Gå til innhold

Den Store Hearts of Iron IV Tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Startet på nytt igjen i dag selv om det gikk ganske bra der jeg holdt på. Var ikke helt fornøyd med noen avgjørelser jeg hadde tatt underveis, noen NF-er som jeg ikke leste grundig nok, og fordi jeg hadde laget et sabla rot med armies og theatres. Take two ser ut til å gå en del bedre.

 

Svarer til forventningene så langt!

Lenke til kommentar

Det var jo det som skjedde historisk også. Når Sovjet og USA kom inn i krigen ble det fart på sakene.

I begynnelsen var det jo bare tyskerne som herjet rundt der de ville omtrent, først når de kjørte bombekampanje over England at USA ble involvert.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Forsåvidt, men jeg føler at jeg spiller så dårlig (med hær og flysystemet, tror jeg gjør resten rimelig bra) at det er usannsynlig at jeg kan gjøre det så bra. Men vi får se, er nok mulig at det går til helvete etterhvert. Prøver å være venner med Sovjet, samtidig som jeg har fått Fascism til over 40% i USA.

Lenke til kommentar

Etter det skitet Paradox ga ut som var Stellaris så var dette helt utrolig kult. Ikke like bra som EU4 men det har da heller ikke mange DLCer heller. Lett GUI å ta i bruk og spillet kjører som en drøm.

 

Ser at eneste som trekker litt ned er at kriger som har events bak seg støtter ikke ahistorisk fremgangsmåte. Så er det sikkert litt balance issues men ikke noe gamebreaking jeg har erfart.

 

Et par tips jeg fant ut etter å ha prøvd forskjellige land:

 

- Research og bygg MANGE fighters, air superiority gir store bonuser til troppene dine.

- Sørg for å ha intercept oppdrag over dine egne land (stoppe naval bombers fra å ødelegge flåten din under reparasjon eller havnene dine)

- Alltid ha air/naval oppdrag, det koster ikke noe ticking upkeep

- I stedet for én megafront så kan du dele den opp i flere med egen tropp komposisjon (feks invasjon av Polen kan ha field marshal med mye infanteri/noe motorized/noe tanks, grensen mot tidl annektert Slovakia kan ha mountaineers/infanteri og grensen fra Østpreussen kan ha kun motorized og tanks for blitz ned mot warsawa)

- Etter tech oppgradering, feks fra Weapons 1 til Weapons 2. Ha en produksjonslinje med begge gående i parallell til Weapons 2 efficiency kommer seg opp. Det samme gjelder eldre utstyr som tanks, fly osv. Alltid produser noe på full effektivitet, selv om det er gammelt.

- Som Tyskland, gå for ahistorisk tidlig invasjon av Nederland. Får greit med olje og behøver ikke trade for rubber resten av spillet. Du får mye PP pga Hitler og har råd til det.

- Planlegg rekkefølgen av dine Political Focuses. Noen gir bonuser til research av materiell, i tillegg til ahead of time reduksjon.

Endret av LordjOX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er noen som har gjort tutorialen, men kunne trengt litt mer hjelp med Italia, så er dette en ganske grei Let's Play med Quill18 som også forklarer veldig mye underveis: https://www.youtube.com/playlist?list=PLs3acGYgI1-stmmaOdyLR1FS1hvUIflCL

Ikke så relevant hvis man har spilt mye før, men jeg gikk gjennom Italia-tutorialen i selve spillet for å sjekke hva den egentlig fortalte. Helt klart bedre enn den var i HoI3, men du blir fremdeles stående litt på bar bakke uten noen konkrete forslag om hva du kan gjøre etter at den tar slutt (som jo typisk sett fremdeles er tidlig i 1936). Synes også tutorialen har noen mangler i forhold til tidlige avgjørelser som kan ha mye å si noen år ut i spillet. Den nevner forsåvidt at du bør fokusere på industri starten, men den burde (imo) skrike høyere om det. Den oppfordrer også til å bruke CIC for å handle ressurser i starten, noe man egentlig ikke burde gjøre før du har en større mengde civilian factories. Lov å håpe at de patcher tutorialen litt - akkurat nå ligger HoI 4 på toppen av bestselgerlisten på Steam, så det må jo nødvendigvis være en del som prøver HoI for første gang.

Synes kanskje også tutorialen burde fortsette litt videre, med å be deg sende volunteers til Spania, og etter hvert foreslå noen NF-er som resulterer i enten annektering eller en sannsynlig krig (f.eks. Albania).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, tutorialen starter på Recruit (og ikke Ironman, så du kan ikke få achievements på den saven). Man kan jo forsåvidt starte på nytt som Italia etter tutorialen tar slutt, og velge Regular/Ironman da, og ta med seg kjennskapen til den tidlige delen av spillet. Nå skal det nevnes at å spille på Regular faktisk ikke gjør AI-en dummere, men du får betydelige fordeler i production efficiency, political power og research time.

Lenke til kommentar

Tja. Det er vel ganske vanlig i at vanskelighetsgraden påvirker hvor aggressiv AI-en er mot spilleren, eventuelt i f,eks. Heroes/Age of Empires så består høyere vanskelighetsgrader nesten utelukkende av typ "AI Cheats", hvor de får mer gull og styrker enn det egentlig er mekanisk mulig å få. Om du spiller på Veteran her så får du Recruit-bonusene snudd på hodet - altså lavere production, saktere research og mindre PP.

