Gå til innhold

Billigere å produsere Wii (PS3/Wii)


Anbefalte innlegg

Wii-moten er unødvendig i galaxy, den strekkers seg fra uviktig til irriterende i gameplay-øyemed, en annen kontroller hadde neppe hemmet spillet nevneverdig. Bedre grafikk hadde gjort spillet bedre, 3d-grafikk er mer avhengig av "god grafikk" enn 2d-grafikk var/er. For all del, det er et kult spill, derimot er jeg ikke enig i at det er wii-plattformens fortjeneste på teknisk basis.

 

Wii-mote er forøvrig et artig konsept, men det er dette som er plattformens rolle, å legge til rette for spillutviklerene. At Galaxy er et bra spill gjør ikke nødvendigivs wii til noen god plattform.

 

FOlk mener forskjellige ting, kan ikke huske jeg har dratt fram disse seriene som spesielt positive for PS3. (dog er det vel liten tvil om at nintendos titler er positivt for wii). At noen mener noe, og en annen person mener noe motstridene er vel ikke så overraskende egentlig.

 

AtW

 

Du bruker Wiimoten i Galaxy til en del småting, men ikke nevneverdig nei. Men andre spill som f.eks Twilight Princess og ikke minst Metroid Prime 3 viser godt mulighetene til Wiimoten. For å si det slik, skytespill på Wii er litt bedre enn skytespill på X360 samt at MP 3 gjorde veldig god bruk i utnyttelse av Wiimoten til forskjellige ting som f.eks å åpne dører, plassere objekter og nøkke irriterende skjold ut av hendene på skukene.

 

Med Galaxy er det forøvrig ikke grafikk som gjør spillet bra, det er det fenomenalt morsomme gameplayet. Super Mario 64 er trosalt kjent som et fenomenalt godt platformspill, ikke en grafisk perle. Samme med Ocarina of Time, etter nå 11 år er det fremdeles brukt som eksempel på perfekt kombinering av gameplay og historie. Merksnodig nok blir grafikk veldig raskt glemt men gameplay og historie blir kjent i lang tid. Jeg husker ikke God of War 1 og 2 som noen grafiske perler lengere men heller interesange spill med ufattelig god gameplay og en drivende historie.

 

Grafikk i mine øyne foreldes, så snart det foreligger noe bedre glemmer man oftest hvor "bra" den grafikken egentlig var siden man har noe som ser bedre ut. Men gameplay ser ut til å holde seg vanvittig godt, med tanke på at spill som A Link to the past f.eks og for mange de tidligere Final fantasy spillene fremdeles holder godt mål. Derfor mener jeg at dette grafikkmaset har tatt alt for mye overhånd og gode elementer blir skjøvet i bakleksa for å komme på andreplass. Det høres hele tiden snakk om hvor pent det neste spillet blir men ellers er det samme gamle elementer å hente både på PS3 og X360, splæt en serie med monster lagt i en klisjefylt verden inntil du kommer til den styggeste av dem alle. Dette utflrer du i person til en overklisje fylt boleboms med dårlig humør og elendige onelinerse som får David Caruso's one liners til å ligne på kunst.

 

 

Grafikk foreldes, men god grafikk holder seg bedre. Gamle spill som hadde god grafikk på sin tid holder seg bedre i dag. Det er ikke grafikk alene som gjør galaxy bra, men her snakker vi om plattformer. Galaxy hadde neppe fått dårligere gamplay på en av de andre plattformene, tapet av styring med wii-mote hadde i mine øyne, om noe, gjort kontrolleen bedre, ikke dårligere. Mens spillet hadde blitt bedre om grafikken var bedre.

 

Ellers er mange av de beste spillene klisjefyllte og det samme gamle. Galaxy er fullt av det samme gamle og klisjeer, det er mario-plattformer nummer ørten, med samme typer dyr, og et gamplay som er veldig likt, historien er meningsløs og dialogene simple. Det betyr ikke at det ikke er framifrå underholdning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor hadde det blitt bedre hvis grafikken hadde vært bedre?

 

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan svare på det spørsmålet? Hvordan haddde de blitt bedre med bedre lyd, bedre kontroller, bedre gameplay? Det blir bedre fordi det er morsommere å spille. Jeg vet ikke helt om jeg kan gi noen grundigere forklaring enn det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel grafikk er en uhyre subjektiv mening og elementene man ser etter i et spill er og subjektive meninger. Ja, t.o.m kontrollsette må jeg bare være enig i er subjektiv mening. For min del blir ikke et spill automatisk bedre å spille selv om det har knallgod grafikk, jeg får ingen ting ekstra ut av pen grafikk. Jeg får mer ut av gameplay, historie og drivende plot enn grafikk og naturligvis hvordan jeg spiller.

 

Men dette er nå inne på uhyre subjektive meninger og jeg ser vi er kommet inn på et spor av subjektie oppfatninger uten fasit. Eneste jeg tror vi kan være enig i er å være uenig.

Lenke til kommentar
Vel grafikk er en uhyre subjektiv mening og elementene man ser etter i et spill er og subjektive meninger. Ja, t.o.m kontrollsette må jeg bare være enig i er subjektiv mening. For min del blir ikke et spill automatisk bedre å spille selv om det har knallgod grafikk, jeg får ingen ting ekstra ut av pen grafikk. Jeg får mer ut av gameplay, historie og drivende plot enn grafikk og naturligvis hvordan jeg spiller.

 

Men dette er nå inne på uhyre subjektive meninger og jeg ser vi er kommet inn på et spor av subjektie oppfatninger uten fasit. Eneste jeg tror vi kan være enig i er å være uenig.

