Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Aquatuning er helt kurant. Relativt billig og rask frakt, fra UPS med levering inkludert. 

Til tider er oversettelsen av nettsiden litt uggen, gebrokken og rar - men man finner fram etterhvert. De krever et visst minimumsbeløp. 500-ish før frakt og moms, tror jeg det var? Får fin og grei oversikt rett før man betaler, ingen overraskelser.

 

Bestilte diverse forrige torsdag, og i dag ble pakken forsøkt levert. Det eneste jeg "trenger" er minnekjølerne, måtte slenge på litt annet for å nå mimimusbeløpet.

 

 

Quantity

 

Item

Value

1x

 

Enzotech RAM-Kühler BMR-C1-LE High Profile - passive black
Item-ID.: 1011286

215,25 NOK

1x

 

Aquacomputer Double Protect Ultra can 5000ml
Item-ID.: 30263

272,00 NOK

1x

 

Aquacomputer plug 3pol. for relay output (for aquaero 5 and 6)
Item-ID.: 70179

10,38 NOK

1x

 

Aquacomputer AC Multi-Tool
Item-ID.: 32005

31,38 NOK

1x

 

Customs fee Norway
Item-ID.: 96051

102 NOK

Order ID:

631,01 NOK

Delivery costs:

72,17 NOK

Total:

703,18 NOK

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid tror dere en pumpe bør/burde vare?

 

Min har nå gått non-stop siden jeg bygde maskinen, på max rpm 24/7.

https://www.techbay.no/product.html/laing-ddc-vannpumpe-ddc-1t-plus-pwm?category_id=75

 

Har den, tror ikke jeg har noensinne slått av maskinen siden jeg bygde. (med mindre man OCer)

 

Noe sier meg at jeg bør se på noe nytt snart, hva synes dere? hva er average levetid?

Lenke til kommentar

Den er vel oppgitt til å ha en MTBF på 50 000 timer, og en forventet levetid på 5 år - men ikke se deg blind på det. For en enkelt pumpe så er det flaks/uflaks som rår, og en gjennomsnittsverdi har liten verdi. Kan jo ikke si hvor mye variasjon det er i hvor lenge den varer, bare med et gjennomsnittstall.

 

Jeg ville beholdt pumpen om den fremdeles yter godt nok i ditt system. Men jeg ville ikke stolt på flaks/uflaks - jeg ville investert i en Aquacomputer Vision, flowsensor og alarmkabel som kutter strømmen dersom pumpen stopper. Det er mye billigere enn eventuelle skader som kan oppstå om en cpu-blokk kjører seg varm og koker over og blir utett bare fordi pumpen stoppet. (Been there, done that.)

 

I tillegg til at du kan være trygg på at du unngår skader når pumpen dauer, så er jo Vision også en pen gadget.  :love:

Lenke til kommentar

Den er vel oppgitt til å ha en MTBF på 50 000 timer, og en forventet levetid på 5 år - men ikke se deg blind på det. For en enkelt pumpe så er det flaks/uflaks som rår, og en gjennomsnittsverdi har liten verdi. Kan jo ikke si hvor mye variasjon det er i hvor lenge den varer, bare med et gjennomsnittstall.

 

Jeg ville beholdt pumpen om den fremdeles yter godt nok i ditt system. Men jeg ville ikke stolt på flaks/uflaks - jeg ville investert i en Aquacomputer Vision, flowsensor og alarmkabel som kutter strømmen dersom pumpen stopper. Det er mye billigere enn eventuelle skader som kan oppstå om en cpu-blokk kjører seg varm og koker over og blir utett bare fordi pumpen stoppet. (Been there, done that.)

 

I tillegg til at du kan være trygg på at du unngår skader når pumpen dauer, så er jo Vision også en pen gadget.  :love:

Billigere og lettere:

Skaffe seg en full copper vannblokk. Kan anbefales. Taklet fint at vannstrøm kuttes. Funker enda bedre om man har en høy OC som gjør maskinen ustabil ved 90+ grader. :p

 

Selv om flowmeter og div er veldig fint til andre analyser og feilsøking.

 

Kam du linke til noe sted å kjøpe dette? Har en laing d5 basert pumpe som har gått nesten kontinuerlig i 4-5 år nå. 

 
 

Her har du det meste du kan ønske deg i Norge: https://www.techbay.no/category.html/maling-og-overvakning

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det vil variere etter hvor høy kjøleytelse du ønsker, og hvor mye du er villig til å investere. 

