Gå til innhold

Test: Samletest av rimelige HD-projektorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er disse bildemessig sammenlignet med dyrere modeller?

 

Hadde vært greit dersom testvinneren hadde blitt testet/sammenlignet med en fullHD modell i 15-20.000 kroners klassen. Hadde vært lettere å vurdere om man skal gå for en billigmodell eller betale en del eksta dersom man er opptatt av bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Dere har vel gjort det, men det kan være greit å nevne at en ikke skal kalibrere før pæra har gått 50 timer. Siden dere bruker Spyder (og kalibrerer) hadde det ikke vært så veldig mye jobb å uploade et par bilder som viser før- og etterverdier av gamma, RGB-tracking, Kelvin, luminance, samt hva faktiske verdier av f.eks kontrast er på i forhold til papirdata.

 

Tenker på bilder som dette: (Eizo 2401)

post-38429-1257527178_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Veldig god ide for test, det er nok mange som ikke har prosjektor pr i dag som er fristet, og i denne prisklassen bør det være mulig å ta seg råd til det. Snart er 1080p standard på disse, og det vil være bredt utvalg under 10k. De "beste" lcd 1080p prosjektorene, som f.eks. Panasonic sin AE4000 koster faktisk bare rundt 11000 i USA. Du må såklart legge på moms for å finne "norsk" pris, men det tyder på at disse er på vei til å bli "affordable". Det er veldig gode nyheter (selv om norske sjapper foreløpig tar seg EKSTREMT godt betalt for de beste). Godt at det finnes billige alternativer, slik som Optoma HD20 :thumbup:

Lenke til kommentar

Fin test, men savner også kalibreringsgrafene. Om dere lager en introduksjon på probekalibrering, og hvordan man tolker grafene, tror jeg ganske mange kan ha nytte av det.

 

madammim:

Selvfølgelig legger disse seg et stykke bak projektorer i 15-20.000 kroners klassen. Som (nesten) alltid får man hva man betaler for - og projektorer er intet unntak. Største forskjellene opp til dyrere projektorer ligger i bildebehandling og kontrast/sortnivå. En dyrere projektor vil ha mer kontroll på strølys, og dermed gi et dypere sortnivå og høyere kontrast. Dette fører igjen til et mer 3-dimmensjonalt bilde, i stedet for ett som er flatt og kjedelig.

 

Om du har råd vil jeg absolutt anbefale deg å gå opp en klasse. Det som er testet her vil jeg kategorisere som det aller rimeligste som er dugelig i filmsammenheng. Klassen over er der du finner projektorene som gir vesentlig bedre bilde uten at prisen øker for mye (altså en mellomklasse). Over det igjen begynner prisene å øke mer enn ytelsesgevinsten, og blir følgelig for de spesielt interesserte (High-End).

 

Av litt dyrere projektorer enn det som er testet er det spesielt to utgående modeller som er verdt å sjekke ut. Disse selges nå til reduserte priser, men kan være vanskelige å få tak i.

BenQ W5000

Sony HW10

 

Over det igjen troner Sony HW15 som ett av de beste kjøpene i mellomklassen.

Lenke til kommentar
Hvor bra er disse egentlig? Jeg har aldri sett en projektor med bra bilde. Blir det veldig sånn "overhead" feeling eller kan det faktisk sammenlignes med LCD-tver?

 

Av disse er det kun Tw-700 jeg har noe erfaring med og den har jeg ikke så mye godt å si om, hadde mye heller kjøpt en 40"+ LCD. Skal du virkelig nyte projektor, så gå for Sony HW10 og projektorer i den prisklassen, de leverer et nydelig bilde så fremt forholdene ikke er elendige.

 

Angående testen, så savner jeg:

BENQ W5000

Epson EH-TW2900

Infocus X10

(Disse 3 stiller i et hakk høyere prisklasse, men er vel verdt å få med)

og gjerne Sony HW10 som en slags referanse.

 

Resten av misnøyen, har vært nevnt av andre brukere her ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på hvordan f.eks en tw700 ville målt seg med min 50" plasma i en dårlig mørkelangt stue. Vil det i det hele tatt være noen vits i å sette på prosjektoren når det er lyst ute?

