Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen har i hjulbuene, andre har fremme hvor en fester kroken.

Kjenner til begge disse to. Ofte disse patentene streiker dessverre slik som jeg poengterer i mitt forrige innlegg.

 

Forøvrig skal den trekkes i opphengsarmene om en ikke har krok tilgjengelig.

Dette er jeg og klar over, men ikke alle situasjoner som tillater å trekke etter opphengsarmene. Eller situasjoner hvor det er ideelt å bruke disse om man ønsker å unngå skade på bil. Forøvrig så er hjul også et alternativ ihht Teslas egne manualer. Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjenner til begge disse to. Ofte disse patentene streiker dessverre slik som jeg poengterer i mitt forrige innlegg.

 

Om de streiker er det jo ikke bra, jeg har ingen direkte erfaring i fra dette. Trodde du mente at de ikke hadde noe. 

 

 

 

Dette er jeg og klar over, men ikke alle situasjoner som tillater å trekke etter opphengsarmene. Eller situasjoner hvor det er ideelt å bruke disse om man ønsker å unngå skade på bil. Forøvrig så er hjul også et alternativ ihht Teslas egne manualer.

 

Absolutt, i noen situasjoner må en være kreativ! Forøvrig står det ingenting om hjul i min manual(model S).

Lenke til kommentar

Noe som gjør at de ikke får fikset bilene de allerede har satt på markedet...

Dessverre. Liker bilene til Tesla, men det bør jo også ikke være for mye feil. Kjører i dag Toyota og frykter at jeg blir bedre kjent på teslaverkstedet enn jeg nå er på Toyotaverkstedet når jeg skifter til Tesla...
Lenke til kommentar

Og skulle du noensinne ha behovet: på en R8 finner du stålvaier for mekanisk åpning av panseret helt innerst til høyre i hanskerommet. Den kunnskapen hadde spart meg for timer med bry en gang for noen år siden..

Overraskende nok ville jeg antatt dette uten å ha lett etter noe slikt på en R8 noen gang. (Den ene gangen jeg har sitti inni en var det helt andre ting som var prioritert og titte på enn slikt.)

 

Uansett har jeg tilgang til flust av verksted-/bergningsmanualer til de forskjellige merkene som finnes som jeg pleier å oppsøke om det ikke ligger på kjente plasser. Til nød kontakter jeg bare kontaktpersoner jeg har innen det aktueller merket.

Lenke til kommentar

https://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks/kraftig-brsfall-for-nissan-etter-pagripelsen-av-styreleder/3423560779.html

 

Kan se ut som det blir ny CEO hos Nissan gitt..

 

 

Han reddet jo Nissan , men det var på bekostning av kvaliteten. Nissan før 199 var bunnsolide (bortsett fra rust , men det slet de fleste merker med den gangen)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Tror dere alle toppsjefer i bilselskaper kjører eget merke?

Audis CEO kan jo kjøre A8, og Merce-sjefen kan ha en fin S AMG - Toyotasjefen kjører kanskje Lexus. Men hva med Kia-sjefen, Honda, Mitsu, Subaru, Suzuki, Daewoo, Lancia, Ssangyoung - hva kjører de som ikke har fete toppmodeller for å ha standsmessig transport?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Et eksempel som jeg kommer på, er en fyr jeg traff på cars&coffee som hadde lik min bil, bare 3-dørs som de offisielt ikke har solgt i Norge siden lanseringen av MK7 (?).

Da jeg spurte hvordan det kunne ha seg, så var tydeligvis bilen tatt inn av innkjøpssjefen i Møller i sin tid. 

Lenke til kommentar

Tror dere alle toppsjefer i bilselskaper kjører eget merke?

Audis CEO kan jo kjøre A8, og Merce-sjefen kan ha en fin S AMG - Toyotasjefen kjører kanskje Lexus. Men hva med Kia-sjefen, Honda, Mitsu, Subaru, Suzuki, Daewoo, Lancia, Ssangyoung - hva kjører de som ikke har fete toppmodeller for å ha standsmessig transport?

 

Toppsjefen i Hyundai (i Seoul) kunne man kanskje tro kjørte Genesis G90, men da jeg var på besøk der bort for et par år siden spurte jeg om nettopp dette. Og nei, G90 er reservert for Hyundais beste kunder - de skal ha bedre transport enn selv presidenten i Hyundai. Hva han faktisk kjørte (eller ble kjørt rundt i) sa de ingenting om.

 

Et eksempel som jeg kommer på, er en fyr jeg traff på cars&coffee som hadde lik min bil, bare 3-dørs som de offisielt ikke har solgt i Norge siden lanseringen av MK7 (?).

Da jeg spurte hvordan det kunne ha seg, så var tydeligvis bilen tatt inn av innkjøpssjefen i Møller i sin tid. 

 

Det er ikke helt uvanlig at ansatte i Møller tar inn spesielle biler i ny og ne. Golf Clubsport, for eksempel.

Lenke til kommentar

https://jalopnik.com/was-carlos-ghosn-whacked-1830569053

 

 

Interessant teori. Ryktes at ghosn ville slå sammen Nissan og Renault og det falt ikke i god jord gitt.

 

Når det er sagt så hadde Nissan vært borte uten ghosn, men utover 2000-tallet å har nissan mistet litt sjelen sin. Eneste ordentlige Nissan for salg i Europa i dag er GT-R. De andre modellene kjenner man Renault DNAet i. Så spørs det hva som kommer ut av dette ettersom Nissan neppe greier å kjøpe seg ut av alliansen uten å tape mer penger enn de kanskje tåler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Tror dere alle toppsjefer i bilselskaper kjører eget merke?

Audis CEO kan jo kjøre A8, og Merce-sjefen kan ha en fin S AMG - Toyotasjefen kjører kanskje Lexus. Men hva med Kia-sjefen, Honda, Mitsu, Subaru, Suzuki, Daewoo, Lancia, Ssangyoung - hva kjører de som ikke har fete toppmodeller for å ha standsmessig transport?

Honda sin Lexus er Acura, Nissan sin er Infiniti, Hyundai sin er Genesis i tillegg til at Kia har flotte biler i Asia og USA.

 

Hva med Lancia? De har bare 3 småbiler.. Fiat? Lurer på om subaru-sjefen kjører BRZ eller WRX..

Både Fiat og Lancia er del av FCA. Tipper en italiener ville kjørt Fiat 124. Eventuelt importere en Chrysler.

 

Tipper Subaru-sjefen kjører Legacy eller Outback.

 

 

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Det er ikke helt uvanlig at ansatte i Møller tar inn spesielle biler i ny og ne. Golf Clubsport, for eksempel.

Etter nesten to tiår i Møller har jeg aldri opplevd at ansatte tar inn ting som ikke har vært til salgs for menigmann pga guidelines. Det nærmeste jeg kan komme på er en Scirocco R-Line som ble importert et halvår før den egentlig ble sluppet og nevnte ClubSport, men var man tidlig ute kunne man snappe opp en selv når det kom så få som 11 stykker til Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...