Gå til innhold

Microsoft annonserer gratis antivirus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig!

 

Windows har jo etter hvert begynt å inneholde det meste man trenger av grunnleggende verktøy på en pc, bortsett fra antivirus. Det er på høy tid at dette blir med. Håper det blir en del av standardinstallasjonen av Windows. Vil gjøre livet så mye enklere for brukere og supportpersonell. Hovedgrunnen til at virus spres er jo som kjent ikke at virusprogrammene er dårlige, men at brukere ikke benytter dem.

Lenke til kommentar
Microsoft sa i en pressemelding i går at selskapet planlegger å lansere et eget antivirusprodukt med kodenavn "Morro." Selv om dette kanskje høres gøy ut for oss sluttbrukere, så er ikke selskaper som Symantec..

 

Gud, så tørt :p

 

Blir interessant å se hvor irriterende funksjoner som kommer med. Slik som brukerkontrokontroll o.l. Det blir i alle fall ikke morro! (sorry, jeg bare måtte.)

Lenke til kommentar

Syntes at det blir barnslig for store selskaper å "whine" over at MS lanserer gratis antivirus. Har ikke hørt så mye om at andre gratis AV'er blir disset for å være gratis. Ser ut som om det er noen som fortsatt setter inntektene sine foran hva som er best for forbrukere.

Om det blir en effektiv og brukervennlig Morro gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Merkelig så mye bråk rundt MS. Syns nesten litt synd på dem. Uansett hva de gjør, så blir det bråk. Hadde nok blitt litt sure miner hvis MS hadde fjernet Internet Explorer fra Windows. Hvordan skulle vi ellers fått tak i Opera og Firefox når operativsystemet var ferskt installert?

 

Og at de gjør det enklere for mindre intelligente personer som ikke har antivirus installert, det er jo bare bra. Selvfølgelig kan det da spøke for Symantec, som ofte kommer preinstallert med en 90dager gratisversjon når man kjøper ny pc.

 

Alt som er gratis og følger med et operativsystem er fint, så leng man kan velge om man ønsker å installere det eller ikke.

Syns faktisk det er tåpelig at det blir så mye bråk rundt IE og MediaPlayer.

La dem få lov til å utnytte markedsposisjonen sin.

 

Apple får ikke noe bråk når de kun leverer Apple-programvare med sine Apple-produkter

Lenke til kommentar

"- Dette er et gammelt tema, tanken om å gi vekk gratis produkter som andre selger og det er absolutt garantert at det vil få oppmerksomheten til antitrustmyndighetene i Europa, Korea, Japan og andre steder, sa Daniel Wall til Cnet. "

 

Javel? Det finst jo allerde fleire selskap som gjer ut gratis antivirus program, kvifor skal det plutselig bli eit problem når MS gjer det?

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er an av de beste tiltakene på lenge. De hele bør bli en del av OS og gratis for all, inkludert bedriftskunder.

 

Det finnes ingen bevis, men jeg ville hevde at de fleste virus blir enten direkte videreutviklet, eller indirekte støttet av anti-virus leverandører.

 

Dette er en grei måte å sette en stopper på videreutvikling av nye virus. Hvis ingen kan tjene på virus, de færreste vil gidde å videreutvikle virus, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Det var jo slik de vant "browserkrigen", nå kommer de sikkert til å vinne "antiviruskrigen" på samme måte. :w00t:

 

Jeg husker til og med at noen tok seg betalt for en browser en gang i tiden :!:

 

Forskjellen her er at Internet Explorer ble lagt med i Windows, noe denne antivirus-greien ikke vil gjøre.. Om den hadde vært inkludert i operativsystemet som standard, hadde Microsoft tatt bort kanskje 70-80% av markedsgrunnlaget til antivirus-leverandørene. Og det er ikke en særlig Morro ting å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Microsoft annonserer gratis antivirus

Konkurrerende antivirusleverandører svarer med å ringe advokatene sine.

