Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

 

 

Waterchiller er tingen :)

 

 

Interessant konsept hvordan vil dette funke med tanke på støy? Kostnaden var jo og "litt" høyere enn et DIY Peltier system men vil tro effekten er bedre med en slik  :tease:

 

Minhund her på forumet brukte waterchiller en god stund. Det var en waterciller til aquarium tror jeg. Den bråkte litt, men ikkje enormt. Resultatet ble helt konge overklokkingsmessig ;)

 

Hadde vært morsomt og prøve men det er nok utenfor mitt pris nivå, om man finner noe billig på finn kunne det vært aktuelt!

Har for øyeblikket en 360 radiator som kjøler en 6700k @ 4.6ghz og temperaturene ligger på rundt 70C under full load og med et 1080 som pumper varm luft inn i kabinettet havner jeg på ca 80C på cpu. Planen er og legge til en 240 radiator og skjermkortet i loopen.

Tanken med Peltier løsningen var jo et håp om og kunne bringe temperaturen på vannet ned et et par hakk(10C?) og fortsatt ha en løsning som kunne få plass inne i maskinen. Men det blir vel mye styr om det ikke gir noe særlig lavere temp på vannet, temperaturen vil jo forhåpentligvis bli bedre med en ekstra radiator uten peltier løsningen.

Endret av Cryztek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. begynner å bli noen år uten å bytte eller rense. Kanskje på tide å gjør det da ? hva skyller dere med? Jeg bruker noe lignende denne bare blå

https://www.techbay.no/product.html/ek---ekoolant-evo-rod-1-liter?category_id=149

 

Hva skjer hvis jeg ikke bytter veske eller skyller igjennon loopen? Tror jeg laget loopen i 2015 eller noe slikt å ikke gjort noe med den frem til nå.. ?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Trenger bare blokka for å vannkjøle, men bakplate kan være fint å ha det også. Kortet stives opp litt og varmen som er bak på kortet fordeles utover på bakplata. Dessuten så er det litt penere også, og det er jo et pluss for oss fleste. Men nei, det går ingen væske der, om jeg forstår spørsmålet ditt korrekt.

I tillegge, men uten at jeg er bombesikker, så tipper jeg at AMD-kortet sin standard bakplate ikke vil passe med EK-blokka. Men det kan du jo bare spørre EK om, de svarer på mail de gangene jeg har hatt spørsmål.

Lenke til kommentar

Ikke alltid like enkelt vel og merke. Trenger ganske nice test-setup for skikkelig lekkasjetesting. Ettersom det kun kan skje under last. Så i sådan så må man ha en kunstig last tilkoblet om man skal gjøre det off-line. 

Man kommer såklart langt med en vanlig test med kaldt vann eller trykkluft/vakuum. Eventuelt kjøre på med en del høyere trykk. 
Men uten å kjøre varmt vann over en lengre tid, så vet du ikke helt sikkert at det er akkurat det som skal til for at pakningene starter å lekke. I tillegg øker damptrykket noe ved varmere vann. 

 

Hvor mange ganger har jeg ikke hatt vannlekkasjer som er nært usynlige og som kun kommer snikende etter timesvis med last. Spesielt om man kjører på med høy vanntemp. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ikke alltid like enkelt vel og merke. Trenger ganske nice test-setup for skikkelig lekkasjetesting. Ettersom det kun kan skje under last. Så i sådan så må man ha en kunstig last tilkoblet om man skal gjøre det off-line. 

 

Man kommer såklart langt med en vanlig test med kaldt vann eller trykkluft/vakuum. Eventuelt kjøre på med en del høyere trykk. 

Men uten å kjøre varmt vann over en lengre tid, så vet du ikke helt sikkert at det er akkurat det som skal til for at pakningene starter å lekke. I tillegg øker damptrykket noe ved varmere vann. 

 

Hvor mange ganger har jeg ikke hatt vannlekkasjer som er nært usynlige og som kun kommer snikende etter timesvis med last. Spesielt om man kjører på med høy vanntemp. 

Jeg pleier å kjøre en natt med kald lekk test. De første timene sjekker jeg regelmessig, i tillegg at jeg går over veldig mye når jeg fyller på loopen. 

 

Pleier deretter å la alt av papir bli værende i PCen mens den folder med GPU i et par dager. Har noe å gå på hvis det begynner å lekke så smått da. 

 

Nå er det på tide å teste nye OC grenser på 6600K. 

Lenke til kommentar

Bakplate har flere funksjoner, jeg kjører SLI og hadde en aldri så liten lekkasje fra et skruehull på det øverste kortet, som drypte på det nederste. Ble ikke større dam en en 5-kroning og alt lå på bakplata til det nederste,  kunne fort blitt dyrt...

La meg tippe. Plexitopp? For skal være jævlig forsiktig når du skrur på SLI-broa. Har gjort det samme selv, og da sprekker hele toppen, fra skruehullet og ut :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...