Gå til innhold

Kommune -og fylkesvalg-2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår det ikke selv, men Rødt er ikke kommunisme lenger. NKP er derimot det. Man må klare å se nyanser.

 

Alliansen er nynazistisk/fascistisk ifølge deres egen partileder. Milevis unna stortingspartiet Rødt.

 

Joda.. Rødt er kommunisme fortsatt  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qWBzG/roedt-beholder-kommunisme

 

Rødt og alliansen er samme ulla på hver sin side..men av en eller annen grunn så mener mediene at å stemme rødt er OK mens alliansen er fyfy.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Joda.. Rødt er kommunisme fortsatt https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qWBzG/roedt-beholder-kommunisme

 

Rødt og alliansen er samme ulla på hver sin side..men av en eller annen grunn så mener mediene at å stemme rødt er OK mens alliansen er fyfy..

 

Facisme of marxisme er ikke likestilte.

Marxisme handler on å bedre livet for alle, fjerne eliten å skape et paradis for alle, at det er fysisk umulig å gjøre dette i realiteten er en annen sak.

Det er heller ikke noe som sier at man i teorien ikke kan ha et demokratisk marxist styre.

 

Facisme er grunnleggende ondt, handler om å lage forskjeller, ha en elite som styrer alt, gjerne slave arbeid. Taktikker som fremmedfrykt og hat er standard facist ting.

Og er umulig å ha demokrati og fascisme til og med i teorien.

 

Så nei de er ikke det samme, intensjoner har noe å si, selv om forskjellene i det praktiske ofte er ganske like.

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Joda.. Rødt er kommunisme fortsatt  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qWBzG/roedt-beholder-kommunisme

 

Rødt og alliansen er samme ulla på hver sin side..men av en eller annen grunn så mener mediene at å stemme rødt er OK mens alliansen er fyfy.. 

 

Bjørnar Moxnes er jo imot dette selv. 

 

Jeg synes det er synd at enkelte medlemmer tviholder på det ordet da sosialisme er et mye bedre begrep om mer realistisk. Kommunisme fungerer ikke, og det er noe Rødts styre må ta innover seg. Men modellen vi har i Norge og Skandinavia fungerer, og det er myntet på sosialismen. 

 

Da snakker vi selvsagt om helsetjenester samt sosiale tjenester til alle. 

 

Jeg sier ikke at høyresiden ikke har bidratt til systemet vi har i Norge, men det er også svært sosialistisk i tankemåte. 

 

Så jeg som stemmer på Rødt er imot begrepet kommunisme da det for det første skremmer folk, og for det andre ikke er realistisk. 

Lenke til kommentar

Bjørnar Moxnes er jo imot dette selv. 

 

Jeg synes det er synd at enkelte medlemmer tviholder på det ordet da sosialisme er et mye bedre begrep om mer realistisk. Kommunisme fungerer ikke, og det er noe Rødts styre må ta innover seg. Men modellen vi har i Norge og Skandinavia fungerer, og det er myntet på sosialismen. 

 

Da snakker vi selvsagt om helsetjenester samt sosiale tjenester til alle. 

 

Jeg sier ikke at høyresiden ikke har bidratt til systemet vi har i Norge, men det er også svært sosialistisk i tankemåte. 

 

Så jeg som stemmer på Rødt er imot begrepet kommunisme da det for det første skremmer folk, og for det andre ikke er realistisk. 

Men død over alle private selskaper! Her skal alt gjøres i offentlig regi og stakkars dem som skulle finne på å tjene noen penger på det. Moxy sitt mest brukte utrykk, "velferdsprofitører" beskriver hele populistiske opplegget. Hvorfor skal det være kritikkverdig eller ulovlig å ha profitt i en tjeneste? Når det kommer til f.eks barnehager lever de av offentlig tilskudd og foreldrebetaling. De får AKKURAT like mye penger av foreldrene som offentlige barnehager, og de får akkurat like mye støtte fra det offentlige. 

Ergo, to barnehager med like mange barn får like mye penger. 

Hvorfor er det kritikkverdig å effektivisere driften og skape et overskudd? Gitt forutsetning om at barnehagen driftes iht. forskrifter om bemanning riktignok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men død over alle private selskaper! Her skal alt gjøres i offentlig regi og stakkars dem som skulle finne på å tjene noen penger på det. Moxy sitt mest brukte utrykk, "velferdsprofitører" beskriver hele populistiske opplegget. Hvorfor skal det være kritikkverdig eller ulovlig å ha profitt i en tjeneste? Når det kommer til f.eks barnehager lever de av offentlig tilskudd og foreldrebetaling. De får AKKURAT like mye penger av foreldrene som offentlige barnehager, og de får akkurat like mye støtte fra det offentlige. 

Ergo, to barnehager med like mange barn får like mye penger. 

Hvorfor er det kritikkverdig å effektivisere driften og skape et overskudd? Gitt forutsetning om at barnehagen driftes iht. forskrifter om bemanning riktignok. 

 

Poenget er at pengene skal gå til de ansatte, de som jobber i barnehagene, men også barna slik at de har et enda bedre tilbud. Og det stemmer at det var Rødt som startet med "velferdsprofitør" begrepet i valgkampen, men så var også SV og AP enige i dette. Så de sto ikke alene om det. 

