Gå til innhold

Kommune -og fylkesvalg-2019


Anbefalte innlegg

Hva skal bygges ut? Og på hvilken måte blir bøndene presset ut, blir de ekspropriert pga ny utbyggelse?

 

Vi har jo historiske data på hvordan det foregår. F.eks da en del ble sammenslått i 1967.

Schei-komiteen sier i prinnsipp at en plass mellom 3000-5000 inbyggere har man nok folketall til å drive helse, skole, etc på et greit nivå. Og de strørre tjenestene kan legge til plasser på 10.000-20.000, i 1950tallets tall.

Det klassiske er at man velger å flytte alt av tjenestetilbud til kommunens nye sentrum, for å så ikke prioritere utbygging i de andre store befolkningsklyngene. 

Og med få unntak fungerer det faktisk til en vis grad, ofte da mindre kommuner får reelt igjen for å sammenslåes intil de sitter på Schei-komiteen sine mål. Småkommer til storkommuner går også til en vis grad, da den nye administrasjonen ikke tjener på å nedbygge sitt nye perifære strøk.

 

 

Dog, alt jeg har nevnt er tilfelle for rural kommunesammenslåing. For urban kommunesammenslåing kan effekten bli enda mer ekstrem. Såvidt jeg vet, har en del mindre og urbane kommuner gått tom for plass innenfor sine grenser. De ønsker å sluke nabokommunene for å få mer utbyggingsplass.

Dette er noe som kan ta 10-20 år å få til. Men med planreguleringer, informasjonskampanjer og subsidier er det mulig å skaffe seg mer jord i de kommunene de tar over, samtidlig som de kan frigjøre plass ved å sentralisere tjenesteytelsene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, røykeloven kunne vel fort utvikla seg til noe mer ekstremt - man kunne forbydd røyking generelt, overalt, i hele landet. Men det gjorde man altså ikke, og ikke kommer det til å skje heller.

 

Vi må prøve å huske på at selv om vi er uenige, så er det fortsatt for det aller meste voksne, utdannede mennesker i de fleste politiske partier av betydning - også i MDG. De er ikke ekstremister, selv om noen prøver hardt å vanne ut det begrepet ved å bruke det om alle de er uenige med.

Saken er at hvis MDG sine mål skal være i nærheten av å bli gjennomført så må man gjennomføre ekstreme tiltak som vil være svært upopulære. Kanskje AP setter kjepper i hjulene deres, men jeg tviler fordi AP vil ikke miste enda flere stemmer til MDG.

 

For røykeloven så var målet å få vekk passiv røyking, ikke få alle til å slutte å røyke. Når loven ble innført så var det ingen behov for å gjøre den mer og mer restriktiv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I Oslo er det ikke veldig ekstremt det som har skjedd så langt. Beholde bommene, mer plass til gående, syklister, parker og mindre støy, forurensing og privatbiler som ikke eies av innbyggerne selv. Dette er ting de fleste andre partiene støtter. Har til gode å se mer «ekstreme» tiltak fra MDG i min kommune. Målet er jo ikke å få alle til å slutte å kjøre bil, men å begrense bilene i sentrum av byen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Oslo er det ikke veldig ekstremt det som har skjedd så langt. Beholde bommene, mer plass til gående, syklister, parker og mindre støy, forurensing og privatbiler som ikke eies av innbyggerne selv. Dette er ting de fleste andre partiene støtter. Har til gode å se mer «ekstreme» tiltak fra MDG i min kommune. Målet er jo ikke å få alle til å slutte å kjøre bil, men å begrense bilene i sentrum av byen.

Og de er allerede bak mange sine mål.

 

Nå har MDG fått ca 17%, velgerene deres forventer resultater.

Lenke til kommentar

Og de er allerede bak mange sine mål.

 

Nå har MDG fått ca 17%, velgerene deres forventer resultater.

