Gå til innhold

Tapte 50 milliarder pga pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Revenue losses are expressed in terms of the retail value of the legitimate software being replaced by pirated software. This is done by multiplying the number of software units pirated times the average system price."

 

Det er selvfølgelig det trangsynte synet om at én piratkopi er lik ett tapt salg de bruker. :mad:

Lenke til kommentar
Lenge leve døden over evneveike programvarehus...

 

"Pokker, jeg tapte 6.5 millioner kroner forrige helg fordi jeg ikke vant i Lotto!"

 

Det er nærmere realiteten en hva rapporten er.

 

1 av 100 spill jeg har piratkopiert ville jeg normalt sett kjøpt.

4 av 100 programmer jeg har piratkopiert ville jeg kjøpt.

 

Ingen demo var tilgjengelig av det spiller, så jeg tenkte de ikke brydde seg stort om pengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er egentlig vitsen med å presentere tall som ikke er i nærheten av å være reélle ? Rein propaganda ?

 

Denne "rapporten" er et meningsløst stykke arbeid.

Lenke til kommentar
Tapte de 50 mrd (utgifter) eller har de potensielt gått glipp av 50 mrd i inntekter? To veldig forskjellige synspunkt på samme sak. Hvis noen har tatt direkte verdier fra dem er det horribelt; hvis noen ikke har gitt dem penger er det en helt annen sak.

 

Det er et potensielt tap, dvs de har potensielt tapt 50 mrd under forutsetning at hver piratkopi ville gitt et salg. Noe som enhver vet er bare tull. Trolig ville de om piratkopiering teoretisk sett ikke var mulig kunne solgt for 5 - 10 mrd mer.

 

Faktisk, når det gjelder programvareindustrien, tror jeg ikke engang det er reelt. I et slikt tenkt tilfelle, piratkopierng ikke mulig, ville insitamentene for å bruke gratis løsninger faktisk øke så mye at programvareindustrien faktisk hadde fått reduserte inntekter etter mitt hode.

 

Å nei.. i fattige land så piratkopieres det for harde livet, er det rart? :roll:

 

Lurer på når distribusjonen bare foregår via nettet slik at man slipper et par-tre fordyrende mellomledd, er det vi ser bare distribusjonskanalenes siste åndedrag når det gjelder kampen mot pirater?

 

Dessverre er realiteten at velstående land som pirakopierer mest. %-andelen er stor i en del fattige land, men hadde man tatt piratkopiering pr innbygger tror jeg Norge hadde kommet høyt på den lista.

 

Nå er det faktisk særdeles lite programvare som ikke bruker nettet som distribusjonskanal. Microsoft er en av de som har ekstremt lite distribusjon utenom USA/Canada via nettet for forbrukere. Adobe selger alt også som nedlastbart (ingen prisforskjell), men er jevnt over billigere enn butikker. De fleste andre har fra 90 - 100 % salg via nett.

 

Unntaket er muligens spill, men de er ikke med her.

 

Så plate- og filmbransjens manglende nytenkning når det gjelder distribusjon gjelder i liten grad programvarebransjen. Det er også knapt en aktør som ikke lar deg prøve programvaren før bruk.

Lenke til kommentar
Jobs: For every $1 of PC software sold in a country, there is another $3 to $4 of revenues for local IT service and distribution firms. A 2008 study predicted that lowering PC software piracy by 10 points over four years would create 600,000 additional new jobs worldwide (www.bsa.org/idcstudy). That projection has been confirmed by actual experience in China and Russia, the new study says.

 

så, når en kopierer heller den kjøper så bryr en seg heller ikke om support? noen ring linpro...

 

Tax revenues: Software piracy also lowers tax revenues at a time of increased pressure on governments to provide essential services such as health care and public safety. According to the 2008 study noted above, reducing piracy by 10 points would generate $24 billion in higher government revenues without a tax increase.

 

så, siden programvare ikke blir kjøpt så går pengene tapt? er det ikke mer sannsynlig at samme pengene blir brukt ett annet sted, som også skattlegges, og dermed gir samme inntektsgrunnlaget for nasjonen?

 

eller er tankerekka at den potensielle kunden hadde jobbet hardere, tjent mer selv og dermed brukt mer?

