Gå til innhold

Billigere å produsere Wii (PS3/Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er meget fornøyd med kjøp av min, den har brakt mye glede inn i heimen også til familiemedlemmer som synes dataspill er bortkastet tid. Jeg er en gamling i dataspillsammenheng, og har de senere år sett meg lei på hardcore gamere som driver spillindustrien i retningen av lite innovative spill som tar ukesvis å spille ferdig.

 

En kinotur med kona koster rundt 250 kr, og gir et par timers underholdning. Hvorfor skal dataspill vare så mye lenger når de ikke koster mer enn det dobbelte? Wii er kvalitet for hver siste krone, greit at dere er uenige her inne, men det er mange som meg der ute.

 

Og forøvrig, for de av oss som elsket C64 så er ikke 30 kr mye å betale for litt moro. Dessuten er det godt å endelig betale for Last Ninja som jeg vel hadde en tvilsom kopi av i min tid.

Lenke til kommentar
De fleste kjøper ikke Ps3 eller 360 fordi det er best grafikk, det er simpelthen fordi de to konsollene har de beste spillene.

 

Ah, but you see, I disagree. Du bør heller skrive "det er simpelthen fordi de mener at de to konsollende har de beste spillene."

 

Selv kommer jeg på få spill til ps3 og xbox 360 som gjør det verdt å kjøpe konsollen. Derimot har nintendo Zelda og Mario! Dette er selvfølgelig helt subjektive meninger, og bør ikke tas hensyn til. For eksempel er jeg av den oppfatning at Mario kart 64 er det beste kjørespillet som er laget. Ikke som simulator, men med tanke på underholdningsverdi.

 

Samtidig mener jeg, uten tvil, at Wii bør settes kraftig ned i pris.

Lenke til kommentar
Og forøvrig, for de av oss som elsket C64 så er ikke 30 kr mye å betale for litt moro. Dessuten er det godt å endelig betale for Last Ninja som jeg vel hadde en tvilsom kopi av i min tid.

 

Men hvem er det som får glede av de pengene? De som lagde spillet, eller griske nintendo? (ps nintentendo er ikke noe verre enn feks sony, men nintendo har med sine handlinger i fortiden gjort at jeg har minimal sympati med firmaet som sådan)

 

AtW

Lenke til kommentar
Samtidig må man kjøpe en Pc med skjerm til rundt 17 000,- for å få den samme opplevelsen det er å spille disse spillene. Denne Pcen må også oppgraderes hvert tredje år for flere tusen kroner for å kunne holde tritt med de nyeste spillene, det trenger man ikke på en konsoll.

 

Som pc eierne har tjent inn lenge før det på grunn av at spillene til PS3 og XBox 360 er flere hundre kroner dyrere. Så hadde jeg skulle kjøpt de spillene jeg kjøpte i 2008 på konsoll i stedet for PC hadde jeg måttet ut med ca 6000 kroner mer bare på ett år.

Lenke til kommentar
Så kjøper du en Pc-skjerm som kommer så nært 42"'en som mulig uten at det blir for dyrt, la oss si en 30" tommer. Denne har støtte for oppløsning på 1920x1080, 1920x1200 eller 2560x1600 som vanligvis er maks på slike skjermer. Denne Pc-skjermen koster rundt 10.000 kr.

Man kommer langt billigere ut med en 24" skjerm. En 24" PC skjerm dekker også som regel langt mer av synsfeltet enn en 42" TV grunnet avstanden man sitter ifra den (også en grunn til at jeg som regel forsatt foretrekker PC med skjerm for spilling, spesielt mtp FPS spill).

Jup, de fleste pc spill er best på en standard pc skjerm, en iriterende ting på mange spill som er både konsol og pc er at skriften er så stor. Dette fordi den skal kunne leses på vanlig tv skjerm avstand så du må bruke stor tekst og store ikoner som tekst tv.

 

Men det som avgjør prisen mest er hva slags pc du må ha utenom spilling. Har du en liten eller billig bærbar må du ha en konsoll eller ekstra pc for spilling og konsollen blir biligere. Har du en core2 starsjonær med +2 gb ram trenger du kun et skjermkort til 1500 og du har en spillmaskin.

Lenke til kommentar

Ser ut som enkelte blir litt blinda her, tenk på det fra en øknomisk side.

 

Du har en vare, denne varen blir populær, den selger som hakka møkk. Gjør du da det stikk motsatte og setter ned prisen mens den selger godt for den prisen den har?

 

Erm, nei, ikka akkurat.

 

Den dagen Nintendo ser at Wii salget begynner å avta så blir de å sette ned prisen. De vinner likevel men ikke så mye. Men de sitter med profitt likevel.