 

Bak hvilke mål? De jobber jo med mange ting og vi som bor i Oslo merker at det skjer ting i byen og at det skjer i et høyere tempo nå enn før MDG kom i byråd. Men MDG sitter ikke byråd alene (heldigvis) og ting tar tid, som politiske prosesser som oftest gjør.

 

Mange er fornøyde med jobben de har gjort og derfor gjør de nå et knallsterkt valg i byen. I min bydel har de fått kjempet gjennom en rekke tiltak som fungerer veldig godt for oss som bor og lever her :)

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er at hvis MDG sine mål skal være i nærheten av å bli gjennomført så må man gjennomføre ekstreme tiltak som vil være svært upopulære. Kanskje AP setter kjepper i hjulene deres, men jeg tviler fordi AP vil ikke miste enda flere stemmer til MDG.

 

For røykeloven så var målet å få vekk passiv røyking, ikke få alle til å slutte å røyke. Når loven ble innført så var det ingen behov for å gjøre den mer og mer restriktiv.

 

Hvordan vet du at det er MDG som Ap mistet stemmer til? Hvorfor ikke til FNB? Ja jeg vet at FNB er små landsgjennomsnittlig. Ser det la seg på omtrent 2,5 % før forhåndsstemmer ble talt opp. Men i FNB-aktuelle strøk som på vestlandet så gjorde FNB det jo mye bedre.

 

https://www.nrk.no/valg/2019/resultat/nb

 

Leste en artikkel i Rogalands Avis på nettet hvor FNB nå står å vakler seg over til den rød-grønne siden i Stavanger  :lol:

Samtidig som fjollete Høyre står og venter og tror med realisme at FNB kommer til å ta deres side. Vi får se. Blir skikkelig kamp og hestehandel i Stavanger kan man forvente seg nå. FNB selger seg nok ikke billig.

 

Gikk for Høyre selv denne gang. Syntes de har en del positive ting i programmet sitt. Blir kanskje et annet parti fra meg et annet år. Vi får se. Jeg liker ikke å låse meg politisk slik en del velgermasse gjerne ser ut til å gjøre.

 

FNB kan fortelle oss hvor mye de enn vil 5 år framover at de er i mot eiendomsskatt. Når jeg skrev under på å få de fram som en ny motspiller i politikken så leste jeg tydelig at de var for eiendomsskatt. Jeg spurte nemlig hva de stod for, da jeg syntes det var litt interessant. Selv om det er viktig å få en stemme i bompengesaken. Ikke for en hver pris, IKKE for en hver pris.

 

Nå har jeg selv ikke så mye eiendom. Men jeg synes at eiendomsbeskatning er urettferdig både for næringslivet og for menigmann. Spesiellt for de som arver eiendom en dag, så kan det stå om forskjellen på at de må selge eller sitte med eiendom  ;)

 

Stavanger har falt står det å lese i overskriften i en Dagbladet-artikkel. Og det er FNB som er den aktuelle med hestehandels-seter:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-erna-krise-stavanger-har-falt/71585934

 

 

 

Etter valget i går er det nå klart at Ap, SV, MDG, Rødt, Sp og FNB har kommet til en enighet om et samarbeidsforhold.

 

Litt av en konstellasjon. Og FNB håper at de får påvirket bompengesaken mye  :lol:

Dette kan kun bety at for FNB så er det andre forhold enn bompenger som betyr noe, eller så har MDG og andre partier gitt veldig med dørene.

 

Edit: Leste feil på programmet for Senterpartiet for Sandnes. Beklager den lille glippen. Men i Stavanger da med MDG..

 

En spesiell dag i Sandnes:

Og Frp ønsker seg nok en samarbeidsrunde med Arbeiderpartiet  :rofl:

Har ikke Høyre greid å skvise ut en bedre ordførerkandidat, eller nestlederkandidat siden hun der foregående Høyre-lederen for kommunen regelrett dreit på draget i forhandlingene med Frp? Hestehandel på høyt plan dette !!