 

Førstnevnte med to looper har sine fordeler/ulemper:

+ Kan skalere opp kjøleytelsen med flere peltierelementer

 

 

+ Trenger ikke gjøre noen modifikasjoner til CPU-kjøleren, som f.eks lengre skruer, en plate for å fordele "kulden". 

- Selv om den kan bli kvitt mer varme under langvarig tung last, så kan det ikke bli like kaldt uten å bruke MYE tid på isolasjon for å forhindre kondens og "kuldetap". 

- Koster mer, og du vil måtte ha flere peltierelementer for å ta hensyn til at mer lekker til omgivelsene via slanger, blokker osv... 

 

Sistnevnte med peltier rett på CPU, som jeg tenkte i hovedsak denne gang:

+ Raskere og rimeligere

+ Kan nå lavere temp om det ikke er FOR ekstrem OC

+ Lett å isolere for å senke temperaturen ytterligere (om det er tilgjengelig nok kjøleytelse)

- Begrenset plass rundt sokkelen

- Trenger noen tilpasninger for å få satt den i sandwich mellom CPU-blokka og CPU. 

- Ved veldig høy last (300W +) over tid, så vil nok peltierelementet slite med å gi vesentlig bedre temps.

 

Mer spesifikt så har jeg funnet ut at de to beste peltierelementene er følgende:

62mm, 700W, Qmax 400W (Qmax er antall watt varme den kan flytte) 

Ved å se på grafen så kan den kontinuerlig ved ca. 12V holde en CPU som belastes med 200W 15 grader under vanntemp. Ved denne lasten så vil peltier-elementet trekke 156W, som kommer i tillegg. Veldig moderat med andre ord. :) Ps: Husk at CPUen ofte ikke trekker så ekstremt mye i gaming og slikt. Har man en ekstra PSU med høyere spenning så kan man nå langt høyere dog. 

 

50mm, 535W, Qmax 331W

Den er noe mindre, noe som gjør ting mer praktisk, og er samtidig mer effektiv enn den overnevnte. Nedsiden er at den ikke er særlig egnet for å bli drevet av 12V. Du kan selvsagt drive den fra 12V, med da fjerner den bare 130W @15 grader lavere enn vanntemp. Men da trekker den ynkelige 72W. Ideelt om du har en strømsvak CPU. Slenger du inn en 16-17V PSU derimot, så kan den brukes på alle slags CPUer og OC. 

 

Personlig så har jeg 4stk av den på 50mm oppå CPUen. Men har også en backup 62mm.

Ok. Jeg har til å begynne med tenkt å prøve å kjøle en i3 og ganske enkelt plassere en luftkjøler oppå/Corsair H100. TDP er vel ca 55W. Har både en Ivy Bridge og Sandy Bridge CPU tilgjengelig til å leke meg med. Derfor er de jeg har bestilt noen relativt billige. 

 

Hva mener du med en plate for fordele "kulden"? Blir ikke kulden fordelt relativt jevnt av seg selv? Eller fordi elementet er større en CPU overflaten? 

 

Du kan stable disse oppå hverandre for bedre kjøling? 

 

Hvordan bør jeg løse det med tanke på lengre skruer? Så enkelt som å kjøpe noen M3 skruer på jernia eller liknende som er litt lengre? 

 

Skulle det være en suksess for meg så blir det nok at jeg kjøler ned i5 som er overklokket i hovedpcen. 

Lenke til kommentar

 

Det vil variere etter hvor høy kjøleytelse du ønsker, og hvor mye du er villig til å investere. 

 

Førstnevnte med to looper har sine fordeler/ulemper:

+ Kan skalere opp kjøleytelsen med flere peltierelementer

 

 

+ Trenger ikke gjøre noen modifikasjoner til CPU-kjøleren, som f.eks lengre skruer, en plate for å fordele "kulden". 

- Selv om den kan bli kvitt mer varme under langvarig tung last, så kan det ikke bli like kaldt uten å bruke MYE tid på isolasjon for å forhindre kondens og "kuldetap". 

- Koster mer, og du vil måtte ha flere peltierelementer for å ta hensyn til at mer lekker til omgivelsene via slanger, blokker osv... 