 

Det viser seg når man gjør forsøk på det, at folk liker spill bedre når de har god grafikk enn når grafikken er enklere. FOr min del blir spill alltid bedre med bedre grafikk, men det er ikkes ikkert forbedringen er nok til å gjøre spillet interessant. Videre er det veldig få som feks synes flere polygoner og høyere oppløsning ikke ser bedre ut, så det er ikke så stor grad av subjektivitet i det. Mer kunstneriske valg vil det såklart ligge et større subjektiv element i.

 

AtW

Lenke til kommentar

At grafikk er en del av gameplayet kan jeg være tilbøyelig til å være enig i. At det er alt mener jeg derimot er tull. Igjen drar jeg inn Twilight Princess, som langt fra er noe grafisk "perle" på den tekniske fronten, derimot er den artistiske grafikken så underbyggende for spillets stemning at selv om antall polygoner og pixler er lavere enn på X360 så er spillets gameplay noe vanvittig bra.

Lenke til kommentar
At grafikk er en del av gameplayet kan jeg være tilbøyelig til å være enig i. At det er alt mener jeg derimot er tull. Igjen drar jeg inn Twilight Princess, som langt fra er noe grafisk "perle" på den tekniske fronten, derimot er den artistiske grafikken så underbyggende for spillets stemning at selv om antall polygoner og pixler er lavere enn på X360 så er spillets gameplay noe vanvittig bra.

Ingen påstår at grafikk er alt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er i alle fall slike inntrykk jeg får av utsagns som tilsier at f.eks Super Mario Galaxy hadde blitt bedre med bedre grafikk. Som du selv sa; "Mens spillet hadde blitt bedre om grafikken var bedre."

 

Så indirekte tolker jeg det slik at grafikk er alt gameplaymessig.

Lenke til kommentar
Det er i alle fall slike inntrykk jeg får av utsagns som tilsier at f.eks Super Mario Galaxy hadde blitt bedre med bedre grafikk. Som du selv sa; "Mens spillet hadde blitt bedre om grafikken var bedre."

 

Så indirekte tolker jeg det slik at grafikk er alt gameplaymessig.

 

Det er jo en merkelig tolkning. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan få en påstand om at grafikk kan gjøre et spill bedre til å bli "grafikk er alt". Spill har som det meste annet mange aspekter som bestemmer kvaliteten på produktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Beklager da feiltolkning, men man får slike inntrykk når påstander kommer at et spill hadde blitt bedre bare grafikken var bedre.

 

Som sagt mener jeg at en balanse er viktig å finne, synes Wii tilbyder en innlevelse i spill jeg skjeldent har sett og for min del er denne innlevelsen såpass bra at å ofre litt grafikk gjør ingen verdens ting. Grafikk er viktig joda, men så er det og veldig mange grafikkstiler ute å går, f.eks Wind Waker til Gamecube er et ufattelig nydelig spill men i manges øyne er grafikken "dårlig" fordi det nettopp er cel-shading som er brukt.

 

Jeg betviler at storklassikere som f.eks Ocarina of Time hadde blitt noe nevneverdig bedre om den hadde hadt bedre grafikk. Andre eksempler der grafikk har sin innvirkning er God of War 1 og 2 hvor innlevelsen kommer av all volden på skjermen og der har grafikk sitt innspill. Samme gjelder Shadow of the Colossus, et spill med veldig lite innhold men en verden som kommer så til liv takket være en nydelig grafikk som passer perfekt til verden.

 

Som du ser er jeg ikke blottet for grafikkens innvirkning på sansene når man spiller, men jeg er og av den oppfatningen at grafikk ikke nødvendigvis ville gjort et bedre spill. Men tror og det kunne vært veldig spennende å se spill som f.eks Gears of war eller et eller annet X360/PS3 FPS spill blitt utformet med Wiimote teknologi. Grafikk og inovativt spillsystem fusjonert.

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke sett en eneste person som synes at grafikk er alt.

 

La oss ta ett eksempel Bear^, så forstår du sikkert hva ATWindsor mener.

 

Spill X:

 

Lyd 6 av 10

Grafikk 5 av |0

Gameplay 9 av 10

 

Det over er ett Wii spill.

 

Så bli det gitt ut på xbox 360 eller ps3

 

Lyd 8 av 10

Grafikk 7 av 10

Gameplay 9 av 10.

 

Altså bedre lyd og grafikk men gameplay bevart.

 

Hvorfor skulle ikke Ocarina of Time ha blitt bedre med dagens grafikknivå?

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hva ATW mener men jeg er ikke enig, god grafikk vil ikke tilsi at spillet blir bedre slik at nevner i eksemplet med Super Mario Galaxy. Slike inndelinger mellom lyd, grafikk og gameplay er det mange som har gått bort fra og heller bedømmer helthetlig, noe jeg personelig er mer enig i.

 

Hvorfor skulle OoT blitt bedre med dagens grafikknivå? Man husker ikke OoT i dag som noe grafisk perle men heller en velbalansert symfoni av gameplay og historie tilrettelagt med et meget bra lydbilde og en brukbar grafikk, men langt fra noe "perle" i forhold til datidens grafiske snitt. Igjen, mener jeg da, at grafikk får for mye oppmerksomhet fremfor de andre elementene.

Lenke til kommentar

Nice, virker som at man er mer "flooda" av zombier på 360 versjonen,

mens på Wii har de lagt til fugler og pudler som kompensasjon :huh: eller finnes pudler og fugler på 360 versjonen også?

 

Ps. La også merke til at zombiene på en måte tåler mer på Wii.

 

Pps. På Wii versjonen virker de mer som Resident Evil zombier,

mens 360 versjonen har bedre fysikk osv.

Endret av malmern
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...