Lenke til kommentar

Jeg er meganoob i dette, fint med litt tips fra Zealuu og Lord litt lenger oppe her :)

 

Vil det være mulig å få et annet styresett i Norge? Tenker på valgene hvor det er en enorm oppslutning rundt AP. Kan Frankrike slå seg sammen med Tyskland?

 

Er slike ekstreme endringer mulig å få til?

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Jeg er meganoob i dette, fint med litt tips fra Zealuu og Lord litt lenger oppe her :)

 

Vil det være mulig å få et annet styresett i Norge? Tenker på valgene hvor det er en enorm oppslutning rundt AP. Kan Frankrike slå seg sammen med Tyskland?

 

Er slike ekstreme endringer mulig å få til?

Jeg er litt usikker på hvor lett det er å få til, for jeg har ikke prøvd ut de scenarioene. Generelt sett mener jeg at det absolutt skal være mulig. Trykk på flagget for å få opp politikksystemet i landet, og du kan sette inn ministere som øker eksempelvis fascisme, kommunisme eller demokrati i landet ditt. Da kan du styre retningen landet ditt skal ta. Mener å ha lest at det bare er litt vanskelig å få til med USA, fordi de har bonuser som gjør at demokrati står særlig sterkt. Likevel har jeg sett bilder av et kommunistisk USA. Norge kan du nok garantert trekke i den retningen du ønsker.

 

Det skal sies at jeg er rimelig nybegynner i spillet. Har litt erfaring fra HoI 3, men har følgt med på HoI IV lenge under utviklingen. Generelt kan det være lurt å se på Let's Plays av Quill18. Han er dyktig, og forklarer en del.

 

Er på min første gjennomspilling. Spiller som Canada for å lære meg spillet uten å bli overkjørt med en gang. Kanskje et litt kjedelig land, fant jeg ut - for jeg har generelt ikke så store styrker jeg kan bruke for å gjøre den helt store forskjellen mot de større maktene.

 

Luftfartsystemet synes jeg er rotete, men fungerer bra når man først har klart å lage air wings. GUI'en er alt for stor, og det kan være vanskelig å flytte air wings fra en base til en annen når GUI'en dekker nesten hele skjermen. Også å opprette helt nye air wings virker klumsete. Sliter også litt med battle plans, men generelt fungerer det veldig bra - og er en utrolig spennende funksjon. Her ligger nok problemet hos meg.

 

I mitt spill er jeg nå i 1944. Tyskland klarte først å erobre Danmark i 1943, og de slet med å ta hele Frankrike. Sovjetunionen planla angrpe på Romania, og Churchill mente det var en god idé å invitere Churchill inn til de allierte når Sovjetunionen angrep. Resultatet ble de allierte mot Sovjetunionen og aksemaktene, og det rundt halve Frankrike var kontrollert av Sovjetunionen. Tyskland invaderte aldri Sovjetunionen. Her dukket det derfor opp en litt irriterende funksjon som er lagt inn i spillet; land som har felles fiende, kan gå over hverandres territorium. Uten at det foreligger avtale eller allianse, virker det som. Resultatet ble at USA måtte kjempe mot både Sovjetiske og tyske tropper når de skulle jage japanerne ut av Kina.

 

Forøvrig et fantastisk morsomt spill. Sjøfartsystemet er genialt, og spillet er overraskende stabilt. Har ikke opplevd én krasj. 

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Se etter ministere e.l. som har "changes acceptance of fascist ideology by x per day" (eller noe slikt), da burde du se en jevn økning i oppslutningen til det aktuelle partiet. Til slutt vinner de enten valget, eller - hvis de taper og er store nok - kan starte kupp og borgerkrig som i Spania. Det er jo en kjensgjerning i disse spillene at hvis du vil på erobringstokt, så må du stort sett kvitte deg med demokratiet.

Har lurt litt på om jeg skal modde inn et custom Focus Tree for Norge. Må jo gjøre noe med lærerferien.

Lenke til kommentar

post-238678-0-49610700-1465490261_thumb.jpg

 

:w00t:

 

 

Så det som skjedde hos meg var at USA sendte ~150 divisjoner til Soviet, og så fort de kapitulerte var det lett å moppe opp de resterende Amerikanske divisjonene. De mista 8 mil. mann (inkludert diverse tapte d-dager), og hadde så ca. null forsvar av statene. Tydelig at AI'en trenger litt jobb når det kommer til å sende styrker til allierte.

Lenke til kommentar

Se etter ministere e.l. som har "changes acceptance of fascist ideology by x per day" (eller noe slikt), da burde du se en jevn økning i oppslutningen til det aktuelle partiet. Til slutt vinner de enten valget, eller - hvis de taper og er store nok - kan starte kupp og borgerkrig som i Spania. Det er jo en kjensgjerning i disse spillene at hvis du vil på erobringstokt, så må du stort sett kvitte deg med demokratiet.

 

Har lurt litt på om jeg skal modde inn et custom Focus Tree for Norge. Må jo gjøre noe med lærerferien.

 

Det tok ca et år å gjennomføre og oppslutningen økte utrolig raskt, nå er det slutt på valg og landet ble med ett veldig mye mer produktivt :) Jeg venter på å tape, så er det pån igjen. Har antageligvis gjort noen solide blundere. En av de er å starte på de demokratiske oppgraderingene for så å bli kommunistisk, noe som gjør at jeg ikke får oppgradert videre innen kommunisme. Fikk alliert meg med sovjet da.

 

En fin bieffekt av dette spillet er at jeg får inn grunnleggende geografi, jeg er pinlig dårlig innenfor geografi til tross for ganske mye reising (og reisning hehe neida).

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...