 

Sistnevnte med peltier rett på CPU, som jeg tenkte i hovedsak denne gang:

+ Raskere og rimeligere

+ Kan nå lavere temp om det ikke er FOR ekstrem OC

+ Lett å isolere for å senke temperaturen ytterligere (om det er tilgjengelig nok kjøleytelse)

- Begrenset plass rundt sokkelen

- Trenger noen tilpasninger for å få satt den i sandwich mellom CPU-blokka og CPU. 

- Ved veldig høy last (300W +) over tid, så vil nok peltierelementet slite med å gi vesentlig bedre temps.

 

Mer spesifikt så har jeg funnet ut at de to beste peltierelementene er følgende:

62mm, 700W, Qmax 400W (Qmax er antall watt varme den kan flytte) 

Ved å se på grafen så kan den kontinuerlig ved ca. 12V holde en CPU som belastes med 200W 15 grader under vanntemp. Ved denne lasten så vil peltier-elementet trekke 156W, som kommer i tillegg. Veldig moderat med andre ord. :) Ps: Husk at CPUen ofte ikke trekker så ekstremt mye i gaming og slikt. Har man en ekstra PSU med høyere spenning så kan man nå langt høyere dog. 

 

50mm, 535W, Qmax 331W

Den er noe mindre, noe som gjør ting mer praktisk, og er samtidig mer effektiv enn den overnevnte. Nedsiden er at den ikke er særlig egnet for å bli drevet av 12V. Du kan selvsagt drive den fra 12V, med da fjerner den bare 130W @15 grader lavere enn vanntemp. Men da trekker den ynkelige 72W. Ideelt om du har en strømsvak CPU. Slenger du inn en 16-17V PSU derimot, så kan den brukes på alle slags CPUer og OC. 

 

Personlig så har jeg 4stk av den på 50mm oppå CPUen. Men har også en backup 62mm.

Ok. Jeg har til å begynne med tenkt å prøve å kjøle en i3 og ganske enkelt plassere en luftkjøler oppå/Corsair H100. TDP er vel ca 55W. Har både en Ivy Bridge og Sandy Bridge CPU tilgjengelig til å leke meg med. Derfor er de jeg har bestilt noen relativt billige. 

Den på 100W fant jeg ikke noen grafer som sier noe om hvordan kjøleeffekt den har. Kun at den maks tåler 12V, og da legger seg på ca. 100W strømforbruk. 

 

Men med en sånn ganske typisk effektivitet så er nok kjøleeffekten (QC) på noe rundt 65W. Så om du belaster CPUen med 65W så vil den akkurat klare å flytte varmen like raskt som om det ikke var noen peltier-element der. Bare at du nå belaster kjøleren på toppen med 165W, kontra 65W uten peltier. 

Men om CPUen utvikler nærmere 40W i praksis, så kan du nok kanskje få ned tempen en 10-15 grader. Så fremt du har tatt høyde for at CPU-kjøleren nå mottar 140W kontra 40W. Selv om du nå altså har mer enn tredoblet strømforbruket og varmen kjøleren må fjerne for å vinne 10-15 grader på en CPU du nok ikke kan OC. 

 

Kan egentlig ikke anbefale å kjøpe peltierelementer på ebay. Det er mye rart der, men du finner også noe standard kina-vare. 

Dog, nesten gratis. Selv om det kanskje virker litt mot sin hensikt å kjøpe så billig at du egentlig bare putter varmovner mellom CPU og kjøler. :p

 

Den andre du fant, på "230W", TEC1-12715. Er nok helt passe for en liten OC på en i3 og i5. Selv om du fortsatt vil få vesentlig forbedret effektivitet om man gikk for en del dyrere saker. :) Men obs: Om du kjører det rett fra PSU, så har du ingen mulighet å styre effekten, og bare pass på at det ikke blir FOR bra idle (kondens). 

 

 

Hvordan bør jeg løse det med tanke på lengre skruer? Så enkelt som å kjøpe noen M3 skruer på jernia eller liknende som er litt lengre? 

 

Skulle det være en suksess for meg så blir det nok at jeg kjøler ned i5 som er overklokket i hovedpcen. 

Tja, så lenge CPU-kjøleren ikke benytter noe spesiell festeanordning, så ville jeg nok gjort det (om det nå altså er M3) På min X99 så synes jeg det er mer M4. Har laget egen bakplate, så litt usikker. 

 

 

Hva mener du med en plate for fordele "kulden"? Blir ikke kulden fordelt relativt jevnt av seg selv? Eller fordi elementet er større en CPU overflaten? 