 

Så sett fra et økonomisk standpunkt, smart gjort Nintendo, veldig smart gjort.

Lenke til kommentar

Det artigste med Wii'en er spillene man kan spille med hele familien, samt å enkelt laste ned de gamle klassikerne på Virtual Console. Det fine med eldre spill er at de faktisk overlater noe til fantasien...

 

Prisen på konsollen er nå rimelig dyr, men ser ikke noen grunn til at Nintendo bør sette ned prisen så lenge folk kjøper konsollen.

 

PS3 er og forblir fullstendig overkill fortsatt. Den når en smalere målgruppe enn Wii'en. Hadde jeg vært singel så kanskje PS3 hadde vært bedre, men som familiemaskin er den ikke et alternativ.

 

Synd det å surde nett med Wii er så håpløst. Prøvde å få streamet fotballkamp fra TV2 Sumo, men det lot seg ikke gjøre. Nødvendig spiller var ikke støttet på nettleseren. Så den er begrenset til ren spillkonsoll.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke alle bare være enige om at det handler om subjektivitet og ikke objektivitet?

 

Personlig syns jeg både PC, Xbox, Xbox 360, PS, PS2, PS3, NES, SNES, N64, NWII og Amiga er kult på hver sin måte :new_woot:

 

Kort sagt (Too late for that :p ) så digger jeg (nesten) alt av spillkonsoller og muligheter.

 

Synes personlig ikke at konsoller, pcer og lignende burde sammenlignes, da de er forskjellige, det handler om hva man liker, ikke hva som er best.

Lenke til kommentar
Mer penger i kassa til Nintendo... Mindre penger til fremskritt i spillindustrien.

 

Nintendo Wii er strengt tatt ett større fremskritt i spillindustrien enn PS3/Xbox. Den har åpnet nye markeder og vist oss at det ikke bare er grafikk som gjelder.

 

Det kan vel diskuteres. At det ikke bare er grafikk som gjelder er ikke akkurat fantastisk og ny oppdagelse, det er kjent fra før. Desverre er det mange som tolker det til at grafikk ikke betyr noe...

 

AtW

Lenke til kommentar

Grafikk er en virkende komponent, men dessverre i dag er grafikk alt, ingen ting annet betyr noe. Så andre ting som innlevelse og måten man spiller på har stått i stampen forferdelig still mens grafikkjaget har formelig tatt av, og overhånd, av utviklingen.

 

Jeg synes det er meget bra at Nintendo i alle fall forsøker å finne opp nye måter å spille på, at de ikke har en teknisk overlegen maskin som spyr ut super grafikk gjør meg ingen ting, f.eks Twilight Princsess, Super Mario Galaxy og Metroid Prime 3 har gitt meg spillopplevelser som jeg ikke har hadt siden Ocarina of Time i sin tid. Det er helt utrolig hva du kan gjøre med en "idiotisk innvirkning som du rister på" når det gjelder innlevelse.

 

Slik sett håper jeg at de 2 andre selskapene faktisk kan innse at grafikk og teknisk dupedittfaktor på konsollen ikke nødvendigvis trenger å være det eneste man må ha på en konsoll. Hvorfor kan man aldri balangsere i utviklingen, hvorfor er det kun grafikk som skal "revolusjoneres" hele tiden mens gameplay bare får komme diltende etter i etterkant?

Lenke til kommentar

Produsentene leverer den tekniske plattformen, svært mange gameplay-elmenter er ikke så lett å påvrike med den teknsike plattformen. Deres jobber å lage en teknisk plattform som er tilrettelagt for gode spill. Maskinkraft er en vesentlig del av en slik teknisk plattform. At Nintendo lager enda en versjon av spillseriene sine har ingenting med plattformen som sådan å gjøre. Galaxy hadde feks antakelig vært enda bedre på en annen plattform.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sterkt uenig der, Wiimoten legger til elementer i gameplay som ikke har vært på konsoll. Det Powerglow forsøkte (merk dog Powerglow var ikke et Nintendo produkt) klarer Wiimoten å fullføre.

 

Jeg mener at balanse er viktig, liksåmye som man oppdaterer den tekniske platformen er det og viktig å se på nye måter å spille på. Jeg tviler at spill som Metroid Prime 3, Galaxy og Twilight Princess ville blitt "like bra" på X360 eller PS3. Det er ikke grafikk som gjør spillet morsom, det er Wiimoten som gjør mesteparten av jobben. At spillene har helt grei grafikk er bare en liten ekstra bonus.

 

Rart egentlig at "nintendos egene spillserier" dras frem i tilnærmet negativ gange når det gjelder nintendo mens God of War, team ico og GT dras frem i positiv øyemed for PS3. Rart egentlig.

