Gå til innhold

Billigere å produsere Wii (PS3/Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kostnader forbundet med Nintendos Wii-produksjon har falt med rundt 45 prosent siden konsollen ble lagt ut for salg i 2006.

Og likevel koster den omtrent det samme som ved lansering..

det er slik man tjener penger... Er ikke tvil om at Nintendo har skutt gullfuglen..

Ja, Nintendo har vel alltid passet på å tjene greit også på konsollen, ikke bare spillene. I motsetning til visse andre.

 

Ved lansering så var jeg ikke spesielt opptatt av alt dette HD-styret, men nå som jeg har HD flatskjerm, skulle jeg virkelig ønske Nintendo også kunne komme med litt kraftigere maskinvare. Wii'en har definitivt sine begrensninger.

 

Kommer vel likevel neppe til å kjøpe noen ny konsoll før neste generasjon kommer...

Lenke til kommentar
Kostnader forbundet med Nintendos Wii-produksjon har falt med rundt 45 prosent siden konsollen ble lagt ut for salg i 2006.

Og likevel koster den omtrent det samme som ved lansering..

 

That's capitalism baby!

 

Hadde de satt ned prisen hadde jeg kjøpt den i allefall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Men hvor langsiktig er egentlig Wii i forhold til PS3? Når forbrukere ønsker noe mer enn kun spilling, så kan jeg ikke se for meg at Wii blir noe alternativ. Ikke at jeg vet dette, men så vidt jeg har fått med meg, har ikke Wii støtte for HD-materiale som Blu-Ray. Funker Wii akseptabelt som bruk av mediecenter, eller er det hovedsaklig kun en spillkonsoll?

 

Grunnen til at jeg valgte PS3 var muligheten for å ha et mediecenter, noe som egentlig er viktigere enn en dedikert spillkonsoll for min del.

Lenke til kommentar
Men hvor langsiktig er egentlig Wii i forhold til PS3? Når forbrukere ønsker noe mer enn kun spilling, så kan jeg ikke se for meg at Wii blir noe alternativ. Ikke at jeg vet dette, men så vidt jeg har fått med meg, har ikke Wii støtte for HD-materiale som Blu-Ray. Funker Wii akseptabelt som bruk av mediecenter, eller er det hovedsaklig kun en spillkonsoll?

 

Grunnen til at jeg valgte PS3 var muligheten for å ha et mediecenter, noe som egentlig er viktigere enn en dedikert spillkonsoll for min del.

Wii funker dårlig til andre ting, om du ikke er spesielt interessert i de dølle avstemningene o.l. Selv om jeg kun bruker konoller til spilling synes jeg godt Wii både kunne hatt kraftigere grafikk (urealitisk), og/eller billigere pris, den framstår som en ganske dyr konsoll i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selv om jeg kun bruker konoller til spilling synes jeg godt Wii både kunne hatt kraftigere grafikk (urealitisk), og/eller billigere pris, den framstår som en ganske dyr konsoll i dag.

 

AtW

 

Jøss og jøss. Jeg visste Wii var dyr, men i følge prisguiden koster den 2200,- (2k på elkjop, tilbud). Dette er faktisk latterlig dyrt.

Greit at den tilbyr en annen spillopplevelse, det er helt OK, men jeg syns virkelig HW burde reflektere prisen.

 

Wii selger fortsatt i bøtter og spann, så om et par spill selger bedre på PS3 så ser jeg ingen grunn for å gå bananas av den grunn. Prisen derimot, burde vært halvert.

Lenke til kommentar
Men hvor langsiktig er egentlig Wii i forhold til PS3? Når forbrukere ønsker noe mer enn kun spilling, så kan jeg ikke se for meg at Wii blir noe alternativ. Ikke at jeg vet dette, men så vidt jeg har fått med meg, har ikke Wii støtte for HD-materiale som Blu-Ray. Funker Wii akseptabelt som bruk av mediecenter, eller er det hovedsaklig kun en spillkonsoll?

 

Grunnen til at jeg valgte PS3 var muligheten for å ha et mediecenter, noe som egentlig er viktigere enn en dedikert spillkonsoll for min del.

 

Wii er nok mer langsiktig enn både PS3 og 360 til sammen. Grunnen til det er at målgruppa til Nintendo ikke er opptatt av grafikk, men enkle party/familie spill som man kan sette seg ned i 20 minutter med og fortsatt få noe ut av. Dette markedet er gigantisk, og det er grunnen til at også PS2 fortsatt selger i bøtter og spann. PS3 og 360 derimot er rettet mot "grafikkhoresegmentet", og selv om grafikken på disse to konsollene fortsatt er "bra", er det vesentlig bedre grafikk å få om du kjøper deg en highend PC. Den dagen en mellomklasse PC klarer å kjøre bedre grafikk enn disse to konsollene, mister de nesten hele kundegrunnlaget sitt. Derfor vil jeg tro at vi allerede om 2-3 år vil ha neste generasjon spillkonsoller med enda bedre grafikk, slik at MS og Sony fortsatt har noe å tilby dette segmentet, mens Wii og PS2 fortsatt selger konsoller i bøtter og spann til det samme casualsegmentet som det de gjør nå.