Jeg har blendegardiner, men det slipper jo alikevel en del lys inn.

 

Og når det først blir mørkt... Hvordan vil de måle seg med en plasma da?

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på hvordan f.eks en tw700 ville målt seg med min 50" plasma i en dårlig mørkelangt stue. Vil det i det hele tatt være noen vits i å sette på prosjektoren når det er lyst ute?

Jeg har blendegardiner, men det slipper jo alikevel en del lys inn.

 

Og når det først blir mørkt... Hvordan vil de måle seg med en plasma da?

 

Hvilken plasma har du?

 

Hvis det er mye lys i rommet selv når det er blendet så vil bildet vaskes ut veldig. Her vil en LCD/Plasma være overlegen.

(Rommet bør/må nesten være mørkt i seg selv, har du hvite vegger = mareritt!)

 

Jeg mener at hvis en først skal kjøpe seg en projektor ny så bør en ikke gå under 10000kr. Brukt derimot finnes det endel bra i rundt 14000kr klassen i dag. Feks JVC HD1 vil plassere seg der, en pent brukt Sony Hw10 og en Sony Vw40. For ikke å snakke om de Benq DLP projektorene som det blir også skrytt endel av.

Lenke til kommentar
Fin test, men savner også kalibreringsgrafene. Om dere lager en introduksjon på probekalibrering, og hvordan man tolker grafene, tror jeg ganske mange kan ha nytte av det.

 

madammim:

Selvfølgelig legger disse seg et stykke bak projektorer i 15-20.000 kroners klassen. Som (nesten) alltid får man hva man betaler for - og projektorer er intet unntak. Største forskjellene opp til dyrere projektorer ligger i bildebehandling og kontrast/sortnivå. En dyrere projektor vil ha mer kontroll på strølys, og dermed gi et dypere sortnivå og høyere kontrast. Dette fører igjen til et mer 3-dimmensjonalt bilde, i stedet for ett som er flatt og kjedelig.

 

Om du har råd vil jeg absolutt anbefale deg å gå opp en klasse. Det som er testet her vil jeg kategorisere som det aller rimeligste som er dugelig i filmsammenheng. Klassen over er der du finner projektorene som gir vesentlig bedre bilde uten at prisen øker for mye (altså en mellomklasse). Over det igjen begynner prisene å øke mer enn ytelsesgevinsten, og blir følgelig for de spesielt interesserte (High-End).

 

Av litt dyrere projektorer enn det som er testet er det spesielt to utgående modeller som er verdt å sjekke ut. Disse selges nå til reduserte priser, men kan være vanskelige å få tak i.

BenQ W5000

Sony HW10

 

Over det igjen troner Sony HW15 som ett av de beste kjøpene i mellomklassen.

 

Takk for svar!

 

Det var vel noe sånt jeg tenkte meg, ja. Synes testen blir litt missvisende for de som ikke er veldig oppdatert og har erfaring. Kan fort bli ledet til å tro at disse gir "veldig" gode bilder og gjøre et bomkjøp.

 

For min del så teller bildekvalitet en del, så da blir det vel å lete i de dyrere klassene. Heller vente/spare og betale det som kreves enn å kjøpe billig og bli missfornøyd.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på hvordan f.eks en tw700 ville målt seg med min 50" plasma i en dårlig mørkelangt stue. Vil det i det hele tatt være noen vits i å sette på prosjektoren når det er lyst ute?

Jeg har blendegardiner, men det slipper jo alikevel en del lys inn.

 

Og når det først blir mørkt... Hvordan vil de måle seg med en plasma da?

 

Hvilken plasma har du?

 

Hvis det er mye lys i rommet selv når det er blendet så vil bildet vaskes ut veldig. Her vil en LCD/Plasma være overlegen.

(Rommet bør/må nesten være mørkt i seg selv, har du hvite vegger = mareritt!)

