Gå til innhold

Den Store Hearts of Iron IV Tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spilte første MP i går. Jeg og 3 andre. Jeg spilte Tyskland, de andre spilte USSR, Iran og Japan. Valgte å ikke dele Polen med USSR. Tok Frankrike ganske lett ved å gå til krig mot Belgia, og angripe med min hovedstyrke fra denne siden videre inn i Frankrike. Paris var tatt innen kort tid, og det tok ikke lange tiden derfra til Frankrike hadde kapitulert. Deretter omplasserte jeg store deler av styrken mot fronten i øst. Tiden var inne for å ta USSR. Krigen startet før jeg hadde organisert meg, og USSR presset grensene langt inn i Polen før jeg fikk samlet nok kraft til å reversere krigens retning. Sakte men sikkert slo jeg USSR. Lufta var min, hadde fokusert mye på produksjon av fly. Kom så langt som Krim i sør og Finland i nord. Og var bare noen få provinser fra Moskva før noe helt uventet skjedde. JAPAN kom til USSRs redning. Hadde sendt stordelen av hæren sin for å støtte sovjetiske styrker mot tyskerne! Hadde nylig slått Kina. Kombinert ble de for sterke for meg. Og krigens retning snudde igjen. Og jeg ble sakte men sikkert presset tilbake. Samtidig hadde USA blitt med i krigen, og de allierte presset hardt i Italia og Frankrike. Klarte å holde dem tilbake, men det gjorde samtidig at jeg ikke hadde forsterkninger å sende til østfronten. Vel, her lagret vi spillet ,og gikk til seng kl 4 på natta :) Tror ikke jeg har mye sjanse her.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått brukt noen timer på dette spillet, størsteparten av tiden sammen med en kompis. Jeg har veldig blandede følelser for denne utgivelsen, og kan ikke uten videre anbefale det til fans av serien. 

 

Spillet har mange nye og interessante mekanismer som jeg synes hever spillopplevelsen og øker dybden og realismen uten å gjøre spillet enda mer komplisert.  Der det butter for min del er hvor forenklet utformingen og kontrollen over kampenhetene er blitt, og at spillet i større grad enn før tvinger deg til å benytte deg av aien for å styre enhetene dine. Battleplans er interessant og nyttig i mange tilfeller, men som alltid har aien klare begrensninger, og vil sjeldent prestere i nærheten av så godt som om du tar kontrollen selv.

 

Problemet er at i dette spillet mangler du de verktøyene man til dels var avhengig av i tidligere spill i serien. Du får ingen varsler når enhetene dine går i strid eller når de vinner/taper. Ei heller får du varsler når motstandere tar noen av dine områder. Det gjør det veldig risikabelt å ikke la aien ta kontroll over store deler av styrkene dine, i allefall om du spiller et større land, fordi du kan bli avskåret og miste store styrker uten å være klar over at det er aktivitet i det frontavsnittet. Mange løser dette ved å ha en ai-styrt oppfølgingsstyrke, og selv styre gjennombruddsstyrken, men dette er likevel ikke noe fullgodt alternativ. Her virker det som utviklerne har ønsket at man i minst mulig grad skal ta kontrollen selv. 

 

Videre er både kommandokjedene og ledersystemet for enhetene ekstremt forenklet. Du har mye mindre frihet når det gjelder organiseringen av styrkene dine, og er i det store og hele låst til å organisere dem i hærer. Du mister dermed mye av det som gjorde spillet interessant for mindre land, og kan i mindre grad selv optimalisere organiseringen. Divisjonssjefer er borte fra spillet, og ledelse er dermed nå fullstendig flyttet til høyere enhet. Du utvikler dermed ikke generaler i samme mengde og måte som i tidligere spill, men er begrenset til noen få på høyere nivå. Dermed forsvinner også hele aspektet med å utvikle generalene dine på lavere nivå, for så å sende dem opp kommandokjeden når de har tilegnet erfaring og ferdigheter. Mens tidligere spill hadde titalls norske generaler med egne portretter, er de aller fleste av disse vekk, og bildene erstattet med tegninger som overhodet ikke ligner. 

 

Alt i alt: et interessant og på mange måter godt spill. Dessverre skuffer det veldig med en forenklet hærstruktur og stridsledelse. For de som liker å ha mer kontroll over styrkene sine vil nok dette spillet være et veldig stort tilbakesteg i forhold til HOI3. Hvis det ikke er så viktig for deg, eller du synes det å lede styrkene dine og bestemme sammensetning ikke var noe særlig i tidligere spill blir du nok kjempefornøyd, og spillet kan absolutt anbefales. 

Lenke til kommentar

Hadde det utrolig morro som vichy france.

Skapte min egen faksjon og inviterte italia, spania og et par andre land.

Gikk til krig mot Iraq. Med det resultatet at de ble med de allierte.

Så endte opp med å måtte forsvare Frankrike.

Heldigvis var ikke USA med.

Endte med at eg hadde full luft kontroll over Europa samt full sjø kontroll i den engelske kanal.

Sjø invaderte på sør England med tyskland.