 

Du kan stable disse oppå hverandre for bedre kjøling? 

Et teoretisk og perfekt peltier-element vil ikke lede varme overhode når det er av, og uendelig når den er på. Men på grunn av denne spesielle dualiteten, så er altså ikke overflaten til en peltier av kobber eller noe materiale som leder varme godt. Og om CPUen sin IHS kun dekker 50 % av arealet til peltierelementene, så vil du bare utnytte 50 % av elementet. Du trenger da et lite stykke kobber eller aluminium av ymse slag. 

 

Men sett bort fra det rent ytelsemssige, så trenger den også støtte, da den keramiske overflaten vil brekke som knekkebrød om du forsøkte å skru fast CPU-kjøleren oppå. Derav er en plate o kobber/alu svært viktig om CPUen ikke er stor nok. En stor sokkel 2011 CPU er litt over 40mm, så alt over dette trenger en slik støtte. Det vil også hjelpe kraftig på kjøleytelsen. 

 

Personlig så finner jeg bare noe i roteskuffen som jeg sager til. Trenger ikke være pent. 

Samme "problem" er på andre siden av peltier elementet. Den varme siden. Om man har en liten CPU-kjøler, eller en med en liten base, så trenger du også noe som sprer varmen fra hele peltier elementet til CPU-kjøleren. Her er problemet at peltier-elementet kan brenne opp om deler av det ikke får kjøling. 

Lenke til kommentar

Den på 100W fant jeg ikke noen grafer som sier noe om hvordan kjøleeffekt den har. Kun at den maks tåler 12V, og da legger seg på ca. 100W strømforbruk. 

 

 

 

Men med en sånn ganske typisk effektivitet så er nok kjøleeffekten (QC) på noe rundt 65W. Så om du belaster CPUen med 65W så vil den akkurat klare å flytte varmen like raskt som om det ikke var noen peltier-element der. Bare at du nå belaster kjøleren på toppen med 165W, kontra 65W uten peltier. 

Men om CPUen utvikler nærmere 40W i praksis, så kan du nok kanskje få ned tempen en 10-15 grader. Så fremt du har tatt høyde for at CPU-kjøleren nå mottar 140W kontra 40W. Selv om du nå altså har mer enn tredoblet strømforbruket og varmen kjøleren må fjerne for å vinne 10-15 grader på en CPU du nok ikke kan OC. 

 

Kan egentlig ikke anbefale å kjøpe peltierelementer på ebay. Det er mye rart der, men du finner også noe standard kina-vare. 

Dog, nesten gratis. Selv om det kanskje virker litt mot sin hensikt å kjøpe så billig at du egentlig bare putter varmovner mellom CPU og kjøler. :p

 

Den andre du fant, på "230W", TEC1-12715. Er nok helt passe for en liten OC på en i3 og i5. Selv om du fortsatt vil få vesentlig forbedret effektivitet om man gikk for en del dyrere saker. :) Men obs: Om du kjører det rett fra PSU, så har du ingen mulighet å styre effekten, og bare pass på at det ikke blir FOR bra idle (kondens). 

 

 

Hvordan bør jeg løse det med tanke på lengre skruer? Så enkelt som å kjøpe noen M3 skruer på jernia eller liknende som er litt lengre? 

 

Skulle det være en suksess for meg så blir det nok at jeg kjøler ned i5 som er overklokket i hovedpcen. 

Tja, så lenge CPU-kjøleren ikke benytter noe spesiell festeanordning, så ville jeg nok gjort det (om det nå altså er M3) På min X99 så synes jeg det er mer M4. Har laget egen bakplate, så litt usikker. 

 

 

Hva mener du med en plate for fordele "kulden"? Blir ikke kulden fordelt relativt jevnt av seg selv? Eller fordi elementet er større en CPU overflaten? 

 

Du kan stable disse oppå hverandre for bedre kjøling? 

Et teoretisk og perfekt peltier-element vil ikke lede varme overhode når det er av, og uendelig når den er på. Men på grunn av denne spesielle dualiteten, så er altså ikke overflaten til en peltier av kobber eller noe materiale som leder varme godt. Og om CPUen sin IHS kun dekker 50 % av arealet til peltierelementene, så vil du bare utnytte 50 % av elementet. Du trenger da et lite stykke kobber eller aluminium av ymse slag. 