Lenke til kommentar

Kommunen er kunde hos en privat aktør, og sparer penger på å outsource barnehagene til dem. Dersom de da profiterer på å levere tjenestene til kommunen, som for øvrig er minst like gode som hos det offentlige, så er ikke det noe å fyre seg opp over.

 

Rødts politikk på kommunenivå er heldigvis nogenlunde redusert i betydning. På nasjonalt nivå derimot, ønsker de i likhet med SV å melde Norge ut av NATO og EØS, og det er direkte sinnssykt.

 

Men så lenge man har et demokrati så får man vel per def som fortjent, uavhengig av utfall.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

EØS og Nato er noe som må være en folkeavstemning og Rødt får det nok aldri igjennom så lenge man har et noe lunde sterk høyreside. Men jeg er noe enig i EØS, da dette med direktiver ikke er veldig suverent. Norge skal besteme hvilke lover vi skal innføre og ikke bryssel. Vi har jo ikke engang representanter i EU for å snakke vår sak i parlamentet der.

Lenke til kommentar

Joda.. Rødt er kommunisme fortsatt  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qWBzG/roedt-beholder-kommunisme

 

Rødt og alliansen er samme ulla på hver sin side..men av en eller annen grunn så mener mediene at å stemme rødt er OK mens alliansen er fyfy.. 

 

De som selv jobber i media er jo kjent for å være veldig venstrevridde, så de er selvfølgelig interessert i å indoktrinere befolkningen til å mene det samme som de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

EØS og Nato er noe som må være en folkeavstemning og Rødt får det nok aldri igjennom så lenge man har et noe lunde sterk høyreside. Men jeg er noe enig i EØS, da dette med direktiver ikke er veldig suverent. Norge skal besteme hvilke lover vi skal innføre og ikke bryssel. Vi har jo ikke engang representanter i EU for å snakke vår sak i parlamentet der.

Det hadde vært helt katastrofalt for norsk handel om man gikk ut av EØS. Byråkratiet rundt det er noe som følger med når man skal ha tilgang til et såpass stort marked som det europeiske.

 

Rødt har en 1800-talls innstilling til hvordan verden fungerer, i likhet med mange andre partier. De forstår ikke geopolitikk og økonomi, og konsekvensen av en del av politikken deres kan dermed bli fatal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det hadde vært helt katastrofalt for norsk handel om man gikk ut av EØS. Byråkratiet rundt det er noe som følger med når man skal ha tilgang til et såpass stort marked som det europeiske.

 

Rødt har en 1800-talls innstilling til hvordan verden fungerer, i likhet med mange andre partier. De forstår ikke geopolitikk og økonomi, og konsekvensen av en del av politikken deres kan dermed bli fatal.

 

Jeg tror det er relativt urealistisk at dette blir aktuell. Men dersom Rødt etterhvert blir større en AP så er det jo godt mulig, men i dagens politiske klima tviler jeg på at de klarer å nå såpass. 

 

Jeg ønsker forøvrig ikke en Brexit situasjon i Norge.. Så jeg er ikke enig i å gå ut av EØS med mindre man har en VELDIG god avtale allerede. Men som du sier så er det ganske urealistisk, og jeg er enig i det du skriver her faktisk. 

Lenke til kommentar

Bjørnar Moxnes er jo imot dette selv. 

 

Jeg synes det er synd at enkelte medlemmer tviholder på det ordet da sosialisme er et mye bedre begrep om mer realistisk. Kommunisme fungerer ikke, og det er noe Rødts styre må ta innover seg. Men modellen vi har i Norge og Skandinavia fungerer, og det er myntet på sosialismen. 

 

Da snakker vi selvsagt om helsetjenester samt sosiale tjenester til alle. 

 

Jeg sier ikke at høyresiden ikke har bidratt til systemet vi har i Norge, men det er også svært sosialistisk i tankemåte. 

 

Så jeg som stemmer på Rødt er imot begrepet kommunisme da det for det første skremmer folk, og for det andre ikke er realistisk. 

 

Norge er da på ingen måte sosialistisk. Norge er et kapitalistisk land ekstremt gode velferdsordninger (fordi vi har råd til det)

 

Sosialisme handler ikke om velferdsgoder men om hvem som skal eie produksjonsmidlene. Rødt, som kommunistene, ønsker å begrense (legge ned) privat eierskap. Derfor er de i mot børsen og privat drift.

 

Du som stemmer rødt, har du reflektert over at Rødt på ingen måte gjennom tidene har bidratt til utviklingen av Norge som velferdsstat?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det hadde vært helt katastrofalt for norsk handel om man gikk ut av EØS. Byråkratiet rundt det er noe som følger med når man skal ha tilgang til et såpass stort marked som det europeiske.

 

Rødt har en 1800-talls innstilling til hvordan verden fungerer, i likhet med mange andre partier. De forstår ikke geopolitikk og økonomi, og konsekvensen av en del av politikken deres kan dermed bli fatal.

I følge Europautredningen kan det ikke dokumenteres noen netto effekt av EØS-avtalen, den samme utredningen peker på at vi går godt takket være oljeinntektene. Det er altså ikke noe grunnlag for å hevde at å gå ut av EØS-avtalen ville være katastrofalt for landet, vi har allerede en frihandelsavtale med EU som vil tre i kraft om EØS-avtalen sies opp og etter forhandlinger for å oppdatere den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...