Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mest spent på svaret fra lab'en. De skulle ha det under mikroskop og tilsette diverse direkte på guffa for å se hva som knekker det. Det må finnes noe som funker og som ikke spiser av komponentene i loopen. Da blir det å installere system for vask. Jævla hærk å drive å demontere. WIP FTW

Lenke til kommentar

Her kommer litt lett fredagsunderholdning i bildeform.

 

Slik så CPU-blokk ut ved start. Det er ikke så lett å se kanskje, men det er en slags film eller "guffe" i kanalene.

 

 

1_CPU_F_R.jpg

 

 

 

GPU-blokk ved start. Mer tydelig her.

 

 

2_GPU_F_R.jpg

 

 

 

Først kjører jeg svak eddiksyre, kanskje rundt 4%. Umiddelbart kommer det ut en del hvit guffe i res, men så skjer det ikke så mye mer. 

 

 

4_EDDIKSYRE.jpg

 

 

 

Sitron next. Vet ikke hva konsentrasjonen er - Jeg brukte en hel spruteflaske blandet med ca. 6dl dest.vann.

 

 

5_SITRONSYRE.jpg

 

 

 

Det skjer ikke mest. Jeg kjører så ei runde til med ammoniakk (basisk). Relativt heftig konsentrasjon, nesten rent så det stinker godt.

 

Etter eddik, sitron og ammoniakk ser blokkene slik ut:

 

 

6_ETTER_SYRE_BASE.jpg

 

7_ETTER_SYRE_BASE.jpg

 

 

 

Det er klart blitt renere, men det er fortsatt en del igjen. Det er blitt gråere da, så det kan tenkes at det man har hatt her er fiber (lo, støv) med algevekst eller kalklag på. (Syre tar kalk, base tar alger btw).

 

Jeg prøver ei runde med avfetting for bil. Det ble bare skum og mye skylling ..

 

 

8_AVFETTING.jpg

 

 

 

Blokkene ser nå slik ut:

 

 

9_ETTER_ALT.jpg

 

10_ETTER_ALT.jpg

 

11_ETTER_ALT.jpg

 

 

 

Jeg åpner blokkene og tar resten med tannkost som skylles i dest.vann. Så nå er det rent :)

 

 

12_ETTER_MEKANISK.jpg

 

 

 

Som man kan se av bildeserien så fungerer CIP/WIP (clean-in-place / wash-in-place) delvis. Benytter man syre og base etter hverandre så tar man en del smuss i en klassisk kjølesløyfe. Det virker uansett som om man ikke klarer å ta alt, og mekanisk rens må til.

 

Jeg skal nå få analysert restene i loopen og se om det er løsbart i det hele tatt. Vi går da på med kraftig syre og base, så hvis det er løsbart så er det slettest ikke sikkert at det er et vaskemedie man vil ha inn i loopen sin.

 

Du burde ikke bruke salmiakk på metaller som (kopper, aluminium, sølv og sink), det gjør at visse metaller oksiderer veldig fort. Blander du salmiakk, kopper og en sterk syre vil kopperet gå i oppløsning veldig raskt. I verste fall kan du ende opp med å lage en giftig gass.

Personlig bruker jeg vanligvis sitronsyre til å fjerne oksidering, og salo til å fjerne fett og smuss.

Lenke til kommentar

Var kanskje ikke så smart å bruke salmiakk nei :p Men det måtte prøves. Jeg har uansett nøytralisert dette, så oksidering er jeg ikke bekymret for.

 

Jeg blandet aldri noen av komponentene - jeg tømte og flushet loopen med destillert vann mellom hver test. Har også kontroll på pH vba enkelt pH-papir.

 

Greia er er jo at sitronsyre ikke fungerer - og det vil vel aldri kunne fungere på algevekst meg bekjent. Man må ha en base. Burde nok testa med lut kanskje.

 

Ellers mister man jo litt respekten for slike små volum og svake konsentrasjoner etter nær 20 år i industrien. Men det fint du tar det opp her, så ingen av den yngre garde prøver på noe og får en trøkk,

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har forøvrig funnet ny desidert favoritt innen softtubing: EK ZMT. Veldig god å jobbe med. Brukte sammen med barrow komp nipler og det var helt suverent. Kan anbefale denne kombinasjon glatt.

Har EK ZMT selv... Zero Maintenance Tubing er vel strengt tatt ikke nødvendig å nevne så tydelig? 

Lenke til kommentar

Du kan prøve å pumpe svak sitron syre gjennom .. men det er 4 skruer og bruk en tannbørste med lett hånd (vask med dest vann eller blank kjølevæske). Tar 5 min og er mye kjappere !

 

Edit Bare ta noen bilder mens du skrur det opp så får du det enkelt sammen igjen, hvis det er derfor du kvier deg for å åpne.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...