 

Men sett bort fra det rent ytelsemssige, så trenger den også støtte, da den keramiske overflaten vil brekke som knekkebrød om du forsøkte å skru fast CPU-kjøleren oppå. Derav er en plate o kobber/alu svært viktig om CPUen ikke er stor nok. En stor sokkel 2011 CPU er litt over 40mm, så alt over dette trenger en slik støtte. Det vil også hjelpe kraftig på kjøleytelsen. 

 

Personlig så finner jeg bare noe i roteskuffen som jeg sager til. Trenger ikke være pent. 

Samme "problem" er på andre siden av peltier elementet. Den varme siden. Om man har en liten CPU-kjøler, eller en med en liten base, så trenger du også noe som sprer varmen fra hele peltier elementet til CPU-kjøleren. Her er problemet at peltier-elementet kan brenne opp om deler av det ikke får kjøling. 

 

Den på 12V var nesten bare fordi den var så billig. :p

 

Hvor tykk bør en kobberplate være? Eller er dette mindre viktig? Finner litt forskjellig her og der. Jeg tenkte at rundt 1mm tykk er kanskje greit. Da har den noe styrke i hvert fall. Jeg har ikke en roteskuff med slikt fra andre prosjekter. =/ 

 

Hvor kan man få kjøpt strømforsyninger med høyere spenning en 12V? 

 

Har spurt om det før, men isolere rundt CPU socket. Jeg har noe som vil funke bak. Blir bare mer kronglete på framsiden. Noe du kan anbefale? 

Lenke til kommentar

 

....

Den på 12V var nesten bare fordi den var så billig. :p

 

Hvor tykk bør en kobberplate være? Eller er dette mindre viktig? Finner litt forskjellig her og der. Jeg tenkte at rundt 1mm tykk er kanskje greit. Da har den noe styrke i hvert fall. Jeg har ikke en roteskuff med slikt fra andre prosjekter. =/ 

 

Hvor kan man få kjøpt strømforsyninger med høyere spenning en 12V? 

 

Har spurt om det før, men isolere rundt CPU socket. Jeg har noe som vil funke bak. Blir bare mer kronglete på framsiden. Noe du kan anbefale? 

 

Hehe, ja det ante meg. :p 

 

En kobberplate bør nok ha litt tykkelse for å kunne motvirke kreftene, samt faktisk overføre noe varme. På undersiden, som er mest kritisk med tanke på liten CPU og mye tilstrammingskraft, så ville jeg nok egentlig hatt en 3-4mm. På de større og dyrere prosjektene så har jeg sett anbefalinger opp mot 10mm. Men du kan nok komme deg unna med en 4mm om du ikke strammer til for hardt. Husk at LGA1155/1150/1151 er knøttsmå og kobber, kjent for sin mykhet, er ganske fleksibelt under 3-4mm. 

 

På oversiden så kan du kanskje komme unna med en 2-3mm om kjøleren er nesten like stor som peltierelementet. Er den like stor, så ville jeg ikke hatt noen. 

Lenke til kommentar

 

 

....

Den på 12V var nesten bare fordi den var så billig. :p

 

Hvor tykk bør en kobberplate være? Eller er dette mindre viktig? Finner litt forskjellig her og der. Jeg tenkte at rundt 1mm tykk er kanskje greit. Da har den noe styrke i hvert fall. Jeg har ikke en roteskuff med slikt fra andre prosjekter. =/ 

 

Hvor kan man få kjøpt strømforsyninger med høyere spenning en 12V? 

 

Har spurt om det før, men isolere rundt CPU socket. Jeg har noe som vil funke bak. Blir bare mer kronglete på framsiden. Noe du kan anbefale? 

 

Hehe, ja det ante meg. :p

 

En kobberplate bør nok ha litt tykkelse for å kunne motvirke kreftene, samt faktisk overføre noe varme. På undersiden, som er mest kritisk med tanke på liten CPU og mye tilstrammingskraft, så ville jeg nok egentlig hatt en 3-4mm. På de større og dyrere prosjektene så har jeg sett anbefalinger opp mot 10mm. Men du kan nok komme deg unna med en 4mm om du ikke strammer til for hardt. Husk at LGA1155/1150/1151 er knøttsmå og kobber, kjent for sin mykhet, er ganske fleksibelt under 3-4mm. 

 

På oversiden så kan du kanskje komme unna med en 2-3mm om kjøleren er nesten like stor som peltierelementet. Er den like stor, så ville jeg ikke hatt noen. 