Men siden tyskerne gjorde mesteparten av jobben så fikk ikke eg et eneste land område når de alierte kapitulerte..

Så neste gang skal eg drite i å invitere andre med i mine kriger.

Se om resultatet blir annerledes.

Endret av Netrum
Lenke til kommentar

Enig i en del av det du skriver herzeleid. Syns Battlefronts funker dårlig. Gjør det mye mye bedre selv, men det er veldig tidkrevende når man er et stort land med mange fronter. Et problem er at spillet er såpass lett (med German Reich) at jeg ikke gidder å prøve å optimalisere og heller bare kjører Battlefronts over alt. Selv med denne elendige framgangsmåten gikk det rimelig greit å knuse alle.

 

Skal starte et nytt spill nå snart, men usikker på hvem jeg skal spille.

 

EDIT: Syns også naval invations er mye pes. Burde være mulig å bare trykke en hær til en provins også ordnet spillet selv. Men selvfølgelig også med muligheten til å gjøre det manuelt for å optimalisere.

Endret av Uncle Scrooge
Lenke til kommentar

Poenget med battlefronts og all automatikken er å abstrahere bort all micro som var i feks HOI3. Er bare de mest hardcore som spiller det med utrolig komplekst kommandosystem. Battlefronts er for å forhindre micro, greit nok hvis man spiller som Belgia men som sovjet og manuelt håndtere 500+ divisjoner? Bra oppskrift fra å skremme folk fra spillet = mindre salg.

 

Selve spillet synes jeg er knall. Unntaket er AI som gjøre en del dårlige valg.

Lenke til kommentar

Poenget med battlefronts og all automatikken er å abstrahere bort all micro som var i feks HOI3. Er bare de mest hardcore som spiller det med utrolig komplekst kommandosystem. Battlefronts er for å forhindre micro, greit nok hvis man spiller som Belgia men som sovjet og manuelt håndtere 500+ divisjoner? Bra oppskrift fra å skremme folk fra spillet = mindre salg.

 

Selve spillet synes jeg er knall. Unntaket er AI som gjøre en del dårlige valg.

Hensikten er ganske klar ja, men gjennomføringen er så som så. Man skulle tro at man kunne beholde divisjonssjefer uten at det skulle gjøre det noe vanskeligere for de som er fornøyde med automatisk valg av general, og styringen av enkeltenheter er rett og slett gjort veldig mye mer kronglete og styrete. For min del er det ikke noe problem at de lager systemer for automatisering, men det blir et problem når de gjør det vanskelig å ikke benytte seg av dette. Det burde ikke være nødvendig. 

Lenke til kommentar

Poenget med battlefronts og all automatikken er å abstrahere bort all micro som var i feks HOI3. Er bare de mest hardcore som spiller det med utrolig komplekst kommandosystem. Battlefronts er for å forhindre micro, greit nok hvis man spiller som Belgia men som sovjet og manuelt håndtere 500+ divisjoner? Bra oppskrift fra å skremme folk fra spillet = mindre salg.

 

Selve spillet synes jeg er knall. Unntaket er AI som gjøre en del dårlige valg.

Med unntak når man spilte Sovjet, var det tidligere kampsystemet i HoI 3 helt overlegent. Det er dessverre altfor vanskelig å styre enhetene sine i HoI 4. Jeg har ennå ikke klart å velge noen få (ikke alle) divisjoner i en og samme provins. Jeg ender dermed opp med å angripe med 30-40 divisjoner. I tillegg er det et stort problem at varslings/meldingssystemet er fjernet. Ikke bare med hensyn til krigføring, men også diplomati. Jeg må konstant klikke på land for å sjekke om noen har garantert selvstendigheten til noen. Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Sletttet+98134

Begynt å spille dette, men jeg får så latterlig dårlig performance i spillet, noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det til å gli litt bedre? Etter ca 20 minutter på høyeste hastighet går alt plutselig i sirup. Maskinvaren min er mer enn bra nok (i7 5930k, 16GB RAM, 950 PRO M.2, GTX1080)

Lenke til kommentar

Er ingen grunn til at du skulle ha dårlig ytelse, spesielt hvis det er mer dramatisk enn noe som kan forklares med lategame slowdown.

 

Noen som har spilt dette noe særlig over sommeren? Jeg tok meg en lengre pause mens jeg venter på en patch, jeg blir helt sprø av hvor utrolig nissete AI-en oppfører seg fra ca. 1944 og utover, inkludert dine egne allierte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De annnonserte på sett og vis DLC i den forrige dev diary-en de postet. Det første som kommer er en pakke som skal fokusere på alliert (som i Allies, antar jeg) samarbeid og Commonwealth-relasjoner. Regner med det også betyr at Commonwealth-landene får egne NF-trær. Denne pakken kommer samtidig som neste patch, 1.3. Synes kanskje det er minst en patch for tidlig å begynne med DLC, men vi får se.

Det er fremdeles litt fjas og tøv som skjer når krigen har holdt på en stund, og noen deler av spillet blir en ettertanke, men alt i alt så fungerer 1.2 veldig mye bedre enn 1.3. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...