Lenke til kommentar
Men hvor langsiktig er egentlig Wii i forhold til PS3? Når forbrukere ønsker noe mer enn kun spilling, så kan jeg ikke se for meg at Wii blir noe alternativ. Ikke at jeg vet dette, men så vidt jeg har fått med meg, har ikke Wii støtte for HD-materiale som Blu-Ray. Funker Wii akseptabelt som bruk av mediecenter, eller er det hovedsaklig kun en spillkonsoll?

 

Grunnen til at jeg valgte PS3 var muligheten for å ha et mediecenter, noe som egentlig er viktigere enn en dedikert spillkonsoll for min del.

 

Wii er nok mer langsiktig enn både PS3 og 360 til sammen. Grunnen til det er at målgruppa til Nintendo ikke er opptatt av grafikk, men enkle party/familie spill som man kan sette seg ned i 20 minutter med og fortsatt få noe ut av. Dette markedet er gigantisk, og det er grunnen til at også PS2 fortsatt selger i bøtter og spann. PS3 og 360 derimot er rettet mot "grafikkhoresegmentet", og selv om grafikken på disse to konsollene fortsatt er "bra", er det vesentlig bedre grafikk å få om du kjøper deg en highend PC. Den dagen en mellomklasse PC klarer å kjøre bedre grafikk enn disse to konsollene, mister de nesten hele kundegrunnlaget sitt. Derfor vil jeg tro at vi allerede om 2-3 år vil ha neste generasjon spillkonsoller med enda bedre grafikk, slik at MS og Sony fortsatt har noe å tilby dette segmentet, mens Wii og PS2 fortsatt selger konsoller i bøtter og spann til det samme casualsegmentet som det de gjør nå.

 

De fleste kjøper ikke Ps3 eller 360 fordi det er best grafikk, det er simpelthen fordi de to konsollene har de beste spillene.

 

Du får ikke Mgs4, BioShock eller Gears of War på Wii... Når "Ps4" og "x720" kommer ut, så vil jeg fortsatt spille Mgs4 på Ps3 fordi det er et fantastisk spill, mens Wii fortsatt samler støv i skapet fordi spillene er kjedelige.

 

Samtidig må man kjøpe en Pc med skjerm til rundt 17 000,- for å få den samme opplevelsen det er å spille disse spillene. Denne Pcen må også oppgraderes hvert tredje år for flere tusen kroner for å kunne holde tritt med de nyeste spillene, det trenger man ikke på en konsoll.

Lenke til kommentar
Lag deg en blogg, Newman.

 

?

 

@FrihetensRegn

 

At det koster 17k for en gaming PC er bare tull. Man får en kjempebra Pc for rundt 5k om du bygger den selv. Pcskjermer har også blitt veldig billige, men skal du regne med skjermen i regnskapet så må du også legge legge til flatskjermen til 10k som du bruker til konsollspilling.

 

Det at du kommer til å spille MSG4 til PS3 når PS4 er ute er nå helt greit, men det forandrer ikke på det faktum at de som er ute etter det nyeste kommer til å kjøpe PS4 eller 720 fremfor de eldre konsollene selv om spillutvalget er mye dårligere. (Er jo akkurat det som har skjedd hver gang det har blitt lansert en ny konsoll...)

 

Wii og PS2 derimot retter seg mot et segment som er ute etter vellkjente franchiser som Singstar, Buzz, Wiisport, Mario osv, og for disse så betyr det lite om konsollen er 10 år gammel, eller om den ikke har HD grafikk til tross for at de fleste i dag sitter på Tvskjermer som er minimum HD-Ready.

 

Det er en grunn til at PS2 fortsatt selger massevis, og Xbox1 er tatt av markedet. MS gjorde en dårlig jobb med å markedsføre seg mot casualmarkedet, og spillutvalget var mest beregnet på oss som er over gjennomsnitts interessert i spill, så da 360 kom ut var det ingen som ville ha Xbox1 lenger.

 

Her ligger kjernen i problemet til hvorfor vi fortsatt må punge ut 2000kr for en konsoll som har HW til en verdi av 300kr... Nintendo har rett og slett ingen andre konkurrenter enn PS2, og nå som Sony ikke lenger markedsfører PS2 eller nye PS2 spill i like stor grad som før, kan Nintendo gjøre rent bord og dermed holde prisnivået oppe.

Lenke til kommentar

Newman:

 

Du sa: "At det koster 17k for en gaming PC er bare tull. Man får en kjempebra Pc for rundt 5k om du bygger den selv. Pcskjermer har også blitt veldig billige, men skal du regne med skjermen i regnskapet så må du også legge legge til flatskjermen til 10k som du bruker til konsollspilling."

 

En Pc til 5 000 kr er ikke i nærheten av å levere samme spillopplevelsen som f.eks. Ps3.

 

La oss si at du har en skjerm som er en 42" full HD (1920x1080p) LCD-skjerm til ca 12 000 kr, men dette er irrelevant siden du allerede bruker den til å se på fjernsyn og filmer.