 

Aha. Såpass tykke ja. Får vel finne noen 40*40mm og 50*50mm plater. Hva bruker du for å sage i dem/dele dem? 

115X CPU er 37,5*37,5mm store. Trenger vel ikke plate om undersiden på kjøleren er større en peltier elementet? 

 

Dette blir en del prøving og feiling. :D 

Lenke til kommentar

Vurderte en gang i tiden å kjøpe noe hos blikkenslagere i nabolaget, det var visst noe de kunne skaffe. Men har også samlet på litt stock kjølere opp gjennom åra, og de helt kvadratiske sakene er jo ganske nice om man bare kutter bort den delen med finner. 
Men andre kjølere med tykke baser som man kanskje har (eller gamle vannblokker) funker jo også. 

 

Selv så fikk jeg noen større 6mm og 10mm plater fra en gammel radarstasjon inne i et fjell som skulle oppgradere det elektriske anlegget, og dermed brukte dette inne i sikringsskap/starterskap. 

 

Å kappe kobber så kan du eeegentlig bruke det meste. Jeg har i hovedsak brukt en helt vanlig kapp og gjærsag, bare pass opp for veldig varme spon, samt ta det sakte (da de er laget for treverk, og ble en del mer vibrasjoner). Men også vinkelslipere/dremel er blitt brukt, samt tigersag. Nå i dag så bruker jeg (på de tykke skivene) et 200kg beist som er ment å kappe det meste av stål, og tar naturlig nok kobber med enkelhet. Trenger dog ikke ha på kjøleanlegget på saga. 

MACC-ITALIAN-TE-350-DV-COLDSAW_1419433.l

 

Deretter kan jeg "finpusse"/slipe ned nøyaktig med en fres/boremaskin. Har en HBM 40 som gjør jobben ganske greit. Perfekt for å planslipe også. Men også en flat stein for å slipe kniver etc.. fungerer fint her:

hbm-p-0238.jpg-1920x1080-ca92237c8d.jpg

 

Edit: Også håndholde sager med fint blad ment for å kappe metall går fint. 

 

 

Trenger vel ikke plate om undersiden på kjøleren er større en peltier elementet? 

Om kjøleren er større, så trengst ikke plate mellom peltier og kjøler nei. Men mellom CPU og peltier (kalde siden) så anbefales det av ytelsemessige grunner. Men man MÅ ikke. :) Merk dog at en plate i bunnen gir ekstra sikkerhet ved flytte av PCen, da selv slike kjølere kan flekse og vri seg litt. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her var det jammen dødt. Noen som har 1080ti Strix her?

 

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1080_Ti_Strix_OC/images/cooler4.jpg - dette må jo være et ypperlig design for en Kraken G10 + H80i-"mod". Men, er det nok overflateareal til at VRM kjøles med en stille 120mm? Jeg tenker ikke å kjøre spenningen gjennom taket her, skal sies. Blir nok stock volt, evt noe undervoltet for å spare strøm.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Bør være grei skuring. Ganske stort areal på de VRM-ene i utgangspunktet, så lenge du har vifte på de bør det være helt uproblematisk.

 

Ta omtrent 10% av totalstrømforbruket, del det på antall vrm-er, og det blir relativt lite per vrm. ((250W*0.1)/10 = 2.5W). Så lite at det til og med er mulig å la de kjøre helt passivt om man tar seg bryet med å få dit en passelig kjøleribbe. Men når du har vifter ellers i systemet så bør det være unødvendig. (Litt stress å måtte ta hull i den metallrammen som støtter de, for å få på plass kjøleribber som egentlig ikke er nødvendige.) Går vel an å supplere litt med noen gode kjøleribber på den metallrammen, men det er ikke sikkert det har mye for seg.

 

Er du åpen for undervolting så er det iallefall helt uproblematisk å "bare" smette på Kraken G10 + H80i, uten å tenke mer på vrm-ene. Følg med hvordan det går med temperaturen på stock, og så ta det derfra.

 

( Velger du å supplere med noen kjøleribber, så velg med omhu. Enkelte små kjøleribber kan være så dårlige at de forverrer problemet. Se etter kobber, og relativt høyt areal. Disse kan anbefales: http://www.aquatuning.no/luftkjoler/passiv-kjoler/19416/enzotech-ram-kuehler-bmr-c1-le-high-profile-passiv-black?sPartner=googleshoppingno&gclid=CPG_vY3ettMCFYoQ0wodsa0NZg )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...