 

 

 

 

Æsj da.. Jeg har veldig lyse vegger og en 50" samsung som kostet 15000,- for litt over et år siden. Da Dropper jeg nok den drømmen intill videre. Jeg her ikke råd til 14000,- pluss et godt nedsenkbart lerret nå :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på hvordan f.eks en tw700 ville målt seg med min 50" plasma i en dårlig mørkelangt stue. Vil det i det hele tatt være noen vits i å sette på prosjektoren når det er lyst ute?

Jeg har blendegardiner, men det slipper jo alikevel en del lys inn.

 

Og når det først blir mørkt... Hvordan vil de måle seg med en plasma da?

 

TW700 er ganske avlegs nå, den kom faktisk i 2006, som er helt utrolig lenge siden.

Etter å ha gått fra relativt mørkt rom til batcave så kan jeg selv bekrefte av forskjellene er relativt store. Så om du har dårlig mørktlagt stue hadde jeg selv valgt 50" TV.

 

Men, etter at jeg gikk fra 40" -> 90" er det ingen tvil om hva som er gøyest. I mange tilfeller er ikke en PJ dyrere enn 50"uansett, så om du har god lyskotnroll; kjør på!

 

Men pass på å ikke kjøp fort stort lerret, selvom de lærde strides om hva som er for stort og ikke. Eller hva, Karl-Wilhelm, høhø?

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på hvordan f.eks en tw700 ville målt seg med min 50" plasma i en dårlig mørkelangt stue. Vil det i det hele tatt være noen vits i å sette på prosjektoren når det er lyst ute?

Jeg har blendegardiner, men det slipper jo alikevel en del lys inn.

 

Og når det først blir mørkt... Hvordan vil de måle seg med en plasma da?

 

Men pass på å ikke kjøp fort stort lerret, selvom de lærde strides om hva som er for stort og ikke. Eller hva, Karl-Wilhelm, høhø?

 

Joda er litt vanskelig å stille seg opp imot mennesker der større lerret er bedre uansett. ^^

Vi er i det minste rimelig enige på lerret størrelse ;)

 

Sjefern, du kan jo alltids gjøre en løsning med sorte gardiner du kan trekke over de hvite overflatene for å gjøre rommet mørkere, dette er ikke en dyr løsning og så lenge du får dekket skikkelig vil de gjøre mye godt =)

Lenke til kommentar

Det funker helt fint med projektor i ett hvitt rom. Selvfølgelig er et rom uten vinduer, kledd med sort molton å foretrekke, men de fleste har ikke anledning til det. Det betyr ikke at en skal legge projektordrømmen død. Så lenge en får stengt ute lys fra vinduer, gjerne med helblendende rullegardiner i tillegg til litt tykkere gardiner, har en ett greit utgangspunkt.

 

Grunnen til at ett hvitt rom ikke er optimalt er lysrefleksjoner. Det kan til en viss grad løses med å male veggene med matt maling (lav glanskode). I mange tilfeller vil et matt hvitt rom fungere bedre enn et mørkt (veggfarge) med høy glansverdi. Ett grått lerret med gain 0.8 vil gi mindre refleksjoner, og øke kontrastnivået merkbart.

 

Med en grei projektor, som det er nevnt flere av i tråden (ikke artikkelen), kan man oppnå et meget bra resultat. En W5000 og HW10/15 vil langt på vei matche greie LCD-/plasma-skjermer i et rom som beskrevet (eller bedre).

Lenke til kommentar

De første 50 timene er en projektorpære noe ustabil i lysutbyttet. Den svekkes også en del denne tiden. Siden pæren gjennomgår relativt store endringer i startfasen har det lite for seg å foreta en kalibrering så tidlig. Etter ca 50 timer kan pæren regnes som mer stabil.

 

For testere vil det si at om en pakker opp en helt ny projektor og kalibrerer denne med en gang, vil den ikke være riktig kalibrert lenger innen den tid de skal skrive konklusjonen sin.

 

Om du f.eks leier inn en proffesjonell kalibratør er det bortkastede penger før lampen har gått en del timer. For de som kalibrerer selv, sparer de en del tid ved å kun foreta en grovkalibrering i starten.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...