Gå til innhold

Anbefaling: På jakt etter en ny bærbar PC?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle dog gjerne se at thinkpad oppdaterte seg. Jeg har alltid vært en stor fan av den sorte design-filosofien, vi er det vi er, og kommer alltid til å være.

 

Men etter at lenovo har tatt over har de endret mye, og min personlige mening er at de har blitt styggere, om enn moderniserte over tid. De gamle thinkpadene (opp til T42 eller R50) har en helt annen klasse over seg når det kommer til å se ut som tanks.

Jeg synes de har endret så mye nå at de like gjerne kan prøve noe nytt, edge er et skritt i riktig retning. Om de bare kunne hatt bedre batteritid og kvalitet på den.

Og med alle mine argumenter mot mac her, så må jeg likevel si, det er ikke umulig at min neste pc blir en macbook pro om jeg får råd. Det er ufattelig fine maskiner. De har mange svakheter, jeg har ingen problemer med å se dem, men de har også mange fordeler. Spesielt det at de er de eneste som faktisk bruker ips-baserte skjermer i sine laptoper, de er tynne, lette, gjenomførte, og jeg kan nok fint ofre noen oppgraderinger nettopp for det.

 

Spesielt skjermen er helt utrolig på nyeste mb pro (15" non glossy hi-res)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

HD-galskapen har ødelagt laptopmarkedet for meg :(

 

Tidligere har jeg hatt to Pentium 3 mobile-laptoper, på 15 tommer, med henholdsvis 1400x1050 (hp omnibook 6100) og 1600x1200 (!) på en eller annen Dell-maskin.

 

Nå må man tydeligvis opp i 17", eller over 15000 kroner for å få en OK skjerm.

 

/&%( ta widescreen og HD.

 

768 pixler i høyden er ikke bra på ting større enn netbooken min!

 

Dette irriterer meg også noe grenseløst. I mine øyne er det tre ting som er superviktige for at det skal være en god laptop:

 

* skjerm (lett å lese, god innsynsvinkel, bra skjarphet ++, riktig oppløsning. 768px i høyden er uansett hvordan man vrir og vender på det FEIL oppløsning!)

* tastatur - MÅ være godt å skrive på

* touchpad/styrespak - Må selvsagt være presis og god

 

I dag så er det de færreste maskiner som er gode på disse tingene. Ikke engang dyrere business-modeller. Dette er grensesnittene mellom brukeren og maskin, og i mine øyne en kritisk suksessfaktor for å lage en laptop man kan jobbe på i mange timer i strekk. Litt merkelig at grensesnittet mot brukeren blir så lite vektlagt hos produsenter flest. Det skyldes sannsynligvis alle brukere som ser mer på HDD-størrelse enn på at maskinen skal brukes.

 

Jeg er så smått på utikk etter en ny maskin, er det noen som kan anbefale noe som matcher denne spec'en?

 

* ca. 14"

* ca. 2,5kg

* 1600x1200 oppløsning (minimum)

* lyssterk skjerm med god innsynsvinkel

* godt tastatur. (IBM/Lenovo pleier å ha gode tastatur. HP har også hatt det på sine "profesjonelle" modeller)

* God styreplate/pinne. (IBM/Lenovo har ALLTID vært gode på dette. HP har vært greie nok, men dårlige på "styrepinnen".)

* 8GB RAM

* mulighet for i7 Quad

* helst bra batterikapasitet, evt. mulighet for ekstrabatteri / ekstra stort batteri

 

Pris: ikke så viktig som alt det andre. Billigere er bedre, men pris er lavere på lista enn de andre kravene.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

 

1005PR ser lovende ut, men blir tekst alt for lite til å lese med så god oppløsning på en 10" ?

 

Peiling på når den kommer til Norge?

 

 

Jeg har sendt mail til 5-6 nettbutikker i Norge men ingen av dem har mulighet til å ta den inn. Å finne mail til noe norsk ASUS support ga jeg opp. Uansett ser det ikke veldig lyst ut.

 

Men ser den er backordered på flere nettbutikker i USA nå, antakeligvis på grunn av Broadcom-greia. Så kanskje den blir mer utbredt når ASUS sender ut de nye maskinene slik at man kan kjøpe via eBay eller lignende. Å ikke ha reklamasjonsrett på en maskin til 3000-4000 er ikke helt krise når det ikke finnes andre alternativer med 1366x768.

Lenke til kommentar

GKSaue: Skru på DPI instillingene da?

Ja det er jo forsåvidt en mulighet :)

 

 

Venin:

Broadcom-greia?

Jeg skal ut på reise fra 11. september, så spørs vel om jeg kan få denne i hus innen den tid da.. Skal derimot først en 2-3 uker i Spania hvor jeg kan klare meg uten og så til USA. Om det vil være mulighet for å plukke den opp i USA i månedsskiftet september/oktober så er jo det et alternativ :)

Ja 1366 x 768 på en 10" er veldig forlokkende..

 

Så en Acer med 1280 x 720 også her en dag (ble stopt på gata av en selger fra nettop24). Han påstod at skjermen hadde full hd, så da måtte jeg jo selfølgelig stoppe opp og vise ham at han tok feil :p

Lenke til kommentar

Det JEG søker er:

 


  1.  
  2. -Bærbar PC med min. like gode spesifikasjoner som HP Pavillion dv5 (som jeg har idag).
  3. -Touch-skjerm
  4. -Skjermen kan "vries" og "legges ned" (slik at blir slags tablet-pc)
  5. -15-17 tommer skjerm (14 tommer kan evt. vurderes)
  6. -Helst ikke vekt over 2 kg
  7. -Pent design, f.eks slik som Toughbook CF-C1 eller Sony Vaio eller HP tm2. Liker generelt sorte eller fargede/mønstrete pc'er (ikke sølv/grå). Enten sylslanke eller med litt runde former.
  8. -Integrert webcam
  9. -Helst behagelig tastatur, personlig mener jeg ingen slår HP på det området
  10. -Helst integrert fingeravtrykksleser
  11. -Helst CD/DVD integrert
  12. -Jo lenger batterilevetid jo bedre selvfølgelig men litt underordnet (5-6 timer holder vil være superbra)
  13. -Mulighet for hurtigstart av pc for kun surfing internett er selvfølgelig også bra

 

Foreløpig har jeg kun funnet en Dell-bærbar som har større enn 14 tommer touch-skjerm (17 og 19 tommer), men denne har ikke vridbar skjerm. All den tid jeg kommer til å bruke touch-funksjonene mye, vil nok 15 tommer (som jeg har idag) være minste brukbare, kanskje jeg til og med bør ha 16 tommer eller 17 tommer.

 

PC'n skal primært kun brukes til kontorarbeid/kontorprogrammer, nytteprogrammer, fritidsprogrammer (f.eks interaktive språkkurs) og surfing. Men jeg kommer til å bruke den mye (nærmest alle våkne timer i døgnet), og med mange programmer og vinduer oppe hele tiden. Dagens pc er kun ett år gammel men allerede "sliten" så jeg kan ikke ha dårligere spesifikasjoner enn den har. Uansett er jeg litt gadget-freak så forundrer meg ikke om jeg uansett har lyst på ny pc om to år... ergo egentlig ikke noe poeng å bruke mye ekstra penger på en ekstra robust pc. Selv om Panasonic Toughbook CF-C1 er så stilig at hadde den hatt større skjerm så hadde jeg nok vurdert å kjøpe den...

 

Jeg har dog på følelsen at jeg ber om det umulige her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...