Lenke til kommentar
Sterkt uenig der, Wiimoten legger til elementer i gameplay som ikke har vært på konsoll. Det Powerglow forsøkte (merk dog Powerglow var ikke et Nintendo produkt) klarer Wiimoten å fullføre.

 

Jeg mener at balanse er viktig, liksåmye som man oppdaterer den tekniske platformen er det og viktig å se på nye måter å spille på. Jeg tviler at spill som Metroid Prime 3, Galaxy og Twilight Princess ville blitt "like bra" på X360 eller PS3. Det er ikke grafikk som gjør spillet morsom, det er Wiimoten som gjør mesteparten av jobben. At spillene har helt grei grafikk er bare en liten ekstra bonus.

 

Rart egentlig at "nintendos egene spillserier" dras frem i tilnærmet negativ gange når det gjelder nintendo mens God of War, team ico og GT dras frem i positiv øyemed for PS3. Rart egentlig.

 

Wii-moten er unødvendig i galaxy, den strekkers seg fra uviktig til irriterende i gameplay-øyemed, en annen kontroller hadde neppe hemmet spillet nevneverdig. Bedre grafikk hadde gjort spillet bedre, 3d-grafikk er mer avhengig av "god grafikk" enn 2d-grafikk var/er. For all del, det er et kult spill, derimot er jeg ikke enig i at det er wii-plattformens fortjeneste på teknisk basis.

 

Wii-mote er forøvrig et artig konsept, men det er dette som er plattformens rolle, å legge til rette for spillutviklerene. At Galaxy er et bra spill gjør ikke nødvendigivs wii til noen god plattform.

 

FOlk mener forskjellige ting, kan ikke huske jeg har dratt fram disse seriene som spesielt positive for PS3. (dog er det vel liten tvil om at nintendos titler er positivt for wii). At noen mener noe, og en annen person mener noe motstridene er vel ikke så overraskende egentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Sterkt uenig der, Wiimoten legger til elementer i gameplay som ikke har vært på konsoll. Det Powerglow forsøkte (merk dog Powerglow var ikke et Nintendo produkt) klarer Wiimoten å fullføre.

Du har strengt tatt et poeng, men jeg finner ingen eksempler på at Wiimoten gjør gameplayet noe dypere eller mer interessant. Kanskje er det lettere for bestemor å forstå kontrollen men det interesserer på ingen måte meg.

Jeg mener at balanse er viktig, liksåmye som man oppdaterer den tekniske platformen er det og viktig å se på nye måter å spille på. Jeg tviler at spill som Metroid Prime 3, Galaxy og Twilight Princess ville blitt "like bra" på X360 eller PS3. Det er ikke grafikk som gjør spillet morsom, det er Wiimoten som gjør mesteparten av jobben. At spillene har helt grei grafikk er bare en liten ekstra bonus.

Jeg kan forsikre deg om at disse spillene ville blitt nøyaktig like gode på PS360, med eller uten WiiMote. Det er ikke kontrollsystem som avgjør hvordan ett spill tas imot, men heller hvordan eventuelle begrensninger/problemer er løst. Og med tanke på hvilke produksjonsverdier disse spillene har(Nintendos flaggskip over alle flaggskip) tror jeg de kunne vært gjort på hvilken som helst plattform og fått samme mottakelse.

Rart egentlig at "nintendos egene spillserier" dras frem i tilnærmet negativ gange når det gjelder nintendo mens God of War, team ico og GT dras frem i positiv øyemed for PS3. Rart egentlig.

Her virker det som du kjørte i grøfta. Dette burde du eventuelt utdype, men det høres ut som megahumbug og plattformsjalusi.

Lenke til kommentar
Wii-moten er unødvendig i galaxy, den strekkers seg fra uviktig til irriterende i gameplay-øyemed, en annen kontroller hadde neppe hemmet spillet nevneverdig. Bedre grafikk hadde gjort spillet bedre, 3d-grafikk er mer avhengig av "god grafikk" enn 2d-grafikk var/er. For all del, det er et kult spill, derimot er jeg ikke enig i at det er wii-plattformens fortjeneste på teknisk basis.

 

Wii-mote er forøvrig et artig konsept, men det er dette som er plattformens rolle, å legge til rette for spillutviklerene. At Galaxy er et bra spill gjør ikke nødvendigivs wii til noen god plattform.

 

FOlk mener forskjellige ting, kan ikke huske jeg har dratt fram disse seriene som spesielt positive for PS3. (dog er det vel liten tvil om at nintendos titler er positivt for wii). At noen mener noe, og en annen person mener noe motstridene er vel ikke så overraskende egentlig.