 

Også i Sandnes ønsker Ap, sammen med Frp og Sp, å finne til enighet med FNB.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå får nye Asker ordfører fra gamle Asker og nå blir kommunen min snart bygget ut og bøndene her presset ut.

Jeg tror ikke helt på det der. De som eventuelt blir presset ut er "bøndene" i den gamle kommunen. Det er ikke flere eller færre som plutselig vil flytte lenger ut og bo mindre sentralt bare fordi kommunegrensen er flyttet. I Stavanger skjer det samme. Byen er veldig liten arealmessig, og flere bønder i selve Stavanger frykter at eiendommene deres vil bli brukt til boligformål. Det er svært få som plutselig vil til Finnøy bare fordi det plutselig er samme kommune. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er sykt, men ikke uventet. 

Dette valget var et tullevalg, der protestpartier vant frem over hele linja, og H og AP gikk solid tilbake. SP sin massive fremgang viser jo hvor reaktive man er i Norge.

 

Håper og tror at Ap også tapte noe på å foreslå GPS-overvåking av trafikkanter. Nå vet jeg jo ikke om folket er så bevisste på dette, da Ap skjuler det i en annen språkdrakt enn nettopp hva det er "GPS-overvåking".

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ap-vil-overvake-alle-mennesker-i-norge/64345816

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Langt bak hvilke mål? De jobber jo med mange ting og vi som bor i Oslo merker at det skjer ting i byen og at det skjer i et høyere tempo nå enn før MDG kom i byråd. Men MDG sitter ikke byråd alene (heldigvis) og ting tar tid, som politiske prosesser som oftest gjør.

 

Mange er fornøyde med jobben de har gjort og derfor gjør de nå et knallsterkt valg i byen. I min bydel har de fått kjempet gjennom en rekke tiltak som fungerer veldig godt for oss som bor og lever her :)

 

Det har ikke blitt bilfritt sentrum, biltrafikken skal ned med 30% til 2030 og CO2 utslippene skal ned med 50%. Dette kommer ikke til å skje om de bare beholder dagens politikk.

 

Kanskje har du rett, og om 4 år så er det meste som idag, men da vil det være morsomt å se på MDG sine bortforklaringer.

Lenke til kommentar

Jeg syns også MDG går litt langt i sine ting, men det er fordi jeg er en lat nordmann som liker min komfort. 

Faktum er at skal vi følge rådene til vienskapen og ekspertene, er ikke en gang MDG sine planer bra nok for å unngå klima katastrofe. 

Hadde MDG kunne styrt hele planten hadde vi kanskje unngått de verste effektene av global oppvarming, men det er også absolutt minimum, MDG viker bare ekstreme fordi alle andre partier er så langt bak virkeligheten av klima katastrofen. 

 

Men jeg er en lat nordmann, så jeg stemmer ikke på de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har ikke blitt bilfritt sentrum, biltrafikken skal ned med 30% til 2030 og CO2 utslippene skal ned med 50%. Dette kommer ikke til å skje om de bare beholder dagens politikk.

 

Kanskje har du rett, og om 4 år så er det meste som idag, men da vil det være morsomt å se på MDG sine bortforklaringer.

 

Dette er jo hårete mål satt av en grunn. MDG ønsker å nå disse og gjør det de kan, men som sagt er de avhengige av andre partier.

 

De ønsker bilfritt sentrum innenfor ring 1 som er et lite område, og det tror jeg det blir om ikke lenge da man ser suksessen i andre byer som København, München, Hamburg etc. Er ikke så langt unna i Oslo nå. Det er ingen grunn til å tillate unødvendig privatbilisme midt i gryta. Gi heller mer plass til yrkessjåfører, varetransport, funksjonshemmede, kollektivt, gående og syklende der. Men også MDG skjønner at man ikke bare over natta kan strupe biltrafikken over større områder i en by, det er oppskrift på kaos. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns også MDG går litt langt i sine ting, men det er fordi jeg er en lat nordmann som liker min komfort. 