 

om det er gjengs tenkemåte på BI for tiden så er jeg ikke forundret over at verden er så økonomisk skakkjørt som den er...

 

her er forøvrig hvordan dem kom fram til tallene sine:

1. Determine how much packaged PC software has been installed during the year. This is done by multiplying the number of PCs receiving software in a given country times the average amount of software loaded per PC. This produces the number of software units installed.

 

2. Determine how much packaged PC software has safety. According to the 2008 study noted above, been paid for during the year. This is done by dividing reducing piracy by 10 points would generate $24 billion software market revenue by the average system price in higher government revenues without a tax increase. for all the PC software in the country. This produces the number of legitimate software units sold.

 

3. Subtract result #2 from result #1 to obtain the number of software units obtained illegally (“pirated”). Then divide the number of software units pirated by the number of software units installed to obtain the PC software piracy rate.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

har sett mange slike stygge utregninger.

så ett virkelig bra regnestykke for tap av inntekter på en film for en liten stund tilbake.

pris på kinobillett x piratkopierte filmer = tapte inntekter for filmen(som alle vet går samtlige inntekter på kino direkte til filmen)

 

de kan kanskje dele tallet på 10 for å få ett reelt tall, er veldig mange filmer som er greie å se, men langt ifra verdt å betale for, jeg vet jeg har sett veldig mange filmer jeg aldri ville betalt for å se.

 

de blåser alt ut av dimensjoner HVER gang, så ingen gidder å ta noe av det de kommer med som fakta, teoretisk "worst case" for alt, alltid.

de kommer vel snart til å skylde på piratene for global oppvarming og den økonomiske krisen

Endret av aklla
Lenke til kommentar
De er så rare de som finner frem til slike tall. Motstandere av fildeling oppfører seg helt merkelig. De er livredde fordi de vet at de ikke takler den nye verden. De er utdaterte. De er betaversjoner av oss.

 

Tror ikke de er betaversjoner av oss engang, kanskje... alfaversjoner?

 

Enig i at dette tallet er helt urealistisk. Get real antipiracy-guys!

Lenke til kommentar

Klikk

 

Er det rart man heller velger å laste ned? Gjør man i tillegg som produsentene vil, altså kjøpe lisenser etter hvor mange maskiner "varen" skal brukes på, så blir dette fort veldig mye penger. Da er det mye enklere å stikke i piratbukta for å hente seg en versjon uten mas om registrering etc.

Lenke til kommentar

Tenk hvis folk kunne vært så snille å heller fått 10 unger hver seg. Tenk deg så mye bransjen taper på at snittfamilier har 2-3 unger bare!!!

 

Slik sett så er kondomen skyld i mye større tap enn nevnt her - og på alle andre fronter enn bare programvarebransjen...

 

På en annen side: Hvis folk hadde vært flinkere til å bruke kondom hadde det vært færre programvareutviklere...

 

Klikk

 

Er det rart man heller velger å laste ned? Gjør man i tillegg som produsentene vil, altså kjøpe lisenser etter hvor mange maskiner "varen" skal brukes på, så blir dette fort veldig mye penger. Da er det mye enklere å stikke i piratbukta for å hente seg en versjon uten mas om registrering etc.

Nå må det jo forsvares at det er et FÅTALL av piratene der ute som virkelig trenger Photoshop CS4, da...

 

De fleste piratene kommer langt med gratisversjoner - eller Paint :)

Lenke til kommentar

Er det noen av motstanderne til slike typer anslag som har et godt forslag til hvordan man ellers skulle regne ut tap som følge av piratkopiering?

 

Dette dreier seg selvsagt ikke om direkte tap (tipper journalistene har like mye skyld i at det blir presentert som tap, som de som regner det ut), men verdien på piratvarene som er i bruk. Selv om dette antaglig er et tall som ligger høyere enn det reelle tapet, betyr et høyt tall her at man har en problem man burde gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se disse artikklene litt mer bearbeidet enn dette. Får inntrykket av at dette er en tekst som er direkte oversatt fra engelsk til norsk uten noen form for behandling. For meg fremstår dette nesten som ren propaganda. Hva med noen nyanserte kommentarer eller faktabokser for å skape litt likevekt?

Artikkler som bare blir trykket uten å sette spørmål ved noe har veldig liten verdi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...