 

Så kjøper du en Ps3 til 3500 kr, og spiller et spill som støtter "native" 1080p.

 

Til sammen: 15 500 kr med skjerm...

 

Så kjøper du en Pc-skjerm som kommer så nært 42"'en som mulig uten at det blir for dyrt, la oss si en 30" tommer. Denne har støtte for oppløsning på 1920x1080, 1920x1200 eller 2560x1600 som vanligvis er maks på slike skjermer. Denne Pc-skjermen koster rundt 10.000 kr.

 

Så skal du ha en Pc som spiller samme spillet med alt på maks, med skjermens høyeste oppløsning, eller samme som Ps3 spillet, 1080p. Skal denne Pc'en greie å kjøre dette spillet i mer enn 30 bilder per sekund, kan man ikke ha en kontor pc til 5000 kr. Man må ha et skikkelig skjermkort, en god prosessor, en harddisk, og en psu som støtter all effekten disse komponentene klarer. Ergo en god gaming pc til ca. 7-8 000 kr.

 

Til sammen: 17-18 000 kr med skjerm.

 

Du sa: "Det at du kommer til å spille MSG4 til PS3 når PS4 er ute er nå helt greit, men det forandrer ikke på det faktum at de som er ute etter det nyeste kommer til å kjøpe PS4 eller 720 fremfor de eldre konsollene selv om spillutvalget er mye dårligere. (Er jo akkurat det som har skjedd hver gang det har blitt lansert en ny konsoll...)"

 

Selvfølgelig kommer folk til å kjøpe nye konsoller når det kommer ut, men det betyr ikke at de som kjøper Ps4 driter i Ps3. De trenger heller ikke kjøpe de gamle konsollene for andre gang når de nye kommer ut, det kan jo hende at de allerede har disse konsollene? Jeg har Ps1, Ps2 og Ps3, itillegg til x360 og Wii. Jeg spiller fortsatt de gamle konsollene, selv om jeg kjøpte Ps3. Jeg spiller til og med på min gamle SEGA Master System II. Wii har derimot et ganske kjedelig og barnslig utvalg av spill og det er en av grunnene til at den som sagt samler støv.

 

Resten av det du sa: En grunn til at Wii har solgt mye, er av den enkle grunn at den bringer noe helt nytt, nemlig de merkelige kontrollene. Folk er nysgjerrige og syns sikkert at det er gøy når de prøver det første gang, dette er en av grunnene til at jeg og andre mennesker i alle lag, til og med min tante på 45 år, bladde opp 2500 kr for den... Men den blir faktisk ikke brukt mer. Ps2 selger fortsatt godt fordi det er en god konsoll med mange gode spill, og det gis fortsatt ut nye spill på den. Men den selger bra mest fordi den kun koster 900 kr.

Lenke til kommentar

Frihetensregn: regnestykkene dine er jo ikke akkurat spesielt representative, for det første, la oss holde skjermen utenfor, man kan koble PCen til en tv, man kan koble PS3 til en monitor. Man har firtt skjermvalg til begge to, derfor kan man se bort ifra skjermen, under antakelsen at folk bruker sin favorittskjermtype til begge maskinene, dvs samme type skjerm til begge, dvs samme kostnad. Derfor er det som skiller kostnaden på selve maskinen.

 

Deretter vil du ha en PC som spiller "alt på maks med skjermens høyeste oppløsning", det er å sammenlikne to helt forskjellige ting, det normale PS3-spill er 720p med lav framerate, dette gjelder så godt som samtilige PS3-spill, noen få med simplere grafikk er 1080p. Det kreves ikke en spesielt kraftig PC for å spille med 720p med lave framerate (dvs samme grafikkopplevelse som en PS3). En PC til 5k vil jeg si fint kan havne i gruppen som leverer den spillopplevelsen (kanskje pluss minus litt, har ikke finregnet på det),

 

Når det gjelder Wii, så er det en misforståelse at casuals ikke bryr seg om grafikk, det teller for folk som spiller casual også. Det er en litt merkelig holdning blant mange at grafikk ikke har noe å si for spillopplevelsen, og at man er "grafikkhore" om man mener noe annet. Grafikk og lyd spiller inn på opplevelsen som alt annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

En Wii og en 360 er vel nesten lik i pris som en maks PS3. Jeg syns Wii og 360 sammen dekker mer av mitt behov en PS3.

 

360 har god grafikk med HD....osv....

Wii har partyfunksjoner, classic games osv...

 

PS3 har blueray som fordel, og blueray er ikke noe jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Så kjøper du en Pc-skjerm som kommer så nært 42"'en som mulig uten at det blir for dyrt, la oss si en 30" tommer. Denne har støtte for oppløsning på 1920x1080, 1920x1200 eller 2560x1600 som vanligvis er maks på slike skjermer. Denne Pc-skjermen koster rundt 10.000 kr.

Man kommer langt billigere ut med en 24" skjerm. En 24" PC skjerm dekker også som regel langt mer av synsfeltet enn en 42" TV grunnet avstanden man sitter ifra den (også en grunn til at jeg som regel forsatt foretrekker PC med skjerm for spilling, spesielt mtp FPS spill).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...