Faktum er at skal vi følge rådene til vienskapen og ekspertene, er ikke en gang MDG sine planer bra nok for å unngå klima katastrofe. 

Hadde MDG kunne styrt hele planten hadde vi kanskje unngått de verste effektene av global oppvarming, men det er også absolutt minimum, MDG viker bare ekstreme fordi alle andre partier er så langt bak virkeligheten av klima katastrofen. 

 

Men jeg er en lat nordmann, så jeg stemmer ikke på de.

 

Hvilken plante, det er så mange planter? Og viker MDG. Ja det må de vel med så få seter  :wee:

 

Norge er en dråpe i havet. Ja, man kan endre litt på holdninger og gå fram som et godt eksempel. Men that is also it !!

Man får ikke nødvendigvis snudd på de store forurenserne i verden.

 

Det er over 100 år siden man hadde noen smartinger i dette landet?

https://no.wikipedia.org/wiki/Birkeland-Eyde-prosessen

 

Er det ikke på tide å finne opp en prosess hvor man får splittet karbon fra oksygen i CO2 da, smartinger. Ved hjelp av vannkraft, vindkraft, solkraft? Altså strøm. Da kunne vi utvunnet karbon og oksygen og solgt det som produkt. Eller hva med å kjøpe opp alt kullet så man fikk vekk svovelet fra luften? Vi har da litt penger på bok. Sikkert helt urealistisk. Men vi må da kunne tenke noe smartere i dag. En dag blir jo bilparken elektrifisert uansett, og hva skal da de grønne politikerne fortelle at vi må gjøre for noe i heimen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg bor i en av nabokommunene til Bergen, og selv om vi ikke har bompenger enda, gikk min stemme til FNB i både kommune og fylkesvalget. Jeg ser med skrekk og gru på hvordan familier i utkanten av Bergen får økonomien og hverdagen sin ødelagt pga bompenger og den bilfiendtlige politikken til venstresiden.

 

Ellers var det mange andre parti som var aktuelle for meg, blant andre FrP, Liberalistene, Alliansen, Selvstendighetspartiet, Demokratene, PDK, Kystpartiet og Senterpartiet. Med andre ord parti som er for mer frihet, mindre stat, mindre byråkrati, mindre innvandring og flyktninger, lavere skatter og avgifter og mindre fokus på byene. Men det viktigste for lokalpolitikken akkurat nå er å stanse galskapen med bompenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bor i en av nabokommunene til Bergen, og selv om vi ikke har bompenger enda, gikk min stemme til FNB i både kommune og fylkesvalget. Jeg ser med skrekk og gru på hvordan familier i utkanten av Bergen får økonomien og hverdagen sin ødelagt pga bompenger og den bilfiendtlige politikken til venstresiden.

 

Ellers var det mange andre parti som var aktuelle for meg, blant andre FrP, Liberalistene, Alliansen, Selvstendighetspartiet, Demokratene, PDK, Kystpartiet og Senterpartiet. Med andre ord parti som er for mer frihet, mindre stat, mindre byråkrati, mindre innvandring og flyktninger, lavere skatter og avgifter og mindre fokus på byene. Men det viktigste for lokalpolitikken akkurat nå er å stanse galskapen med bompenger.

 

Vet nå ikke om Liberalistene er noe bra for samfunnsutviklingen. Ser på USA med gru. Liberalister en berikelse for de rike og mindre til de fattige. Det er mitt inntrykk nå ihvertfall av konseptet liberalisme. Men, jeg kan litt for lite om det. Men, jeg tror likevel at jeg har rett om liberalistene!

