Gå til innhold

Har kjøperen krav på pengene igjen hvis varen er ødelagd men det stod i annonsen?


Anbefalte innlegg

Jeg har solgt en ødelagd iPhone 5s for 400 kr 10. mai. Det sto "ødelagd.." på tittelen i annonsen. Se vedlegg; Annonsen min på finn. Han skulle prøve å reparere den, og det var jeg klar over når jeg solgte den til han.

 

Men i kveld klager han og vil sikkert ha pengene tilbake, og skrev han (se filen Kjøper klager).

 

Hva burde jeg gjøre? Må jeg gi han pengene tilbake?

 

post-390163-0-19658500-1496868486_thumb.jpg

post-390163-0-65016200-1496868500_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har solgt den som en iPhone med knust skjerm og hakk på kantene.

 

Den har imidlertid en mer alvorlig feil, nemlig feil på hovedkortet. Dette er ikke nevnt i annonsen.

 

Du skriver imidlertid "Ødelagt", men når du rett etter nevner knust skjerm vil det oppfattes som at det er grunnen til at du skriver "ødelagt".

 

Jeg vil tro du har en svak sak her, dessverre, men mulig noen andre har argumenter for det motsatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selger har oppgitt at telefonen er ødelagt og "meget skadet", deretter listet opp synlige skader. Her må en kjøper nesten påregne at det kan være følgeskader, helt urimelig at selger skal kjøre fullstendig diagnose på alle komponenter på telefonen når man selger en ødelagt telefon.

Endret av Roger_Moore
Lenke til kommentar

Teksten i annonsen er direkte villedende. Du nevner synlige feil, men ikke feil ved HK. Du opplyser at alarmen ikke kunne skrus av pga. sort skjerm, ikke at det er noen andre feil enn de som er lette å se. Ja, prisen er lav, men når du direkte villeder kjøper så mener jeg at du har svindlet kjøper. Jeg ville tatt tilbake produktet, for dette er rett og slett svindel og det KAN få konsekvenser videre.

Lenke til kommentar

Teksten i annonsen er direkte villedende. Du nevner synlige feil, men ikke feil ved HK. Du opplyser at alarmen ikke kunne skrus av pga. sort skjerm, ikke at det er noen andre feil enn de som er lette å se. Ja, prisen er lav, men når du direkte villeder kjøper så mener jeg at du har svindlet kjøper. Jeg ville tatt tilbake produktet, for dette er rett og slett svindel og det KAN få konsekvenser videre.

Selger plikter å opplyse det han vet og det han måtte vite (grovt uaktsomt ikke å vite). I tillegg må det han sier være sant.

 

Det er ingen indikasjoner på at TS visste om HK-problemer. Det er ingen indikasjoner på at TS har slike ferdigheter som betyr at det er grovt uaktsomt av ham ikke å vite om at HK-problemer er årsaken til at telefonen er ødelagt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Teksten i annonsen er direkte villedende. Du nevner synlige feil, men ikke feil ved HK. Du opplyser at alarmen ikke kunne skrus av pga. sort skjerm, ikke at det er noen andre feil enn de som er lette å se. Ja, prisen er lav, men når du direkte villeder kjøper så mener jeg at du har svindlet kjøper. Jeg ville tatt tilbake produktet, for dette er rett og slett svindel og det KAN få konsekvenser videre.

 

Tullball. Det står ødelagt og selger lister opp feil han vet om og ser. Selger er ikke pliktig til å skru opp telefonen og sjekke med lupe. Så vidt jeg kan se så har ikke selger skrevet "alt annet funker" heller slik som mange gjør.

 

Man vet heller ikke hva kjøper har gjort. Kanskje han har fikset feilen helt selv. Dette høres mer ut som en motsatt svindel, at kjøper har ødelagt mens han har prøvd å fikse for så å skylde på selger og manglende opplysninger så han ikke taper penger.

Lenke til kommentar

Jeg mener her at han har skrevet "ødelagt" i sammenheng med synlige feil, slik at det sees i sammenheng med disse. Dermed ledes kjøper til å tro at han slipper unna med et skjermbytte. Defekt hovedkort utgjør en betydelig større feil, som i praksis gjør telefonen verdiløs. Det er kanskje å ta hardt i å kalle det svindel, men denne taktikken brukes en del på finn.no osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...