Jeg håper jeg ikke er alene om å se den fantastiske ironien i at antivirus-selskapene vurderer å gå til sak mot Microsoft fordi Microsoft sikrer sitt eget OS. :)

 

"Oy! Det er _vår jobb_! Dere ødelegger markedet vårt!"

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette er en god ide. Det lager en farlig "security monoculture" hvor Microsoft er alle og alt. I tillegg vil mange PC brukere ignorere virus advarsler og fortsette å installere programvare og får PC'en sin infisert av en trojan og blir en del av spammeres botnet (zombie PC). 

 

 

Bedre at man lærer opp folk til ansvarlig PC bruk og har et fritt marked for antivirus.

 

Det beste tror jeg er at Microsoft splittes opp i en Operativsystem del og en programvare del og fjerne Internet Explorer, MSN Messenger, Windows Calendar, Mail, Windows Media player etc etc og tvinge folk til å kjøpe de ved siden av, akkurat som du kan velge mus og tastatur. Da ville vi endelig få programvare som virker på tvers av plattformer, og kunne få epost og kalender oppdateringer etc samtidig på iphone, windows mobile, osx, windows linux osv. Apple prøver dette med MobileMe men det virker ikke så bra enda. me.com er veldig treg og har du flere enn 4 telefonummer i en kontakt så slettes resten om du syncer med Windows Vista Contacts :( Men gmail og iphone virker veldig bra, kjempedigg å kunne lese en epost på mobilen og se den blir merket som lest på gmail webmail. :)

Selv MSN Messenger er et viktig monopolverktøy for Microsoft. Om de ikke hadde interresser i Windows ville de kanskje kommet til Linux også. Nå må jeg installere en reverse-engineered messenger for Linux om jeg skal kunne chatte med vennene mine. 

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
Det finnes ingen bevis, men jeg ville hevde at de fleste virus blir enten direkte videreutviklet, eller indirekte støttet av anti-virus leverandører.

 

Du sier kanskje noe der. Det finnes pop-ups og diverse som later som om du har virus på din PC som foreslår deg å kjøpe et antivirus med en gang. Mest av alt lo jeg da den pop-up'en scannet C:\WINDOWS og fant masse trusler, jeg hadde da windows på D:\ partisjonen og det var ikke noe windows på C:\ :!:

 

Men jeg tviler på at store og kjente selskaper driver på med sånt. (Håper da ikke det)

 

EDIT: du mente kanskje virkelig virus, men det er nok litt i samme retning det jeg nevner.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Det beste tror jeg er at Microsoft splittes opp i en Operativsystem del og en programvare del og fjerne Internet Explorer, MSN Messenger, Windows Calendar, Mail, Windows Media player etc etc og tvinge folk til å kjøpe de ved siden av, akkurat som du kan velge mus og tastatur. Da ville vi endelig få programvare som virker på tvers av plattformer, og kunne få epost og kalender oppdateringer etc samtidig på iphone, windows mobile, osx, windows linux osv.

 

Men gmail og iphone virker veldig bra, kjempedigg å kunne lese en epost på mobilen og se den blir merket som lest på gmail webmail. :)

 

Verken messenger, windows mail eller Windows Media player vil vere preinstallert pA Windows7. A ikke ha med Internet Explorer i et operativsystem er bare et latterlig forslag i 2008. SELVSAGT mA et operativsystem ha en preinstallert nettleser, noe annet vil jeg si er forbrukerfientlig :)

 

nAr det gjelder syncing gjOR faktisk Microsoft en god jobb med Live Mesh som er i Beta nA.

 

Vet ikke hva du har, men jeg fAr kalenderoppdateringer pA min HTC, laptop og pc samtidig.. (hadde jeg hatt mac/iphone sA hadde jo disse ogsA blitt oppdatert) Og det du sier med Gmail er jo helt vanlig imap4, evt push fra microsoft. nAr jeg leser jobbmailen min pA mobilen sA kommer den jo opp som lest andre plasser.. samme med gmail.. Du trenger verken gmail eller iphone for A bruke slik funksjonalitet.. Bare en e-post servere som stOtter imap4 eller push..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...