 

Jeg er veldig glad for at Liberalistene gjør det så dårlig som de gjør det her i Norge. Fordekt glansbildeprat i fra liberalistene, som forsøker å få folk til å komme over uten å vite hva de har sagt ja til (konsekvensene)..

 

Det som hadde gitt bedre frihet var å få delvis bukt med dette indirekte demokratiet man har i Norge. Da kunne folk virkelig fått direkte demokratisk deltatt. Da hadde vi f.eks. ikke vært medlem av EØS i dag. Fordi folket har sagt Nei to ganger til det (1972 og 1994) uten å bli respektert. Var vel Ap og Høyre som ville ivrigst inn i EU mener jeg å huske. Senterpartiet var vel dritredde EU.

 

Det er viktig nok. Og jeg tror de store partiene fikk seg en fortjent vekker i fra FNB. Synd at FNB må velge sider i politikken, men de har jo ingen andre valg så små de er. Men vet vi nok om hvem FNB er da? De store gamle trygge partiene vet man jo hva står for. Man har observert kranglefantene i en årrekke.

 

Men, jeg er enig i at bompenger på det nivået man har i dag er galskap. Men, er det nå den aller viktigste sak for samfunnet vårt. Ja, det koster folk litt med bompenger. Alt for mye! Midlene er ikke øremerket bilveibygging heller. Selv om det er greit å få sykkelstier med tak over seg i all slags vestlandsk pisseregn, så burde kanskje heller andre pengesekker enn bompenger betale for akkurat det.

 

Nå er jeg litt velsignet med å slippe noe unna de verste bompengene som andre folk sliter grusomt med. Når en hører flere tusen kroner pr. mnd. i pendlerbompenger så virker det skremmende. Stakkars folk!

 

Bompengeordningen som rammer Kvadrat kjøpesenter (steen og strøm) skal få minst mulig i kassen av meg. Det finnes andre steder å handle varene enn akkurat der  ;)

Strategisk plassert bompengestasjon akkurat på grensen til parkeringsinnløpet til dette kjøpesenteret  :lol:

 

 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/som-politiker-kan-man-forebygge-1.1578561?paywall=true

Valgflesk?

Nå behøver jeg ikke sykehjemsplass enda. Men synd for de som behøver det? Når holdt Ap løftene sine tidligere?

 

post-30484-0-15012900-1568129857_thumb.jpg

 

INGEN SKAL STÅ I KØ FOR SYKEHJEM  :rofl:

 

 

 

Med seks mandater havnet FNB i vippeposisjon i Stavanger under årets kommunestyrevalg. Til tross for at Høyre satt i samtale med FNB til langt ut på valgnatten, ble det likevel opposisjonen som vant FNBs gunst. 

Det ble kjent etter at Ap kalte inn til pressekonferanse i Byparken klokken 15.30 tirsdag ettermiddag, dagen etter valgdagen. Da hadde de nye samarbeidspartiene Ap, FNB, MDG, SV, Rødt og Sp sittet ved forhandlingsbordet siden klokken 10.00. 

Under pressekonferansen uttalte Frode Myrhol at det er flere grunner til at partiet går i forhandlinger med oposisjonen, men uten å utdype dette.

–  Vi  er fortsatt i forhandlinger, så jeg skal ikke avsløre mine tanker ennå, men vi har veloverveide grunner til å gjøre det på den måten vi gjør nå, og så får vi se hva det til slutt fører til, sa han. 

På spørsmål om dette betyr at Myrhol fortsatt holder døren åpen for Høyres John Petter Hernes, svarte Myrhol:

–   Nei, nå har vi sagt at vi skal prøve å bli enige her, så er det opp til bystyregruppen til alle om de vil godkjenne det vi kommer til å legge fram.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/fnb-vi-har-veloverveide-grunner-til-a-ga-i-forhandlinger-med-opposisjonen-1.1582662

 

Fem partier  :lol:

Ett mer enn regjeringens det, og man ser jo hvor mye rot det har blitt med det.

