum HD 3200, Neo cpu osv ;)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg ny bærbar PC i nærmeste framtid og i den forbindelse trenger jeg litt råd fra noen som er mer bevandret i dataverden enn meg.

 

Det jeg ønsker er at pcen, sammen med en projektor,etterhvert kan eliminere mitt behov for en TV.

Jeg ser derfor for meg at den trenger en dugelig blu-ray-spiller, og en hdmi-utgang.

 

Jeg kommer også til å gjøre en del databehandling, så brukbart med datakraft hadde vært kjekt.

 

Videre ønsker jeg at den tåler en del av de nyere spillene, men dette er ikke et absolutt krav.

 

Hva angår pris så er jo selvsagt billigst best, men la oss ta utgangspunkt i 8000 og si at vi både kan bevege oss noen 1000lapper opp, men aller helst en lapp eller to ned.

 

Noen som tror dere vet hvilken PC jeg trenger?

 

EDIT: Vekt og batterilevetid er ikke noe jeg er villig til å betale mye penger for.

Ikke størrelsen på harddisken heller da jeg har et par store eksterne.

Endret av Knugge
Lenke til kommentar

AnandTech har også nylig skrevet en lignende anbefaling (14 tommer eller mer), oppdelt i kategorier. Man kan jo se her og sammenligne med hardware.no sin. Merk at AnandTech kun anbefaler maskiner de selv har testet, enten de har publisert testene eller ikke, så noen maskiner kan selvfølgelig mangle.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Rart at alle bedriftsmodeller er utelatt. Har man først brukt en laptop fra bedriftsklassen vil man ikke tilbake til forbruker-PCer. Ja, de er dyrere, men så varer de da også lenger og er solide. Serviceordningene er også en god del bedre (ja, jeg kjenner forbrukerkjøpsloven, men disse ordningene går et godt stykke utover det loven gir rett til).

 

Skrevet på en HP Elitebook 8530p fra jobben som jeg fikk med Ubuntu 9.10 preinstallert, nå med Ubuntu 10.04.

Lenke til kommentar

er macbook pro 2,4GH til 5800,- verdt pengene? skal på studiespesialisering til høsten og lurte litt på hva jeg skal velge av pc og mac tilbud... pc tilbudene var ræva da...

Brukt? Tror ikke du får kjøpt en ny MacBook Pro til den prisen. Men uansett, jeg mener at en MacBook Pro er verdt pengene. Herlige maskiner, med gjennomtenkte detaljer, gode bruksegenskaper og et suverent OS. Har lang erfaring med både Windows PCer og Mac til profesjonell bruk (bruker for tiden Mac Pro på jobb), og når jeg om ikke lenge skal bruke mine egne penger for å utvide min personlige maskinpark blir det selvsagt en ny MacBook Pro av den litt større sorten. Verdt hver krone. ;)

Lenke til kommentar

Ingen laptop har bedre batterikapasitet enn Mac. Nevnes selvsagt ikke er i gården.

 

Joda, finnes laptoper med bedre batterikapasitet, men i likhet med Mac koster de en del.

Så vidt jeg vet er det ingen som slår denne: http://h10010.www1.h...10-4074346.html

 

Den er oppgitt til 16 timer :tease:

Nei vet du hva, at en bærbar med en helt vanlig CULV prosessor og et 6-cellers batteri skal kunne klare det dobbelte av alle andre maskiner med de samme spesifikasjonene, tviler jeg sterkt på. Det er isåfall HP som jukser i markedsføringa si. Kanskje ved å koble ut alt bortsett fra det som trengs for at den skal kategoriseres som en "maskin", og så la den stå og dimme i 16 timer?

Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre dette til nok en apple-diskusjon, men Apple lyver om batterilevetid slik som alle andre, og er ikke så god på batteri som de skal ha det til.

 

http://www.cultofmac...our-hours/39634

 

edit: MBP har 5500mAh slik som alle andre laptoper med 6 celler.

1. Når Apple oppgir sin batteritid for f.eks 13" MBP så står det "opp til 10 timer med trådløs produktivitet". Det betyr ikke 10 timer uansett belastning og skjermlysstyrke, eller uansett hva som er påslått/brukes i maskinen.

Forutsetningene er følgende: "Testene ble utført av Apple i mars 2010 med 13-tommers MacBook Pro-førproduksjonsenheter med Intel Core 2 Duo-baserte prosessorer på 2,66 GHz. Batteribrukstiden avhenger av konfigurasjon og bruk. Hvis du vil ha mer informasjon, leser du www.apple.com/no/batteries. Den trådløse produktivitetstesten måler batteribrukstiden ved å surfe trådløst på forskjellige websteder og ved å redigere tekst i et tekstdokument når lysstyrken er satt til 50 %."

Apple er faktisk temmelig spesifikke, åpne og ærlige mht batteritid og forutsetninger, i motsetning til de fleste andre produsenter der du må lete for å finne slike tall og der forutsetningene oftest er mildt sagt uklare.

Om Apples utsagn holder mål er lett å etterprøve, og det har Anandtech gjort. Her er resultatene for fjorårets 15" MBP, der Apple oppga opptil 7 timer med trådløs produktivitet:

"Either way, Apple's 7 hour claim is well within reason. For light workloads, even on WiFi, you can easily expect 6.5 - 8 hours out of the new 15-inch MBP."

http://www.anandtech.com/show/2783/apple-s-2009-macbook-pro-battery-life-to-die-for/4

 

2. 6-cellers batteri kan ha 4300 mAh, 5200 mAh, 6000 mAh og alle mulige verdier imellom.

 

3. MacBook Pro leveres i 13, 15 og 17"-utgaver, og disse har ulik batterikapasitet og heller ikke samme antall battericeller.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Ingen laptop har bedre batterikapasitet enn Mac. Nevnes selvsagt ikke er i gården.

Nei, mac er den eneste pcen i verden som klarer 7 timer på batteri :roll:

Pris er heller ingen faktor. :roll:

 

Selv har jeg en laptop som man kan trekke ut mellom 10 og 11 timer fra, til under prisen av en macbook. Den har tilsvarende ytelse til macbook fra samme år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...