 

AtW

 

Du bruker Wiimoten i Galaxy til en del småting, men ikke nevneverdig nei. Men andre spill som f.eks Twilight Princess og ikke minst Metroid Prime 3 viser godt mulighetene til Wiimoten. For å si det slik, skytespill på Wii er litt bedre enn skytespill på X360 samt at MP 3 gjorde veldig god bruk i utnyttelse av Wiimoten til forskjellige ting som f.eks å åpne dører, plassere objekter og nøkke irriterende skjold ut av hendene på skukene.

 

Med Galaxy er det forøvrig ikke grafikk som gjør spillet bra, det er det fenomenalt morsomme gameplayet. Super Mario 64 er trosalt kjent som et fenomenalt godt platformspill, ikke en grafisk perle. Samme med Ocarina of Time, etter nå 11 år er det fremdeles brukt som eksempel på perfekt kombinering av gameplay og historie. Merksnodig nok blir grafikk veldig raskt glemt men gameplay og historie blir kjent i lang tid. Jeg husker ikke God of War 1 og 2 som noen grafiske perler lengere men heller interesange spill med ufattelig god gameplay og en drivende historie.

 

Grafikk i mine øyne foreldes, så snart det foreligger noe bedre glemmer man oftest hvor "bra" den grafikken egentlig var siden man har noe som ser bedre ut. Men gameplay ser ut til å holde seg vanvittig godt, med tanke på at spill som A Link to the past f.eks og for mange de tidligere Final fantasy spillene fremdeles holder godt mål. Derfor mener jeg at dette grafikkmaset har tatt alt for mye overhånd og gode elementer blir skjøvet i bakleksa for å komme på andreplass. Det høres hele tiden snakk om hvor pent det neste spillet blir men ellers er det samme gamle elementer å hente både på PS3 og X360, splæt en serie med monster lagt i en klisjefylt verden inntil du kommer til den styggeste av dem alle. Dette utflrer du i person til en overklisje fylt boleboms med dårlig humør og elendige onelinerse som får David Caruso's one liners til å ligne på kunst.

 

Jeg kan forsikre deg om at disse spillene ville blitt nøyaktig like gode på PS360, med eller uten WiiMote. Det er ikke kontrollsystem som avgjør hvordan ett spill tas imot, men heller hvordan eventuelle begrensninger/problemer er løst. Og med tanke på hvilke produksjonsverdier disse spillene har(Nintendos flaggskip over alle flaggskip) tror jeg de kunne vært gjort på hvilken som helst plattform og fått samme mottakelse.

 

Kan forsikre deg om at du tydeligvis ikke har opplevet nok med Wii. Når jeg begynte å svinge sverdet selv ble kamper med flere sterke fiender plutselig litt mer hektiske og interesange. Jeg tviler meget sterkt på at dette hadde blitt det samme på PS3 eller X360 hvor det da utvilsomt hadde bestått av knase en gitt kombinasjon av knapper til styggingene var død, rinse and repeat. Det som gjør spill som Metroid Prime 3 og Twilight Princess bra på Wii er nettopp at du utfører handlingene selv, du ser de ikke bare utfolde seg på skjermen etter at du har trykket en gitt kombinasjon på kontrollen, du utfører handlingene selv og ser dem utfolde seg på skjermen. At det er dårlig mimick er kanskje så men da har du heller ikke nok fantasi til å utfolde deg med Wii og burde heller forholde deg til knappeknusing i bestemte mønster.

 

At det er Nintendos flaggskip ser jeg ikke noe relevanse å dra frem hele tiden, som sagt X360 og PS3s flaggskip blir dratt inn konstant hele tiden i envær diskusjon rundt disse 2 enhetene, det er disse flaggskipene man bare skal vente på så får du se bra grafikk.

 

Bra grafikk, ja, men når begynte vi å glemme gameplay?

Lenke til kommentar

bare håper at nintendo i neste omgang tar et stort steg på grafikkfronten.. det tynger ikke spill som Galaxy eller twilight princess.. men på mange andre spill på wii så tynges rett og slett gameplayet av at grafikken er så inni helvete dårlig :(

 

grafikk er både og.. killzone2 hadde vært INGENTING uten den fantastiske grafikken, grafikken skaper hele stemningen i spiller og er helt avgjørende for opplevelsen.

jeg tror spill som twilight princess og metroid ikke hadde lidd av bedre grafikk selv om spillene er fantastiske som de er.. Det blir brukt mye tid på å unnskylde wii sin råtne grafikk med å trekke frem gameplay, men jeg tror nintendo fint kunne klart begge deler om de hadde prøvd :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...