 

 

 

– Stavanger trenger MDG

Daria Maria Johnsen, ordførerkandidaten til MDG, er positiv og ser fram til forhandlingene med de andre partiene.

– Vi er positive. Det kan hende at samarbeidet blir veldig bra, og det kan hende det blir krevende, men vi er her fordi vi tror at stavanger trenger et MDG som tar føringen inn i klimapolitikken. MDG har troen på prosjektet, sier hun på pressekonferansen. 

– Selv med et bompengeparti på laget?

– Selv med et bompengeparti på laget. Jeg kan ikke gå inn på selve fohandlingene, men vi er her, selv med FNB, fordi stavanger trenger MDG, sier hun. 

Ved nyttår er kommunesammenslåingen et faktum, og da vil Rennesøy og Finnøy bli en del av Stavanger. 

– Vi tar med kommunesammenslåingen i betraktningen gjennom forhandlingene, så Rennesøy og Finnøy blir ikke glemt, sier Johnsen. 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/rodgronn-enighet-om-politisk-samarbeid-1.1582556#carousel-example-generic

:lol:

 

Her er setene som ligger til grunn for forhandlingene i Stavanger:

https://www.nrk.no/valg/2019/resultat/nb/sted/1103

Endret av G
Lenke til kommentar

Ellers var det mange andre parti som var aktuelle for meg, blant andre FrP, Liberalistene, Alliansen

Sjukt å i det hele tatt vurdere noe sånt.

 

De stilte uansett kun i Drammen og Oslo så heldigvis hadde du ikke mulighet til å stemme på dem. De endte heldigvis med omtrent like få stemmer som Vigrid i sin tid.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt på det der. De som eventuelt blir presset ut er "bøndene" i den gamle kommunen. Det er ikke flere eller færre som plutselig vil flytte lenger ut og bo mindre sentralt bare fordi kommunegrensen er flyttet. I Stavanger skjer det samme. Byen er veldig liten arealmessig, og flere bønder i selve Stavanger frykter at eiendommene deres vil bli brukt til boligformål. Det er svært få som plutselig vil til Finnøy bare fordi det plutselig er samme kommune.

I samtale med en som sitter i kommunestyret i «gamle Asker» sa hun følgende «Røyken og Hurum har en ting vi ikle har- arealer til utbygging» altså ønsker de å bli en tilflyttingslommune og vil bygge mye. I samtale med en i kommunestyret i Røyken sier han «jeg jobber hardt mot utbyggingen. Jeg har sett planen og det ser ikke bra ut for bøndene». Altså ønsker de å fjerne bønder til fordel for flere skattebetalere.

Lenke til kommentar

Sjukt å i det hele tatt vurdere noe sånt.

 

De stilte uansett kun i Drammen og Oslo så heldigvis hadde du ikke mulighet til å stemme på dem. De endte heldigvis med omtrent like få stemmer som Vigrid i sin tid.

 

Jeg synes det er ganske sykt at noen faktisk vurderer å stemme på Rødt, med en ideologi som har mer blod på hendene enn noen annen. Men jeg mener fortsatt at de skal få lov å stille til valg, akkurat som Alliansen eller andre parti. Det er tross alt det demokratiet er til for, slik at vi kan velge det vi som individer ønsker å stemme på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske sykt at noen faktisk vurderer å stemme på Rødt, med en ideologi som har mer blod på hendene enn noen annen. Men jeg mener fortsatt at de skal få lov å stille til valg, akkurat som Alliansen eller andre parti. Det er tross alt det demokratiet er til for, slik at vi kan velge det vi som individer ønsker å stemme på.

 

Skal du først dra den burde du heller nevne gærningene i NKP enn Rødt, som er relativt "moderate". 

 

Det skal være plass til det meste i demokratiet, men for eksempel Vigrid og Alliansen synes jeg er helt på kanten av hva som kan tillates.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...